השראה לעסק הקטן: re-think re-invent re-image
שלום לכולם,
מה שמעניין אותי - הוא איך אנחנו מצליחים להביא את העסקים הקטנים בארץ, אלו שנמצאים ברחובות ומזינים אותם, למקום אחר מבחינת רווחים והצלחה במכירות בשנה הזו? השנה הזו, כפי שידוע למי שעוסק במלאכה, ובעיקר החודשים האחרונים היו קשים למדי לרוב העסקים שברחובות הראשיים של גוש דן - אז מה עושים כדי ש-2014 תראה אחרת?
כיוון שאני אדריכלית במקצועי, עם רקע בפיתוח כלכלי, לא יכולתי להתעלם מהאלמנט הפיסי בכל העניין - ובטיולים ובראיונות הרבים שעשיתי בחודשים האחרונים במהלך פיתוח השירות שלי - שמתי לב שהרבה מהעסקים הקטנים הקיימים מזניחים את האלמנט הזה לגמרי! ולא צריך להיות אדריכל או בעל ידע עיצובי כדי לראות את זה... פשוט צריך לצאת לרחוב ולהתסכל על עסקים קטנים שנמצאים שם.
יש המון דיבור על הנוכחות הוירטואלית - וכבודה במקומה מונח, אבל מה לעשות, עסקים קטנים "רגילים" עדיין פועלים במרחב הפיסי - ואסור לפספס את האיכויות שלו! כמו שעסק אינטרנטי לא יתפשר על אתר שנראה כאילו עלה בשנות ה-90 (כי מי מאיתנו ירצה לקנות בחנות וירטואלית שנראית על הפנים ונותנת חווית משתמש בהתאם...) - כך גם לעסקים שיש להם חלל שבו הם מוכרים אסור להתפשר על חווית הקנייה ואיכויותיה הוויזואליות והתחושתיות. היא אחד התנאים לזה שהלקוח ייכנס, יקנה ויחזור לקנות. החוויה הזו היא אחד התנאים הקריטיים לרווח.
למרבה הפתעתי, גיליתי שגם עסקים צעירים, שקיימים 2-5 שנים, מחזיקים באותה הנחה שבא חוטאים בעלי עסקים "מבוגרים" יותר (10 ויותר שנים) : נשים את המוצרים במקום הזה ששכרנו ואנשים יכנסו, ייקנו ואנחנו - נרוויח. לא הרבה עסקים מקדישים מחשבה ללקוח - אותו אחד שאמור להביא להם את אותם רווחים מיוחלים... והדרך אליו היא, מה לעשות, עוברת בממשק הפיסי הכי בנאלי: חזית וחלל העסק.
כמעט אף אחד לא מקדיש את הזמן והמחשבה לשאול את השאלות החשובות באמת על הלקוח שלו: מיהו הלקוח שלי (תופתעו, אבל רבים מבעלי העסקים נכשלים כבר בשאלה זו... הם פשוט לא יודעים!)? איך הוא תופס אותי? האם העסק שלי מדבר ללקוח בפתרונות אותם הוא מחפש או משדר לו שאצלו יש מוצרים שהלקוח מוזמן לפשפש בהם ותו לא? האם הלקוח מזדהה עם המקום שלי? האם הוא מבדיל בין העסק שלי לאחר? האם בכלל מתחשק לו להיכנס אלי? האם העסק שלי עושה לו מצב רוח לקנות? האם יש סיכוי שאחרי הכניסה הלקוח יגדיל את הקנייה או שיקנה רק את מה שלשמו נכנס? האם כל זה חוויתי מספיק כדי שהלקוח יספר לאחרים או יחזור בעצמו...?
העסקים החדשים שמתכננים לקום ב-2014 ושעם בעליהם לעתיד היה לי הכבוד לדבר, גם הם שמים את כל השיקול החוויתי, הפיסי הזה - במקום האחרון. נכון, יש לא מעט הוצאות בהקמת כל עסק, אבל התוצאה של הקמת עסק היא קיום פיסי ברחוב, בקניון, במרכז קניות... הנוכחות הפיסית של עסק חדש תקבע את מי הוא ימשוך, כמה הוא ימכור ועד כמה יצליח. דווקא לעסקים חדשים יש יותר חופש והזדמנויות בעניין הזה - הם יכולים ללמוד ממה שקיים בארץ ובחו"ל ולהפתיע את הצרכן הישראלי, שכמו כל צרכן במדינות מערביות מחפש גירויים והפתעות. מחפש את החוויה. מחפש את הריגוש - כן, אפילו כשהוא הולך לקנות מתנה לחג, אפילו כשהיא הולכת לקנות לילד חולצת בר מצווה ואפילו כשהוא בסך הכל רוצה לעצור לאיזה נשנוש באמצע היום.
מתוך כל מה שראיתי ולמדתי, עלו כמה תובנות שאשמח לחלוק עם בעלי עסקים קטנים קיימים, ועם אלה שמתכננים להקים עסק קטן חדש:
1.
http://reimage.saf.org.il/gop_6004/רוצה_שהחנות_שלך_תרוויח_יותר_ההבדל_בין_עומס_לשפע.html טיפים של "עשה זאת בעצמך" לקמעונאים שהחנות שלהם עמוסה לעייפה ומוכנים להפוך סוף כל סוף את העסק שלהם ממחסן מוצרים למכניזם מכירות רווחי
2.
http://reimage.saf.org.il/gop_6005/זהות_או_מיתוג_ואיך_עסק_קטן_ישתמש_בהם_כדי_להרוויח.html מיועד לעסקים קטנים שתוהים לגבי המושגים זהות ומיתוג ואיך הופכים אותם לרווח ממשי
3.
http://reimage.saf.org.il/gop_6007/בין_עיצוב_לפתיחת_עסק_חדש_ומצליח.html מופנה לבעלי עסקים לעתיד - על איך לקיחת העיצוב והמיצוב בחשבון תביא את העסק החדש שלכם לרווחים והצלחה עסקית
מה שאני מאחלת לכל בעלי העסקים הקטנים שאליהם הדברים רלוונטיים בשנה זו, אני רוצה לתמצת ל-3 מילים, שאני מאמינה בהן ושמנחות אותי מדי יום בייעוץ לעסקים קטנים בכל האמור בשימוש בעיצוב ליצירת רווחים: re-think, re-invent, re-image
מקווה שעזרתי ונתתי השראה - תגובות/שאלות/ביקורות יתקבלו בברכה.
שנה מוצלחת!