חוויות מחו"ל - באיחור קל

חוויות מחו"ל - באיחור קל


במידה ואתם תוהים, לקח לי זמן להגיב כי בין היתר חזרתי לא ממש קצת חולה מחו"ל, אבל אני בטוחה שתסלחו לי


הייתי במזרח הרחוק, בסרי לנקה אם נתמקד, ובין הכיופים והחוויות התעניינתי גם באופן השירות של נותני השירות שם.

נתחיל עם נותני שירות עיקריים במקומות כאלו: נהגי טוק טוק, כלי התחבורה הפופולארי שם, שבדומה לנהגי מוניות (שגם איתם היו חוויות דומות), הם מנסים להוציא כמה שיותר כסף מתיירים. באופן כללי, הם פועלים בצורה דומה מאוד לנהגי המוניות בארץ רק שאצלם זה גלוי וידוע: אין דין תייר כדין מקומי, וזה נחשב אפילו לעלבון לגבות מתייר מחיר של מקומי. זה דבר ידוע ומוכר שם שלא עולים על טוק טוק לפני שמתמקחים, כשדבר ראשון מורידים חצי מהמחיר (לפחות) מהמחיר שהציע הנהג (עד כדי כך הם מפריזים). אפשרות מומלצת אחרת היא להתעקש על מונה ולהפעיל googlemaps, וככה לוודא שהנהג לא עושה סיבובים (מה שלרוב הוריד את עלות הנסיעה מאוד משמעותית).

בזמן שטיילתי נחשפתי לכתבה לגבי תיירים שרומו בארץ, כשבין היתר נהג מונית גבה מהם יותר מ-1000 ש"ח על נסיעה מת"א לנתב"ג. לשיאים כאלו בדרך כלל הנהגים המקומיים לא הגיעו, אבל היה מקרה חריג אחד, במסגרתו ביררנו על הזמנת רכב עם נהג שייקח אותנו לעיר אחרת, ובין היתר שאלנו במלון פופולרי על אפשרות כזאת, וקיבלנו מהם הצעה גבוהה כמעט פי 4 מהמחיר המקובל.

חוויות שירות נוספות קשורות כמובן למסעדות - חלק מהחוויה הייתה כמובן קולינרית, במקומות רבים מציעים אוכל מערבי לצד מקומי ואפשר לשלב הכל, אבל היות שעדיין מדובר במזרח הרחוק, גם אם יש במדינה הזאת חלקים מערביים, היו כמה קטעים משעשעים, כמו מלצרים שלא הבינו למה התכוונו ובמקום לשאול ביצעו השלמה של המידע לפי הרגש, או פשוט נעצו מבט לא ברור כאילו אמרנו משהו בסינית (ככה בין היתר קרה כשהעזתי לשאול מלצר בפיצה האט בעיר נידחת אם יש להם חלב סויה - מוצר שמסתבר שמכירים רק בבירת המדינה).

תופעה מעניינת נוספת שבלטה היא תופעת ההשלכה: למלצרים המקומיים הייתה נטייה להחליט על סמך בקשה של אחד הסועדים, שכולם שותפים לבקשה. ככה, כשנוצר מצב שמישהו מהנוכחים ביקש שהמנה שלו לא תהיה חריפה, כל המנות שהוגשו לשולחן היו נטולות חריפות. מצב יותר קיצוני קרה כשאחת החברות ביקשה מנה ללא בצל וללא עגבניה, ואני שהזמנתי את אותה המנה גיליתי שהשינויים בוצעו גם אצלי, למרות שאני הזמנתי קודם ולמרות שלא אמרתי שום דבר לגבי שינויים. הדבר חזר על עצמו בעוד מקומות עד שלמדנו להבהיר שבקשה שמגיעה מאדם אחד היא בקשה אישית ושלא יכלילו אותה על כולם.

תופעת ההכללה חזרה על עצמה גם במקום נוסף - בזמן שפנינו לעיסוי בספא. חברה שלי ביקשה עיסוי רגלים בלבד, לאחר שנתפסו לה השרירים באופן קשה באחד הטרקים. אני ביקשתי מסאג' מלא, אבל היות שהיא נכנסה לפני, בוצעה ההשלכה, ואם בהתחלה תהיתי למה המסאג'יסט התחיל מהרגליים, אחרי פרק זמן מסוים הבנתי שהוא לא מתכוון להמשיך לאזורים אחרים. בשלב הזה פניתי אליו והזכרתי לו מה ביקשתי.

