חווית נסיעה שמרעננת את הנוף הישראלי

shlish2004

New member
חווית נסיעה שמרעננת את הנוף הישראלי

היום נסעתי להרצות בפני חיילים בבקעת הירדן בערב זהירות בדרכים שאורגן ע"י מח' החינוך באותה חטיבה. בשעה היעודה הגיעו חייל וקצינת החינוך של אותה חטיבה לאסוף אותי. יצאנו מרעננה לכיוון רמלה, שם היינו צריכים לאסוף אדם נוסף ןמשם המשכנו בדרכנו הארוכה לבקעת הירדן. לאחר כמה דקות של נסיעה התרווחתי לי במושב האחורי כי ראיתי שהנהג נוהג בצורה רגועה, אדיבה ומקפיד על נסיעה רציפה וזהירה. במשך כל הנסיעה שארכה כשעתיים הנהג המשיך בצורת הנהיגה שלו, וזאת למרות שהזמן להגיע דחק. גם בדרכי חזרה אותו נהג לקח אותי, וכששאלתי אותו האם הוא נח לפני הנסיעה, הוא ענה לי - אינני נוהג לנסוע נסיעות ארוכות מבלי לנוח לפניהן, ואכן גם בדרך חזרה אותו נהג נהג באותה צורה אדיבה, נעימה ורציפה. לעומת הסטיגמה הקיימת לגבי נהגים צעירים - הדבר היה באמת חידוש מרענן.
 

isra533

New member
זה בדיוק ההבדל

בין נהגים שיש התיחסות אליהם וגם דרישות של המערכת מהממונים עליהם לבין נהגים שיוצאים לכביש ללא הדרכה וללא מעקב על דרך נהיגתם כפי שקורה לכל אחד מאתנו. אנחנו יוצאים לכביש ונוהגים לפי מיטב ההבנה של כל אחד ומי שאין לו את הבנה והמודעות גורם ליצירת מצבי סכנה ברוב המקרים ללא ידיעתו. הנהג שהסיע אותך חייב לעמוד בדרישות מערכת שמקדישה המון המון זמן בהדרכה ומעקב אחרי כל נהג וכל נסיעה נרשמת וכל ארוע מתוחקר ומובא בפני כלל הנהגים המקצועיים לדיון חוזר. אני בטוח שלא רק אתה מגיעה בפני אותם נהגים בצבא. התוצאות הטובות במצבא לא הגיעו בגלל הענישה אלה דוקא מתוך ההדרה המסיבית אותה מקבלים הנהגים. כל חודש מתקיים כנס נהגים עם הרצאה ותדרוך ובמשך החודש קיים מעקב של קצין הרכב. לצערי מחוץ לצבא עדיין לא הפנימו את חשיבות ההדרכה ומעקב הפעילות של כל נהג, אני יודע שמתחילות מחשבות חדשות בכיוון הזה והמודעות בכלל לנושא עולה ועולה לשימחתי.
 

shlish2004

New member
ישראל היקר

אני מסכים עם כל מה שכתבת, ומסכים עם הדרך שאתה מתווה. אבל תסכים עמי שלצבא יש את האפשרות לכנס כל פרק זמן קבוע את הנהגים שלו ולהדריך אותם, אולם בצבא מערכת הענישה במידה ואחד סוטה מהדרך הרבה יותר מהירה ואפקטיבית. אני מסכים כי כדאי שכל ארגון במדינה יאמץ את הנוהג הזה אבל לא לכל ארגון יש הכוחות שיש במערכת הצבאית - לדוגמא, בצבא נהג שחרג מההוראות שנתנו לו, קיימת האפשרות להעמידו לדין משמעתי, שהוא מעין שיפוט מהיר, ולהעניש את הנהג במידת הצורך, אבל לקצין בטיחות בארגון אזרחי לא תמיד ניתן הגיבוי/ אמצעים להעניש נהג כאשר מתקיים הצורך בכך. שנית איך אתה יכול לכפות על הנהג הפרטי לנהוג ללא מערכת אכיפה וענישה אפקטיבית? הרי מוסדות הממשל במדינה אינן מסוגלות לעשות משימה אחת בצורה מושלמת אז איך הם יעבירו הדרכות לכלל הנהגים? כל מה שכתבתי היה לשם הארה של הצד השני ולא כדי להתנגח עמית
 

