חוברות מתמטיקה יסודית לגיל הרך

tomi32

New member
חוברות מתמטיקה יסודית לגיל הרך

בני בן שלוש וחצי ועשיתי איתו את החוברת הראשונה של מתמטיקה יסודית לגיל הרך בהנאה רבה שלי ושלו. החומר לא היה לו קשה והוא ראה בחוברת סוג של משחק. קניתי את שלוש החוברות הנוספות וראיתי שכבר בחוברת 2 שמים דגש על כתיבת הספרות וכאן מתחילה הבעיה. בני מחזיק את כלי הכתיבה עם כל כף היד (מין אחיזת אגרוף) ולא כמו שמחזיקים כלי כתיבה כאשר כותבים. הצעתי לו מספר פעמים, עוד לפני שעשינו את החוברות, שאלמד אותו איך להחזיק את העפרון אחרת, אך הוא טוען כי כך נוח לו. גם הגננת שלו, אותה אני מעריך, טוענת כי בגיל הזה יש לאפשר לילדים לצייר בדרך הנוחה להם והאחיזה הנכונה נלמדת בגיל מבוגר יותר. כרגע אני די מתלבט. מצד אחד, אני לא רוצה להפסיק לעבוד עם החוברות לפרק זמן לא ידוע, עד שתתאפשר הכתיבה. מצד שני, בוודאי לא הייתי רוצה ללחוץ עליו בעניין שכרגע כנראה קשה לו ואמור להסתדר במהלך הזמן (מובן כי אם זה יהיה המצב בגיל 5, אפנה לעזרה). ואם לא לכפות את האחיזה המאפשרת כתיבה - האם להמשיך בחוברות בפרקים שאינם דורשים זאת או שכל עניין ההבנייה יאבד בדרך זו? אשמח לשמוע דעות נוספת.
 
אחיזת עיפרון וכתיבת ספרות בגיל צעיר

לפי תיאורך, בנך מוכשר מאוד. באופן טבעי נוצר אצלו פער בין היכולות המוטוריות והשכליות. גיל 3 וחצי הוא גיל מוקדם מידי ללמד החזקת עיפרון וכתיבת ספרות. החוברות נועדו לגיל 4 ומעלה. לא כדאי להפסיק לעבוד עם החוברות. אני מציעה שכאשר תגיע לספרות תעבוד עם פלסטלינה. תלמד את בנך לעשות ממנה "נחש" ולהניח אותו לפי הספרות. בזמן שהוא מניח תלמד אותו את הכיוונים של ההנחה. לדוגמה: ניקח את הסיפרה 6: תגיד: את הסיפרה שש כותבים כך,מתחילים מלמעלה יורדים שמאלה בקשת, מגיעים למטה ועולים מימין למעלה ויוצרים לולאה. עשייה מלווה בהדגמה ובדיבור נכון. כך אתה בונה גם מושגי מרחב. רצוי לא לשמור את הספרות, אלא לבנות אותן כל פעם מהתחלה. בשלב הבא לבקש את הבן שלך להשתמש באצבע (האצבע שליד האגודל, האצבע המורה) כדי "ללטף" את הסיפרה לפי הכיוון הנכון. לחזור מידי פעם על הפעולות האלה . בשלב הבא אפשר לקחת לוח עליו חול, או קמח ולצייר עם האצבע המורה את הספרות. הפעילויות האלה תאפשרנה להגיע לשלב הכתיבה עם בשלות מתאימה. בהצלחה
 
למעלה