חדש בפורום
+סוגיה מעניינת

SHARON 103

New member
חדש בפורום ../images/Emo24.gif +סוגיה מעניינת

היי, רציתי להעלות לפורום סוגיה שמעניינת אותי לאורך זמן ואני חושב שכאן אפשר לדון בה בצורה מעמיקה ומעניינת.... מה אתם חושבים על עונש מוות ? באופן כללי אני בעד אבל מחקרים שונים שפורסמו קצת גורמים לי לתהות אם זו הדרך הטובה ביותר.... אני תומך ברעיון בגלל שאני מאמין במידה מסוימת בעונש של מידה כנגד מידה, מדובר בחיסכון כלכלי (פחות נטל על משלמי המיסים), צעד שכזה יכול להרתיע לא מעט אנשים ובכך להפחית אירועי אלימות, משפחת הקורבן מפחדת מהאפשרות שהרוצח ישתחרר בעתיד (אחרי קיצור עונשו בגלל "התנהגות יפה") ויתנקם בה וע"י מהלך כזה גם משפחת הקורבן תרווה נחת במידה מסוימת וכו'. מה שגורם לי לתהות אם מדובר באמת בדברהנכון הוא שציינו בעבר שבעצם מדובר בפתרון הבעיה באמצעות אלימות. כמו כן אמרו שזה לא מונע את מקרי הרציחות ושאין לאף גורם את הסמכות ליטול חיים של אדם אחר (אין סמכות גם למדינה הריבונית). אני חושב שעדיין מתוקף היותנו חברה ששואפת למוסריות וצדק מקסימליים יש לנו את הסמכות לפעול עפ"י עקרון של מידה כנגד מידה-אני חושב שמבחינה מוסרית ופילוסופית זה לא צודק שאדם שרוצץ את גולגלתו של אדם אחר חף מפשע (כמו למשל רציחתו של אסף שטיירמן ז"ל) ישב בכלא לכמה שנים וישתקם ויצא לחופשי לאחר כמה שנים בעוד שהקורבן יישאר מתחת לאדמה לעולמי עולמים-אם כך, איפה הצדק? אני ממש אשמח לשמוע את דעותיכם ותשתדלו להעלות נימוקים מעניינים....תודה
 

antreprize

New member
אני בעד עונש מוות.[1]

אני בעד ענוש מוות לכל מי שפגע פיזית במטרה להרוג(לא משנה הסיבה)+אנסים, אבל רק אם זה המעשה תוכנן מראש. עונש מוות זה דבר טוב כי הוא מרחיק אנשים בעייתים מהחברה והוא חוסך כסף. ורק בגלל שאמרת משהו על שיקום: אני בעד שיקום, אין שום סביה שאדם שעבר עבירות קלות יישב בכלא כשהוא יכול להשתקם ולתרום לחברה. [1]-אני יוצא מנקודת הנה שהמואשם הורשע כי הוכח שהוא ביצע את הפשע.
 

Shira Esther

New member
אין לעולם הוכחה ודאית.

כבר היו אנשים שהורשעו ברצח וזוכו לאחר שנים רבות בכלא.
 

antreprize

New member
איך הגעת למסקנה הזאת?

ומה אם יש טביעות אצבע, דנ"א, תמונות(וידאו וסטילס) ועדים? זה לא ודאי?
 
תופתע לדעת טביעת אצבע היא לא ודאית..

בדיקת טביעת האצבע נעשת על ידי אדם ולא על ידי מחשב כמו שהרבה אנשים ..רואים בטלוויזיה. את טביעת האצבע מזהים על פי כמה שהיא דומה לטביעה שברשות המשטרה .../שב''כ. חלק מטביעות האצבע ואפילו רובם אינם מדויקות ...בגלל חצי טביעה שלוש רבעים וכדומה.. לכן בנושא טביעת אצבע זה לא ודאי תמונות הן המקור הנעמן ביותר (עדות יכולה להיות עדות שקר) דנ'א יכול להיות 60% בלבד מהמקרה כי הוא יכול להיות קרוב לדנ'א אחר ..אפילו בנקודה אחת .. תמונות הן המקור הכמעט ודאי כי קשה יחסית לזיף תמונות...(אבל מצד שני קשה להשיג אותן) לילה טוב
 

SHARON 103

New member
אתה אומר שטויות....

