חדש🌻-גילי והשונית הכחולה -איריס ארגמן/איור: מורן ברק /הוצאה: מטר/ תאריך הוצאה: יוני 2024/ קטגוריה: ילדים ונוער, ילדי גן

יעלקר

Well-known member
מנהל
1721505451916.png

תקציר

בַּחֶדֶר שֶׁל גִּילִי יֵשׁ צַעֲצוּעִים וּסְפָרִים כְּמוֹ בְּכָל חֶדֶר שֶׁל יַלְדָּה אוֹ יֶלֶד, אֲבָל בַּחֶדֶר שֶׁל גִּילִי יֵשׁ גַּם דְּבָרִים מַפְתִּיעִים שֶׁאֵין לְכָל אַחַת וְאֶחָד.
כְּשֶׁאַבָּא וְגִילִי מְטַיְּלִים בְּחוֹף הַיָּם, אַבָּא מְסַפֵּר לוֹ עַל הַשּׁוּנִית הַכְּחוּלָּה שֶׁנִּמְצֵאת בְּמַעֲמַקֵּי הַיָּם, וְגִילִי חוֹלֵם לְהַגִּיעַ אֵלֶיהָ יוֹם אֶחָד. בֵּינְתַיִם, עַד שֶׁיִּגְדַּל, הוּא מוֹצֵא אוֹצָרוֹת בֵּין הַסְּלָעִים, בַּחוֹף וּבַמַּיִם, לְמָשָׁל: לִוְיָתָן קָטָן (שֶׁגָּר בְּגִיגִית), בַּת יָם סַקְרָנִית (שֶׁגָּרָה בִּדְלִי), בֵּיצָה שֶׁל צַב יָם (שֶׁגָּרָה בְּקוּפְסַת נַעֲלַיִם עִם חוֹרִים לָאֲוִיר) וְאַצָּה מְיוּחֶדֶת מְאוֹד. אֶת כָּל הַדְּבָרִים הַמַּפְתִּיעִים הָאֵלֶּה הוּא מֵבִיא הַבַּיְתָה וְשׁוֹמֵר בַּחֶדֶר שֶׁלּוֹ.
הַסֵּפֶר גִּילִי וְהַשּׁוּנִית הַכְּחוּלָּה הוּא סֵפֶר הַהֶמְשֵׁךְ לַסֵּפֶר רַב־הַמֶּכֶר, הַמּוּכָּר וְהָאָהוּב בַּכִּיסִים שֶׁל גִּילִי.
אִירִיס אַרְגָּמָן הִיא סוֹפֶרֶת יְלָדִים עֲטוּרַת שְׁבָחִים וּמְרוּבַּת סְפָרִים. בֵּין סְפָרֶיהָ הַמּוּכָּרִים: בַּכִּיסִים שֶׁל גִּילִי (הוֹצָאַת מָטָר), סִדְרַת סִפְרֵי רוֹזָלִינְדָה (הוֹצָאַת מָטָר), הַדֻּבִּי שֶׁל פְרֶד שֶׁתּוּרְגַּם לְחָמֵשׁ שָׂפוֹת, אֶמִילְיָה וְהַכּוֹבַע וָעוֹד.
אִירִיס גָּרָה בְּתֵל אָבִיב, יֵשׁ לָהּ אֹסֶף שֶׁל מְצִיאוֹת שֶׁמָּצְאָה בְּחוֹף הַיָּם וְגַם כַּלְבָּה שֶׁמָּצְאָה מְשׁוֹטֶטֶת בָּרְחוֹב.
מוֹרָן בָּרָק הוּא מְאַיֵּר וָתִיק וּמוֹעֲרָךְ שֶׁיּוֹצֵר אִיּוּרִים לְסִפְרֵי יְלָדִים, עֲטִיפוֹת סְפָרִים, עִתּוֹנוּת וְאָנִימַצְיָה. מוֹרָן מַקְפִּיד לְאַבֵּד בַּיָּם חֶפְצֵי עֵרֶךְ, כְּדֵי שֶׁאֲנָשִׁים אֲחֵרִים יִמְצְאוּ אוֹתָם.

