חוקי אלתור\ליווי בג'אז.

loomer4

New member
חוקי אלתור\ליווי בג'אז.

המאמר של יפתח עשה לי חשק גם לכתוב אחד, אז יאללה. כידוע לכם (או שלא) במשך השנים, אחרי שאנשים הוציאו, כתבו בתווים וניתחו סולואים של פרקר וחבריו, הם הגיעו למספר מסקנות, או חוקים בעצם, הנה שלושה מהם: חוק הטריטון ניקח מהלך Two five one, לדוגמא בדו מג'ור Dm7 G7 Cmaj7 נוסיף מתחים מעניינים לFive כדי להעצים את תחושת המתח וההובלה לטוניקה, למשל מתחים b9 b5. אם ניקח את הדוגמא בדו מג'ור (זאת אומרת, הוספת מתחים על G7) נקבל להb ורהb, נשמיט את השורש (שברור ממילא ובד''כ הבס מנגן אותו) ואת ה5 (כנהוג בג'אז). ונקבל לפי סול את האקורד הבא: רה במול (b5), פה (b7), לה במול (b9) וסי (3). ננתח את הדרגות, הפעם לפי שורש רה במול (במקום סי, נכתוב דו במול): רה במול (1) פה (3) לה במול (5) דו במול (b7). מה קיבלנו??? Db7 מסקנה: כל אקורד Five 7 במהלך Two five one, ניתן להחלפה באקורד X7 הנמצא טריטון ממנו. כך נוצרת ירידה כרומטית בבס, ניתן להשתמש בעניין זה בליווי ובאלתור. חוק המוקטן ניקח מהלך Two five one לדוגמא בדו מג'ור: Dm7 G7 Cmaj7. נוסיף מתח b9 לG7 כדי להעצים את תחושת ההובלה והמתח שייפתר, כמו כן נוותר על השורש המובן מאליו. מה קיבלנו? לה במול, סי ,רה, פה, או בשמו השני: Abdim7 מסקנה: כל אקורד Five 7 במהלך Two five one ניתן לחהלפה באקורד Xdim7 הנמצא חצי טון מעליו. לדוגמא בדו מג'ור: Dm7 G7 Cmaj7, ניתן להחליף את הG7 ב Abdim7. מדוע ההחלפה חוקית? מאותה סיבה שמותר לנו להוסיף מתח b9 לאקורד Five7 כדי להעצים את תחושת ההובלה והמתח שייפתר. ניתן להשתמש בחוק הזה בליווי, ובמיוחד (מומלץ מאוד) באילתור. חוק המוגדל ניקח מהלך Two five one לדוגמא בדו מג'ור: Dm7 G7 Cmaj7 נוסיף מתח b13 כדי להעצים את תחושת ההובלה והמתח שייפתר נוותר על החמש. ניתן להסתכל על הb13 גם כ#5, מה קיבלנו? סול, סי, רה דיאז, פה, או: Gaug7 מסקנה: כל אקורד Five7 במהלך Two five one ניתן להחלפה ב Fiveaug7. ניתן להשתעשע איתו בליווי ובאלתור. הערה חשובה: את שני החוקים האחרונים אפשר לנגן גם רק על Five גם מבלי שיהיה לפניו את הTwo.
 

אילת441

New member
כל הכבוד על ההשקעה../images/Emo70.gif

לך וגם ליפתח! אני לומדת פה יותר מדי דברים חדשים בבת אחת, ואני לא עומדת בקצב...
 

SHEX

New member
גם אתה הוספת למאמרים, כמובן../images/Emo95.gif

תודה לך
 
תיקונים קטנים במונחים -

לא הייתי אומר רה, פה, לה במול, דו במול...מכיוון שדו במול לא מוביל לדו (וזו בעצם הפונקציה שלו פה - טון מוביל). האקורד הוא סי, רה במול, פה, לה במול ואין טעם לשנות את השמות כי הם באים בהקשר דומיננטי ומתייחסים כולם לסול - בין אם תנגן אותו ובין אם לאו. דבר שני - לה במול, סי ,רה, פה הוא לא Abdim7, אלא Bdim7 כי אם תסדר את האקורד בטרצות זה יהיה סי, רה, פה, לה במול... חוץ מזה, אחלה הסבר...תודה.
 

loomer4

New member
אוקיי ../images/Emo13.gif

זה נכון שהם באים בהקשר של סול, אבל רציתי לנתח את התווים גם בהקשר של רה במול שבע בכל זאת, כדי להראות שזה האקורד שיוצא עם התווים ולהסביר בצורה יותר פשוטה את חוק הטריטון, גם אם אלו מתחים שמוספים לסול. לגבי הלה במול מוקטן, טעות שלי, זה לא סי אלא דו במול (זאת אומרת, לה במול, דו במול, מי במול כפול, סול במול כפול).
 
לא לא....

זה ספטאקורד של סי מוקטן... ממש לא ספטאקורד של לה במול. הצליל סי הוא טון מוביל והפונקציה הדומיננטית של האקורד מתבטאת בסי. האקורד הזה משמש גם במוסיקה קלאסית - זה פשוט לבנות ספטאקורד על הדרגה השביעית עם הנמכה של הספטימה. לא הייתי מקשר את זה לדרגה החמישית בכלל, למרות שלשניהם אותה הפונקציה (דומיננטה). המהלך הוא ראשונה שניה שביעית.
 

loomer4

New member
מה?

זה דווקא כן לה במול מוקטן, נעשה את זה ככה: לה במול מג'ור: לה במול, דו (3) מי במול (5) סול במול (b7) לה במול מוקטן שבע: לה במול, דו במול (b3) מי במול כפול (b5) סול במול כפול (bb7) לפי מיטב ידיעתי זה לה במול מוקטן. בקשר לרה במול, אני םשוט הוספתי מתחים לסול והשמטתי את האחד והחמש ככה שזה יוצא כמו הצלילים של רה במול 7. נראה לי אבל שלא הבנתי אותך נכון, תסביר מה בדיוק הטעות
 
אנהרמונית אתה צודק -

אבל בהרמוניה אי אפשר סתם להחליף שמות של צלילים בעזרת אנהרמוניה. האקורד סי מוקטן הוא הדרגה השביעית של דו - הוא משמש כדומיננטה לדו. האקורד לה-במול מוקטן הוא הדרגה השביעית של סי-במול-כפול ומשמש דומיננטה לסולם זה. אם אתה אומרת שאתה בדו - תישאר בדו. המהלך שאתה תיארת הוא כדלקמן - שניה - רה פה לה (דו) שביעית - סי רה פה (לה-במול) ראשונה - דו מי סול (סי) (הספטימות של האקורדים בסוגריים כי הם לא חובה). יש לזה משמעות רבה, זה בהחלט לא לה-במול מוקטן. ------------------------- מעבר לכל מה שאמרתי על אנהרמוניה - אני אגלה לך סוד קטן - לה-במול מוקטן-ספט לא נשמע כמו סי מוקטן-ספט......אבל זה כבר סיפור אחר לגמרי...
 
למעלה