חיבור שני :)

Shablagoo

New member
חיבור שני :)

אשמח לדעות/ המלצות..


שכרו של דיוויד לטרמן, מנחה תוכנית אירוח מפורסמת בארצות הברית, גבוה פי 700 משכרו של פועל במה העובד בתכניתו.

לדעתכם, האם יש הצדקה לפער השכר הגדול בין השניים? נמקו את עמדתכם.


החיבור [35 שורות]:

בשוק העבודה קיימים פערי שכר בין אנשים שונים. פערים אלו תלויים באופי התפקיד, בבן האדם המבצע את העבודה, בהכנסות החברה וכו'. כך גם בתוכניתו של דיוויד לטרמן, תוכנית אירוח מפורסמת בארה"ב: שכרו של דיוויד לטרמן גבוה פי 700 משכרו של פועל במה העובד בתכניתו. פער השכר בינהם גבוה מאוד, האם הוא מוצדק?

מצד אחד, ברור כי דיוויד לטרמן ייחודי, שכן הוא היחיד היכול למלא את תפקידו על מנת שהתכנית תתקיים ותצליח כפי שהיא: אם את פועל הבמה נחליף באחר, הרי שניתן לשמור על התוצר הסופי, התכנית המשודרת, כפי שהיא. גם אם פועל זה ממלא את תפקידו ללא רבב, ובאופן מוצלח התואם את צורת עבודתו הייחודית לו, ורק לו, אם יוחלף, אולי יבוא שינוי לידי ביטוי בתכנית, אך שינוי זה, משקלו זעום ואין בו בכדי להביא את התכנית לנסיקה/ התמוטטות. לעומתו, אם יוחלף לטרמן, בין אם שינוי זה ישפיע על הצלחת התכנית ובין אם לא, אופייה ישתנה: הלך הרוח של ממלא תפקידו של לטרמן החדש יראה שונה, הלך רוחו שונה, אופי הדיבור שלו וכד', אפילו אם במקצת.

מנגד, אף שדיוויד לטרמן, יקר המציאות לעומת פועל הבמה, שניהם מהווים חלק מאותו מכלול: שניהם פועלים עבור אותה מטרה - הצלחת התכנית. ללא פועל במה, לא תוכל התכנית לעלות לאוויר במתכונת בה מתוכננת כיום. אף שפועל הבמה ארכאי וניתן להחלפה, התפקיד אותו ממלא - נחוץ. נוסף על כך, להערכתי, גודל המאמץ וכמות שעות העבודה שהשניים משקיעים דומים, או, לפחות לא שונים ביחס ישר להבדל המשכורות בינהם.

אם כך, בהסתמך על הצורך בתפקיד הממולא לתכנית, וסה"כ שעות העבודה של דיוויד לטרמן ופועל הבמה, נראה כי אין הצדקה לפער כה גבוה במשכורות, אך אם נבחן את נחיצות האדם לתפקיד אותו ממלא, נמצא הגיון בפער זה.

לדעתי, פער השכר הגבוה בין דיוויד לטרמן לפועל הבמה מוצדקים. לו הייתי מפיקת התכנית, הייתי משקיעה משאבים רבים יותר, או במקרה זה - כסף רב יותר, בשימור וחיזוק החלק המרכזי בתכנית, פני התכנית, דיוויד לטרמן, לעומת עובדים אחרים, הניתנים להחלפה - כמו פועל הבמה. דרך התגמול הגבוה הייתי מנסה לעודד את לטרמן לתת את מיטב עבודתו, הייתי רואה בכסף כאמצעי היכול להקנות ללטרמן ניחוחות וזמן כך שמאמציו יהיו מופנים כלפי ביצוע עבודתו על הצד הטוב ביותר.

לסיכום, קיימים תנאי העסקה שונים, עבור אנשים שונים. בדבר הפרש השכר בין דיוויד לטרמן לפועל הבמה בתכניתו, נראה כי אף שהפרש זה אינו תואם את סה"כ שעות העבודה בפועל של השניים, ישנה הצדקה אליו: פועל הבמה בר חלוף לעומת לטרמן. בשוק, כמו בשוק - היצע נמוך, מול ביקוש גבוה, נותן שכר גבוה יותר, ולהפך.
אוסיף כי אף מסקנה זו, אין סתירה בכך שיהיה אדיב מצד ראשי התכנית לחלוק עם פועל הבמה, ושאר מרכיבי התכנית, נתחים גבוהים יותר מרווחי התכנית, ולאזן בין רמות ההכנסה על הסט.
 

niruzu

New member
דעה

פסקת פתיחה: הייתי מנסה להימנע משימוש ב וכו'. נסי להשלים את כל הדוגמאות, או פשוט, לוותר על הביטויים הללו. בגדול, הפיסקה טובה, ניתן להבין במה החיבור הולך לעסוק- אבל לא מצאתי בה שום דבר "מעבר"- נסי לעשות את הפיסקה מרשימה יותר על ידי הרחבה מידע אישי או דוגמא היסטורית/אקטואלית- נניח פה הייתי יכולה להרחיב על הפגנות הצדק החברתי ולקשר בינהם למצב הבעייתי של פערי השכר.