1721505618857.png
ראה תגובה
 

יעלקר

Well-known member
מנהל

מורן ברק // גילי והשונית הכחולה

באיוריו לספר הילדים החדש של איריס ארגמן שיחק המאייר מורן ברק עם הגבולות בין מציאות לדמיון. הוא השתמש בבנו כרפרנס, שילב אלמנטי רדי־מייד מצולמים וכמו בטקסט, ערבב בין העולם הממשי לעולם המדומיין של גילי, גיבור הספר


אני מורן ברק, מאייר – בעיקר לעיתונות, ספרי ילדים ואנימציה. אני גם מלמד במוסדות אקדמיים שונים כמו בית הספר לעיצוב באוניברסיטת חיפה (ויצו חיפה) ולימודי החוץ של בצלאל. כשקיבלתי את הטקסט של איריס ארגמן לספר התחברתי אליו מיד, גם כי הוא פשוט סיפור יפה וגם כי הוא מדבר על מציאות מול דמיון, שזה תמיד כר פורה לאיור. העבודה על הספר נעשתה תוך דיאלוג רציף עם איריס ועם נועה סמלסון העורכת.

הספר מספר על גילי שמטייל עם אבא שלו בחוף הים, כשהאבא מספר על השונית הכחולה במעמקי הים, שבה אוצרות שאיש לא ראה. הסיפור הזה מניע את גילי למצוא מציאות שונות בים ולבנות מהן סיפור פרטי, שבסופו הופך לשונית הכחולה ולבית ליצורי הים שלו. באופן כללי, אפשר לחלק את יחסי מציאות מול דמיון בספרות ובאיור לשני סוגים. הסוג המקובל יותר מקיים ניגוד בין המציאות לדמיון – המציאות מוכרת וברורה והדמיון דוקר אותה ומאופיין אחרת באופן מובחן. בסוג השני והפחות נפוץ הגבולות מטשטשים, וזה מה שקורה בספר.









זו הסיבה שבגללה בחרתי למקם את הספר לא בישראל (כנראה שגם מצורך אסקפיסטי), אלא בכפר ספרדי ציורי בשם א־גוארדה. אפשר למצוא בו קווי דמיון לישראל, וגם הדמויות הן ישראליות במראה ובלבוש. אבל ההזרה הזו היתה חשובה לי, עבור המפגש עם השונית המדומיינת והצמח שגילי אוסף בים, שאחר כך צומח בחדרו והופך בהדרגה את החדר לשונית הכחולה והמסתורית. גם המגדלור נראה שם טבעי יותר.

בחרתי למקם את הספר לא בישראל (כנראה שגם מצורך אסקפיסטי), אלא בכפר ספרדי ציורי בשם א־גוארדה. אפשר למצוא בו קווי דמיון לישראל, וגם הדמויות הן ישראליות במראה ובלבוש. אבל ההזרה הזו היתה חשובה לי
הספר הוא ספר המשך לספר ״בכיסים של גילי״ שיצא לפני כעשור עם איוריה הנהדרים של איה גורדון נוי. רציתי לרפרר לדמותו של גילי בספר המקורי ולאזכר את השפה החזותית שלו שהתאפיינה בקולאז׳ ובשימוש ברדי־מייד. גם בטקסט של שני הספרים וגם בדמותו של גילי הראשון קיים ממד נוכח של חיפוש משועשע, התבוננות וניסוי שחפים ממגבלות הזמן וניסיון החיים ומגמישים את המציאות לצרכי הדמיון.

