חידה לחנוכה

חידה לחנוכה

ב"על הנסים" אנו אומרים "מסרת גיבורים ביד חלשים, ורבים ביד מעטים, וטמאים ביד טהורים, ורשעים ביד צדיקים, וזדים ביד עוסקי תורתך"
מחבר קטע התפילה הזה הביא דבר והיפוכו רבים ביד מעטים, טמאים ביד טהורים, וכו'
נשאלת השאלה מה קשור זדים לעוסקי תורתך?
 

iricky

New member
שנאמר

כָּרוּ-לִי זֵדִים שִׁיחוֹת - אֲשֶׁר לֹא כְתוֹרָתֶךָ.
 

יחיאב

New member
אסבך אותך עם התשובה

קודם תסביר לי מה הכוונה "זדים" ו"עוסקי תורתך".
הפשט הוא: זדים - רשעים (כינוי לגויים); עוסקי תורתך - עם ישראל.
אפשרות נוספת: זדים - שבכוונת זדון אינם מקיימים את התורה; עוסקי תורתך - שכן מתכוונים לקיים את התורה.
ובשני המובנים הנ"ל זה כן דבר והיפוכו כגיבורים ביד חלשים ורבים ביד מעטים וכו'
 
אם זדים הכוונה לרשעים

את זה כבר אמרנו.
ואם זדים פירושו שבכוונת זדון אינם מקיימים את התורה, עוסקי תורתך אינם ההיפוך שלהם הרי יש עוסקים בתורה שאינם מקיימים מצוות.
 

יחיאב

New member
לא נכון. כי "עוסקים בתורה"

אין פירושו רק לומדים בתורה. אלא שהתורה והוראותיה היא נר לרגלם.
אבל הבנתי לאן אתה חותר: זדים - המתייוונים שהכירו את התורה ומרדו בה (ולכן לשון מזיד), וכנגדם "עוסקי תורתך" - אלו שהתעקשו להמשיך לאחוז בתורה ולא להרפות ממנה.
יפה.
 
זה עדיין לא פותר את כל הבעיה...

כי בשביל שאדם יחשב למזיד צריך קודם לעסוק בתורה. אחרת יחשב שוגג.
כך שאלו ואלו עסקו בתורה ואינם בהכרח הפכים.
 

יחיאב

New member
לא נכון

לאורך הדורות היו הרבה יהודים שלא ידעו כלל קרוא וכתוב, אבל קיימו את התורה כפי שקיבלו מאבותיהם.
בקיצור - אתה מגלה לנו את הדרש שלך? (או זה ששמעת)
 
אפשר ללמוד הלכות גם בלי לדעת קרוא וכתוב

בקיצור, לענ"ד מחבר תפילת על הנסים רצה לרמוז לנו, אל יחשוב אדם אני לא אלמד תורה ואז אהיה בבחינת שוגג.
אלא מי שלא לומד תורה נקרא מזיד. ולא יוכל להנות מהפריבילגיה של השוגג.
כמו שידוע לך כעו"ד אי ידיעת החוק אינה פותרת מעונש.
 

יחיאב

New member
אז אתה מצמצם את לשון עיסוק ללימוד בלבד

והרי ברור לנו שעיסוק בתורה הכוונה ליותר מלימוד תורה אלא שכל התורה היא נר לרגליך והעיסוק בה "כאילו התעסקת בו יתברך".
ובכלל מה הקשר בין הלקח (שאדם שאינו לומד תורה הינו בכלל מזיד) לבין חנוכה.
אין ספק, הפרשנות שלי יותר יפה
 
גדול תלמוד שמביא לידי מעשה

אם כי לא כל עוסק בתורה , התורה היא נר לרגליו ובא לא נזכיר שמות..

אכן העניין אינו קשור לסיפור חנוכה לכן הצגתי את דברי כרמז ולא כפרשנות.
 
למעלה