חידה : מצא את המכנה המשותף

לב אם

New member
חידה : מצא את המכנה המשותף

מה המכנה המשותף בין: ילד מחונן ילד מוכה נער מתבגר ילד לאחר גרושי הוריו ילד שעבר תקיפה מינית ילד שונה ילד רגיש ??????????
 

לב אם

New member
ברוך הבא לפורום

כמובן שהתשובה אינה כה פשטנית - מנסה להגיע לעוד מימד של דיון (אין תשובה אחת נכונה ואין פרסים לפותר)
 

גן חיות

New member
הם כולם

ילדים עם קושי מסויים או במצב רגיש, שצריכים תשומת לב מיוחדת, רגישות, אולי עזרה או תכניות מיוחדות.הם גם כולם ילדים שייכן שלא יהיה בולט לעין שיש להם קושי כי הם אולי שקטים ומצליחים בלימודים. בניגוד לילד "מתפרע" או תלמיד נכשל או מכה. שם כולם רואים מיד שיש בעיה. במקרים שרשמת -ייתכן שהילד סובל מבלי שאף אחד שם לב שהוא זקוק לעזרה!
 

לב אם

New member
תודה על התובנה והרגישות

בכוונה כתבתי כ"חידה" כדי לא לתת מאמר אלא לפתוח דיון, ואני כל כך שמחה , כי כתבת כאן על עוד היבט שלא הייתי כותבת בעצמי.
 

לב אם

New member
התשובה שלי

כששאלתי את שאלתי ראיתי מול עיני סוגי התנהגות אופיינים לכל הילדים האלו, וקושי באינטליגנציה הרגשית אשר גורמים לעתים קרובות לכך שהילד הופך שונה ו"לא מקובל". מעלי ענו תשובה מאד יפה ורגישה, ואני מצפה לעוד תשובות והתייחסויות.
 
רציתי לומר לך,

שאומנם יש לכל אחד תשובות אחרות אבל את בתור אחת שכתבת את השאלה ואכן ענית לה עשית טעות
. שקראתי את כל המושגים מייד הבחנתי שמושג אחד לא הכי קשור בטור אחת שהיא אחת מהמושגים אליו אני מדברת. המושג הוא: ילד מחונן, ילד מחונן אינו עובר שום תהליך רע הוא כמו שאר הילדים. זה שהילד מחונן זה לא אומר שאין לו אנרגיות או שהוא לא בולט כמו השאר אפילו לפעמים זה ההפך, ושוב אני מזכירה ילד מחונן הוא ילד כמו כל האחרים רק שאולי הוא יום בשבוע לומד איפה שהוא(הרוב מכללות) וכו'. ואם אני טועה אז אנא הסבירי לי. ולתשובה שהייתה לפנייך: לילד מחונן יש יכולות לימודיות ובכלל יותר מהאחרים בגילו ולא כמו שאת אמרת:שיש לו בעיות לימודיות מחכה לתגובה
 

Y e d i d

New member
מה שייכים ילד מונן ונער מתבגר ?

למה הנער הרגיש והשונה מחוברים כאן? מה עם הילד הסתמי? צר לי שפורום מסוים, מנסה להטיל סטיגמות כי טוב שיש שרשור. ילד מחונן הוא מתת, אם הוריו יוליכוהו בשביל החיים, כילד רגיל עם יכולות ופוטנציאל. ילד מוכה וילד אחר גירושין של הוריו, הם בעלי דמיון מועט, אם כי אפשר ללמוד גזירה שווה. ילד שעבר, לא עלינו תקיפה מינית, הוא "סוג מיוחד" שאין בינו ובין האחרים שום קשר. הטראומה שלו היא ללא כל השוואה לכל "קושי" שיש לאחרים. השונה והרגיש במה חטאו? הלא ישנם ילדים "שונים לטובה" ואחרים "שונים לרעה". רגישים לזולת ורגישים לעצמם? כמי שמתבונן מן החוץ, נראה לי שזה שעטנז מוזר ונסיון לחרוש בשור וחמור יחד. נסיון שאין לו תוחלת.
 

לב אם

New member
ידיד יקר

אין כאן נסיון לפתוח שרשור לשם השרשור. יש כאן נסיון להאיר זרקור על פינה אפלה: התגובה של ילדים לילד השונה. ילד שונה יכול להיות חכם יותר, עדין יותר, שונה פיזית עקב פגיעה גופנית או שונה בהתנהגותו עקב פגיעה רגשית. אם תדבר עם מחוננים, יסתבר לך שבשלב מסויים של חייהם רבים מהם היו לא מקובלים או אף מנודים. כך גם ילדים נוספים שהוזכרו בדוגמא. השייכות לפורום זה היא בהתייחסות להורים. הורים לילדים שנפגעו יודעים כבר לזהות את הסימנים האופייניים שאחד העיקריים שבהם הוא בכך שהילד מסתגר, משנה את התנהגותו, דחוי בחברה ... אבל מה עושה ההורה שאינו יודע אם ילדו נפגע, ונתקל בסימנים אלו? כאן הוא נתקל בדילמה מאד גדולה: להיות הורה מגונן מדי ולפגוע בהתבגרות הילד ופיתוח הבטחון העצמי שלו, או להיות שאנן מדי ואז יתברר שהילד נפגע ואתה התעלמת מסימני האזהרה.
 

