באדיבות עם עובד - הוצאת ספרים
"חיית החושך" מאת אורי אורלב זכה למהדורה מחודשת, שהעלה לדיון את כוחו של עולם הדמיון בהתמודדות של הילדים עם פחדים. מור פוגלמן־דבורקין במבט ייחודי >> הדמיון לא מהווה בריחה או ניתוק מהמציאות, אלא מעניק תמיכה וכוח לפעול בתוכה, מסייע להטליא את אשר נקרע.
הבחירה של אורי אורלב במשחק ובדמיון ככלי לעיסוק בשאלות קשות ומכאיבות חוזרת כמוטיב מרכזי ברבות מיצירותיו לילדים. בניגוד לסופרים רבים שעושים שימוש באלמנטים הללו כציפוי סוכר המאפשר להגיש לילדים את הנושא המר בצורה מעודנת, אורלב עוסק בהם מתוך שיח כן עם קוראיו וללא טשטוש, בהבנה עמוקה של תפקידי הדמיון והמשחק בעולמו של הילד והיותם חלק משמעותי מחיי הנפש שלו ומהאופן שבו הוא חוות ומעבד.
ספרו "חיית החושך" הוא דוגמה מאלפת להבנה הזו שהפכה אותו לאחד הקולות המשמעותיים ביותר בספרות הילדים הישראלית.
הספר נפתח בהתמודדות עם הפחד מחיית החושך, אך במהרה עובר למערכת יחסים מורכבת בהרבה, ידידות אמיצה שיש בה שני סובייקטים בעלי כוחות ויכולות שתומכים זה בזה, מזינים זה את זה, לעיתים מסתכסכים ונאבקים, אך תמיד משלימים זה את זה.
איוריה החכמים של מעיין גלילי למהדורה המחודשת מעניקים תוקף ויזואלי למעבר מיחסים של מאבק לדינמיקה מורכבת יותר.
ההתיידדות עם החיה, ובעצם פחדיו וחולשותיו שלו, מאפשרת לילד לצלוח קו שבר בחייו, כשאביו נהרג במלחמת יום הכיפורים. אורלב מספר את האירוע באופן מבריק: לא כמוקד ראשי בעלילה, אלא כחלק מהרצף התודעתי־סיפורי של הילד.
נקודות מתוך הביקורת של מור פוגלמן־דבורקין, פורסמה בידיעות אחרונות, ספרות ותרבות, 12.7.24
ראהhttps://www.tapuz.co.il/threads/קלאסיקה-מחודשת-לילדים-על-המדף-.15666266/
הכתבה בתגובה הבאה
"חיית החושך" מאת אורי אורלב זכה למהדורה מחודשת, שהעלה לדיון את כוחו של עולם הדמיון בהתמודדות של הילדים עם פחדים. מור פוגלמן־דבורקין במבט ייחודי >> הדמיון לא מהווה בריחה או ניתוק מהמציאות, אלא מעניק תמיכה וכוח לפעול בתוכה, מסייע להטליא את אשר נקרע.
נקודות מתוך הביקורת של מור פוגלמן־דבורקין, פורסמה בידיעות אחרונות, ספרות ותרבות, 12.7.24
ראהhttps://www.tapuz.co.il/threads/קלאסיקה-מחודשת-לילדים-על-המדף-.15666266/
הכתבה בתגובה הבאה
נערך לאחרונה ב: