חיבור

Shablagoo

New member
חיבור

ראשון.. :)
אין לי חצי מושג איפה אני עומדת (מבחינת ציון) בחלק הזה של הבחינה.. אשמח לביקורות/ דעות/ הצעות ייעול :)
+ שאלה - איפה אני יכולה להשיג מטלות כתיבה נוספות (חוץ מאלו של המרכז הארצי)?

לקחתי את המטלה מכאן

והנה החיבור:

יכולתם של בני נוער בארץ להשפיע על הרכב הכנסת כיום, מוגבלת להשמעת דיעותיהם בחברה.
האם יש לאפשר לפלח זה באוכלוסייה לתת דעתו באופן רשמי ולהוריד את גיל הבחירה לכנסת?

תחילה, בהתבסס על עקרונות הדמוקרטיה, המושתתים על דגש לחשיבותה של דעת הרוב, אביע תמיכתי בהורדת גיל הבחירה.
כחלק אינטגרלי בחברה, על בני נוער להיות בעלי יכולת השפעה על התנהלות המדינה בה הם חיים.

שנית, להערכתי, שגרתם ברובה הגורף של בני נוער שונה בתכלית מזו של בגירים בארץ (מסגרות בתי ספר אל מול שוק העבודה והאקדמיה).
לטעמי, אופן התנהלות זו משפיע על אופי בחירתם: השקפתם מבוססת על הנחות, השערות ותחומה ברובה לתיאוריה, השקפה זו מאפשרת
הסתכלות המבוססת על אידיאלים, זאת בניגוד לבוגרים המשולבים בחברה, בעלי תפיסות מגובשות וקבועות יותר. משום שנתונים פחות למרותם
של כבלי המציאות, בני הנוער בעלי הזדמנות לחופש מחשבתי, היכול להתאפיין בדעה פחות "משוחדת".

כל זאת ועוד, הורדת גיל הבחירה מאפשר הקניית חוש אחריות, מעורבות חברתית, חשיבה ביקורתית ועניין על המתרחש סביב מגיל
צעיר. לדעתי, אלו יתרונות משום שהם מכינים ומחנכים אותנו ואת דורותינו לקראת חיים בוגרים עם מודעות גבוהה יותר לנעשה בחברה.

מנגד, הורדת גיל הבחירה עלול לפגוע בטיב הבחירה. קיים חשש כי צעירים מתחת לגיל 18 חסרי ניסיון מספק בכדי לתת דעה קונקרטית.
עם זאת, רמת כשירותם ודעתם נתונה לוויכוח, כשם שרמת כישורתם ודעותיהם של "בוגרים" רבים הינה תחום אפור. מוסד ההצבעה בא לתת
מענה לסוגייה זו בדיוק, לנסות לתת את הפתרון ההוגן ביותר לבעיות הנוצרות מפילוג באוכלוסייה. ניתן להתייחס לנוער כעוד ענף בפילוג זה.

לסיכום, דעתי היא שיש להוריד את גיל הבחירה לכנסת על פי על האמור לעיל, ועוד. הצעתי היא לחכות זמן מה ולראות את השפעות השינוי
במדינות שכבר עשו כן, כך נוכל להקנות לעצמנו כלים מבוססים יותר להערכת ההשלכות של העניין, ובכדי לבחור באופן שקול יותר את גיל
הבחירה לכנסת החדש.


תודה :)
 
תגובה

אז ככה;

נהניתי לקרוא את מה שכתבת ואני חושבת שהעלית כמה רעיונות מעניינים. סחתין שזה החיבור הראשון שלך! יחד עם זאת היו מעידות בפיתוח הרעיונות ובחשיבה ביקורתית, ובנוסף אני חושבת שהחיבור קצר - אני לא בטוחה אם חתכת את השורות בהקלדה בהתאם למה שיצא לך בכתב יד, אבל אם כן כתבת 16 שורות, כשאורך רצוי הוא בערך כפול מזה. לכן אתייחס כאן לכל פסקה בפני עצמה ואפרט איפה חשבתי שאפשר היה להרחיב. לעניות דעתי ההרחבות האלה חשובות, גם אם זה אומר שאחת הפסקאות תצטרך לרדת כדי שהחיבור לא יהיה ארוך מדי. אני כמעט לא אתייחס להיבטים הלשוניים – בסך הכל הרמה הלשונית הייתה בסדר גמור, היו כמה נקודות ספציפיות לליטוש אבל לא משהו קריטי או שחזר על עצמו. וכמובן שאת כל ההערות כדאי לקחת בעירבון מוגבל, אני לא מהמרכז הארצי או משהו
.