דנ"א יכול להיות מדויק רק ב60%????? אתה יודע בכלל מה זה DNA ? DNA זה כמו תעודת זהות של האדם. לכל אדם ואדם יש רצף של נוקלאוטידים שמאפיין אותו בלבד. רק לתאומים זהים יש אותו DNA (מכיוון שהם נוצרו מאותה ביצית מופרית שהתפצלה במהלך הימים הראשונים שלאחר ההפרייה). הסתמכות על DNA זה הדבר הכי מדוייק שקיים עלי אדמות. בימינו בדיקה של טביעות אצבע מבוצעות ע"י סורקים ממוחשבים ותוכנות מתקדמות ביותר. בזכות הטכנולוגיה והמדע אפילו לפושעים אין סיכוי להימלט מהזורע הארוכה של החוק......
 

Shira Esther

New member
לא, זה לא ודאי.

תמיד נשאר צל-צלו של ספק, גם אם לא סביר, שלא לדבר על העובדה שלאדם אין זכות לקחת חיים של אדם אחר.
 

antreprize

New member
למה זה לא ודאי?

יש לך הוכחות שהאדם היה שם, יש לך הוכחות שהוא השתמש בנשק, יש לך הוכחות שהנשק פגע בקורבן והרג אותו ויש לך הוכחה מצולמת שמראה את המואשם רוצח את הקורבן ובנוסף לכל זה יש גם עדים, מה לא ודאי בזה? ואם זה לא ודאי, זה למה להכניס לכלא מישהו שאף אחד לא בטוח שהוא באמת ביצע פשע?
 

Shira Esther

New member
אמרתי לך שהיו מקרים מעולם.

כן, למרות כל הבדיקות המדעיות. אף פעם אין 100%.
 
אני לא מבין איפה הדילמה

לאו דווקא מידה כנגד מידה , אנחנו לא אלוהים ובטח לא ילדים קטנים . שיקום הוא טוב אבל החברה שלנו היום חולה כל כך ככה שנוצרים כאלה שהחיים של כולם יהיו הרבה יותר טובים בלעדיהם . ברור שהחלטה על המתה לא צריכה להיות בקלות דעת אבל גם אם 2% מהנאשמים הנשלחים למוות על לא עוול בכפם הם "קורבן" לחברה טובה יותר . אדם שרצח בכוונה תחילה , אין לו מקום באוכלוסיה הזו . ההרתעה לא לא מענינת , לא עושים את זה כדי להרתיע (כאילו עושים אבל זה לא עוזר) אלא כי זהו גזר הדין על ההעבקות החברתיות שהנאשם עבר. למרות כל זאת , הפרקטיות של זה היא אפסית כי ברגע שהמדינה תחל להרוג אנשים זה עלול להיתפתח לחינוך באלימות בבתי הספר כנגד ילדים בעייתים או שעונשים אחרים לדוגמה כנגד גנבים יהפכו כריתת ידים וכו' . ככה שבסופו של דבר , עונש מוות הוא לא פרקטי אל אף שהוא צודק.
 

leeshes

New member
מצד אחד.

מצד שני, זה לא רק לא מוסרי, אחד הרעיונות מאחורי לא להרוג ולהשתמש כעונש במאסר עולם, הוא שלא רק לא עוברים על עבירה אתית חברתית, אלא גם הורגים את האדם מבחינה נפשית. למרות כל הויתורים שיש היום, הרעיון במאסר עולם הוא בכל המשתמע מכך. החיים בכלא, הביקורים המועטים של משפחה,ואהבות שונות ומשונות, וכמובן החרטות [אם יש להם כאלה :S]. אני חושבת שכן צריך להפסיק עם ויתורים למיניהם, שחלק גדולים מדיי [כמו התינוק של יגאל אמיר]. אבל עונש מוות הוא גם יותר מדיי. מי יחליט מתי כן כדאי להרוג ומתי לא? ולפי מה? מה יהיו הקריטריונים? אלו שאלות רבות מדיי, שאין להם תשובה חד משמעית. כמו שבהודעה המקורית השאלה נשאלה רק על רציחות, ולאחר מכן הוסיפו גם שגם אנסים צריך להרוג. זה לא נגמר, כל אחד חושב אחרת, שמרבית מהפשעים מגיע להם עונש מוות, וחלק אחר חושב על פשעים אחרים לגמרי. [חוצמזה, אניכמעט בטוחה שגם מבחינה דתית זה לא "חוקי", אבל אני לא בטוחה..]
 

antreprize

New member
שמעת על האנשים האלה שקוראים להם שופטים?

