חוקי אלתור\ליווי בג'אז.
המאמר של יפתח עשה לי חשק גם לכתוב אחד, אז יאללה. כידוע לכם (או שלא) במשך השנים, אחרי שאנשים הוציאו, כתבו בתווים וניתחו סולואים של פרקר וחבריו, הם הגיעו למספר מסקנות, או חוקים בעצם, הנה שלושה מהם: חוק הטריטון ניקח מהלך Two five one, לדוגמא בדו מג'ור Dm7 G7 Cmaj7 נוסיף מתחים מעניינים לFive כדי להעצים את תחושת המתח וההובלה לטוניקה, למשל מתחים b9 b5. אם ניקח את הדוגמא בדו מג'ור (זאת אומרת, הוספת מתחים על G7) נקבל להb ורהb, נשמיט את השורש (שברור ממילא ובד''כ הבס מנגן אותו) ואת ה5 (כנהוג בג'אז). ונקבל לפי סול את האקורד הבא: רה במול (b5), פה (b7), לה במול (b9) וסי (3). ננתח את הדרגות, הפעם לפי שורש רה במול (במקום סי, נכתוב דו במול): רה במול (1) פה (3) לה במול (5) דו במול (b7). מה קיבלנו??? Db7 מסקנה: כל אקורד Five 7 במהלך Two five one, ניתן להחלפה באקורד X7 הנמצא טריטון ממנו. כך נוצרת ירידה כרומטית בבס, ניתן להשתמש בעניין זה בליווי ובאלתור. חוק המוקטן ניקח מהלך Two five one לדוגמא בדו מג'ור: Dm7 G7 Cmaj7. נוסיף מתח b9 לG7 כדי להעצים את תחושת ההובלה והמתח שייפתר, כמו כן נוותר על השורש המובן מאליו. מה קיבלנו? לה במול, סי ,רה, פה, או בשמו השני: Abdim7 מסקנה: כל אקורד Five 7 במהלך Two five one ניתן לחהלפה באקורד Xdim7 הנמצא חצי טון מעליו. לדוגמא בדו מג'ור: Dm7 G7 Cmaj7, ניתן להחליף את הG7 ב Abdim7. מדוע ההחלפה חוקית? מאותה סיבה שמותר לנו להוסיף מתח b9 לאקורד Five7 כדי להעצים את תחושת ההובלה והמתח שייפתר. ניתן להשתמש בחוק הזה בליווי, ובמיוחד (מומלץ מאוד) באילתור. חוק המוגדל ניקח מהלך Two five one לדוגמא בדו מג'ור: Dm7 G7 Cmaj7 נוסיף מתח b13 כדי להעצים את תחושת ההובלה והמתח שייפתר נוותר על החמש. ניתן להסתכל על הb13 גם כ#5, מה קיבלנו? סול, סי, רה דיאז, פה, או: Gaug7 מסקנה: כל אקורד Five7 במהלך Two five one ניתן להחלפה ב Fiveaug7. ניתן להשתעשע איתו בליווי ובאלתור. הערה חשובה: את שני החוקים האחרונים אפשר לנגן גם רק על Five גם מבלי שיהיה לפניו את הTwo.
המאמר של יפתח עשה לי חשק גם לכתוב אחד, אז יאללה. כידוע לכם (או שלא) במשך השנים, אחרי שאנשים הוציאו, כתבו בתווים וניתחו סולואים של פרקר וחבריו, הם הגיעו למספר מסקנות, או חוקים בעצם, הנה שלושה מהם: חוק הטריטון ניקח מהלך Two five one, לדוגמא בדו מג'ור Dm7 G7 Cmaj7 נוסיף מתחים מעניינים לFive כדי להעצים את תחושת המתח וההובלה לטוניקה, למשל מתחים b9 b5. אם ניקח את הדוגמא בדו מג'ור (זאת אומרת, הוספת מתחים על G7) נקבל להb ורהb, נשמיט את השורש (שברור ממילא ובד''כ הבס מנגן אותו) ואת ה5 (כנהוג בג'אז). ונקבל לפי סול את האקורד הבא: רה במול (b5), פה (b7), לה במול (b9) וסי (3). ננתח את הדרגות, הפעם לפי שורש רה במול (במקום סי, נכתוב דו במול): רה במול (1) פה (3) לה במול (5) דו במול (b7). מה קיבלנו??? Db7 מסקנה: כל אקורד Five 7 במהלך Two five one, ניתן להחלפה באקורד X7 הנמצא טריטון ממנו. כך נוצרת ירידה כרומטית בבס, ניתן להשתמש בעניין זה בליווי ובאלתור. חוק המוקטן ניקח מהלך Two five one לדוגמא בדו מג'ור: Dm7 G7 Cmaj7. נוסיף מתח b9 לG7 כדי להעצים את תחושת ההובלה והמתח שייפתר, כמו כן נוותר על השורש המובן מאליו. מה קיבלנו? לה במול, סי ,רה, פה, או בשמו השני: Abdim7 מסקנה: כל אקורד Five 7 במהלך Two five one ניתן לחהלפה באקורד Xdim7 הנמצא חצי טון מעליו. לדוגמא בדו מג'ור: Dm7 G7 Cmaj7, ניתן להחליף את הG7 ב Abdim7. מדוע ההחלפה חוקית? מאותה סיבה שמותר לנו להוסיף מתח b9 לאקורד Five7 כדי להעצים את תחושת ההובלה והמתח שייפתר. ניתן להשתמש בחוק הזה בליווי, ובמיוחד (מומלץ מאוד) באילתור. חוק המוגדל ניקח מהלך Two five one לדוגמא בדו מג'ור: Dm7 G7 Cmaj7 נוסיף מתח b13 כדי להעצים את תחושת ההובלה והמתח שייפתר נוותר על החמש. ניתן להסתכל על הb13 גם כ#5, מה קיבלנו? סול, סי, רה דיאז, פה, או: Gaug7 מסקנה: כל אקורד Five7 במהלך Two five one ניתן להחלפה ב Fiveaug7. ניתן להשתעשע איתו בליווי ובאלתור. הערה חשובה: את שני החוקים האחרונים אפשר לנגן גם רק על Five גם מבלי שיהיה לפניו את הTwo.