מתכנן ערים
New member
חובה עלינו לעצור ולהרהר ברפורמת התכנון והבניה
יש כאלו שמתנגדים לתכנים שברפורמה ויש כאלו שמוטרדים דווקא מהמעטפת: "חוק מסורבל, ארוך ומורכב אשר ספק אם מי מהמחוקקים האמונים על אישורו, יקרא אותו מתחילתו ועד סופו, וגם אם יקרא ספק אם יבין." דה מרקר: חובה עלינו לעצור ולהרהר ברפורמת התכנון והבנייה מאת: עופר אבן בימים אלו בהם אנו עומדים בפני אישור נמהר וכנראה מר, של הרפורמה הגדולה בחוק התכנון והבנייה, הכולל מעל ל 600 סעיפים, במסגרת ספרון "דק", בן מאות עמודים, חובה עלינו לעצור ולהרהר בעקרון הבסיסי של KISS (Keep it simple, stupid. אזכיר, כי אורכו של החוק הקודם, אינו עולה על מחצית החוק המוצע, וזאת עוד טרם התיקונים הנוספים שיערמו בשבועות הקרובים. מדובר בחוק, מסורבל, ארוך ומורכב אשר ספק אם מי מהמחוקקים האמונים על אישורו, יקרא אותו מתחילתו ועד סופו, וגם אם יקרא ספק אם יבין. אורכו של החוק, מסתיר בחובו פגמים לא מעטים אשר יתגלו לעיתים כמטענים מושהים המחכים לקורבנם, במסגרת התנהלות בבתי משפט, אשר יידרש לפרש ולתת דעתו לתילי התילים של הסעיפים החדשים. לעיתים שואלים אותי תושבי חוץ, על הדין במדינת ישראל ותשובתי הכנה היא שמדובר במספר שכבות ארכאולוגיות - השכבה העותומנית, השכבה המנדטורית ולבסוף אין ספור שכבות, של מה שסבתי היתה מכנה האובר חוכם הישראלי, שכבות של סתימת פרצות, התחכמויות ותכנונים של יועצים. והתוצר, טלאי על טלאי, חורים וסתימת פרצות, מלאכת מחשבת של אין סוף אמירות והפניות סיבוביות כדוגמת "בכפוף ל", "מבלי לגרוע מ" ו"על אף האמור לעיל". תוצרים אלו אינם נגישים לאדם מן הישוב, גם אם יכולת הקריאה שלו עולה על 12 שנות לימוד. כל קריאה, פרשנות והבנה מחייבת סוללת יועצים, מומחים ופרשנים. תוצרים אלו יוצרים מעצמם פרצות חדשות הקוראות להיפרץ, לתכנן ולהמשיך בגלישה באותו מדרון חלקלק. הרי על כל פרצה יתווספו סעיפים חדשים וחוזר חלילה, עד לרפורמה הבאה במסגרתה יוכפלו מספר הסעיפים לצהלת היועצים. הקשר בין שיטה זו, לה הורגלנו מקום המדינה, לבין ודאות, יציבות ומתן אפשרות לכל בני האדם להבין את זכויותיהם, הינו קשר הפוך. לפני מספר חודשים שוחחתי עם בכיר ברשות המסים, ושאלתי מה יקרה אם חוק מיסוי מקרקעין יימחק מהיסוד ובמקומו ייקבע חוק בן 3 סעיפים - הראשון, על כל מכירת נדל"ן יחול מס שבח כמס מחזור, על כל רכישה יחול מס רכישה ויינתן פטור למוכרי ורוכשי דירות יחיד עד לסך של 1.5 מיליון שקל. הרי הדבר ייצר ודאות בשוק הנדל"ן, אפשרות לתכנון ללא חשש שמדי מספר חודשים ישונה המצב החוקי, כולם ישלמו מס ולא ייווצר מצב בו מי שידו משגת יממן יועצים אשר יפחיתו או יבטלו את חבות המס, במסגרת הכלל שככל שמדובר במספרים גדולים יותר - הרי שמודדים במיקרומטר, מסמנים בגיר ולבסוף חותכים בגרזן. אותו בכיר התבונן בי, וספק בבדיחות ענה לי - ומה יעשו אלפי פקידי מס שבח שבודקים את התיקים והשומות באופן פרטני, יילכו הביתה? כנראה שהגיע הזמן לחשוב לטווח ארוך, לחשוב על ההשלכות של הזנת מפלצות החקיקה וסרבול הבירוקרטיה, והוצאת המושכות מידיהם הבלעדיות של יועצים משפטים בניסוח חקיקה חדשה ומהפכנית. ראשית יש לקבוע את עקרונות העל במסגרת חזון מתווה דרך של ודאות, פשטות ויעילות ורק אז לגשת למלאכת הכנת החקיקה. נושא זה מזכיר לי את שאמר לי בימים הראשונים של ההתמחות המאמן שלי על חוזה ארוך ומייגע - "הואיל הואיל ולא מואיל". הכותב הינו עו"ד במשרד הורוביץ, אבן, אוזן ושות'