הם מחליטים מי אשם ומי לא, ואם כן אז הם מחליטים גם מה עונש.
 

leeshes

New member
חחח וואלה?

התכוונתי לזה שהמערכת המשפטית, בישראל ובחו"ל, מורכבת מבני אדם, שהם בסה"כ כמוני כמוך, הם יכולים לטעות. ולא רקזה, הם גם מונעים לא רק מהיגיון אלא גם מרגשות. יותר מדיי לא חד משמעי, כדי לקחת סיכון כזה
 

SHARON 103

New member
ההחלטה צריכה להיות על בסיס שחור ולבן

אי אפשר להוציא אדם להורג על סמך הרגשה או תחושת בטן או מחמת הספק..... צריך ראיות חותכות כמו דנ"א , צילומים מפלילים, עדויות, מסמכים וכו'. הרכ השופטים צריך להיות מורחב מכיוון שדנים כאן בנאשם שעלול להיות מורשע במוות ולכן צריך חוות דעת שמורכבת ממספר לא מבוטל של אנשי מקצוע. אם יש חוסר בראיות או ספק בליבם של השופטים אז ברור שאין יכולת להגיע להכרעה חד משמעית. אין ספק. מבחינה דתית- אני לא בטוח שיש איסור שכזה. בתנ"ך היינו עדים להוצאות להורג על דברים הרבה פחות חמורים (בספר יהושע היה אחד שלקח שלל לאחר מלחמה והמרה את פיו של יהושע והוא הוצא להורג), כך שמבחינת הדתיים לא נראה לי שתהיה התנגדות. השאלה היאמורכבת יותר מבחינה מוסרית -משפטית- האם יש לנו סמכות לקחת חיים של אדם שהוכח מעל לכל ספק שהוא רוצח? האם הדבר הזה ישרת את האינטרס של חתירה לחברה מוסרית הרבה יותר.? איך אפשר ליישב את הפרדוקס שנוצר במקרה שבו חברה ששואפת לצדק ולאי-אלימות פותרת מקרה שכזה ע"י עונש האלים ביותר-עונש מוות? דילמה לא פשוטה........
 

gurke

New member
מי יחליט מה זה רע מספיק בשביל מוות?

הרוב בעולם? ואם הוא טועה? בוא נדבר על מוסר, אחר כך על עונש מוות..
 
לא צריך להיכנס לכל פיפס

אדם עובר ברחוב מנסה לשדוד זקנה היא מסרבת והוא יורה לה בראש וכל זת בפני 100 אנשים . זה לא קשור לרע , זה קשור לעד כמה האדם זה "בריא" לחברה . אני מאמין שלא יענה לי אפילו אחד שלהרוג זקנה חפה מפשע זה מעשה בריא לחברה . לכל שאלות איך יקבועו וכו' , נתחיל מזה שזה לא בהנף יד . יש לזה חוקים וזה הליך ארוך בגלל כל החוקים האלו . ולא צריך לדבר על מוסר אם אנשים ברחוב יכולים לרצוח אותך ואין מערכת הגנה כנגד זה. אז נכון שהם יושבים בכלא אך האם זה מספיק ? בלי להיכנס לזה עכשיו אני יכול להגיד שמוות הוא לא עונש שונה מכליאה . עוד מעט יגידו גם שכליאה היא לא מוסרית שהרי : "מי יחליט מה זה רע מספיק כדי להיאסר? הרוב בעולם? ואם הוא טועה? " ואם האדם זה רצח 100 אנשים ומתכוון להמשיך ? העונש לפי דעתי הוא מוות , אני משלם מיסים ואני חלק מחברה שבה יש החלטה מוסרית לא לאפשר למפגע מתוכה לחיות כדי שהיא "תוכל" להמשיך להתקיים"
 
למעלה