ונחזור לנושא האוכל: תופעה נוספת שקיימת שם היא למעשה היעדר האפשרות להחזיר מנות - לא שציפינו להיענות מלאה כמו בארץ, אבל קרה למשל שהוזמנה מנה שהגיעה חריפה למרות שהתבקשה שלא תהיה, או שהגיע מיץ דליל מדי, ואחרי שביקשנו להחליף גילינו שלמרות שלקחו את המנה המקורית, חויבנו בחשבון על שתי מנות.
מקרה שונה לטובה היה כשזבוב החליט לשחות בשייק שלי, אחרי ששתיתי חצי ממנו, והמלצר הציע להביא לי שייק חדש, וכששאלתי אם אדרש לשלם פעמיים, בהתחלה התשובה הייתה חיובית, ולאחר שסירבתי הביאו לי שייק חדש ללא חיוב נוסף. אולי זה נבע מכך שהיה מדובר במקום בעיירה ששהינו בה כמה ימים והיינו קבועים במקום.

עוד קטע מוזר שקרה רק במקום אחר אבל היה מספיק בולט (להרגשתי), היה מלצר שלא סמך על כך שאנחנו יודעים מה אנחנו רוצים, ואחרי שהזמנתי מנה ספציפית מהתפריט, הוא שאל לגבי האופן בו אני רוצה אותה (שאלה דיי מיותרת בהתחשב באופי המנה - היה מדובר במנה שאין מה לשנות בה), ואחרי שעניתי לו הוא פתח את התפריט והצביע לי על מנה אחרת, מ"אותה משפחה" ואמר שזה הסגנון. לא הבנתי למה הוא עשה את זה עד שהמנה הגיע, וגיליתי שהוא פשוט הביא לי משהו שונה ממה שביקשתי בהתחלה - למרות שכאמור הזמנתי מנה ספציפית מאוד.
 
ועוד קצת חוויות

תופעה נוספת קיימת ובולטת הינה בעיית העודף: רופי זה מטבע עם ערך מאוד נמוך, רופי אחד מקביל לבערך 3 אגורות, ולמרות שהמחירים שם נמוכים משמעותית, עדיין רופי בפני עצמו נחשב לסכום שבארץ אם מקבלים כעודף, לרוב מכניסים לקופת הצדקה שליד הקופה.
&nbsp
ועדיין, כשמגיע עודף אמורים לתת אותו, לא? מסתבר שזה לא מובן מאליו, ויותר מפעם אחת קלטנו שלא קיבלנו את כל העודף אלא שבוצע עיגול כלפי מטה בעודף, וזה לא היה רק במקרים של רופים בודדים אלא גם במקרים של 10 רופי והסביבה. נכון, זה כסף קטן למדי במיוחד כשמדובר בתיירים, אבל זה עדיין צרם, במיוחד כשזה קרה לא רק במקומות פושטיים, אלא גם בחנויות ובסופרים. מהר מאוד למדנו להתעקש לקבל את כל העודף, גם אם זה אומר שיעגלו לנו כלפי מעלה ויחזירו כמה רופים יותר ממה שמגיע. גם ככה הם הרוויחו יפה על התיירים.
&nbsp
עוד תופעה הייתה הנכונות הגבוהה של אנשי השירות במלונות/הגסטאוסס לסייע בכל מה שניתן גם בדברים שלא קשורים ללינה אצלם, כמו בהמלצות למקומות בילוי בסביבה, בירור לו"ז של אוטובוסים ורכבות, בירורי מזג אוויר באזורים שונים במדינה... לצד זאת, היו פעמים שהרגשתי שמתעניינים בנו יותר מדי, בדגש על התעניינות בישראליות/יהדות שלנו. זה בא לידי ביטוי בהתעניינות מופרזת (לדעתי) שהגיעה בערב ראש השנה מצד מנהל המלון שהיה באמת נחמד, אבל איך לימדו אותנו בתיכון כשנסענו למשלחת בפולין? לא לספר לאף אחד על התכניות של המשלחת ולא לפרט לגבי מקומות הריכוז שלנו - וכשמדובר באדם מוסלמי זה מרגיש לא הכי מתאים לספר לו איפה בדיוק הולכת להתקיים ארוחת ראש השנה שהולכים לקחת בה חלק כמעט כל הישראלים שנמצאים בעיר ברגע זה, כנ"ל לפני כיפור, כשבעיניי נראה מיותר מאוד מה שעשתה אחת מהישראליות ששהתה איתי במלון, שפירטה לפקיד הקבלה שאנחנו עומדים לפני יום של צום בו לא אוכלים ולא מדברים בטלפון עם אף אחד ולא עושים כלום, מה שנראה בעיניי לא בטיחותי גם באופן אישי ולא רק לאומי
בכללי, עם כמה שהרגשנו דיי בטוחים, היה קצת הזוי לפעמים לנהל שיחות שוטפות עם מוסלמים שידעו מאיפה אנחנו, כולל אחד ששיתף שביקר בארץ כי יש לו חבר בעזה (אאוצ').
 

