אשה מרציפן
New member
חוויות מחו"ל - באיחור קל
במידה ואתם תוהים, לקח לי זמן להגיב כי בין היתר חזרתי לא ממש קצת חולה מחו"ל, אבל אני בטוחה שתסלחו לי
הייתי במזרח הרחוק, בסרי לנקה אם נתמקד, ובין הכיופים והחוויות התעניינתי גם באופן השירות של נותני השירות שם.
נתחיל עם נותני שירות עיקריים במקומות כאלו: נהגי טוק טוק, כלי התחבורה הפופולארי שם, שבדומה לנהגי מוניות (שגם איתם היו חוויות דומות), הם מנסים להוציא כמה שיותר כסף מתיירים. באופן כללי, הם פועלים בצורה דומה מאוד לנהגי המוניות בארץ רק שאצלם זה גלוי וידוע: אין דין תייר כדין מקומי, וזה נחשב אפילו לעלבון לגבות מתייר מחיר של מקומי. זה דבר ידוע ומוכר שם שלא עולים על טוק טוק לפני שמתמקחים, כשדבר ראשון מורידים חצי מהמחיר (לפחות) מהמחיר שהציע הנהג (עד כדי כך הם מפריזים). אפשרות מומלצת אחרת היא להתעקש על מונה ולהפעיל googlemaps, וככה לוודא שהנהג לא עושה סיבובים (מה שלרוב הוריד את עלות הנסיעה מאוד משמעותית).
בזמן שטיילתי נחשפתי לכתבה לגבי תיירים שרומו בארץ, כשבין היתר נהג מונית גבה מהם יותר מ-1000 ש"ח על נסיעה מת"א לנתב"ג. לשיאים כאלו בדרך כלל הנהגים המקומיים לא הגיעו, אבל היה מקרה חריג אחד, במסגרתו ביררנו על הזמנת רכב עם נהג שייקח אותנו לעיר אחרת, ובין היתר שאלנו במלון פופולרי על אפשרות כזאת, וקיבלנו מהם הצעה גבוהה כמעט פי 4 מהמחיר המקובל.
חוויות שירות נוספות קשורות כמובן למסעדות - חלק מהחוויה הייתה כמובן קולינרית, במקומות רבים מציעים אוכל מערבי לצד מקומי ואפשר לשלב הכל, אבל היות שעדיין מדובר במזרח הרחוק, גם אם יש במדינה הזאת חלקים מערביים, היו כמה קטעים משעשעים, כמו מלצרים שלא הבינו למה התכוונו ובמקום לשאול ביצעו השלמה של המידע לפי הרגש, או פשוט נעצו מבט לא ברור כאילו אמרנו משהו בסינית (ככה בין היתר קרה כשהעזתי לשאול מלצר בפיצה האט בעיר נידחת אם יש להם חלב סויה - מוצר שמסתבר שמכירים רק בבירת המדינה).
תופעה מעניינת נוספת שבלטה היא תופעת ההשלכה: למלצרים המקומיים הייתה נטייה להחליט על סמך בקשה של אחד הסועדים, שכולם שותפים לבקשה. ככה, כשנוצר מצב שמישהו מהנוכחים ביקש שהמנה שלו לא תהיה חריפה, כל המנות שהוגשו לשולחן היו נטולות חריפות. מצב יותר קיצוני קרה כשאחת החברות ביקשה מנה ללא בצל וללא עגבניה, ואני שהזמנתי את אותה המנה גיליתי שהשינויים בוצעו גם אצלי, למרות שאני הזמנתי קודם ולמרות שלא אמרתי שום דבר לגבי שינויים. הדבר חזר על עצמו בעוד מקומות עד שלמדנו להבהיר שבקשה שמגיעה מאדם אחד היא בקשה אישית ושלא יכלילו אותה על כולם.
תופעת ההכללה חזרה על עצמה גם במקום נוסף - בזמן שפנינו לעיסוי בספא. חברה שלי ביקשה עיסוי רגלים בלבד, לאחר שנתפסו לה השרירים באופן קשה באחד הטרקים. אני ביקשתי מסאג' מלא, אבל היות שהיא נכנסה לפני, בוצעה ההשלכה, ואם בהתחלה תהיתי למה המסאג'יסט התחיל מהרגליים, אחרי פרק זמן מסוים הבנתי שהוא לא מתכוון להמשיך לאזורים אחרים. בשלב הזה פניתי אליו והזכרתי לו מה ביקשתי.
