חידושים לפרשת מטות. כנסו...

מנהיג אמיתי מהו?

התורה אומרת וידבר ה` אל ראשי המטות שואל החת``ס והרי תמיד ה` מדבר קודם אל ראשי המטות( מנהיגי העם) ורק אח``ז לעם אז מה התורה מדגישה לי פה במיוחד ראשי המטות. מתרץ החת``ס רצה הק``בה ללמד את מנהיגי העם ראשי המטות מזה מנהיג אמיתי ולכן גם התורה אומרת בהמשך לא יחל דברו זאת אומרת מי מנהיג אמיתי זה שמקיים את הבטחותו. ( מי יתן והמנהיגים שלנו בכנסת יקראו מאמר זה ויקימו אותו)
 
רקע: השנה שנה מעוברת ולכן ...

אנחנו קוראים בשבת רק פרשת מטות. אם היה שנה שאינה מעוברת היינו קוראים ג``כ פרשת מסעי
 
קצת עובדות מהגמ` על נדר אשה...

שלשה מפירים לאשה את הנדר 1תלמיד חכם למפרע 2.בעלה 3. ארוס. כתוב בגמ` שארוס יכול להפר לאשתו 5 נדרים אחורה . לעומת זה בעל יכול להפר רק 4 אחורה. ולכאורה אם היו שואלים אתכם מי יש לו יותר כוח להפר? ברור שהיתם אומרים הבעל. אבל הגמ` אומרת שלארוס יש יותר כוח בהפרת נדרים שהרי הוא מפר 5 והבעל 4.ראיתי באיזה ספר שכותב רעיון נחמד כיון שהיא לא נשואה אז היא גם שייכת לאביה אז לכן זה נקרא שהאב נותן לארוס את כוחו לכך ארוס טוב מבעל גבי הפרת נדרים.
 
נאמר בפסוק גבי נדרים לאסור איסר על

נפשו וכו` ככל היוצא מפיו יעשה .לכאורה בפסוק יש כפל לשון מזה לאסור איסר על נפשו לא מספיק לכתוב לאסור? אלא צריך לומר שלא מדובר באדם שאוסר על עצמו לא לאכול חזיר כי ע``ז לא היה נאמר ככל היוצא מפיו יעשה שהרי בכל מקרה הוא צריך לא לאכול חזיר. ואתזה בא הכתוב לומר לי לאסור איסר . לאסור דבר המותר ולא דבר האסור.
 
לא יחל דברו. יחל פרושו שלא יעשה..

את דברו חולין כמו שהוא מדבר דברי חול. וזה לשון יחל =חולין!
 
והייתם נקים מה` ומישראל. לב, סיפור

על החפץ חיים פעם ניגש לחפץ חיים תלמיד שלו שקיבל הצעה להיות רב באיזה עיר ! ועכשו הוא בא לחפץ חיים לבקש עצה איך צריך לנהוג עם הציבור! אמר לו החפץ חיים את הפס` שאמרנו מקודם.. והייתם נקים מה` ומישראל אמר לו החפץ חיים קודם צריך להסתכל מה ה` רוצה אח``ז מה הציבור רוצה. ומי שעושה אפוך לא מצליח.
 
כל דבר אשר יבוא באש תעבירו באש וטהר

לא. החיד``א מסביר את הפס` כך: יש שני סוגי אש 1. אש שלי יצר הרע 2. אש התורה וזה מה שבא הפסוק לרמוז כל דבר אשר באש תעבירו באש וטהר..זה התורה שהיא אש מעביר באש אתה מעביר את טומאת יצר הרע. וזה מה שאמרו חז``ל בראתי יצר הרע בראתי לו תורה תבלין.
 

gushnick

New member
אם כבר אז אשאל שאלה...

מהו "תנאי בני גד ובני ראובן"? ואני לא מתכוון "מה ההגדרות ההלכתיות שלו", כי זה כתוב במפורש בגמרא. שאלתי היא פשוטה ביותר - מהם שני צדדי התנאי...
 

gushnick

New member
לי זה לא נשמע כמו תנאי...

הכוונה שלי היא מה נכנס לתוך התבנית של התנאי: אם יילחמו בארץ - יקבלו את הנחלות בעבר הירדן. ואם לא?
 

gushnick

New member
??

אם לא אז מה? (אתה יודע מה ההגדרה ההלכתית של "תנאי בני גד ובני ראובן", כן?)
 
למעלה