sharpantie

New member
רק הערה קטנה

בקשר לחשש שלך מלשתף מוסלמים באותה ארץ שהיית, בתכניות שלך.
יש להבדיל בין מוסלמים לערבים. אצלנו בארץ הערבים הם מוסלמים ברובם
וחלקם נוצרים. במזרח הרחוק ובמקומות נוספים כמו הרפובליקות של ברית המועצות
לשעבר, המוסלמים אינם ערבים. כלומר לא משייכים את עצמם לאומה הערבית
ואינם קשורים לשנאה לישראל וליהודים . רובם לדעתי אפילו לא מודע לסכסוך הישראלי ערבי. מכאן גם נראה לי שאין חשש לשתף אותם בפרטים, שמא הדבר יגרור פיגוע כל שהוא. עם כל זאת אני בהחלט מבין את החשש שלך. הוא קיים אצל הרבה ישראלים
בכל מקום בחו''ל.
חוץ מזה נהנתי לקרוא את החוויות שלך ומקווה שנהנית.
 
אני התכוונתי שבאופן כללי זה לא רצוי

את ההנחיות האלו הרי מקבלים במשלחות של תיכוניסטים בארצות בהן החשש הוא לאו דווקא ממוסלמים, ובאופן כללי אני בעד מינימליזם בפרטים בקטעים כאלו - אויבים יש לנו בכל מקום, ולא סתם ריכוזי ישראלים נחשבים לדבר שדורש אקסטרה אבטחה (זוכר את הפיגוע בבית חב"ד במומבאי?)
&nbsp
היות שיצא לי לשוחח עם לא מעט מוסלמים במהלך הטיול, יצא לי להתוודא להבדל בינם לבין התמונה שיש לנו בראש, אבל עדיין אי אפשר להיות זהירים מדי ונתקלנו גם בכאלו שהגיבו לא טוב כשהבינו מאיפה אנחנו + הזכרתי את הבחור שסיפר שביקש בארץ אצל החבר שלו שגר בעזה.
&nbsp
ספציפית לגבי יום כיפור העסק הזה נראה לי לא בטוח גם מהבחינה האישית - כשבחורה משתפת גבר זר בעובדה שהיא מחר הולכת לצום ולא להיות מחוברת לנייד שלה, זה יכול להוביל לסיטואציה לא כל כך סימפטית. אגב - הוזהרנו גם לגבי היחס לנשים בדגש על נשים שמטיילות לבד במדינה הזאת, ויצא לנו להיווכח גם בכל מיני בסגנון, למזלנו לא באופן בוטה מדי.
 
