דמטר ופרספונה
אחת הגרסאות הכי יפות שאני מכירה. -------------------- בשמלה קרועה ובלוייה, בשיער פרוע, מלא עפר ואפר – צועדת ביגון ואבל דמטר, "האם הסובלת" של ימי קדם. נשדפו בידיה שבולי הקמה וקמל פרח הכלנית האדומה שהיא מחזיקה. העיניים המעורפלות שכלו בהן הדמעות, תועות ונודדות באכזבה וחוסר-ישע. את בתה האבודה מחפשת האם האומללה. הנה השאירה אותה על האחו, על שפת האוקיינוס, כשהנערה משחקת בלוויית הנימפות. בלכתה אמרה לה לבל תקטוף את פרחי הנרקיסים ששקר חינם ויופיים, והם קודש לאלי השאול. פרספונה הבת שמעה בקולה. היא קטפה לה את פרחי הצבעוני הנושאים על גבעולם הנמוך גביע זהוב או בצבע הארגמן, היקינטונים שנשמת עלם יפה רדומה בהם, וסיגליות חרישיות וטובות קטפה, ועיני תכלת של אל-תשכחיני, אך התרחקה מן הנרקיסים, כי כפי שאמרה לה אמא, בעל הפרח הזה חבויה התשוקה וריחם מסיח את הדעת מן השמיים. לפתע הצמיחה האדמה פרח אשר כמוהו לא ראתה עוד השמש. משורש אחד גדול ועלו מאה ראשים בשלהבת כתרי זהב, כשעלי פרחיהם הלבנים האדימו בקצותיהם המסולסלים. ריחות-בושם נפלאים מלאו את השמיים והארץ, חדרו עד למעמקי הים – עד אשר כל בנות המים, הנאראידות, קפצו ממיטת האיזמרגדים שלהן וקראו בקול נלהב: "אה!" הסתכלה פרספונה סביבה, האם אין רואה אותה איש – וחיש מהר קטפה את הפרח. השתכרה הנערה בריחו, עיניה התכסו בערפל ועלטה כיסתה את נשמתה. אז פתחה האדמה את פיה – והאדס, אל השאול, חטף את פרספונה במרכבתו שסוסים שחורים היו רתומים אליה. לכשהתעוררה – הרימה קול זעקה, אולם אף אל לא שמע את קולה ואף נימפה אחת מבין אלו ששיחקה אתן על האחו – לא חשה לעזרתה. רק קיאנה, אלת המים הזעירה, פרשה ידיה החלשות, כדי לחסום את הדרך מפני החוטף גס הרוח. אולם הסוסים השחורים עפו-טסו מעל ראשה; האלה הקטנה התייפחה בבכי מר ונמוגה מרוב צער עד שהפכה לפלג-מים. ובינתיים דהרה המרכבה בסופה וסערה על פני אדמה וים, נעלמו מעיניה של פרספונה החופים הידועים לה, התפזרו לה הפרחים שאספה לסלה, עד שנפתחה לבסוף לפניה תהום הטרטרוס, שאול-התחתית. לשווא שאלה האם כל עובר-ושב על גורלה של בתה. לא אל ולא אדם, אף לא עוף השמים ידע למסור לה ידיעה כלשהי על הנערה האבודה. היתה האם תועה על פני כל היבשות והימים. בלילות היתה מדליקה לפיד אש, כדי לאורו האדום לחטט בנקיקי הסלעים, במחבואי יער, בפינות נסתרות של בתי-מקדש קדמונים, אולם העלתה חרס בידה. תשעה ימים ותשעה לילות חיפשה פרספונה ולא היתה פינה אחת שלא הציצה בה ביאושה המר. לבסוף, בהגיעה לאפיסת כוחות, נסחבה בקושי לאלאוסיס אשר ליד מפרץ סאלאמינה והתיישבה ליד "מעיין הבתולה". האבן שנחה עליו מאז נקראה "סלע היגון" והמעיין כונה בשם "יופי", כי לפנינים דומות היו דמעותיה. באותה שעה הלכו לשאוב מים בנותיו של המלך קאלאוס. בראותן את הזקנה הלבושה בלויי-סחבות, קראו אליה "אמא", בלי לדעת איזה צער הן גורמות