חטיבת ביניים

lolly87

New member
חטיבת ביניים

היו לא מעט שאלות על חטיבת הביניים אז חשבתי לפתוח הודעה בנושא.
איך עובדים עם ילד/ה בחטיבת ביניים שיש לו/ה קושי בשטף ודיוק בקריאה?
איך עובדים עם ילד/ה בחטיבת ביניים שיש לו/ה קושי בהבנת הנקרא?
 

אפרת10511

New member
לגבי קושי בהבנת הנקרא

ובמקצועות השפה האחרים אני מקנה אסטרטגיות למידה כדי להתמודד עם הקושי.
לדוגמא אסטרטגיה שעוסקת בפיצוח שאלה ותכנון תשובה.
איך בכלל נגשים לשאלה? מה עושים?
אסטרטגיות למיומנות סיכום - במבחן ובשיעורי בית.
ועוד ועוד אסטרטגיות שלפי דעתי הן מוכיחות את עצמן.
 

lolly87

New member
אסטרטגיות

תמיד יכולות לעזור, ואני חושבת שחשוב להקנות להם אסטרטגיות בכל גיל
 

ירח זהב

New member
מלבד השיטות הרגילות גם התמקדות בעבודה שפתית

עבודה קשה על המורפולוגיה - היכרות עם נטיות הבניינים ועם כל המשקלים הנפוצים בעברית תסייע לזיהוי מהיר של המילים ולקריאה תקינה ושוטפת. עבודה בקצת "לחץ" כדי "לחייב" את הילד לקרוא מהר יותר (אפשרי רק במקביל לטיפול שפתי, אחרת יהיה מתסכל מאוד ולא יביא תוצאות)- הברקה מהירה של מילה והילד יידרש לקרוא, שימוש במצגות שמדגישות מילה אחרי מילה כמו בקריוקי, ולקצר את הזמנים בהדרגה. עבודה על היכרות עם המבנה התחבירי שיסייע לילד לדעת מה צפוי לבוא בהמשך, פועל, שם עצם, שם של אדם, יכול לעזור לדיוק וגם למהירות.

הבנת הנקרא - הרחבת אוצר המילים, עבודה על מורפולוגיה תוך הסבר משמעויות הבניינים והמשקלים הנפוצים, עבודה קשה מאוד על תחביר - הקניית כל המבנים התחביריים המורכבים הנפוצים. לצערי, מהניסיון שלי חוסר שליטה במבנים תחביריים מורכבים היא הבעיה הכי נפוצה שגורמת לקושי בהבנת הנקרא, במיוחד בגיל הבוגר. שני דברים נוספים שצריך לקחת בחשבון - הזיכרון השמיעתי והקשב. לבדוק זיכרון שמיעתי וזיכרון עבודה ולראות אם יש קושי. אם כן, ייתכן שהוא לא מבין כי הוא לא זוכר. לטפל בזה ולתת תרגול אינטנסיבי הבייתה. קשב וריכוז - דורש טיפול, אחרת יהיה קשה להתגבר על הקושי.
 

ירח זהב

New member
כמובן, גם סיומות וצורנים נפוצים, ראשי תיבות, צורות שונות של

יצירת מילים. עבודה על "בנק מילים" מוברקות מאוד תסייע להאצת הקריאה. אפשר גם לעבוד על משפחות מילים בצורה של הטיית שורש מסוים בבניינים ובמשקלים נפוצים.

אה, וגם גיליתי שאני אדומה, אז תודה
 

lolly87

New member
תכנית תקו"ה

אחת הדרכים לעבודה עם ילדים בגילאים גדולים יותר כמו חטיבת ביניים היא תכנית תקו"ה שמיועדת לילדים מכיתה ג' עד ט'.
לא יצא לי לעבוד עם התכנית הזאת, אבל ממה שראיתי יש לה כמה יתרונות וכדאי לקחת אותה בחשבון שעובדים עם ילדי חטיבת הביניים. כי התכנית כוללת שלב איתור, שבו מאתרים את הילדים המתקשים בקריאה ובשלב הבני בונים תכנית לכל ילד לפי הקשיים שלו.
יתרון נוסף שלה שהיא מאפשרת שימוש בטקסים שנלמדים בכיתה, עם הקנייה של יסודות הקריאה ושיפור שטף ודיוק בקריאה, וכפועל יוצא מזה ישנה יכולת טובה יותר להבין את הנקרא.
 
למעלה