חידוד 8

viamaris

New member
חידוד 8../images/Emo35.gif../images/Emo35.gif../images/Emo35.gif

לאחר העדרות קלה מאד,שבתי ובאמתחתיחידוד 8 המאפיין את כל החידודים הוא "שאלות מהחיים בים" מטרתם,לחדד את מחשבותכם,ללמד וללמוד כולם מכולם. והנה זה בא
הנכם שטים בספינת מפרש ישנה, ההפלגה הנה בים פתוח, אין חוף במרחק של 3 ימים מכם(לכל הכיוונים) מערכות הספינה קורסות, אין GPS אין לוג אין שעון רוח אין מד מהירות אין מכשיר קשר ובקצור אין חשמל בספינה !!! בנוסף לכל הצרות האלו, המצפן הראשי נשבר ומצפן התכווינים אבד. מצבכם כעת הוא: שטים בלב ים אין חשמל אין מכשירי ניווט אין מצפנים אין אף אמצעי ניווט. ברשותכם רק מפת האזור, סרגל ומחוגה. והשאלה המתבקשת היאף א.כיצד תנווטו בביטחה? ב.כיצד תישמרו על קורס? ג.איזה הנחיות ברורות- הקשורות בניווט- תשאירו לצוות בזמן שתישנו. רימזון- FREE YOUR MIND
 

עקרבנון

New member
שמש בע"ה עדיין יש?

אז מזרח מערב צפון דרום כללית, או עם יש שעון יד עדיין יש לנו. כוון לחוף הכי קרוב גם יכולים להוציא מהמפה, הבעיה שלנו היא לשמור כוון עד לקשר עין עם החוף (עם הנחס בא בלילה אז יש כוכב הצפון והכל נהיה יותר פשוט) אז לשמירת קורס: לוקח חבל קושר בקצהו מצוף /קרש /חפץ שיגרר אחרינו את החבל קושר לנק´ שנמצאת בתוך הסירה כך שיעבור על נק´ אותה נסמן על הירכתיים של כ"ש, ההנחיה להגאי תהיה לשמור את החבל בדיוק על הנק´ שסימננו. בהנחה שאין זרמים משתנים בצורה פראית אנחנו סה"כ נשמור בצורה די מדוייקת על קורס. ביום, יש בנוסף להביט מדי פעם על בשובל מאחור ולראות כי כללית הינו ישר בלילה מדי פעם לבדוק זווית יחסית לכוכב הצפון שאת מיקומו יצטרך ההגאי לזכור יחסית ואינפילדית לנק´ מסויימת בסירה. כאשר נגיע לנק´ ממנה יש קשר עין לחוף נשתמש במפה ובסרגל ללקיחת תכווינים לנק´ מזוהה בחוף כאשר המפה מוצפנת (ע"פ שמש) והסרגל שמונח עליה משמש ככוונת, אם יש בחוף קרוס ברינג, אז נהיה הרבה יותר קל ולזה נשאף. מכאן, נמשיך בנווט חופי למעגן / נמל הקרוב ביותר בו נוכל לתקן את הציוד.
 

דמיטרי

New member
אם ידוע, כי משטר הרוחות קבוע

...באיזור זה ובעונה זו, פשוט תשמר על זווית קבועה לרוח, ובטוח תגיע לאנשהו. לגבי השמש - המתכון טוב לשעות הבוקר והערב, אך לא ממש עוזר בסביבות הצהריים. אפשר אולי גם להעזר בלהקות ציפורים, אם ישנן באיזור וכיוון תעופתן בעונה זו ידוע.
 

עקרבנון

New member
מה רע בשמש בצהריים?

חוץ מזה ש"נשרפים"? השמש בצהריים לפחות לגבינו באזור שמעל (מצפון) לחוג הסרטן היא תמיד בדרום יחסית כלומר בצהריים בדיוק היא נמצאת אמנם גבוה בשמים אבל בדרום כלומר שהצל הינו צפון. באזורים שבין חוג הסרטן לחוג הגדי הדבר תלוי העונות השנה ואכן יש יום בשנה בו היא בדיוק מעלינו בצהריים ואז אכן בדיוק בשעת הצהריים היא לא "תעזור" לנו, אז מה נעשה? ננוח כשעה, ואח"כ כבר כן אפשר להעזר בה.
 

בת ים

New member
בלילה בעזרת ה../images/Emo29.gif

בעקרון,קו ישר מצללית הירח מצביעה על כוכב הצפון, יש 2 דרכים לבדוק זאת-הכל כמובן בהתאם למחזור הירח ובתקווה ללילה לא מעונן.
 