isra533

New member
אפשר גם אחרת

לפני כשנתיים התקיים פרויקט במפעלי ים המלח בנושא שיפור התנהגות נהגי המשאיות בתחום המפעלבגלל ריבוי התאונות שהיו בתחומי המפעל . נבחרו שלש קבוצות של נהגים בהתנדבות, כל קבוצה מנתה 10 נהגים, וכל קבוצה בחרה לעצמה את דרך פעולתה. אחת הקבוצות לקחה על עצמה את נושא האכיפה אלה שהם החליטו ליישם זאת ע"י אכיפה חיובים, כלומר כל נהג "שנתפס" נוהג בצורה אחראית קיבל מדבקה על שמשת הרכב והאחראי שלו קיבל נקודת זכות ולאט לאט ככל שרבו הנהגים שקבלו את הכוכביות, התחילה תחרות בין הנהגים מי מקבל יותר כוכביות ובתום הפרויקט שלקח כשנה היתה ירידה של 40% מהתאונות. 10 אנשים הביאו לשינוי של 40% עבור 400 נהגים. כל מה שסיפרתי בא להראות שאפשר גם אחרת. לא חייבים לחפש את הדרכים כדי להעניש את הנהג וגם בצבא קיים נוהל של תגמול על התנהגות אחראית ופעם בחודש נבחר הנהג המצטיין וגם מתוגמל ע"י חופשה מיוחדת או כל דבר אחר לפי אפשרויות הבסיס. הבהרצאה האחרונה שהעברתי, מתקד הפלוגה, נתן רגילה מיוחדת לנהג המצטיין אם ציון דרך ההתנהגות של אותו הנהג בפני כל פורום הנהגים. זו רק אחת האפשרויות וקיימות עוד הרבה דרכים בהן אפשר לשנות את המצב בכבישים, מה שבטוח שהאמצעים הנהוגים היום לא עובדים ולא בגלל שאין מספיק אמצעים של כח אדם ותקציבים כדי לממש אותם אלה בגלל שהם נוגדים כל הגיון מצד הנהג כדי לשתף פעולה. וכדי לקבל שינוי ממשי בכביש חייבים את שיתוף הפעולה של הנהג ולא כפית אמצעים כאלה ואחרים שרק משרתים את אלה הבמצעים אותם ונותן את הרושם כאילו משהו באמת נעשה. שנה טובה ומבורכת והרבה בריאות
 

shlish2004

New member
אין ויכוח ביננו

אבל במידה והאכיפה החיובית איננה פועלת אזיי מערכת ענישה אגרסיבית עשויה לפעול יותר טוב.
 

isra533

New member
עוד לא בדקת

ואתה כבר פוסל. האם ניסו בארץ אכיפה חיובית חוץ מהפרויקט שציינתי? ומאיפה לך שאכיפה אגרסיבית עשויה לפעול טוב יותר, האם בדקת את שתי האפשרויות. לא תמיד מה שנראה הגיוני ממבט ראשון גם עובד בשטח. אכיפה בכלל יכולה לעזור נקודתית לזמן מסוים, כאשר לאורך זמן האכיפה ותהיה האגרסיבית ביותר לא תצליח. את הדברים אני לא אומר מהרהורי ליבי אלה מתוך מחקרים על אפקטיביות האכיפה.אם תהיה מעונין אעביר לך את המחקר. ענישה בכלל לא יכול להיות אמצעי איתו אפשר לחיות הרבה זמן בעיקר כשיש רצון לשנות נורמות התנהגות.
 

בר

New member
האמת אם לומר שגם אחי הקטן...

אני אוהב את העובדה הפשוטה שהוא,זהיר מאוד,לא נתון להשפעת הלחץ החברתי מצד חבריו ונוסע לאט ובטוח,דואג לא לשתות במסיבות השונות. כאשר הבנתי את זה החלטתי להתחיל לתת לו את הרכב שלי ליציאות שלו מבלי שיהיה תלוי ברכב של אבא'לה. אז כל פעם שהוא צריך את האוטו הוא בא אליי מבקש ולוקח ואני יודע שאני יכול להיות שקט שלא כמו חבריו,"נהג מתלהב" צריך לרשום בשלט הצהוב מאחוריהם. לפעמים אנחנו יכולים למצוא בין הצעירים כאלה שהם שקולים ומחושבים בדרכם.
 
למעלה