חוקיות פרסום סמוי בפורומים

חוקיות פרסום סמוי בפורומים

שלום, בפורומים בנושא חתולים וכלבים בהם אני נוהגת להשתתף קיימת תופעה של פרסום סמוי בולט (לפחות עבור גולשים קבועים יחסית) של מזון חתולים\כלבים שמייצרת חברה גדולה ומפורסמת. לפני כשנתיים נתגלו חרקים בשקי אוכל רבים של אותה חברה, ועקב כך (וכן בעקבות התנהלות החברה סביב המקרה) ספגה החברה ביקורת רבה בפורומים הנ"ל ומחוצה להם, ויש להניח שאיבדה לקוחות רבים. זמן קצר לאחר מכן החל פרסום סמוי בפורומים - נכון להיום נכתבו כ-600 הודעות פרסום סמוי למוצרי החברה בידי קרוב ל-20 ניקים שונים (שאני מניחה הנחה מבוססת שנכתבו כולם ע"י אותו פרסומאי שכיר). אני לא טורחת לספק כאן "הוכחות" ותמיכות לטענתי שאלו אכן פרסומות ולא המלצות לגיטימיות כפי שהן מתיימרות להיות, אך האמינו לי שקל להיווכח בכך. נצא מהנחה שזהו אכן המצב.

אני תוהה אם יש דרך מעשית להילחם בעניין הזה. בשיטוט באינטרנט הגעתי לטענה של עו"ד פנחס קראון, מנהל אתר pclaw.co.il לקידום דיני האינטרנט. לדבריו "חוק הגנת הצרכן אוסר על פרסומת מטעה, ופרסומת המתיימרת להיות "שאינה פרסומת" נחשבת כפרסומת מטעה (מפורש בחוק)". כלומר, הפרסום הסמוי שתיארתי לא רק עובר על מספר כללים בתקנון תפוז, אלא גם על חוק מדינה.

אני מניחה שלמנהלים יש סמכות לחסום משתמשים אלו, אך אשמח לדעת האם אכן הפרסום הסמוי הכולל התחזות ללקוחות, כפי שתיארתי, הינו בלתי חוקי - ואם כן (ובהנחה שניתן להוכיח זאת), אילו צעדים ניתן לנקוט נגד אותם מפרסמים\החברה המפרסמת, וכן מי יכול לנקוט צעדים כאלה. תפוז? אנחנו כמשתמשי תפוז?.. (זוהי שאלה עקרונית בלבד... אין לי כל כוונה לנקות פעולות משפטיות גם לו יכולה הייתי).

תודה על כל התייחסות,
יום טוב
 
הבהרה על אופי הפרסום הסמוי אליו מתייחסת שאלתי

איני בטוחה שהבהרתי את אופי הודעות הפרסום המדוברות, לכן אוסיף ואדגיש - כל הודעות הפרסום הסמוי המתוארות מתחזות להמלצה מנסיון אישי של בעל חתול\כלב (20 "לקוחות מרוצים" שונים, כמספר הניקים בהם משתמש המפרסם), עם גיוס תמיכות בסגנון "הווטרינר שלי המליץ לי" "ניסיתי מזונות רבים וזה התגלה כטוב ביותר" וכיו"ב.
 
חוקיות פרסום סמוי בפורומים

1. תודה על השאלה המעט יותר לא שגרתית.
2. מאז שהפורומים קיימים, (בישראל כ 15~ 17 שנים) קיים גם הרצון לנצל את המדיום הזה לפרסום. דרך אחת היא הפרסומת הגלויה, לרבות הספאם, ההודעות הקופצות והמציקות, ודרך הרבה יותר מתוחכמת היא הפרסומת הסמוייה. לפעמים זה נעשה בהסכמת בעל הפורום/האתר, שמקבל תשלום, או שחושב שצריך לאפשר את זה בגלל אי הבנה, לפעמים זה נעשה ללא ידיעתו.
3. הפרסום הזה מנצל את תמימותם של חלק מהגולשים ואת האנונימיות השוששת בפועל בפורומים.
4. ככלל, פתרון משפטי הוא מוצא אחרון ולא ראשון, בגלל צריכת משאבים גבוהה (זמן, כסף) וזמינותם של פתרונות יותר זולים כגון פיקוח אל הפורומים.
5. צריך להזהר במה שכותבים, למשל, אם אני כמנהל פורום, הייתי יכול להחשיד אותך שהודעתך באה לפרסם פרסום סמוי עו"ד מסויים (ואני לא מחיד אותך, אבל הייתי יכול).
6. חוק הגנת הצרכן הוא חוק שיש בו חלק אזרחי וחלק פלילי (כמו הרבה חוקים). דעתו של עו"ד קראון יכולה להיות נכונה, במיוחד בהיבט האזרחי. בהיבט הפלילי הפרשנות צריכה להיות יותר דווקנית. אבל עובדה היא שכל גולש שאינו טירון באינטרנט מבחין בפרסומת הסמויה, ובכל זאת, 15 שנה ולא נפתח בעניין זה אפילו הליך משפטי אחד! מדוע? לדעתי כי קשה להוכיח הטעיה ברמה הדרושה בבית משפט, ועוד יותר קשה להוכיח מי עומד מאחורי ההודעות. (אולי יש כמה יבואנים)
7. בנוסף, קיימים כלים מעשיים להתמודדות, שלא עולים כלום. המחיקה והחסימה.
8. כדי לענות לך על כל השאלות, הייתי צריך להעתיק לכאן קטעים נרחבים מאד של חוק, דבר שלא מתאים לפורום. במקום זאת, אני מפנה אותך לנוסח מלא ונגיש של החוק, כדי שתוכלי לקרוא אותו.
9. מי צריך לנקוט בצעדים?אף אחד לא צריך, מי שרוצה ויש לו את המשאבים לכך יכול.
10. צריך לזכור שעדיין הפורומים הם מדיום מתאים למתן המלצות צרכניות תחת אנונימיות. יש אנשים שממליצים בתום לב. שיקול הדעת אם לקבל המלצות אנונימיות נתון לכל גולש ורוב הגולשים אינו לוקה בשיפוטו.
 
למעלה