למשימה גויס בני, כרמי, כרפרנס העיקרי לדמות, לצד אוצרות שהוא מצא. חשבתי גם שהתלתלים שלו (השם ייקום דמם) הם דימוי מוצלח לחיפוש הזה. בנוסף שילבתי אלמנטים של רדי־מייד מצולמים, שגם הם עזרו לערבב בין העולם הממשי והמדומיין, ולפעמים ליצור ניגוד בין מה שרואים למה שיודעים שגילי רואה בדמיון.




birds



דמויות ההורים ומחפש האוצרות עוצבו כך שלא יקחו לגילי את התפקיד הראשי אלא כמגדלור שמאיר מרחוק ולא מתערב כשלא צריך. הכתם הכהה והבולט ביותר בכל האיורים הוא ראשו של גילי. אחרי עיצוב הדמויות פניתי ללייאאוט של הספר כולו, שכלל סקיצות קטנות וגולמיות של הכפולות ובדיקה של הקומפוזיציה של כל כפולה, של הקשר ביניהן ושל רצף הקריאה בספר.

מכיוון שהספר הוא בעל אופי משחקי, הקפדתי על גיוון במיקומי הטקסט והדמויות. בגלל שיש בטקסט גם אלמנט מתגבר של הצמח שגדל וגדל וממלא את חדרו ודמיונו של גילי – יש עלייה מקבילה גם בעומס הפרטים, לקראת השיא בכפולה מספר 12.

אחרי השיא גילי הולך לישון לצד ״הקונכייה ששרה״, וכשהוא מתעורר החדר שלו חוזר להיות חדר רגיל. בכפולה הזו נגמר הערבוב בין המציאות לדמיון והיא חצויה בין חושך לאור כדי לסמל את ההפרדה, כלומר לרמוז שגילי בעצם מייצר את הבלבול ושולט בו – ברצותו מערבב וברצותו מפריד. חיזוק לכך אנחנו מקבלים בכפולה האחרונה שבה גילי מכניס את החרוזים לכיס, הכיס הוא הדמיון והאיור הוא מין כפולה של ״מייקינג אוף״, מאחורי הקלעים שבהם רואים את אבני הדמיון.
 

