חוק 1:60 אולי מישהו יודע

laronpilot

New member
חוק 1:60 אולי מישהו יודע

דיברתי עם יעל רוזן וניסיתי "למכור" לה שיטת חישוב שהצליחה "רק לפעמים". אולי מישהו מכיר שיטת חישוב קלה ופשוטה. מה ש"מכרתי" ליעל היה בסגנון הזה: מהירות 90 קשר רוח 40 קשר תשובה: 90 פחות 40 = 50 50 לחלק ל 2 = 25 זו התשובה = 25 אודה על כל שיטה ידידותית יותר או לכל תוספת תודה יפתח לרון
 
אבל יפתח......../images/Emo18.gif

גילינו כזה כבר לא עובד בכל המקרים לדוגמא: מהירות 90 קשר רוח 10 קשר כמה לתקן ??? לפי החישוב שלך זה יוצא 40 מעלות, אם נתקן כך נגיע לטיזי נאבי. התשובה הנכונה היא לחלק ב- 1.5 = 7.5 בא נחשוב על משהו יותר פשוט
 

dantzur

New member
נראה כי התשובה בגוף השאלה

וגם בתשובתה של יעל. מה רע בחוק 1:60 על גירסותיו השונות? הוא מקרב את זווית הסחיפה לא רע על ידי חישוב פשוט. (החלוקה ב 1.5 היא תוצאת חלוקת מהירות המטוס ב 60). בדיקה קצרה הראתה כי גם עבור רוח "אימתנית" של 40 קשר ביחס למטוס "איטי" הטס 90 קשר, הסטייה קטנה - 26.6 מעלות לפי החוק מול 23.9 מדויק (וזאת למרות שהחוק מתבסס על קירוב המתאים לזוויות "קטנות")
 
חוק 1:60 - הסבר ממצה../images/Emo101.gif

חוק 1:60 אומר: בקירוב, משולש שבסיסו 60nm והצלע המאונכת היא 1nm יוצר זוית של 1 מעלה מול הצלע המאונכת. בתירגום לעיניננו, אם תטוס 60 קשר במשך שעה עם רוח צד קבועה של 1 קשר תסחף 1 מעלה. כיוון שזוית הסחיפה שווה לזוית התיקון, התיקון יהיה 1 מעלה. (הכוונה לתיקון על הנתיב שישמור את הנתיב). כמה דוגמאות: רוח 10, מהירות 60 = 10 מעלות רוח 10, מהירות 120 = 5 מעלות רוח 9, מהירות 90 = 6 מעלות והנוסחאות: Vxwind/Vtas = DriftAngle/60 או (DriftAngle = Vxwind*(60/Vtas אם המהירות היא 90 זה מגיע לנוסחה של יעל - DriftAngle = Vxwind / 1.5 לפעמים גם שימושי בכיוון ההפוך: נגיד שאתה נוחת בשדה דב על 03 ברוח צד מערבית הג´ירו המאופס (כמובן) מראה 020 בפינל - מה רוח הצד ? תשובה: בקירוב 10 קשרים בהנחת פינל ב 70 קשר. למי שממש מתעניין תחת קישורים > שונות הלינק "כל נוסחאות מחשב הניווט" או בלינק המצורף:http://www.neatinfo.com/aviation/programs_n_info/aviation%20formulas.txt תמצאו את הנוסחאות הלא מקורבות. בברכה, תמיר
 

dantzur

New member
אם כבר נוסחאות - אז עד הסוף...

אני מניח שאת רוב החברים זה לא ממש מעניין, אבל בכל זאת למען ההשכלה הכללית: מי יודע מה מקור חוק 1:60? (כוונתי מעבר להסבר בהודעה שזו תגובתה - מה מקור הקירוב האומר כי משולש שבסיסו 60NM והצלע ... או במילים אחרות, מה מקור המספר 60 בנוסחא)
 
את המתכוון לקירוב סינוס?

שבזוויות קטנות x: sin(x) ~ x זה לפחות המקור המתימטי ותתפלא כמה הוא שימושי. החל מפישוט של כל מני מערכות מחזוריות כמו מטוטלת ומולקולות וכלה בחישובים שהנחיתו אדם על הירח. זה חישוב שמתאים מאוד לפיסיקאים כיוון שהוא פשוט ומספיק מדוייק. ד"א, פיסיקה זה לא מדע מדוייק.
 
שכחתי לציין למה 60

כי הנוסחה הקודמת עובדת ברדיאנים. 1 ראדיאן ~ 60 מעלות מכאן המספר
 
ואם כבר מתמטיקה

אז כדאי להעיר שחישוב SIN, שהוא החישוב המדיוק, מתבסס על טור !X - X^3/3! + X^5/5! - X^7/7 וכך הלאה ... כאשר ^ מציין חזקה, ו ! מציין עצרת. טור זה נקרא "טור טיילור" וניתן להוכחה ומציאה ע"י שימוש בחשבון דיפרנציאלי של שנה א מתמטיקה. הטור הזה ממש משמש את מחשב הכיס שלכם לחישוב SIN כאשר אתם לוחצים על הכפתור! (זה שקר לבן. למעשה ניתן לשפר את הטור הנ"ל עם כל מיני תיקונים כך שיהיה יותר דיוק עם פחות מאמץ, ע"י משהו שנקרא מקדמי צ´ביצ´ב ואלגוריתם ע"ש רמז. אבל זה כבר שנה ג) כמובן שזה טור אינסופי, ותמיד לוקחים רק כמה אלמנטים לחישוב עצמו, או במקרה שארז ציין - רק את האלמנט הראשון! ולמי שניגש לבחינות המנהל - נא לא להתחכם ולהשתמש בפונקצית סינוס, כי החישוב שלכם, שיהיה מדויק לחלוטין, לא יהיה התשובה הנכונה על פי אדוארד, כי לא השתמשתם בחוק 1:60 ! ועל תשאלו איך אני יודע...
 

dantzur

New member
בדיוק, ואם כבר בנוסחאות נווט עסקינן

איזה עוד נוסחאת השפעת רוח כוללת את מספר הקסם 60 אולם מסיבות אחרות לגמרי? (טייסים מסחרים, מתחרי נווט, לטיפולכם)
 

t5166480

New member
1:60

ישנה עוד דרך די פשוטה לדוגמא : אתה טס במהירות 60 קשר אזי כל רכיב ולא משנה מאיפה הוא מגיע יהיה שווה לאותה זיוות התיקון (60 קשר ורוח משמאל 20 מעלות אזי התיקון יהיה 20 מעלות שמאלה וכן חלילה לצד שני). אבל במידה והמהירות גדלה לדוגמא: במהירות של 90 קשר אזי התיקון יקטן ויהי ל2/3 התיקון לדוגמא: אתה טס 90 קשר ורוח מימין 30 מעלות עוצמה 30 קשר התיקון יהיה 20 מעלות לרוח זאת אומרת 20 מעלות ימינה. ואם מהירותך 120 קשר אזי התיקון יהיה כמחצית רכיב הרוח וכיוונות לדוגמא: באם אתה טס 120 קשר ומכיוון ימין מגיעה רוח בעוצמה של 30 קשר אזי התיקון יהיה 15 מעלות ימינה וזה די פשוט ועובד להפליא רק שיש לזהות את הסחיפה ומאיפה היא מגיע !!
 
למעלה