חווד על סקיצות

dimbi

New member
שלום רב,
אשמח לשמוע חוו"ד על הסקיצות המצורפת וכן איזו סקיצה עדיפה ?

מידע כללי/דרישות:
בונים בב"ש.
זוג צעיר + 2
בית במפלס אחד בלבד (לאחר הרבה שיקולים ללא מועניינים ב 2 מפלסים)
4 חדרי שינה
פ. משפחה שיהיה אפשר להשמיש בעתיד לשימושים שונים כגון : ח. מדרגות ליחידה בקומה/ משרד עם כניסה מבחוץ.
גינה נחמדה וצנועה.
חללים ציבורים מרווחים ,מוארים ומאווררים.
מה אפשר לצמצם/ להקטין בשביל להקטין בקצת את הבית
שאלות בקשר לסקיצה 2 - האם הסלון לא קטן מידי ( 4.6 מ ) ?
האם חדרים לא קטנים מידי ?
מצד שני מה אפשר לצמצם/ להקטין בשביל להקטין בקצת את הבית אם רוצים כ 170 מ"ר .
 

קבצים מצורפים

  • אופציה 1.pdf
    KB 302.3 · צפיות: 33
  • אופציה 2.pdf
    KB 285.5 · צפיות: 14

ZOHARrose1

New member
הסקיצה העדיפה היא אופציה 1 אבל גם היא ממש לא מוצלחת ולא חכמה. הבית שלכם מתוכנן כאילו הוא חללית ללא כל קשר לסביבה ספציפית, גינה, ללא התייחסות לכיווני אוויר, או פונקציות חיצוניות נוספות כגון חניה, פילרים, שביל כניסה לבית וכדומה.
מבחינת התכנון הפנימי מדובר בתכנון סביר, שמזכיר דירת קבלן ולא בית פרטי.
כיצד אפשר לתכנן בית פרטי שיושב על משאב כל כך משמעותי (קרקע) מבלי בכלל להתייחס אליו ומבלי למנף אותו לטובת החיים העתידיים שלכם בבית?
כיצד אין שום התייחסות תכנונית לכל מה שקשור לכיווני האוויר, ועוד באזור שבו האקלים קיצוני ובעל השפעה מכריעה על איכות החיים?
התכנון הספציפי הזה מפנה את הסלון לעבר רצועת גינה צרה ברוחב של 4 מטרים במקום לעבר האזורים הרחבים יותר (5 מטרים לכל הפחות). כך שלמעשה אתם מפסידים את האפשרות להנות מגינה רחבה יותר.
כמו כן בתכנון הנ"ל פתחי הבית העיקריים והגדולים נפתחים לכיוון מזרח ומערב, שהן חזיתות שקשה יותר לשלוט בקרינת השמש שחודרת מהן. לעומת זאת בחזיתות שקל יותר לשלוט בקרינת השמש שפונה אליהן, הצפונית והדרומית, מוקמו פתחים קטנים יחסית של חלונות צרים בחדרי השינה וחלון גדול אחד במטבח.
גם אם לדבריך הגינה תהיה צנועה, זו תהיה טעות לתכנן בית פרטי מבלי לחבר בינו ובין סביבתו, מבלי להבין את המשמעות של להפנות ויטרינה גדולה לכיוון מזרח, במקום לכיוון דרום או צפון, לדוגמא.
אם אתה רוצה בית מוצלח וחכם יותר אין טעם להמשיך לפתח את האופציות הללו וצריך להתחיל לתכנן אותו מחדש תוך התייחסות לסביבתו.
 