Y e d i d

New member
דעה שונה ומנוגדת

כמי שהוא הורה לילדים מחוננים, אני חולק על קביעתך הגורפת. אני מכיר ילדים מחוננים שהם מקובלים, מוליכים חברתיים ולא מכירים את המושג נידוי. את ילדי רשמתי לכיתות מחוננים אחר בדיקה מעמיקה עם תלמידים של כיתות המחוננים באותו בית ספר ולאחר שוידאתי שלא מדובר בכתה עם סטיגמה. לענין הילד השונה "נפלת בפח" שטמנתי לך בכותבך שאין ילד "סתמי" אלא שלכל ילד היחוד שלו. משקבעת קביעה זו, קבעת שלכל ילד יש "שונות" (=יחוד משלו) ולפיכך אין ילד שונה. הרעיון שהורים לילדים שנפגעו צריכים להיות בעלי ביכולת לזהות את העובדה כי "הילדים פגועים" ברורה ומוסכמת. אבל, יש די פגיעות בילדים מכדי שיהיה צורך "להמציא" פגיעות מדומות.
 

לב אם

New member
נפלתי בפח ידידי

כי הדיעות שלנו לא כל כך שונות ובכלל לא מנוגדות. בודאי שאני חושבת שכל ילד הוא שונה מיוחד, וכך גם אתה. בודאי שאני מסכימה שיש ילדים מחוננים שהם מקובלים ומעולם לא נודו. יתירה מזאת, אני חושבת שעצם ההכרה בהיותם מחוננים מסייעת מאד בכך שהוא נותן לשאר הילדים תוית "חיובית", בעוד שילד אשר לא אובחן כמחונן, לעתים נתפס כמתנשא, קשקשן ועוד כל מיני "מחמאות". גם עולם המבוגרים לא תמיד מפרגן לילדים שיודעים טוב יותר (חכמים מדי), אבל כשהם בסביבה של מחוננים כמותם - גם הצוות המחנך מפרגן ותומך.
 

גן חיות

New member
אתם מדברים על אותו דבר מזויות

שונות. המטרה פה זה לא לגרום לסטוגמה. זה פשוט לגרום למחשבה, מודעות ותשומת לב. אכן כל ילד הוא מיוחד, אבל יש ילדים שהם "יותר מיוחדים" כי יש מהשהו בולט - אם בכשרון, בהתנהגות, בנכות או כל דבר אחר. ברצוני להביא לך שתי דוגמאות: 1) בתי חוותה פגיעה מינית מתמשכת בגיל צעיר, דחייה מצד אביה,ופגיעות נפשיות מאד יצירתיות(אין מלה מוצלחת בלי להכנס לפרטים). היא חברותית ,תלמידה מצטיינת, אחראית ומקובלת חברתית. מחנכיה מציינים אותה כמנהיגה חברתית מאז ומתמיד. היא תמיד מדווחת בבית כמה היא לא מקובלת, אין לה חברות, קשה לה בלימודים וכו'. היא מבטאת תחושותיה. ובשטח, היא מתפקדת נפלא, רוב הזמן. 2) אני מורה לחינוך מיוחד. בשנה מסויימת חינכתי כתה. היינו בביקור אצל חברה בשבת והיא אומרת לילדים שלה שאני המורה של נ, השכן. היא יודעת כי אבא שלו ספר לה. מיד הילדים התחילו לנחש מי עוד הם מכירים שלומד בכתה שלי.(הם בבית ספר אחר). מתוך ארבעת השמות הראשונים שהם ניחשו, אחד היה תלמיד שלי ושניים היו תלמידים בכתת חינוך מיוחד נוספת בבית הספר. הילדים האלה לא ראו את תפקודם הלימודי או התנהגותי בתחום בית הספר. והם ידעו בדיוק מי הילדים הבעייתיים למרות שהורי אותם ילדים התעקשו שהם "כמו כולם". אבל הילדים ידעו.
 
ללב אם,

את לא צריכה לשאול אף אחד ולהתרשם בכלל לא נכון. אני, ילדה מחוננת יכטלה להעיד שאת בכלל לא צודקת, אכן יש ילדים מחוננים אשר הם לא מקובלים אבל לא בגלל שהם מחוננים האלה בגלל החברה ככה זה, אפילו ילד שהוא לא מחונן יכול לעבור את אותה הטראומה. חברי המחוננים בכלל לא סובלים ואכן כל בית ספרי. אז רק שתדעי שאני זה פה עובדה ואי אפשר לשנותה
 

לב אם

New member
ועוד הערה: מה זה ילד סתמי?

אני לא מכירה כזה. כל ילד הוא מיוחד ונפלא בפני עצמו.
 
למעלה