עקרבנון

New member
מאיפה הבאת את הקשר בין ירח לצפון?

את כוכב הצפון מוצאים בעזרת העגלה הגדולה, (5 פעמים המרחק של היצול האחורי) או בעזרת הקסיופאה (ה-W) כאשר לוקחים פעם וחצי את המרחק מהקצוות של ה-W ומעלים אנך.
 

בת ים

New member
זו באמת אחת השיטות הבדוקות

אבל, גם הירח משמש "כלי זיהוי" לכוכב הצפון. אם הייתי כשרונית בציור הייתי מעלה את ההסבר, עקרונית מדובר בציור קו דמיוני מקצה הצל של הירח (שהוא לא לחלוטין מלא)לכוון כוכב הצפון.
 

lizard

New member
הכי הרבה נעשה כמו קולומבוס

ובסוף נתנגש בקובה
הרבה דברים שאנחנו(אני) לוקח כמובן מאליו לא היו פעם. אפילו מצפן,זה "חידוש" של ה300+ שנים האחרונות עד כמה שאני יודע. פעם לניווט לא היו מפות,היה ספר הוראות איך להגיע. "באי השלישי מצד שמאל שבור ימינה,תפליג 3 ימים וכשתגיע לאי עם ההר געש תקח שמאלה.." לעומת זאת,נראה אותם מזמינים סרט בלווין..חחח מיכה
 

חי בר

New member
../images/Emo132.gif מאה שנה לפה או לשם...

המצפן הינו המצאה סינית אי שם בין המאה ה-4 למאה ה-1 לפני הספירה. בעזרתו היו מגיעות אוניות סוחר סיניות לחופי הודו. במערב "גילו" אותו אולי כעבור יותר מ-1600 שנה...זאת אחת הסיבות שלקח לנו כל כך הרבה זמן "לגלות את אמריקה", "להקיף את אפריקה" (פחדו להפליג דרומה מעבר לקו שבו לא רואים את כוכב הצפון)... אח...אילו היו מתייחסים קצת יותר ברצינות למרקו פולו היו חוסכים איזה 200-300 שנה. לא נורא. עוד על המצאות סיניות: http://inventors.about.com/cs/chineseinventors/index.htm
 

בת ים

New member
המצפן נכנס לשימוש המערב

באופן רציני במאה ה15. דעות קדומות באירופה הנוצרית, ושהיו רווחות בין המלחים יחסו למצפן כוחות שטניים ובמשך תקופה ארוכה ביותר, הקפטן היה נועל את המצפן בחדרו, כדי שלא יפגעו בו המלחים. הרעיון שמשהו מסוגל להראות כוון בכזו רמה של דיוק-ולא אלוהים-נחשב למעשהו של השטן. כמובן שבהמשך, הפך המצפן לכלי ניווט מרכזי שאפשר לחצות אוקינוסים בבטחון.
 

lizard

New member
בזמן שלמערב היו ספינות

ששטו רק בניווט חופי למזרח היו ספינות ענק של 100 מטר+ ששלטו בכל המזרח. התרבות שייט שלהם הייתה הרבה יותר מפותחת מהמערב. לפחות ככה אמרו לי. הבעיה היא שהם לא תיעדו כלום ולכן תורת הניווט שלהם אבדה. לכן היום מנווטים בשיטה המערבית ולא בשיטות מזרחיות. הגדולה של התרבות המערבית (ארופאית בזמנו) הייתה התיעוד והספרות ולא התכנולוגיה. כל זה ממישהו שאמר לי מזמן אז אני לא בטוח במידע באופן מלא. מיכה
 

soso_sami

New member
אתה כתבת את זה בתור חידוד אני...