יש כאלו שמתנגדים לתכנים שברפורמה ויש כאלו שמוטרדים דווקא מהמעטפת: "חוק מסורבל, ארוך ומורכב אשר ספק אם מי מהמחוקקים האמונים על אישורו, יקרא אותו מתחילתו ועד סופו, וגם אם יקרא ספק אם יבין." דה מרקר: חובה עלינו לעצור ולהרהר ברפורמת התכנון והבנייה מאת: עופר אבן בימים אלו בהם אנו עומדים בפני אישור נמהר וכנראה מר, של הרפורמה הגדולה בחוק התכנון והבנייה, הכולל מעל ל 600 סעיפים, במסגרת ספרון "דק", בן מאות עמודים, חובה עלינו לעצור ולהרהר בעקרון הבסיסי של KISS (Keep it simple, stupid. אזכיר, כי אורכו של החוק הקודם, אינו עולה על מחצית החוק המוצע, וזאת עוד טרם התיקונים הנוספים שיערמו בשבועות הקרובים. מדובר בחוק, מסורבל, ארוך ומורכב אשר ספק אם מי מהמחוקקים האמונים על אישורו, יקרא אותו מתחילתו ועד סופו, וגם אם יקרא ספק אם יבין. אורכו של החוק, מסתיר בחובו פגמים לא מעטים אשר יתגלו לעיתים כמטענים מושהים המחכים לקורבנם, במסגרת התנהלות בבתי משפט, אשר יידרש לפרש ולתת דעתו לתילי התילים של הסעיפים החדשים. לעיתים שואלים אותי תושבי חוץ, על הדין במדינת ישראל ותשובתי הכנה היא שמדובר במספר שכבות ארכאולוגיות - השכבה העותומנית, השכבה המנדטורית ולבסוף אין ספור שכבות, של מה שסבתי היתה מכנה האובר חוכם הישראלי, שכבות של סתימת פרצות, התחכמויות ותכנונים של יועצים. והתוצר, טלאי על טלאי, חורים וסתימת פרצות, מלאכת מחשבת של אין סוף אמירות והפניות סיבוביות כדוגמת "בכפוף ל", "מבלי לגרוע מ" ו"על אף האמור לעיל". תוצרים אלו אינם נגישים לאדם מן הישוב, גם אם יכולת הקריאה שלו עולה על 12 שנות לימוד. כל קריאה, פרשנות והבנה מחייבת סוללת יועצים, מומחים ופרשנים. תוצרים אלו יוצרים מעצמם פרצות חדשות הקוראות להיפרץ, לתכנן ולהמשיך בגלישה באותו מדרון חלקלק. הרי על כל פרצה יתווספו סעיפים חדשים וחוזר חלילה, עד לרפורמה הבאה במסגרתה יוכפלו מספר הסעיפים לצהלת היועצים. הקשר בין שיטה זו, לה הורגלנו מקום המדינה, לבין ודאות, יציבות ומתן אפשרות לכל בני האדם להבין את זכויותיהם, הינו קשר הפוך. לפני מספר חודשים שוחחתי עם בכיר ברשות המסים, ושאלתי מה יקרה אם חוק מיסוי מקרקעין יימחק מהיסוד ובמקומו ייקבע חוק בן 3 סעיפים - הראשון, על כל מכירת נדל"ן יחול מס שבח כמס מחזור, על כל רכישה יחול מס רכישה ויינתן פטור למוכרי ורוכשי דירות יחיד עד לסך של 1.5 מיליון שקל. הרי הדבר ייצר ודאות בשוק הנדל"ן, אפשרות לתכנון ללא חשש שמדי מספר חודשים ישונה המצב החוקי, כולם ישלמו מס ולא ייווצר מצב בו מי שידו משגת יממן יועצים אשר יפחיתו או יבטלו את חבות המס, במסגרת הכלל שככל שמדובר במספרים גדולים יותר - הרי שמודדים במיקרומטר, מסמנים בגיר ולבסוף חותכים בגרזן. אותו בכיר התבונן בי, וספק בבדיחות ענה לי - ומה יעשו אלפי פקידי מס שבח שבודקים את התיקים והשומות באופן פרטני, יילכו הביתה? כנראה שהגיע הזמן לחשוב לטווח ארוך, לחשוב על ההשלכות של הזנת מפלצות החקיקה וסרבול הבירוקרטיה, והוצאת המושכות מידיהם הבלעדיות של יועצים משפטים בניסוח חקיקה חדשה ומהפכנית. ראשית יש לקבוע את עקרונות העל במסגרת חזון מתווה דרך של ודאות, פשטות ויעילות ורק אז לגשת למלאכת הכנת החקיקה. נושא זה מזכיר לי את שאמר לי בימים הראשונים של ההתמחות המאמן שלי על חוזה ארוך ומייגע - "הואיל הואיל ולא מואיל". הכותב הינו עו"ד במשרד הורוביץ, אבן, אוזן ושות'