ואיך אפשר לא להעלות את נושא הטיסות עצמן

בדגש על התקשורת עם סוכני הנסיעות, שזו חוויה בפני עצמה.
&nbsp
איתור כרטיסי טיסה במחיר טוב זה לא עסק פשוט כשמתכננים טיסה בתקופה מבוקשת במיוחד, על אחת כמה וכמה כשמדובר בטיסה לא ישירה. למרות שהתחלנו בבירורים חודשיים מראש, עדיין היה קשה עד קשה מאוד לאתר טיסות נוחות במחיר שנוכל לעמוד בו, כשבנוסף לקטע של נוכל לעמוד בו יש את העניין שאני אישית לא אוהבת לשלם יותר בזמן שאפשר לשלם הרבה פחות, גם אם המחיר נראה סביר וגם אם יש "הטבות" כלשהן, שלזה נגיע בהמשך:
&nbsp
את הבירורים הראשונים כמובן שעשיתי ברשת, כשבין לבין ביקשתי מחברים המלצות על סוכנים. קיבלתי המלצה חמה על סוכן מחברים יקרים, הסוכן אכן התגלה כתותח של ממש וכרציני מאוד - אבל במקרה שלי זה היה בעוכריו, כי הוא היה יותר מדי יסודי והשקיע בפרטים באופן כזה שגם אחר קרוב לשבוע אחרי שפניתי אליו לא הייתה לו תשובה בשבילי אלא רק הצעות תיאורטיות, בזמן שאני העדפתי לקבל הצעות כמה שיותר מהר - במיוחד כי קלטתי מהר יחסית שאם אני רוצה לטוס ממש לפני החגים, הזמנה חודשיים מראש נחשבת למועד מאוחר וכל יום שעבר הפחית לי את האפשרויות (הטיסות היוצאות מהארץ לכל מקום בערך התמלאו הרבה לפני כן).
&nbsp
הבעיה העיקרית בהתחלה הייתה שמצאתי דיל ממש טוב, כרטיס במסלול נחמד עם קונקשנים קצרים יחסית ובדיוק בתאריכים שרציתי - ואפילו במחיר שנחשב ממש ממש זול יחסית ליעד ועוד יותר יחסית לתקופה. הבעיה העיקרית הייתה שהיה מדובר בכרטיס אחד, ולא טסתי לבד... אז המשכתי לבדוק. בין לבין קיבלתי מאותו סוכן הצעה אפשרית לטיסה משותפת - כשכרטיס אחד כלל המראה לקונקשן הראשון ביוון יום לפני כן, וכלל המתנה של 17 שעות בשדה... אני לא מבינה מה גרם לו לחשוב שנסכים לזה (ולא, לקרוא ספר ולשבת עם האייפון לא מעביר את הזמן מהר באופן שלא מרגישים את זה. כן, זה מה שהוא אמר, אמיתי).
&nbsp
סוכנים נוספים שפניתי אליהם דרך הרשת מסוכנויות גדולות הציעו לי הצעות מעניינות, שהמשותף לרובן היה קודם כל המחיר שהיה כמעט כפול מהמחיר הקודם שהוצע לי, וגם התאריכים כמעט תמיד לא התאימו. עם אחד הסוכנים, מסוכנות מאוד ידועה שמתגאה במומחיות שלה בטיסות למזרח, ניהלתי שיחות הזויות שהשאירו אותי עם המון תהיות אחרי שלא הבנתי למה הוא מתעקש להציע לי טיסות במסלול לא הגיוני בעליל שהיות שמאריך מאוד את הדרך, הוא גם מקפיץ את המחיר (הגיוני שלטוס ללונדון ומשם למזרח יעלה הרבה יותר מאשר לטוס דרך ירדן, אבל הוא הקפיד להתעלם מהעובדה הפשוטה הזאת). הסוכן הזה ניסה לפתות אותי לסגור איתו עם הסבר שהמחיר כולל שהייה בטרקלין (אין ספק שבשביל זה שווה לי לשלם הרבה יותר), והוסיף גם שאלו המחירים ומה לעשות... וכשאמרתי לו איזה מחיר הציעו לי הוא ממש התקשה להאמין ושאל מתי הציעו לי (יום לפני כן), ואמר לי שאם ככה כדאי לי לסגור את ההצעה הזאת (מה אתה אומר גאון שכמותך? איך לא חשבתי על זה לבד?
).
&nbsp
עוד קטע הזוי עם אותו סוכן היה שההצעות שלו לא תאמו את התאריכים שביקשתי, ועצם זה שהסברתי לו, כולל בכתב, שוב ושוב מהם התאריכים המבוקשים לא עזר - וכל פעם הוא שלח לי הצעה (יקרה להחריד כמובן) בתאריכים שונים ממה שביקשתי, רק היה חסר שהוא היה מציע לי טיסה חודשיים לאחר מכן.
&nbsp
בסוף הלכתי כמובן על ההצעה הזולה, שקיבלתי, מה שדרש התפצלות בטיסה אבל זה יצא לטובה.
&nbsp
&nbsp
 
