חילוקי דעות כנים או חילוקי דעות שיש בהם ממש?

קלייטון.ש

Well-known member
מקרה של מעסיקה שפיטרה עובד (וותק 15 שנים) על רקע ריב אישי בין הבעלים והעובד, ולא שילמה פיצויי פיטורים. הסיבה לפיטורים היא על פניו הכעס והעלבון של הבעלים, אולם בפני בית הדין המעסיקה מגוללת סיפורי אלף לילה ולילה על נזקים שגרם העובד ואף הגישה תביעה נגדית מנופחת. סיפורים אלה נטענו כבר בשימוע וההכחשות הנמרצות של העובד לא עזרו.
הנתבעת עומדת על דעתה כי הנסיבות בהן פוטר העובד (אותם סיפורי לילה ולילה) נכנסות בגדר נסיבות המצדיקות שלילת פיצויים.
העובד תובע בנוסף לתשלום הפיצויים גם תשלום פיצוי בגין הלנת פיצויים.
המעסיקה טוענת שגם אם ייפסקו לעובד פיצויי פיטורים (ונראה שייפסקו), יש לפטור אותה מפיצויי הלנה משום שיש "חילוקי דעות כנים" בין הצדדים בנוגע לזכאות לפיצויי פיטורים.
אלא שלשון החוק בסעיף 18 לחוק הגנת השכר, המאפשר לבית הדין להפחית פיצויי הלנה, היא "טעות כנה" או "חילוקי דעות שיש בהם ממש". ולא "חילוקי דעות כנים". הכנות היא בטעות (ולא היתה טעות, אלא אולי טעות בידיעת החוק). חילוקי הדעות צריכים שיהיה בהם "ממש".
בדיקת פסקי דין מעלה שבתי הדין הנכבדים אכן משתמשים בביטוי "חילוקי דעות כנים" פה ושם.
בהנחה שבית הדין פוסק שלא היו עובדות (=ממשות) ברקע שלילת הפיצויים, האם לדעת מנהל הפורום עליו להתחשב בהיותה של הנתבעת משוכנעת בכנות שצדקה כששללה את הפיצויים, ולפטור אותה בזכות "כנותה" מפיצויי פיטורים?
 

עוד עמית גורביץ

Active member
מנהל
פיצויי הלנת פיצויי פיטורים הינם פיצויים השנויים במחלוקת, בין היתר לאור סעיף 18 לחוק הלנת שכר, אולם מעבר לכך אף מכח הנחיות נשיא ביה"ד הארצי לעבודה, ומכח פסיקה הרואה בפיצויים אלו "פיצויים שאינם מידתיים". על כן, וממילא, שיעור הפיצויים נתון לשיקול דעת בית הדין לעבודה, אשר עשוי לקחת כשיקול אף את השלכותיהם על המעסיק (האם למשל יוכל לעמוד בתשלומם וכו').
ממילא ביה"ד יכול לפסוק רק חלק מפיצויי ההלנה, לא את כולם.
מבחינתך כתובע עמוד על דרישתך לקבל את מלוא פיצויי ההלנה, ההחלטה בידי השופט/ת ולהתרשמותו באשר לשרירותיות/נקמנות עיכוב התשלום. לרוב ביה"ד אינו מפרש את סעיף 18 שציטטת בפרשנות דווקאית אלא בפרשנות מרחיבה, לא פעם לטובתו של המעסיק, תלוי ברושם שהצדדים יעשו על ביה"ד לעניין כוונותיהם, תום ליבם וכנותם. כמובן שלא ניתן לחזות מראש מה יחליט ביה"ד בעניינכם.
 
למעלה