חוזרת שוב על השאלה שלי ....אשמח לתגובות

עינת77

New member
חוזרת שוב על השאלה שלי ....אשמח לתגובות

שאלתי בעבר ואני חוזרת על השאלה... אני מטפלת בילדה בת 5.3 ש' שטופלה בשנה שעברה בריפוי בעיסוק במסגרת גן שפתי שם הוחלפה הדומיננטיות הידנית מימין לשמאל בשל פריקה של אגודל ימין. כעת אני בבעיה: דו"ח הסיכום שלה משנה שעברה מתאר את החלפת הדומיננטיות. כשאני מגישה לה כלי כתיבה בקו האמצע היא בד"כ תיקח בימין ותעביר לשמאל, לעיתים גם תיקח בשמאל. להערכתי היא כבר הורגלה לשימוש ביד שמאל לכתיבה ולכן אינה משתמשת בימין בכלל למעט פעמים בודדות בהן מתחילה בשמאל וכאשר נאלצת לעבור למרחב הימני אז תעביר לימין לזמן קצר ותחזיא אח"כ לשמאל. מתצפית בבית ותצפית בטיפול על פעילויות שונות במרחב (כגון זריקת שקיות וכדו') היא בד"כ עובדת עם ימין. הגזירה גם היא בימין. האיכות הגרפומוטורית שלה בשתי הידיים נמוכה אבל כעת בימין נמוכה יותר. הילדה אמורה לעלות לכיתה א' בשנה הבאה ואני מעוניינת לתרגל פעילויות גרפומוטוריות, לשפר דינמיות, הפרדת אצבעות לצורך שיפור איכות הקו. הפניתי אותה לכיר' כף יד במטרה לבדוק מה ניתן לעשות אבל כידוע התורים ארוכים. כעת אני עובדת איתה הרבה על נשיאות משקל אבל יש חשיבות גדולה גם לפעילויות האחרות שתארתי, מניפולציות וכדו'. מה עלי לעשות, לדרוש ממנה לאחוז בימין? אשמח לקבל תובנות והמלצות בנושא. תודה מראש,
 

MDDTKK

New member
מה היא אומרת???

מה יותר נוח לה לדבריה?? כמו עם כל ילד שעוד לא בחר דומיננטיות, אני הייתי מבקשת ממנה בכל פעילות לבחור בעצמה את היד שלדעתה תיהיה נוחה לה לכל הפעילות ומדגישה כי היד שבחרה חייבת לשמש אותה לכל אורך אותה פעילות ספציפית. אם הבחירה היא בשמאל, אז אין בעיה עובדים עם שמאל על כל הדברים שתארת. אם ימין, אפשר לנסות איתה אחיזה חלופית (בין אצבע 2 ל-3) שהיא אחיזה יעילה ותקינה ומיועדת לילדים עם גמישות יתר רצינית (ונראה לי מתאים גם למקרה זה). חשוב שהיא תחליט מה נכון לה ונראה לי מוטעה הרעיון שמישהו מבחוץ קובע מהי הדומיננטיות. עצם החשיבה שלה לגבי הבחירה והאיסור על החלפת יד במהלך פעילות ספציפית (בפעילות אחרת יכולה לבחור ביד אחרת), מניסיון שלי מביא ילדים בגיל זה לייצב דומיננטיות די עקבית. שיהיה בהצלחה....! מיכל
 

עינת77

New member
הבחירה שלה

היא שמאל וזאת כנראה בעקבות בקשה של הגננת והמרב"ע בשנה שעברה לעבוד עם שמאל. היא שכללה את שמאל בדרכים שונות (למרות שהאיכות עדיין נמוכה) ואינה עובדת עם ימין בגלל הפריקה. כך שיתכן שהבחירה בשמאל נובעת לא בהכרח מתוך נוחות שלה אלא מתוך כך שנכפה מבחוץ והפך להרגל.
 