יכולתם של בני נוער בארץ להשפיע על הרכב הכנסת כיום, מוגבלת להשמעת דיעותיהם בחברה. האם יש לאפשר לפלח זה באוכלוסייה לתת דעתו באופן רשמי ולהוריד את גיל הבחירה לכנסת?
הפתיחה אמורה להכניס את הקורא לעולם של החיבור, לפרוש בפניו את הנושא בצורה רחבה ולהבהיר לו את הדילמה שעומדת בבסיסו, ולכן כדאי היה להרחיב אותה. למה בכלל עולה השאלה אם צריך להוריד את גיל הבחירה? למה לא מספיק שבני נוער ישמיעו את דעותיהם? אלה שאלות שעולות באופן טבעי מהמשפטים שכבר כתבת וכדאי היה להתייחס אליהן כדי ליצור פתיחה עשירה יותר.

תחילה, בהתבסס על עקרונות הדמוקרטיה, המושתתים על דגש לחשיבותה של דעת הרוב, אביע תמיכתי בהורדת גיל הבחירה. כחלק אינטגרלי בחברה, על בני נוער להיות בעלי יכולת השפעה על התנהלות המדינה בה הם חיים.
לגבי "מספור" של פסקאות עם מילים כמו תחילה, שנית וכו' – הרבה כותבי חיבורים מרגישים שהמילים האלה הכרחיות, וזה לא נכון. אם המילים האלה עוזרות לארגן את הטקסט, מה טוב; אם הן יוצרות בלגן, מומלץ לוותר עליהן, תוך שמוודאים שיש רצף הגיוני בין הפסקאות שייצור בעצמו את הקישור. כאן, לטעמי, המילים האלה לא תורמות הרבה לארגון, כי הן נזנחות אחרי הפסקה השנייה (לא המשכת ל"שלישית", "רביעית" וכן הלאה) וכי השימוש בהן לא מדויק מספיק (הרצף הנכון הוא "ראשית", "שנית").
את בוודאי צודקת שהורדת גיל הבחירה קשורה לעקרון הדמוקרטי של דעת הרוב. כדאי להרחיב פה יותר – גם אם העיקרון הזה קיים, עדיין צריך להסביר מה הרלוונטיות שלו למקרה הזה (כפי שהתחלת לעשות במשפט השני של הפסקה), מה המשמעות של מצב שבו בני הנוער הם לא בעלי השפעה על התנהלות המדינה, למה "דעת רוב" שלא כוללת אותם היא לא מספיק טובה וכן הלאה. למשל, הייתי מפרטת וכותבת שהחלטות שמתקבלות בכנסת בנושאים כמו חינוך, בריאות, איכות סביבה ועוד משפיעות גם על חייהם של צעירים בהווה, ואם אנחנו רוצים לקיים את העיקרון הדמוקרטי של דעת הרוב (או ממשל עצמי) צריך להתחשב גם בדעתם. משהו כזה. שוב, אלה רעיונות שצריך לפתח מתוך המשפטים שכבר כתבת, כשהרעיון הוא לא להתייחס לשום משפט כמובן מאליו אלא ככזה שצריך להסביר למה הוא נכון.

שנית, להערכתי, שגרתם ברובה הגורף של בני נוער שונה בתכלית מזו של בגירים בארץ (מסגרות בתי ספר אל מול שוק העבודה והאקדמיה). לטעמי, אופן התנהלות זו משפיע על אופי בחירתם: השקפתם מבוססת על הנחות, השערות ותחומה ברובה לתיאוריה, השקפה זו מאפשרת הסתכלות המבוססת על אידיאלים, זאת בניגוד לבוגרים המשולבים בחברה, בעלי תפיסות מגובשות וקבועות יותר. משום שנתונים פחות למרותם של כבלי המציאות, בני הנוער בעלי הזדמנות לחופש מחשבתי, היכול להתאפיין בדעה פחות "משוחדת".
עלית כאן על רעיון מעניין – ההבדל בשגרה גורם לכך שלבני נוער יש צורת חשיבה שונה, שאולי כדאי לאמץ לתוך השיח הציבורי. אבל לא השתכנעתי בזה שההבדל בשגרה הוא כזה שגורם לבני הנוער להיות יותר אידיאליסטיים ותיאורטיים, ואת קובעת כאן דעות כעובדות - זה לא רצוי. אני יכולה לשאול, למשל, מי קבע שמי שלומד בבית הספר פחות "נתון למרותם של כבלי המציאות" (ניסוח יפה
) מאשר מי שעובד. אם את חושבת שאת יכולה לבסס ו"להוכיח" את זה – מומלץ מאוד להוסיף את זה. אם לא – אולי כדאי לחשוב על טיעון אחר. בנוסף, לא ברור לי למה הכוונה ב"דעה פחות 'משוחדת'", ומכיוון שהוספת מירכאות אני מסיקה שגם את הרגשת שחסר שם איזושהי חידוד. אפשר היה לשנות את הניסוח למשהו יותר ברור ומדויק.