לה בקריאה זו. ניחמו אותה הנערות ככל האפשר וביקשו ממנה שתלך עמהן. והיא הסכימה, כי כה אמרה: "אוכל להביא תועלת בבית. יודעת אני כל מלאכת מחשבת ועבודות יד של נשים, וגם להציע מיטה לאדונים אוכל. והרבה אגדות יפות אני יודעת ואדע גם לפנק ילדים קטנים." לשמע הדברים שמח לבן של בנות-המלך; בדיוק באותם הימים נולד להן אח קטן. בשעה שעמדה דמטר על סף הבית, היא נראתה בעיני המלכה מאטאנירה כאשה רבת הוד ותפארת. מיהרה המלכה אל האלמונית וביקשה ממנה לשבת. עשתה דמטר כדבריה, אך כשהתיישבה על הכסא, שוב נראתה כאחת הזקנות-המשרתות, העוסקות בילדים או המנהלות משק-בית. לא הכירוה הנשים, כי קשה לבני-תמותה להכיר אל. למראה יגונה, החלו הנשים לשעשע אותה בהלצות. לבסוף הופיע חיוך על פניה, היא פתחה את פיה והחלה לדבר, וגם טעמה מן האוכל שהוגש לה. מרוב תודה על הכנסת-האורחים שנהגו כלפיה, הקדישה את עצמה דמטר לתינוק הצעיר בין בני המלך – ילד חולני וחלש. כדי לעשותו בן-אלמוות, היתה מוציאה אותו האומנת מעריסתו ושמה אותו לתוך האש על מנת שתאכל בו הלהבה כל מה ששייך לעולם הזה וכל שניתן להרס וכליה. פעם ראתה זאת מאטאנירה בעד הסדק שבדלת, ובקול צעקה גדולה נכנסה לחדר בריצה, כי חשבה שהאשה הזרה זוממת לשרוף את בנה באש. בתוך הבהלה חמק הילד מידיה של דמטר – ונפח נשמתו בשלהבת. בו ברגע נתמלא האולם ריח-ניחוח שנדף כאילו מן התבואה, מפירות הבוסתן ומכל פרחי הארץ. מבין בלויי הסחבות של האשה הזקנה הופיע לפתע יופי שלא מעלמא הדין. שערות זהב שדומות היו לשבולי חיטה בשלה האירו את כל הבית כאילו באור בזק. אז רק הכירה המלכה את האלה הגדולה ונפלה לרגליה. לפני לכתה נתנה דמטר לבן המלך, לטריפתולאמוס גרעיני תבואות ומרכבה רתומה לסוסים מכונפים, וציוותה עליו לעבור ביעף על פני האדמה לאורכה ולרוחבה, ולזרוע זרע בשדות, אם רק יגיעו לקיצם ימי השרב והבצורת. אלת היבולים והתנובה כיסתה באבל את פני השדות. קללה באה על השדות, נרקבו הזרעים, לא היה מספוא לבקר ולצאן ורעב כבד בא על האדמה. בתוך השרב הלוהט נתייבשו אפיקי הנהרות ומי המעיינות, ומן המזבחות השוממים לא עלה השמימה עשן הקרבנות. צריך היה לפייס את דמטר. אך באותה שעה נודעה לה כל האמת מפי השמש הכל-רואה, ובהיותה שרויה ברוגז וזעם על האלים, התחבאה במקום-סתר עד שלא יכול היה איש למצוא אותה. ורק הרמס הציח לבסוף לתפוס אותה בפינה נידחת שבהרי ארקאדיה – שם הסתתרה בבדידותה וביגונה – הרחק מן העולם כולו. לשווא שלח אליה זאוס את המוזות והחאריטות בנות החן שכוח דיבור להן ושפתן חלקלקה – היא לא שמעה אף מה שדיברו אליה. אזי ציווה זאוס לאחיו האדס להחזיר את פרספונה החטופה. מלך השאול מילא את הפקודה, אולם בהפרדו מפרספונה הגיש לה מפרי הרימון, והיא טעמה פלח, בלי לדעת כי גרעינים מעטים אלה יקשרוה לתמיד עם ממלכת הצללים. ומאז היא נאלצת מדי שנה בשנה לחזור לבעלה לתקופה של שלושה חודשים.