חוקי כתיבה

שבט

New member
חוקי כתיבה ../images/Emo63.gif

שלם לכווולם, יש לי כמה שאלות: 1. לגבי החוק " כל מה ששלך ובשבילך נכתב עם ך"- מה זה אומר כל מה שבשבילך? (האם עבורך נחשב לדוגמא טובה?). אתם יכולים לתת לי דוגמאות. 2. האם יש חוק שמסביר למה או מתי כותבים לדוגמא הצליח ולא הצליך? 3. האם יש חוק שמסביר טעויות כתיב של השמטת אהוי בסוף מילה. בסגנון של הברי במקום הבריא?
 
לשבט, שלך, בשבילך ובגללך

1. ה"חוקים" מבוססים על כללי הלשון של השפה. יש מורים שמנסחים אותם בצורה שעוזרת לזכור. ולכן כל מילה שתוסיף, שהכתיב שלה מתאים, והכלל עשוי להזכיר שהיא שייכת לקבוצה הזו, טוב שתוסיף. עבורך זה מצויין. והנה עוד מילה נרדפת: בגללך. עוד מילים שמסתיימות ב"ך" בקמץ הן מילות הקישור: עליך, אליך, לך, בך. וניתן ללמד שהאורחים באו אליך, באו בשבילך. הנעליים עליך, אתה משתמש בהם, הם בשבילך. אולי כדאי להציע את החרוז: כל מה ששלך וקשור בך \ כל מה ששלך ובגללך \ כל מה שקשור אליך. למשל: האורחים באו אליך, הם באו בגללך, בגלל משהו שקשור בך. בקיצור, התשובה הזו היא בגללך ובשבילך , אבל לא רק אליך. (כמה נחמד שאין ניקוד). ואגב, כדאי ללמד גם לנקבה סיומת ך, אפשר להשתמש באותו הכלל. ולא לשכוח להסב את תשומת לב התלמידים לרבים. בהצלחה!
 

שבט

New member
ידעתי שתעני לי ראשונה ../images/Emo51.gif ו..

אני חושבת שעכשיו קצת יותר ברור לי לגבי הכוונה של בשבילך(בזכות הדוגמאות שהאורחים באו אליך- באו בשבילך והנעליים עליך- הם בשבילך, בגללך-משהו שקשור בך). מה לגבי בעצמך? איך הוא מתקשר לעסק? נראה לך שיותר מתאים לכתוב את החוק כך: כל מה ששלך וקשור בך..? במקום כל מה ששלך ובשבילך..? רציתי לצרף קובץ עם הדף ובו החוק והמלים שכתבתי שתעברי עליו, אבל משום מה הוא לא עובר לי
.
 
שבט יקרה

היה כל כך נחמד לקרא בכותרת : "ידעתי שתעני לי ראשונה". תודה! לגבי "בעצמך" אפשר אולי להגיד שאם אתה עושה משהו בעצמך זה בודאי מקדם את העצמאות שלך וזה בשבילך. בכל מקרה במקום להסביר כל מילה לחוד, נראה לי שכדאי להבהיר לתלמידים שהמילה: "בשבילך" עוזרת לזכור מילים שדומות לה בתבנית המילה, בצליל ובכתיב. ולהעלות מילים כאלה. או כמו שהצעת, להחליט על ניסוח: כל מה ששלך וקשור בך. השאלה היא איך את מרגישה שהכלל יותר ברור לך. את המורה, ואם תרגישי שזה נכון עבורך: שאת יודעת להסביר ומרגישה שזה עוזר לזכור אז זה טוב. אפשרות נוספת שמתאימה לחלק מהתלמידים היא לשאול אותם מה יעזור להם לזכור יותר טוב. אשמח אם תנסי שוב לשלוח לי את הקובץ. בהצלחה!!!
 

שבט

New member
לשמחה המשמחת ../images/Emo6.gif

את מוכנה להיות היועצת האישית שלי לענייני סדנאות בקריאה???
אני מוכנה זה בטוח! בכל מקרה בסוף הורדתי את המילה בעצמך. אבל לפחות אדע להסביר אם אצטרך. ניסיתי לשלוח שוב את הקובץ אבל אני לא מצליחה משום מה. ואם אנחנו כבר בשוונג, שאלה קטנה, מוכנה? הכנתי כרטיס ניווט של סימני הפיסוק: כל סימן במסגרת ומולו הפעולה שצריך לעשות כשנתקלים בזמן קריאת טקסט בסימן. לדוגמא: נקודה ומולה תמרור עצור, או פסיק ומולו איש נוחר וכתוב מתחת מנוחה. הבנת? (מקווה שכן). בכל מקרה עכשיו אני רוצה להוסיף את המקף (-). ואין לי מושג מה לכתוב בצד השני, או איזה תמונה. יש לך רעיון בשבילי? חן, חן על הייעוץ והעזרה.. ושבת שלום כמובן!
 
שבט, יש לי, יש לי!!!