כל זאת ועוד, הורדת גיל הבחירה מאפשר הקניית חוש אחריות, מעורבות חברתית, חשיבה ביקורתית ועניין על המתרחש סביב מגיל צעיר. לדעתי, אלו יתרונות משום שהם מכינים ומחנכים אותנו ואת דורותינו לקראת חיים בוגרים עם מודעות גבוהה יותר לנעשה בחברה.
אהבתי את הפסקה הזו כי היא מראה זווית ראיה חדשה: את אומרת כאן שאם בני נוער יצביעו מגיל צעיר, תהיה בכך לא רק תועלת לחברה (כמו שהראית בפסקאות הקודמות), אלא גם לבני הנוער עצמם. יפה! גם כאן כדאי אולי לפרט למה מודעות גבוהה יותר לנעשה בחברה זה בכלל דבר טוב.
קשה לי עם הניסוח "מכינים ומחנכים אותנו ואת דורותינו" – מי זה "אותנו"? אם את כותבת בתור בגירה, את לא באמת כלולה בזה; ומי הם "דורותינו"? הכוונה אולי לדורות הבאים, לצעירים או משהו כזה, וגם כאן כדאי היה לחדד את הכוונה.

מנגד, הורדת גיל הבחירה עלול לפגוע בטיב הבחירה. קיים חשש כי צעירים מתחת לגיל 18 חסרי ניסיון מספק בכדי לתת דעה קונקרטית. עם זאת, רמת כשירותם ודעתם נתונה לוויכוח, כשם שרמת כישורתם ודעותיהם של "בוגרים" רבים הינה תחום אפור. מוסד ההצבעה בא לתת מענה לסוגייה זו בדיוק, לנסות לתת את הפתרון ההוגן ביותר לבעיות הנוצרות מפילוג באוכלוסייה. ניתן להתייחס לנוער כעוד ענף בפילוג זה.
הצגת כאן טיעון של המתנגדים ואני חושבת שהתמודדת איתו באופן אינטליגנטי. בשני המשפטים האחרונים ("מוסד ההצבעה בא לתת מענה ... עוד ענף בפילוג זה") נזקקתי ליותר מקריאה אחת כדי להבין למה הכוונה, אולי כי באופן מסורתי בני נוער לא נחשבים לפלג של האוכלוסייה. היה כדאי לנסח את זה בצורה יותר ברורה, ספציפית ומפורשת – משהו כמו "מוסד ההצבעה נועד לתת מענה למצב בו הדעות חלוקות וישנם הבדלים בין הכישורים והעמדות של חלקים שונים באוכלוסייה" וכו'.

לסיכום, דעתי היא שיש להוריד את גיל הבחירה לכנסת על פי על האמור לעיל, ועוד. הצעתי היא לחכות זמן מה ולראות את השפעות השינוי במדינות שכבר עשו כן, כך נוכל להקנות לעצמנו כלים מבוססים יותר להערכת ההשלכות של העניין, ובכדי לבחור באופן שקול יותר את גיל הבחירה לכנסת החדש.
אחלה.

מקווה שזה עזר. אם יש לך שאלות נוספות, את מוזמנת לפנות אלי בפרטי
 

Shablagoo

New member
אלופה את :)

עזרת המון.
לא היה לי מושג איך לגשת לחלק של הכתיבה, הפכת את זה להרבה יותר מעשי.. תודה על הסבלנות וההשקעה לקרוא את החיבור ולתת הערות (ותודה גם על החיזוק חיובי בהתחלה, העלה לי את החשק לעשות את זה יותר טוב :))

תכף אכתוב חיבור נוסף ואיישם בו את הדברים שאמרת :)
 
למעלה