יעלקר

Well-known member
מנהל

באדיבות: קריאת חובה -ספרות ילדים מומלצת, פרופ' שי רודין


זה סיפור שמתחיל בסיפור.
גילי (גיבור "גילי והשונית הכחולה" שכתבה איריס ארגמן) ואביו יושבים על גבעה שצופה לים. האב מספר לגילי על השונית הכחולה שחבויה במצולות הים. סיפורו של האב על נפלאות השונית – אוניות טרופות, מערות חשוכות, קונכייה ובה פנינים – מיד מתגבשים בתודעתו של גילי לעולם קסום ונסתר. אביו אמנם מבטיח שגילי יגיע לשונית כשיהיה גדול, אולם גילי נחוש שלא לתת לגילו להפוך למכשלה בדרך. לאט לאט יוצר גילי בחדרו שונית כחולה משלו. הוא לוקח מהים אצות, כדור ממצוף ובקבוק פלסטיק. אלו נתפסים בדמיונו כביצה של צב ים ולוויתן, וכך בהדרגה חדרו הופך לשונית ים. גם את גליה, בת הים, גילי מוצא ולוקח לסיור בעולם ה"אמיתי", משנה את מערך הכוחות בין ילדים למבוגרים והופך לילד שמדריך ישות אחרת ומלמד אותה את קסמי העולם. כשהוריו תמהים על חוסר הסדר שבחדרו הוא מסביר להם שזה לא החדר שלו כלל, אלא השונית הכחולה.
קסמו של הספר נעוץ באופן שבו הוא משלב בין ראייתם של מבוגרים ובין ראייתם של ילדים. מרגע ששמע על השונית הכחולה, גילי מדמיין שהיא קיימת ואינה רק סיפור. המבוגרים רואים חרוזים ושבר מצוף, אולם גילי רואה פנינים וביצת צב ים. וגם מה שיכול להצטייר כבובה שנשכחה, הופך לבת ים שמנהלת דיאלוג עם גילי, דיאלוג שרק הוא יכול לשמוע. הסיפור למעשה מתווך למבוגרים את המתחולל בתודעתו של ילד, ולילדים, את הפער בין עולמם רווי הדמיון והאמונה, ובין עולם המבוגרים, שכבר אינם מסוגלים לראות את הנסתר מהעין ונדרשים לילדים שיפעילו עבורם את הדמיון.
איוריו של מורן ברק משלבים בתחכום בין המידע ה"ריאליסטי" ובין האופן שבו גילי חווה את העולם; בין דמיונו של גילי שחש שהוא חי בתוך שונית כחולה, ובין הממשות – הגיגית מלאת המים שהוא העמיד בחדרו כדי ליצור את עולם המים. האיורים אינם משרטטים עולם בינארי אלא מבהירים, כי גם גילי מודע לאופן שבו הוא משלב בין ממשות לדמיון. במיוחד מעניינת הבחירה לאייר את בובת בת הים כמעין בובת סמרטוטים וכך נוצר עימות בין הדימוי הסטריאוטיפי של בנות הים, בחסות דיסני, ובין האיור של בובת החוטים שבדמיונו של גילי הופכת לבת ים מדברת. וכאן לפנינו רפרור לסיפורו הידוע של אנדרסן, שבו בת הים מוצאת בית בחדרו של גילי, להבדיל מסופה המר ביצירה המקורית, במסגרתה היא צופה אל ארמון הנסיך ומתמוססת. האפיזודה כולה היא שיר הלל לנדיבות הילדית – ליכולת לראות את האחר ואת צרכיו מבלי לקבל הטפות חיצוניות. מי שמלמד את העולם להבחין ולהקשיב למילותיו של האחר – אלו הילדים, שאוזנם כרויה ומבטם עמוק.
אולם לא רק הבדלי הראייה עולים מתוך הסיפור. ברובד הפסיכולוגי, ארגמן מתעמתת עם המימרה – "כשתגדל תבין" שהיא חלק מיומו של כל ילד באשר הוא. גילי תר אחר עולם נסתר שאינו עולמם של ילדים – עולם המצוי מתחת למים, והוא נחוש לחקור אותו, ללמוד אותו ואף לקחת בו חלק. אין הוא מוכן לאייש עמדה פסיבית של המתנה לבגרות, והסיפור כולו מתאר את מאמציו לפרש את סיפורו של האב. ניתן לראות בכך היפוך למיתוס איקרוס ודדלוס. לא עוד אב-מתווך ובן שנכשל במלאכת הבנת העולם, וטובע במימי הים, אלא להפך – הבן יוזם ומתוודע לקסמי העולם והים, ואילו אביו, מלווה אותו, ואף מודה בפה מלא – "אני לא רואה כלום", ושומע מגילי ש"לא כולם יכולים לראות אותה", משמע – גילי ימשיך לתווך לאביו את הנסתר ממנו.
וכאן אנו מגיעים לחלק היפה ביותר של הסיפור. טיול שבמהלכו סיפר האב לגילי סיפור, משנה את כל יומו של גילי, סוחף אותו, תרתי משמע, לדמיין ולשחק. מכאן, כי האב הוא זה שמזין את עולמו התודעתי של הילד, הוא שמאפשר לו לחלום ולדמיין. ובנוסף – ההורים אינם מפריעים לגילי ליצור את עולמו הימי בשם סדר או ארגון מסוים. וזוהי כמובן מטאפורה לסיפורה של הורות, המאפשרת לילד לצמוח לפי דרכו, לעומקים בלי ידועים.
ספרות הילדים הישראלית היא במידה רבה ספרות של חברים וחבורות. אם בספרה "הכובע של אמיליה", ארגמן הציגה ילדה ששואפת לקשר עם העולם החיצוני ופותחת חנות כובעים כדי ליצור קשר זה, הרי שכאן לפנינו שיר הלל לדמיון ולעצמאות של ילדים. לא כל משחק מצריך דיאלוג עם ילדים אחרים. שקט, הסתגרות, המצאת משחק – מפתחים ילדים, לא פחות ממשחק משותף עם חברים ועם צעצועים. אז תנו לילדים לדמיין, וגם אם יש בלאגן בחדר, אל תדאגו. בכוחם של החרוזים שעל הרצפה, להפוך לפנינים.
גילי והשונית הכחולה. כתבה: איריס ארגמן. אייר: מורן ברק. הוצאת מטר.
מיועד לגילי 6-4.
 
למעלה