חידת תקלה באויר - הגייזר

ronga

New member
חידת תקלה באויר - הגייזר

האתה טס להנאתך, כשלפתע פתאום
אתה שומע רעשים של השפרצה (פפפפפפ), אתה מסתכל אחורה לסרוק את המנוע ורואה את מיכל העודפים משפריץ מים כמו גייזר, השעונים CHT ו EGT הראו נתונים נורמאלים באותו רגע מה לעשות באותו רגע? מה קרה למנוע?
 

shai g

New member
קודם כל לנחות ולכבות מנוע

הדבר האחרון שאתה רוצה הוא שהרוטקס החביב שלך יפעם את פעימתו האחרונה דוקא עכשיו בשיא העונה וישלח אותך לחדשיים שלושה של תיקונים אן החלפות. לאחרשהמנוע התקרר כדאי לודא שמערכת המים מלאה ושאין בה בועת אויר שהפריעה לצירקולצית המיים. זו יכולה להיות הסיבה לכך שבחלק מהמערכת יש רתיחה בעוד שמדידות הטמפ' על המנוע עדיין תקינות. אפשר לנקז מיים ואויר מהמערכת מהנקודה הנמוכה ביותר - תחתית הרדיאטור למשל. בהצלחה...!
 

ronga

New member
יפה שי! זה היה מהיר!

מה לעשות? - תשובה נכונה מה קרה? - תשובה גם נכונה! אני למשל כיוונתי לסיכה בטרמוסטט שיכולה להשבר וכך גם לעצור את הסירקולציה... מכיוון שמדי החום לא מודדים טמ"פ מים, עגיין יש זמן קצר עד ששאר המנוע "יקבל חום" ולכן צריך למהר לכבותו תודה רון
 

shai g

New member
אין חכם כבעל (...נסיון)

אחרי שפעם אחת (יותר מדי) זכיתי לשמוע את הרוטקס שלי נחנק למוות באמצע טיסה- ללא סיבה, אני הרבה יותר רגיש (ונחמד) אליו. המנוע הזה ייתפס מהר מאד, ואסור לקחת איתו צ'אנסים. בהמשך לתשובתי ממקודם הייתי שוקל אפילו הדממה מיידית של המנוע אפילו באויר אם יש לך מקום בטוח לנחיתת חירום מתחתיך...
 

ronga

New member
אופס... רגע רגע, כמובן שדימום מייד

ונחיתת חירום, כשכתבת "אחרי קירור" כנראה התכוונת בעזרת הרדיאטור או לאחר שחלף זמן, אבל ברור שהמים רתחו ועוד רגע התאדו לגמרי דרך כוסית העודפים... הזמן יקר והמנוע יותר, אך לא יותר מהבריאות, לכן בצע "סבב במבט" אחרון לוידוא גישה חלקה לחרום (2-5 שניות) ודומם בהצלחה רון
 

shai g

New member
הבהרה

קודם כל ולמען הסר ספק, התשובות/עצות שנתתי כאן אינן מוסמכות אלא טובות למיטב ידיעתי בלבד. וזה לא שאני אחד מהמדריכים של האגודה או יבואני המנועים וכ"ו. תמיד כדאי לשאול את אנשי המקצוע. ולגבי "אחרי קירור" כמובן הכוונה שעבר מספיק זמן מרגע כיבוי המנוע על מנת שהמיים יתקררו. פתיחת הרדיאטור מיד עלולה להסתיים בכוויות קשות או אפילו גרוע מכך.
 

ronga

New member
לא הבנתי

כשטסת והמנוע התחיל להשתעל, אני לא בטוח אם הוא (המנוע) וידא איזה הסמכות ורקע מדויק יש לך, טייס צ"ל לתת פיתרון מיטבי לכל מצב... ולכ שאלתי "מה לעשות?": דימום ונחיתת חרום! מה קרה?: רתיחה של כל/חלק מהמים (טמפ, המנוע עדיין תקענה) מה לעשות אח"כ... זה באמת תשובה שדורשת התייעצות עם מנוסה/מקצוען ביי רון
 

רן בג

New member
גייזר וכו'

תפקיד מיכל העודפים לקלוט מים מהמנוע אחרי שהמנוע מתחמם ונפח המים גדל. אם בקבוק העודפים יהיה מלא מדי בתחילת הטיסה לא יהיה בו מקום למים הנוספים ואזי יראה "השפריץ " של המים...תופעה זו פוסקת ברגע שהמים הגיעו לנפחם הסופי לאור הטמפרטורה של המנוע.מדי החום הנמצאים בראש המנוע מודדים בדיוק את טמפרטורת המים, מדי החום מתחת למצתים מודדים את טמפרטורת הראש. עד כמה שזכור לי במנועי ה-582 ישנה עקיפה לטרמוסטט כך ששבר בטרמוסטט לא ישפיע על סירקולצית המים. אני חושב שבתיאור המקרה לא היתה כל תקלה מלבד בקבוק מלא מדי...
 

ronga

New member
תודה + פרטים

שלום רן, אני מסכים עם התאור שנתת, רק מהמקרה שהבאתי הבחור פירק את הטרמוסטט ומצא אותו שבור, כמו כן הוא פרק את האגזוזים לבדוק סימני שחיקה (האם זה מספיק?) ומצא שהכל בסדר, האם זה בגלל קיומו של מעקף או כיבוי מיידי, אני לא יודע... תודה רון
 

גלנטי

New member
פריצת מיים דרך הפקק של מיכל העודפים

קיימת אפשרות שנוצר מעבר של קומפרסיה אל מערכת המיים. לכן מומלץ לא רק לדממ מנוע מייד, ולנחות , אלא לבדוק מייד את המנוע אצל מכונאי מוסמך. כל המראה ללא בדיקה כזו תהיה מסוכנת. נא לא להמר על בטיחוט !!!
 
למעלה