dimbi

New member
הי,
תודה על התגובה.
1. לגבי זה שחסרים בסקיצות סימון חניות. פילרים, שביל כניסה - בעיקרון הסקיצה לעיל הייתה לעדכון לסקיצה אחרת ששם סומנו האלמנטים החסרים.
אם זה יעזור לחוו"ד שער כניסה נמצא מול דלת כניסה , והפילר משמאלה ,שביל כניסה באותו מיקום. 2 חניות טוריות מימין לשער כניסה.
2. לגבי התייחסות לחוץ והפנים. בעיקרון אנחנו מודעים לזה שבניה במפלס אחד לא משאירה גינה גדולה , כל התכסית נוצלה. כולל הקלות של 10%/30% בצד הדרומי של המגרש (ניסינו לעשות גינה/חצר ברוחב של 4-6 מטר בצד המזרחי/דרומי. ( צד שאין בו שכנים)
ההחלטה לעשות בצד הזה נבעה מכך שחזית הצפונית (בה יהיה שביל כניסה חניות גם לא ישאר הרבה מקום ולא רוצים שכל הבלאגן בחצר יהיה בכניסה לבית
ואילו בצד דרום ומערב יש שכנים.
3. למה החלוקה הפנימית מזכירה דירת קבלן ? ראיתי המון סקיצות בהם האיזור הציבורי נמצא באופן ספייס בצורה של טור ( מטבח, פ. אוכל, סלון) , הדבר הראשון בכניסה שרואים זה מטבח ) ואנחנו לא אוהבים את החלוקה הזו. שזה מספה רואים את הכיור מטבח.
4.לגבי הפתחים הגדולים במזרח/ מערב - זה כיוונים שיש בהם בריזות וכיווני רוח . מבחינת שמש אפשר להצליל , לא ?
צד מזרח - השמש בצד זה רק בשעות המוקדמות של הבוקר ולאחר מכן מכן עולה , ?
 

ZOHARrose1

New member
1. כדי לתת חוות דעת על תכנית של בית כל מידע שניתן, עוזר להבין את התמונה הכללית. ברגע שהמידע הזה לא מועבר לי, מבחינתי זה סימן שעדיין לא התייחסתם אליו. לכן אם יש לך תכנית הכוללת את פיתוח השטח זה יעזור מאוד להבין מה הקשר ומערכת היחסים בין שטחי החוץ והפנים, וניתן יהיה לבחון בצורה טובה יותר את איכות התכנון. פירוט מילולי איננו מספיק ואי אפשר להבין ממנו כיצד באמת הדברים תוכננו.
2. בביקורת שהעברתי לא התייחסתי כלל לשאלת התכסית. לקחתי את דרישתכם לקומה אחת כדבר שלא נתון לוויכוח. אבל גם כשבונים באופן כזה ניתן ליצור מערכת יחסים מוצלחת בין שטחי החוץ והפנים, שבמקרה שלכם היא פשוט נעדרת. תבדוק מה שטח הגינה שנותר לאחר בניית הבית ותבין כמה שטח אתה בעצם "מבזבז" כאשר אתה לא מתמקד בחיזוק הקשר בין חוץ ופנים.
3. תכנון הפנים של הבית הוא ברמה בינונית וישנם הרבה דברים שניתן לתכנן מחדש בצורה מדויקת ומוצלחת יותר. דוגמא לליקויים בתכנון- פתיחת דלת הכניסה ישירות מול דלת שירותי האורחים. האי במטבח מופנה לכיוון הארונות הגבוהים, כלומר מי שיושב באי רואה מולו ארונות. במידה ותסובבו את האי לעבר הכיור מי שיושב באי יישב מול חלון המטבח ויוכל להתבונן החוצה (נראה לי עדיף מאשר לשבת מול ארונות). גם צורת העבודה במטבח תהיה יעילה יותר שכן עדיף להפנות את משטח העבודה לעבר הכיור והכיריים, שלידם נמצאים במרבית הזמן במטבח, ולא לעבר המקרר. יש עוד ועוד הערות אבל באמת שאין טעם להתמקד בהן.
מבחינת מיקום הפונקציות בחלל הציבורי, זו ביחס לזו, המיקום טוב ואין איתו בעיה מיוחדת.
4. באזור באר שבע ישנן רוחות מזרחיות חזקות שמביאות איתן ענני אבק וחול. כמו כן הקרינה בשעות הבוקר היא חזקה ומחממת במהירות את חלל הבית. הפניית האזור הציבורי בבית ופתיחת החלונות לכיוון דרום (לדוגמא) תאפשר לכם גם למנוע החדרת אבק וחול הביתה וגם תאפשר שליטה פשוטה יותר באופן בו חודרות קרני השמש לבית. ישנו מידע רב באינטרנט בנוגע לבניה אקלימית, אבל באופן אישי הייתי פונה לאדריכל מייעץ שמתמחה בבניה ירוקה, שיתן לכם פתרונות ורעיונות כיצד לייעל את תכנון ביתכם מבחינה אקלימית.
מצ"ב קישור לפרוש המונח בניה תואמת אקלים: https://he.wikipedia.org/wiki/בנייה_תואמת_אקלים
שים לב למה שכתוב שם בנוגע להתחשבות בכיווני הרוח.
 
למעלה