ו-דרכי תקשורת


עוד חוויה ישראלית קשורה היא נושא הפלאפון - החלטתי לבדוק אילו אפשרויות חברת פלאפון מציעה לי לחבילת גלישה לחו"ל. מראש הלכתי רק על גלישה, היות שבימינו אין צורך להתקשר לאף אחד כשיש אפשרות לשיחות דרך ווטסאפ. הציעו לי מספר חבילות שברובן לא הבנתי את ההיגיון שעומד מאחוריהן, ובסופו של דבר בחרתי באחת מהן - ואז גיליתי משהו מעניין, וזה שהמחיר שהוצע לי, שנראה אטרקטיבי, לא כולל מע"מ...
&nbsp
זה הזמן לשתף שהתקשורת שלי מול פלאפון מתבצעת דרך איגוד שאני חברה בו, כשיש אשת קשר שמבצעת את העבודה. היא הופתעה מאוד כשסיפרתי לה שקיבלתי SMS שהמחיר לא כולל מע"מ, והיות שיום העבודה שלה הסתיים היא המליצה לי להתקשר למוקד שלהם לשאול. המוקד שלהם דרש ממני המתנה של שעה, עם אפשרות לשיחה חוזרת. חזרו אלי בסוף, אבל מי שחזר אלי אמר שהוא לא קשור למוקד חו"ל ולכן אני צריכה להתקשר שוב (וזה כשההודעה הושארה מעבר לכל ספק במוקד חו"ל). השארתי עוד הודעה, עברה עוד שעה וחזר אלי מישהו שגם הוא טען שהוא לא קשור למוקד חו"ל ושלח אותי להתקשר שוב, והפעם כבר התעצבנתי ממש אז הוא אמר שינסה לעזור לי, אבל לא ממש הקשיב לי - כשאמרתי לו שאני רוצה לבטל את החבילה הוא התחיל לחקור לאן אני נוסעת בטענה "שאני אדע מה להתאים לך". אמרתי לו שהוא לא צריך להתאים לי כלום אלא לבטל, והוא ניסה לשכנע אותי שאין מה לבטל, והיה לו נימוק מעניין מאוד לגבי העובדה שלא היו גלויים לגבי המחיר - הוא טען שברגע שמדובר באיגוד זה נחשב ללקוח עסקי ו"אסור להזכיר ללקוח עסקי את המילה מע"מ", מה שהכניס אותי להלם של ממש. השורה התחתונה הייתה שהוא אמר שביטל את החבילה, אבל הוא חייב לתת לי המלצה חשובה וזה "להשאיר את הסים בארץ", כי אחרת אם אני אתקשר מחו"ל או אענה לטלפון, זה יעלה לי המון כסף. היות שהייתי עצבנית בגלל מה שקדם לשטות הזאת שהוא אמר, קצת יצאתי עליו, אמרתי לו שהיות שהחבילה המדובר הייתה לגלישה בלבד ההמלצה שלו לא רלוונטית כי גם אם החבילה הייתה קיימת המשמעות לגבי שיחות זו אותה משמעות, מה גם שזה הרגיש כמו עלבון לאינטליגנציה להגיד דבר כזה - אני מודעת לכך שקיימת נטייה לצאת מנקודת הנחה שהלקוחות לא מודעים לדברים הכי בסיסיים שיש, אבל כאן זה יצא ממש מגוחך לאור העובדה שכאמור, היה מדובר בחבילת גלישה בלבד.
&nbsp
היה גם קטע שביקשתי אישור לכך שהחבילה בוטלה, והוא אמר שאין אפשרות לשלוח אישור כזה, ושאני אדע שהשיחה מוקלטת אז אם יהיו בעיות יש הוכחות שביקשתי לבטל ושהוא אמר שהחבילה בוטלה. יידעתי אותו בניסיון שיש לי עם ההקלטות שלהם - לפני מספר שנים ניתקו לי את הקו של הנייד, ואחרי בירור (שהיה מאוד קשה כי לא היה לי איך להתקשר לאף אחד, כולל אליהם), נטען שאני התקשרתי ודיווחתי על אובדן של המכשיר, כשהייתה טענה שקיימת הקלטה שהאזינו לה. כשביקשתי את ההקלטה כדי ללכת למשטרה לדווח על התחזות, כמובן שלא הסכימו לתת לי את ההקלטה עם תוספת של שטויות שמהוות עלבון לאינטליגנציה, כשלדעתי או שלא הייתה הקלטה או שההקלטה הוכיחה להם שהיה מדובר במספר אחר/בטעות כלשהי שלהם, שהם לא הסכימו לקחת עליה אחריות.
&nbsp
יש פה מישהו שמרוצה מהמפעיל הסלולארי שלו?
 
למעלה