Mנטה

New member
לא סתם לא עונים לך

זאת שאלה נורא קשה ונראה לי שאין נוסחה אלא צריך להחליט בהתאם לילדה ולסביבה שלה. מה מצב היד שלה מה מצב המוטיבציה וההרגלים שלה מה מצב הגננת, המשפחה וכו' כמה זמן נשאר עד לכיתה א' וכו' מלא שאלות מקומיות שבסופו של דבר הם יכריעו ובעיקר מה רוצה הילדה.
 

שני פ

New member
כנראה...

אני מסכימה שכדאי לבקש מילדה לבחור את היד בה היא רוצה לכתוב ואם היא תבחר את שמאל, זה באמת משנה מה הן "כנראה" הסיבות? נראה לי שיש לך חשש כלשהו לבחור ביד השמאלית כיד לכתיבה ולהתמיד בזאת. ציינת שמבחינה גרפומוטורית הביצועים ביד זו כרגע יותר טובים מבימין, זו נראית לי עוד סיבה להמשיך עם היד הזו. זו לא חייבת להיות היד הדומיננטית שלה בכל, אלא היד בה היא כותבת. כשעבדתי עם אנשים אחרי שבץ הבנתי שדומיננטיות יכולה להיות מאוד גמישה, יש אנשים שהם מאוד ימניים (לא מסוגלים אפילו להאכיל את עצמם ביד הנגדית) וכאלה שהם מאוד שמאליים ויש כאלה שעושים מוטוריקה עדינה בזו ומוטוריקה גסה בזו וכך יש המון וריאציות לנושא. ועוד מילה קטנה, אני גם מסכימה עם מנטה על מורכבותו של הנושא, ולכן אני שואלת את עצמי לא פעם אם יש לך הדרכה מסודרת ויכולת לבקש סופרוויז'ן לעיתים. נראה לי שלא היה מזיק שעין ותיקה תסתכל על הילדה הזו ותעזור לך לגבש פיתרון.
 
העברת דומיננטיות פעם שניה ?!

הוחלפה השומיננטיות לשמאל בגלל פריקה ( מוזר ! אבל עבר, בוצע והוחלט לכן לא רלוונטי !) הילדה מושיטה ימין ופועלת בימין כי היא ימנית "מושמאלת" .. הועברה לשמאל רק מיומנות הכתיבה... ( לא בוצעה החלפת המיספירות נכון? סתם צוחקת !) להערכתך היא הורגלה להשתמש בשמאל ! לפעמים לא חוצה את קו האמצע ומעבירה לימין , אך חוזרת לשמאל. שמאלית ! האיכויות הגרפומטוריות שלה נמוכות בשתי הידיים, בימין אף פחות... נכון , כי היא ימנית מושמאלת.. היא כבר הורגלה לכתוב בשמאל ! כל מה שכתב מראה שיש לעבוד על שיפור מיומנויות גרפומוטוריות בשמאל... כי הילדה כבר נוטה באופן מסויים לשם.. טבעי או התנהגותי... אז למה הפנית אותה לכירורג ? מה התשובה שלה את מחכה ? שהפריקה לא רלוונטית ולכן אפשר להחזיר אותה לימין ? מה ? למה לא להפנות לנוירולוג שיקבע אם היא ימנית ? או שמאלית ? ( למה לא לקבל את האפשרות שנוצרה דומיננטיות מעורבת... בהתערבות חיצונית אמנם.. ) עלייך להמשיך לחזק את גף עליון ולרדת דיסטלית .. עם התמקדות גרפומוטורית... ליד הנבחרת... אפשר לשאול את הילדה, אם משהו מפריע לה ביד הכותבת. אפשר להעריך הבדלים קלים בין הידיים ( עשית את זה כבר !) ואז להחליט, לבד עדיף ביחד. יש לי הרגשה... שאם היית משוחחת על זה עם קוליגה מנוסה או מדריכה קלינית... היה קל יותר.
 

עינת77

New member
תודה על התגובות ובהמשך...