אני חוויתי מין סיוט שכזה כמעט... שנת 92´ חציית האטלנטי מתחילה בפורידה לתחנה הראשונה בברמודה. המשולש המפורסם לא מאכזב והסערה מכה בעוז ביום השני להפלגה. גל אדיר מכה בנו ומציף את לוח החשמל. בדרך הוא שוטף את ה-SatNav לגמרי. על GPS רק חלמנו אבל עדיין לא קנינו. כמובן שהסערה הטרופית כללה גם טורנדו או שניים והשמיים האפורים לא אפשרו ניווט אסטרונומי לא ביום ולא בלילה. אז הנה אנחנו בלב ים מרחק של שלושה ימים ויותר מכל חוף אפשרי בדרכנו לברמודה שאפשר לפספס אותה כמו כלום רק בגלל שעשית אפצ´י ולא שמת לב. אין ניווט מכשירים, אין ניווט אסטרונומי, אין גרמי שמיים, אין משטר רוחות, אין ואין ואין. אנחנו אחרי יום וחצי דריפט ב"היב טו" שורדים את תשעת המטרים של הגלים המכים בנו וחייבים להתארגן להמשך. הפתרון הקל היה שיקום מערכת החשמל ושימוש ב VHF לקרוא לאוניות באזור לבקש מהן שיאתרו אותנו במכ"מ לפי מיקום D.R שמסרנו ולקבל מהן עדכון למקום. בנוסף אחרי עוד יומיים הצלחנו להשמיש RDF ענטיקה שמצאנו בסירה והוא באמת הציל את המצב. בנוסף לו אחרי הסערה כשהשמיים התבהרו קצת בין לבין הניווט האסטרונומי חגג גם בהצהרות וגם בכלל. אחלה תירגול. בברמודה נתקלנו בבחור חביב שהגיע יום אחרנו מאזור הקריביים וספג את אותה הסערה. הוא הפליג על יכטה 24 רגל סינגל הנד וכבר נשאר בלי אוכל. הוא לא ידע ניווט אסטרונומי אבל למזלו ידע לקבוע קו רוחב לפי הצהרה. כשהגיע לקו רוחב של ברמודה הימר שהוא נמצא מזרחית לאי והחל מפליג מערבה. בהתגבר הסערה הוא עבר לדריפט בלילה וכשקם לביקורת סיפון גילה להפתעתו הילה זוהרת מאחורי הירכתיים. מייד שינה את נתיב הפלגתו ב-180 מעלות והגיע לברמודה לקראת הצוהריים. מזל שהתעורר ולא המשיך בהפלגה של 800 מייל ליבשת הקרובה.
 

בת ים

New member
ניווט אסטרונומי../images/Emo45.gif

בדיוק!!! כמה שרשורים מתחת, שאלתי כאן: :למה לא לומדים יותר ניווט אסטרונומי". וצדקתי וואו איזה סיפור. אגב, אתה יכול להסביר (לעורר את הזכרון) כיצד פועל הRDF? תודה
 

lizard

New member
אגב,גם את הניווט החופי

כבר עשו יותר קל. אני חושב שביטלו ניווט אסטרונומי בגלל אחוז נכשלים גבוה. בסה"כ רוב אלו שעושים רשיון סקיפר משתמשים בו לשייט חופי. מיכה
 

arik2000

New member
RDF

המכשיר נראה כמו צלחת עם אוזניות,על הצלחת יש לך מצפן תכוונים ובאוזניות שומעים רעשים. השימוש :ע"י כיוון של המכשיר לתחנות חוף ידועות את שומעת את אות הקריאה של התחנה ומכוונת עד למצב שהאות נקלט הכי טוב . ישנו ספר של תחנות החוף המשדרות ואיזה אות כל תחנה משדרת,מיקום התחנות מופיעה על הימיות המפות הרגילות. כאשר הגעת למסקנה מהו התחווין לחוף כבר אין בעיה למצוא את המיקום הנוכחי שלך.... עוד הסברים?
 

בת ים

New member
תודה, עכשיו יותר ברור../images/Emo45.gif

למרות שאני זוכרת את המכשיר בצורה שדומה אקדח גדול...אבל זה היה מזמן.
 

lizard

New member
כמה הייתם ועל איזו ספינה ?

9 מטר גלים ???? אני מקבל מחלת ים רק מלחשוב על זה.
 

soso_sami

New member
אכן לא נעים

כן 9 מטר גלים!!!! משבים של עד 60 קשר!!!! תאמין לי....זה חרא!!! וסליחה על הביטוי. אני זוכר שבתקופה ההיא כל פעם שהגענו לנמל קיללתי ואמרתי שזהו זה לעולם לא אפליג עוד. וזו הייתה ההפלגה האחרונה וזה סתם טמטום להסתכן כך ולסבול כך וקר ורטוב ופיכס ו... ו... ו... ואחרי שלושה ימים בנמל הקרקע הופכת יציבה מדיי ורגועה מדי ואתה חייב, פשוט חייב לצאת לעוד מסע אחד ו...די. ד"א היינו 4 על סירה 41 או 42 רגל קסטום מאלומיניום עם סנטר בורד
 

דמיטרי

New member
למה סנטר בורד על יאכטה גדולה כל כך?

חשבתי זה בעיקר בשביל דינגי...
 
למעלה