עופר בן אברהם
Member
חובות שהפרתן לא נקבעה כעבירה בתקנות
1. כפי שפורסם באמצעי התקשורת, הבוקר נכנסה לתוקף התקנה, המחייבת לעטות מסכה במרחב הציבורי. חובה זו לא נקבעה במקומה הטבעי לדעתי, בתקנות שעת חירום (נגיף הקורונה החדש - הגבלת פעילות), שהתקינה הממשלה בתוקף סמכותה לפי סעיף 39 לחוק-יסוד הממשלה, אלא בצו שהוציא מנכ"ל משרד הבריאות, בתוקף סמכותו לפי סעיף 20(1)(ב) ו-(ג) ו-(2)(א) לפקודת בריאות העם.
2. עבירות מסוימות, הן על הצו והן על תקנות הגבלת פעילות הנ"ל, נקבעו כעבירות פליליות ומינהליות בתקנות שעת חירום נפרדות, שאכנה אותן בקיצור: תקנות האכיפה, אף כי לפי שמן המלא הן נועדו לאכוף את הוראות הצו בלבד (השם המלא של הצו: "צו בריאות העם (נגיף הקורונה החדש) (בידוד בית והוראות שונות) (הוראת שעה), תש"ף-2020”, והשם המלא של תקנות האכיפה: “תקנות שעת חירום (אכיפת צו בריאות העם (נגיף הקורונה החדש) (בידוד בית והוראות שונות) (הוראת שעה)), תש"ף-2020”).
3. תזכורת: עבירה מינהלית היא עבירה פלילית, שאפשר להטיל קנס בגינה באמצעות הודעה (דו"ח) שנמסרת לחשוד, והוא יכול לבחור בין תשלום הקנס לבקשה להישפט (בדומה לעבירות מסוג ברירת משפט, אך ההבדל העיקרי הוא, שבעבירה מינהלית תשלום הקנס מכפר על העבירה, ואילו בברירת משפט תשלום הקנס נחשב כהודאה, הרשעה וענישה).
4. לא מצאתי בתקנות האכיפה קביעה, שהפרת החובה לעטות מסכה, שבסעיף 3ה לצו, כמו גם הפרת כלל מכללי ההתנהגות במרחב הציבורי המפורטים בתקנה 3 לתקנות הגבלת פעילות הנ"ל, הן עבירות מינהליות, ואף לא שהן עבירות פליליות בכלל (ראו תקנה 1 ו- 3 לתקנות האכיפה והתוספת שבסופן, ותקנה 6 לתקנות הגבלת פעילות). ובהנחה שאין קביעה כאמור שנעלמה מעיניי (המוצא הישר מוזמן לעדכן אותי), לא ניתן למסור לחשוד בהפרה כזו הודעה לתשלום קנס מינהלי, וספק אם יש עילה להעמידו לדין (מדוע ספק? משום שמדובר לכאורה בעבירות פליליות גם אם לא נקבע כך בתקנות האכיפה, על סמך ההוראות הכלליות שבסעיף 71 לפקודת בריאות העם או בסעיף 286 לחוק העונשין; אך מנגד, משנקבע במפורש בתקנות האכיפה, שהפרת חובות מסוימות שבצו ובתקנות הגבלת פעילות הנ"ל הן עבירות פליליות, משתמעת כוונה להחריג את ההפרות שלא נקבע כך לגביהן).
1. כפי שפורסם באמצעי התקשורת, הבוקר נכנסה לתוקף התקנה, המחייבת לעטות מסכה במרחב הציבורי. חובה זו לא נקבעה במקומה הטבעי לדעתי, בתקנות שעת חירום (נגיף הקורונה החדש - הגבלת פעילות), שהתקינה הממשלה בתוקף סמכותה לפי סעיף 39 לחוק-יסוד הממשלה, אלא בצו שהוציא מנכ"ל משרד הבריאות, בתוקף סמכותו לפי סעיף 20(1)(ב) ו-(ג) ו-(2)(א) לפקודת בריאות העם.
2. עבירות מסוימות, הן על הצו והן על תקנות הגבלת פעילות הנ"ל, נקבעו כעבירות פליליות ומינהליות בתקנות שעת חירום נפרדות, שאכנה אותן בקיצור: תקנות האכיפה, אף כי לפי שמן המלא הן נועדו לאכוף את הוראות הצו בלבד (השם המלא של הצו: "צו בריאות העם (נגיף הקורונה החדש) (בידוד בית והוראות שונות) (הוראת שעה), תש"ף-2020”, והשם המלא של תקנות האכיפה: “תקנות שעת חירום (אכיפת צו בריאות העם (נגיף הקורונה החדש) (בידוד בית והוראות שונות) (הוראת שעה)), תש"ף-2020”).
3. תזכורת: עבירה מינהלית היא עבירה פלילית, שאפשר להטיל קנס בגינה באמצעות הודעה (דו"ח) שנמסרת לחשוד, והוא יכול לבחור בין תשלום הקנס לבקשה להישפט (בדומה לעבירות מסוג ברירת משפט, אך ההבדל העיקרי הוא, שבעבירה מינהלית תשלום הקנס מכפר על העבירה, ואילו בברירת משפט תשלום הקנס נחשב כהודאה, הרשעה וענישה).
4. לא מצאתי בתקנות האכיפה קביעה, שהפרת החובה לעטות מסכה, שבסעיף 3ה לצו, כמו גם הפרת כלל מכללי ההתנהגות במרחב הציבורי המפורטים בתקנה 3 לתקנות הגבלת פעילות הנ"ל, הן עבירות מינהליות, ואף לא שהן עבירות פליליות בכלל (ראו תקנה 1 ו- 3 לתקנות האכיפה והתוספת שבסופן, ותקנה 6 לתקנות הגבלת פעילות). ובהנחה שאין קביעה כאמור שנעלמה מעיניי (המוצא הישר מוזמן לעדכן אותי), לא ניתן למסור לחשוד בהפרה כזו הודעה לתשלום קנס מינהלי, וספק אם יש עילה להעמידו לדין (מדוע ספק? משום שמדובר לכאורה בעבירות פליליות גם אם לא נקבע כך בתקנות האכיפה, על סמך ההוראות הכלליות שבסעיף 71 לפקודת בריאות העם או בסעיף 286 לחוק העונשין; אך מנגד, משנקבע במפורש בתקנות האכיפה, שהפרת חובות מסוימות שבצו ובתקנות הגבלת פעילות הנ"ל הן עבירות פליליות, משתמעת כוונה להחריג את ההפרות שלא נקבע כך לגביהן).