פסקה שנייה- שימי לב לא לחזור על עצמך ולהישאר מקורית- כתבת פעמיים הלך רוחו. שוב השתמשת בביטוי מקצר- וכד'. המנעי מכך. הבאת טיעון מעולה ונימקת אותו כראוי.

פסקה שלישית: הפסיק אחרי המילה הרביעית לא נכון, לא צריך להיות שם פסיק- היזהרי בפיסוק שלך, לעיתים את טועה. ניכר כי את בכל משתמשת במילים גבוהות- תיזהרי מזה. דיוויד לטרמן יקר המציאות? הוא נדיר? קשה לומר שהוא נדיר. הוא בן אדם בסופו של דבר בתפקיד מיוחד- אבל לא נדיר. פועל הבמה ארכאי? כלומר מיושן? ממש לא. הביטוישהבאת בא בהקשר לא נכון וזה נראה ממש לא טוב. תיזהרי, עדיף להימנע מביטויים ברמה גבוהה אם אינך בטוחה בשימוש הנכון שלהם.

הפסקה הרביעית מיותרת- היא צרה מדי ולא מוסיפה דבר לכתוב- במקרה הטוב היא צריכה להיות חלק מפסקה אחרת, אבל בטוח לא כפיסקה בפני עצמה, אין לה שום בשר.

בפסקה החמישית הבאת את דעתך- אבל לא נימקת אותה בצורה טובה- הסברת למה דיוויד לטרמן צריך להרוויח הרבה- אבל לא ברור מהכתוב מדוע פועל הבמה צריך להרוויח פי 700 פחות ממנו.

הסיכום טוב- מסכם את הכתוב בצורה נאותה ואף מביא הצעה לשיפור וכך הופך את הפיסקה למעניינת ומקורית יותר. "לחלוק עם שאר מרכיבי התוכנית"- אני מניח שהתכוונת לעובדי התוכנית- שהם ממש לא מרכיבים של התוכנית.
 

Shablagoo

New member
קודם כל-

המון תודה :)

אני אדלג פעם הבאה על טעויות של סטלנים..
לגבי השימוש ב"ארכאי" והחזרה על "הלך רוחו" - העתקתי לא נכון את החיבור (היה צריך להיות ארעי, והלך רוחו היה צריך להיות המראה שלו. חזרתי גם על "כפי שהיא" פעמיים בפסקה השנייה, פספסתי בשכתוב).
לגבי יקר המציאות - באמת לא ידעתי איך להשתמש, דחפתי בכח :)

אם הייתי מחברת בין הפסקה הרביעית לחמישית (כהקדמה לדעה), זה היה טוב?

לגבי התוכן - אם הייתי מוסיפה לפסקה הראשונה הרחבה כלשהיא, זה לא אומר שהייתי צריכה להתייחס אליה בהמשך החיבור? אני צריכה למצוא הרחבה שמתארת את השיקולים בהמשך החיבור, או שדוגמא כללית מספיקה?
אם הייתי מוסיפה בין תחילת הפסקה הראשונה עד למשפט שמתחיל לדבר על לטרמן את ההרחבה הזו: "עוד בימי קדם, במסגרות פיאודליות, בעלי קרקעות היו מחזיקים ברובה הגורף של ההכנסה מאדמותיהם, בעוד האיכירים העובדים עבורם, מתוגמלים, אם ברי מזל, בקצת יותר מהמינימום הנדרש להתקיימות.", זה היה טוב?

 

niruzu

New member
תשובות

חיבור בין פסקה רביעית לחמישית אכן יעבוד טוב יותר.

הרחבה בפסקת פתיחה לא דורשת התייחסות במהלך החיבור. דוגמא כללית אכן מספיקה- מה שכן, כל הרחבה צריך לקשר היטב לנושא החיבור. כלומר, אם תשתמשי בהרחבת הפיאודליות, עליך לקשר אותה ללטרמן, לנושא החיבור, לא סתם להביא אותה- הכל צריך להיות מוסבר.
 
למעלה