דווקא הרבה זמן מאז שקראתי את הודעתך ולא היה לי רעיון. ואגב, ממש התפעלתי מהרעיונות שלך. והנה, עכשיו צץ לו רעיון: מהדק, אטב משרדי. כי המקף מקשר בין דברים, לפעמים הוא הסבר, לפעמים הוא פירוט, לפעמים הוא קצת כמו סוגריים, ולכל הדברים האלו מתאים לדעתי אטב משרדי. אשמח לשמוע מה דעתך על הרעיון ובכלל איך הולך. וגם, ללמוד ממך רעיונות נוספים.
 

שבט

New member
בעיניי נשמע מעולה השאלה אם

הילד ייקשר בין הדברים. כי הרי מהדק/אטב משרדי נראה לי לא כל כך בלקסיסקון שלו. אולי ננסה לחשוב על משהו אחר שמקשר בין דברים (אני סתם זורקת אולי קשר) למרות שזה נראה לי קצת שונה במשמעות. מה את אומרת??? בכל מקרה אם לא נמצא אשתמש באטב. אמצא תמונה של אטב/מהדק השאלה מה אכתוב למטה: אולי מסביר ומקשר בין דברים? נראה לך הניסוח?
 
בהחלט.

נראה לי שכן. וגם נראה לי שאפשר להקנות לו את האטב המשרדי. אפשר אפילו לשחק עם הילד לרשום את הדברים על פתקים ולחבר באטב משרדי. לדוגמא: ירושלים - עיר הקודש. יכתוב על כרטיס, ירושליים, ויצרף כרטיסיה נוספת: עיר הקודש, במהדק / אטב משרדי. בכל מקרה, כדאי שתהיי מודעת, שיש קושי בהקניית מקף, כי יש לו הרבה תפקידים. למשל, בשיחה, לפעמים דברי הדוברים מובאים עם מקף בתחילתם, וזה לא לגמרי, מה שאנו מזכירות כאן... אולי, אפשר להגיד שהמקף דורש מהדק עם השם של הדובר? ואגב, המסייע של אופיס הוא בצורת אטב משרדי, ודווקא יש סיכוי שהילד מכיר אותו.
 

שבט

New member
אז אולי הזבוע נקהב לו את הסימן קריא

יש לך רעיון לגביו?
 

שבט

New member
שיווו איזה מעצבן, לא מצליחה להוסיף

קובץ. רציתי לשלוח לך כל מיני רעיונות ודוגמאות. אבל זה פשוט לא הולך. ממש מוזר פעם לא הייתה לי בעיה לשלוח.
 
כלל של הצליח

החוק הלשוני הוא פתח גנובה. כדאי לדבר עליו ולהזכיר אותו בהתחלה לגבי "ח" ואח"כ גם לגבי "ע" ו"ה". דווקא קל לדעת לא להתבלבל עם "ך" צריך להקשיב, כי במילה הצליח קודם שומעים קמץ ואז "ח" ו"ך" שיש לה קמץ קודם שומעים את ה"ך" ורק אח"כ את הקמץ. הבעיה הנפוצה יותר היא של תלמידים שכותבים "תפואח". אם התכוונת לשאלה: מתי כותבים סיומת "חה" (כמו במילה הצליחה) ומתי סיומת "ך" (כמו במילה "שלך") בדרך כלל הסיומת היא "חה" \ "כה". ורק במקרים שדיברנו עליהם בכלל הקודם הסיומת היא "ך" בקמץ. ועכשיו נשארנו עם הבעיה מתי כותבים "חה" ומתי כותבים "כה" וזו כבר בעיה סבוכה, חה חה...
 

שבט

New member
האמת שאת זה לא כל כך הבנתי../images/Emo4.gif

אסביר לך קודם למה התכוונתי. הילד כותב במקום הצליח הצליך/ במקום הבטיח-הבטיך. השאלה אם יש חוק שיעזור לו לזכור בקלות יותר איך כן לכתוב.
 
להסביר את החוק

ולהוסיף קצת מלח ופלפל. ילדים מבסוטים מהרעיון שיש משהו גנוב (כידוע, מים גנובים ימתקו...) ולעצם העניין - הפתח הגנוב - כל פעם ששומעים Xיח, Xח, Xוח, ... רוח, תפוח וכו' - זה יהיה ח'. אין הסבר אחר. נסי עם הגנוב... זה עובד המגניב הזה.
 
השמטת אהוי - תשובה חלקית

הבעיה הזו היא קצת קשה ללימוד, כי בהרבה מילים אכן המילה מסתיימת בחיריק בלי א שותקת אחריה. זה שייך למשפחות מילים. המילה הבריא שייכת למשפחת המילים "בריא" ולכן יש לה א בסוף מילה. אפשר להראות שהאלף נשמעת במילים אחרות מאותה משפחה כמו: בריאה, בריאות, בריאים וכדו'. אם משמיטים ה \ א בסוף מילים שמסתיימות בקמץ ופתח או בסוף מילים שמסתיימות בצרה או סגול אז צריך ללמד נושא של שותקות בסוף מילה. אם את צריכה עיצות בנושא זה תכתבי.
 

שבט

New member
נראה לי שעל זה אוותר בנתיים. באמת

נראה לי מסובך מדי. ובכל מקרה יש עוד הרבה דברים אחרים לעבוד איתו. תודה רבה על העזרה וההסברים. זה ממש נחמד שיש ככה עזרה זמינה ואני לא צריכה לחכות עד שאפגוש את המרצה שלי.
 
למעלה