ונחזור לנושא האוכל: תופעה נוספת שקיימת שם היא למעשה היעדר האפשרות להחזיר מנות - לא שציפינו להיענות מלאה כמו בארץ, אבל קרה למשל שהוזמנה מנה שהגיעה חריפה למרות שהתבקשה שלא תהיה, או שהגיע מיץ דליל מדי, ואחרי שביקשנו להחליף גילינו שלמרות שלקחו את המנה המקורית, חויבנו בחשבון על שתי מנות.
מקרה שונה לטובה היה כשזבוב החליט לשחות בשייק שלי, אחרי ששתיתי חצי ממנו, והמלצר הציע להביא לי שייק חדש, וכששאלתי אם אדרש לשלם פעמיים, בהתחלה התשובה הייתה חיובית, ולאחר שסירבתי הביאו לי שייק חדש ללא חיוב נוסף. אולי זה נבע מכך שהיה מדובר במקום בעיירה ששהינו בה כמה ימים והיינו קבועים במקום.
עוד קטע מוזר שקרה רק במקום אחר אבל היה מספיק בולט (להרגשתי), היה מלצר שלא סמך על כך שאנחנו יודעים מה אנחנו רוצים, ואחרי שהזמנתי מנה ספציפית מהתפריט, הוא שאל לגבי האופן בו אני רוצה אותה (שאלה דיי מיותרת בהתחשב באופי המנה - היה מדובר במנה שאין מה לשנות בה), ואחרי שעניתי לו הוא פתח את התפריט והצביע לי על מנה אחרת, מ"אותה משפחה" ואמר שזה הסגנון. לא הבנתי למה הוא עשה את זה עד שהמנה הגיע, וגיליתי שהוא פשוט הביא לי משהו שונה ממה שביקשתי בהתחלה - למרות שכאמור הזמנתי מנה ספציפית מאוד.
במידה ואתם תוהים, לקח לי זמן להגיב כי בין היתר חזרתי לא ממש קצת חולה מחו"ל, אבל אני בטוחה שתסלחו לי
הייתי במזרח הרחוק, בסרי לנקה אם נתמקד, ובין הכיופים והחוויות התעניינתי גם באופן השירות של נותני השירות שם.
נתחיל עם נותני שירות עיקריים במקומות כאלו: נהגי טוק טוק, כלי התחבורה הפופולארי שם, שבדומה לנהגי מוניות (שגם איתם היו חוויות דומות), הם מנסים להוציא כמה שיותר כסף מתיירים. באופן כללי, הם פועלים בצורה דומה מאוד לנהגי המוניות בארץ רק שאצלם זה גלוי וידוע: אין דין תייר כדין מקומי, וזה נחשב אפילו לעלבון לגבות מתייר מחיר של מקומי. זה דבר ידוע ומוכר שם שלא עולים על טוק טוק לפני שמתמקחים, כשדבר ראשון מורידים חצי מהמחיר (לפחות) מהמחיר שהציע הנהג (עד כדי כך הם מפריזים). אפשרות מומלצת אחרת היא להתעקש על מונה ולהפעיל googlemaps, וככה לוודא שהנהג לא עושה סיבובים (מה שלרוב הוריד את עלות הנסיעה מאוד משמעותית).
בזמן שטיילתי נחשפתי לכתבה לגבי תיירים שרומו בארץ, כשבין היתר נהג מונית גבה מהם יותר מ-1000 ש"ח על נסיעה מת"א לנתב"ג. לשיאים כאלו בדרך כלל הנהגים המקומיים לא הגיעו, אבל היה מקרה חריג אחד, במסגרתו ביררנו על הזמנת רכב עם נהג שייקח אותנו לעיר אחרת, ובין היתר שאלנו במלון פופולרי על אפשרות כזאת, וקיבלנו מהם הצעה גבוהה כמעט פי 4 מהמחיר המקובל.
