חוויות מהצפייה בסדרה

חוויות מהצפייה בסדרה

היי לכולם, הפעם באמת הופתעתי לטובה. ראיתי כבר ניסיונות רבים לצייר, לדמות, להסביר מהו אוטיזם, מה עוברת המשפחה של הילד המאובחן. הפעם הסדרה שוברת שיאים לדעתי. הצפייה בסדרה מרגשת, מרגישה אמיתית ואותנטית, משדרת אמינות ועם זאת מעבירה נושא כל כך טעון עם חיוך קטן. ההחלטה של ערוץ ממלכתי די מרובע להביא את האוטיזם כמעט לפריים טיים היא החלטה אמיצה, חשובה לחברה שלנו. כשאני צופה אני חושבת על כל אלו ששאלו אותי במה אני עוסקת, מיהם הילדים בהם אני מטפלת, איך הם נראים ומה הם עושים, במה הם שונים מאחרים, מה ההורים שלהם מרגישים, איך מגלים את הלקות ועוד.אני חושבת על הבורות וחוסר הידע. שאלות קשות, לוקח הרבה מאוד זמן אם בכלל להסביר ולענות באופן משקף לתהיות הללו. התמונות, המראות הבעות הפנים והדברים שגם לא נאמרים בסדרה מסבירים הכל. תודה ליוצרים, לשחקנים, לכל העוסקים המלאכה החשובה הזו על המסר לציבור. ממתינה בסבלנות וכיליון עיניים לפרק השלישי! גילי
 
תודה שאת איתנו../images/Emo24.gif

גילי, אני אשמח אם תוכלי להסביר בכמה מילים מה זה אומר להיות מנתחת התנהגות.
מיכל
 
היי לכולם

היי מיכל וכולם, אני אשמח להסביר מהו ניתוח התנהגות ומה עושה מנתח התנהגות. מהו ניתוח התנהגות יישומי? מדע העוסק בחקר שינויים בהתנהגות בעלת משמעות חברתית. המשמעות החברתית נקבעת על ידי המתנהג והסביבה שלו. אם אדם בא למנתח התנהגות ומבקש לשנות את דפוסי הקנייה שלו. המשמעות החברתית של ההתנהגות קיימת עבור המתנהג וזהו תנאי מספיק לביצוע ההתערבות. אבל לדוגמא אם מנתח התנהגות רואה צורך ללמד את הילד לרכב על אופניים בעוד שלילד עצמו זה לא משנה ולהורים זה לא חשוב בסדר העדיפויות לטיפול אז לא נלמד לרכב על אופניים. המשמעות החברתית צריכה להיות עבור הסביבה ולא עבור המטפל או מתוך ספרי ההתפתחות. ניתוח התנהגות הוא מדע העוסק בהבנת הקשר הפונקציונלי בין התנהגות לאירועים המתרחשים לפני ואחרי ההתנהגות בסביבה בה פועל המתנהג. החוקיות לא רק מחפשת דפוסים אלא מאפשרת לנו לראות את מה שקרה לפני ואחרי ההתנהגות ובכך לדוגמא נוכל לגלות כי לילד קשה להפסיק פעילות מועדפת. אם נדע זאת נוכל להכין אותו לקראת הפסקת הפעילות ולהקל עליו, אולי אפילו למנוע את הקושי. האם ניתוח התנהגות היא שיטת טיפול? האם ניתוח התנהגות היא שיטה לנרמל ילדים עם אוטיזם? לא לנרמל אלא ללמד התנהגויות נורמטיביות, מסתגלות, דומות לקבוצות הגיל ולא לקבוצת השווים של הילד. מושגים חשובים שיש לדעת אותם. התשובות הן לא, אותה גישה מדעית שהתבססה בשנות השישים עברה מחקר יסודי בתחומים שונים. חוקרים רבים, פסיכולוגים התנהגותיים ואחרים התעניינו בהשפעת הגישה ההתנהגותית על אנשים בנסיבות שונות. אחד החוקרים היה דר איבר לובאס, מאוניברסיטת UCLA שהיה פסיכולוג חוקר בתחום האוטיזם, החליט לערוך מחקר ולבדוק את יעילות המודל שבנה לטיפול באוטיזם. לובאס בנה מודל טיפול שהיו לו מאפיינים מאוד ייחודיים כגון: צוות מטפלים עבור ילד אחד, טיפול אינטנסיבי של 40 שעות בגיל מאוד צעיר וכו'. המודל נשען על עקרונות של ניתוח התנהגות יישומי והוא נבדק מחקרית. מחקר הדגל של לובאס הראה כי 47% מהילדים שהשתתפו במחקר, בטיפול, יצאו מהספקטרום בשפה בוטה. התקדמו באופן משמעותי כזה כך שאף עין בלתי מזוינת לא יכולה היתה לדעת מה הייתה האבחנה המקורית של הילד. ישנן ביקורות שצריכות להיאמר על המחקר ועל לובאס בכלל. המחקר כלל מדגם קטן שמפחית את הכוח הסטטיסטי שלו, ולובאס עשה שימוש בענישה באופן משמעותי הרבה יותר מהמקובל היום מבחינה אתית. הוא היה צועק על הילדים ומפעיל גם אלימות פיזית. אבל הוא פרץ את הדרך והחל מ87 מחקרים רבים נעשו בתחום זה. מחקר שחשוב לקרוא. בהצלחה לכולם! גילי
 
למעלה