ראשית, תודה על התגובות. ושנית, התייעצתי עם מספר קולגות שלא ידעו כיצד לייעץ לי במקרה הזה ולכן פניתי באמצעי זה. כיום הילדה אכן כנראה ימנית מושמאלת אבל למיטב הבנתי אני לא אוכל אף פעם להשיג מיומנות טובה בכף היד השמאלית,כפי שהייתי משיגה בהמיספרה הדומננטית, הלא כך?! ואם כך, האם לא כדאי באמצעות שמיניה לאגודל או תמיכה אחרת (שהמרב"ע הפיזיקלית תמליץ) לתרגל בימין ובמקרה זה יש סיכוי שאוכל אפילו להשיג תוצאות טובות יותר?!?! תודה מראש,
 
לא !

לא סיפרת על איזה רקע הילדה במסגרת חינוכית מיודת.. לכן אני יכולה לשער שיש סיכוי ואולי יש בעיה מנטלית ? גם ? יש שלב שבו כבר אין קשר בין דומיננטיות לביצוע... אלא בין קואורדינציה לביצוע... בין תפקוד מנטלי לביצוע... תכנון תנועה לביצוע ולמידה מוטורית לביצוע.. כמו גם "תפיסה חזותית וחזותית מוטורית....
 

עינת77

New member
הרקע..

למסגרת המיוחדת היה חשד לבעיית תקשורת שנשללה. אין בעיה מנטלית משמעותית אלא כנראה לקות למידה, מדובר בילדה נבונה. אם הבנתי אותך נכון את טוענת שלא הכל תלוי בדומיננטיות ההמיספרה אלא גם בגורמים אחרים?!?! מדוע כיום בניגוד לעבר קיימת ההנחה שאין להחליף דומיננטיות כפי שעשו בעבר לשמאליים? האם אין בבסיס אמירה זו הנחה כי לדומיננטיות מרכיב משמעותי בהתפתחות יכולות מוטוריות משוכללות של הגפה? מדוע אם כן יש התנגדות נחרצת לנסיון שימוש בשמיניה? מהתייעצות עם מרב"ע בתחום הפיזיקלי עולים הישגים יפים בעזרת תמיכה זו.
 
וואו הסתבכתי ?

אני חושבת שאת חייבת לעשות סדר בבאלאגן, את חייבת לקרוא בצורה מסודרת משהו על דומיננטיות. שאלת אותי שאלה שדורשת ממני להכנס לבסיסי הידע שלי, בקטע של הוכחה ורפרנס ואני לא אצליח לעשות את זה. אבל ... פעם החליפו לשמאליים את הדומיננטיות... כי היה לזה היבט תרבותי חברתי... ( זה נחשב לקוי !) ... גם היום נמצא שרידים של זה, בתרבויות שונות... זה מתחבר ללהיות שונה בחברה. החליפו להם ולא דווח על בעיות ! חוץ מזכרונות עמומים של "לחץ" הילד הרגיש לחוץ בגלל הדרישה הזאת... זה מסיפורים ! לא מדעי יש המון חומרים על דומיננטיות. על הקשר שלה לתפקוד המיספריאלי. על האפשרות להיות אמבי דקסטי כבר שמענו, ללא לקויות אחרות. יש מגוון קומבינציות של ידנות וליקויי למידה... אבל ברור שדומיננטיות קשורה למס' פקטורים... וגם למנגנונים של למידה מוטורית, עיבוד מנטלי, אקזקוטיב פאנקשין .. ברמה של ניהול הביצוע. תכנון תנועה. ברור שלבחירת דומיננטיות יש משמעות רבה באיכות המיומנויות.. הרי היד הדומיננטית צוברת קילומטראג' ביצוע, ולכן היא משתכללת. לצערי ... תצטרכי להסביר לי מה זאת שמניה ? אגב חלק גדול מהשינוי התפיסתי שלי לגבי הטיפול ב"כתיבה" ... חל ממפגש עם האופן בו מרפאות בעיסוק פיזיקליות מטפלות בכתיבה.
 

sarale20

New member
לגבי האמבידקסטרי

סתם נזכרתי עכשיו שתמיד הייתי בטוחה שאני שמאלית לגמרי, ואז בעקבות הלימודים שמתי לב שאני עושה מלא דברים חוץ מלכתוב בימין, למשל לאכול, אבל במשימות שדורשות שיווי משקל יותר קשה לי הנשיאת משקל על רגל ימין...
 
למעלה