חידוש במסכת פסחים ב.

asaf2000

New member
חידוש במסכת פסחים ב.

"לעולם יכנס אדם בכי טוב ויצא בכי טוב" רש"י: בכי טוב - היוצא לדרך יכנס ערבית לבית מלון בעוד החמה זורחת, ולמחר ימתין עד הנץ החמה ויצא, ואז טוב לו, שהאור טוב לו, שנאמר באור כי טוב, ומה היא טובתו מפני החיות ומפני הלסטים: שאלתי מדוע הגמרא נקטה לשון "בכי טוב" ולא אמרה לעולם יכנס אדם "ביום" או "באור"? (גם בבן יהוידע הוא שואל את זה). חשבתי אולי הגמרא רומזת כאן לדברים נוספים שצריכים לעשות בכניסה וביציאה מהעיר: בגמרא בברכות ס. מבואר שצריך אדם לתת הודאה לקב"ה בכניסה וביציאה מהכרך: תנו רבנן בכניסתו מהו אומר וכו' נכנס אומר מודה אני לפניך ה' אלהי שהכנסתני לכרך זה לשלום וכו' יצא אומר מודה אני לפניך ה' אלהי שהוצאתני מכרך זה לשלום וכו' וזה רמוז אצלינו בגמרא במילים "בכי טוב" שמרמזות על הפסוק "הודו לה' כי טוב". וגם התורה נקראת "טוב" (ולומדים זאת מהפסוק "כי לקח טוב נתתי לכם") ואצלינו זה בא לרמוז על מה שכתב בברכות ד: "אדם בא מן השדה בערב נכנס לבית הכנסת אם רגיל לקרות קורא ואם רגיל לשנות שונה" וכו' שכשנכנס לעיר חייב לקבוע עיתים לתורה וגם בבוקר לפני יציאתו לדרך יצא "בכי טוב" אחרי שקבע עיתים לתורה כמו שנפסק בשו"ע סימן קנ"ה "אחר שיצא מבהכ"נ ילך לבהמ"ד ויקבע עת ללמוד".
 
למעלה