חוויות שירות נוספות קשורות כמובן למסעדות - חלק מהחוויה הייתה כמובן קולינרית, במקומות רבים מציעים אוכל מערבי לצד מקומי ואפשר לשלב הכל, אבל היות שעדיין מדובר במזרח הרחוק, גם אם יש במדינה הזאת חלקים מערביים, היו כמה קטעים משעשעים, כמו מלצרים שלא הבינו למה התכוונו ובמקום לשאול ביצעו השלמה של המידע לפי הרגש, או פשוט נעצו מבט לא ברור כאילו אמרנו משהו בסינית (ככה בין היתר קרה כשהעזתי לשאול מלצר בפיצה האט בעיר נידחת אם יש להם חלב סויה - מוצר שמסתבר שמכירים רק בבירת המדינה).
תופעה מעניינת נוספת שבלטה היא תופעת ההשלכה: למלצרים המקומיים הייתה נטייה להחליט על סמך בקשה של אחד הסועדים, שכולם שותפים לבקשה. ככה, כשנוצר מצב שמישהו מהנוכחים ביקש שהמנה שלו לא תהיה חריפה, כל המנות שהוגשו לשולחן היו נטולות חריפות. מצב יותר קיצוני קרה כשאחת החברות ביקשה מנה ללא בצל וללא עגבניה, ואני שהזמנתי את אותה המנה גיליתי שהשינויים בוצעו גם אצלי, למרות שאני הזמנתי קודם ולמרות שלא אמרתי שום דבר לגבי שינויים. הדבר חזר על עצמו בעוד מקומות עד שלמדנו להבהיר שבקשה שמגיעה מאדם אחד היא בקשה אישית ושלא יכלילו אותה על כולם.
תופעת ההכללה חזרה על עצמה גם במקום נוסף - בזמן שפנינו לעיסוי בספא. חברה שלי ביקשה עיסוי רגלים בלבד, לאחר שנתפסו לה השרירים באופן קשה באחד הטרקים. אני ביקשתי מסאג' מלא, אבל היות שהיא נכנסה לפני, בוצעה ההשלכה, ואם בהתחלה תהיתי למה המסאג'יסט התחיל מהרגליים, אחרי פרק זמן מסוים הבנתי שהוא לא מתכוון להמשיך לאזורים אחרים. בשלב הזה פניתי אליו והזכרתי לו מה ביקשתי.
ונחזור לנושא האוכל: תופעה נוספת שקיימת שם היא למעשה היעדר האפשרות להחזיר מנות - לא שציפינו להיענות מלאה כמו בארץ, אבל קרה למשל שהוזמנה מנה שהגיעה חריפה למרות שהתבקשה שלא תהיה, או שהגיע מיץ דליל מדי, ואחרי שביקשנו להחליף גילינו שלמרות שלקחו את המנה המקורית, חויבנו בחשבון על שתי מנות.
מקרה שונה לטובה היה כשזבוב החליט לשחות בשייק שלי, אחרי ששתיתי חצי ממנו, והמלצר הציע להביא לי שייק חדש, וכששאלתי אם אדרש לשלם פעמיים, בהתחלה התשובה הייתה חיובית, ולאחר שסירבתי הביאו לי שייק חדש ללא חיוב נוסף. אולי זה נבע מכך שהיה מדובר במקום בעיירה ששהינו בה כמה ימים והיינו קבועים במקום.
עוד קטע מוזר שקרה רק במקום אחר אבל היה מספיק בולט (להרגשתי), היה מלצר שלא סמך על כך שאנחנו יודעים מה אנחנו רוצים, ואחרי שהזמנתי מנה ספציפית מהתפריט, הוא שאל לגבי האופן בו אני רוצה אותה (שאלה דיי מיותרת בהתחשב באופי המנה - היה מדובר במנה שאין מה לשנות בה), ואחרי שעניתי לו הוא פתח את התפריט והצביע לי על מנה אחרת, מ"אותה משפחה" ואמר שזה הסגנון. לא הבנתי למה הוא עשה את זה עד שהמנה הגיע, וגיליתי שהוא פשוט הביא לי משהו שונה ממה שביקשתי בהתחלה - למרות שכאמור הזמנתי מנה ספציפית מאוד.