חימום אוכל עם רוטב בשבת

הרברונן

New member
חימום אוכל עם רוטב בשבת

נתחיל בהגדרה של "בישול" בשבת: שינוי צורה או איכות של דבר ע"י שימוש במקור חום אסור המשמעויות: א. לאו דווקא אוכל. כל דבר. ב. לאו דווקא הפיכה לראוי למאכל או לשימוש, אלא כל שינוי מהותי ג. מקורות החום האסורים בשבת: אש, דבר שחומם באש או דבר שחומם בשמש. חימום ישיר של מאכל בחום השמש יהיה מותר לגמרי בשבת (וזה אחד מעקרונות הדיון בשימוש במים חמים בדוד שמש בשבת, שאין כאן מקומו). לגבי מאכלים, ההלכה מחלקת בין דבר "יבש" לדבר "לח". כשהכלל הוא "אין בישול אחר בישול ביבש", כלומר: דבר יבש שכבר התבשל לפני שבת, חימום חוזר שלו בשבת אינו נחשב בישול אסור. לכן, למשל, יהיה מותר לחמם בשבת שניצל יבש שכבר התבשל לפני שבת. אמנם יש פוסקים שטוענים שאם טיגנתי משהו יהיה אסור לחמם אותו בשבת בדרך של "בישול", אך הם המיעוט, והרוב לא פוסקים כך. דברים רטובים, "לח" בלשון ההלכה, אסור לחמם אותם בשבת. הכלל הוא: "יש בישול אחר בישול בלח". לכן, למשל, אסור לחמם מרק על הפלטה בשבת אלא אם כן הוא עדיין חם (לספרדים: לפחות 45 מעלות, לאשכנזים - כל עוד קצת חמים. זו דוגמה נדירה של חומרה ספרדית. לגזור ולהדביק...) ומה זה בכלל "יבש" או "לח" מבחינה הלכתית? יש כאן מחלוקת גירסאות בשולחן ערוך, האם "לח" הוא: "כל שבו רוטב" או "כל שרובו רוטב". הרב עובדיה יוסף מקבל את הגירסה השניה, לכן מאכל עוף עם מעט רוטב יחשב יבש ומותר לחממו בשבת. רוב הפוסקים מקבלים את הגירסה הראשונה, ואז צריך לחמם רק בלי רוטב (או לפחות כמעט בלי רוטב). ואיך מחממים? על פלטה (אש מכוסה) ולפי חלק מהשיטות צריך על כלי ריק שעל הפלטה. יש מי שמחמם בתנור האפיה, שוב - בשימוש בשעון שבת, ויש הסוברים שיש כאן בעיה אחרת שנקראת "הטמנה". סיכומו של דבר, לרוב השיטות: דבר יבש או לח בטמפ' של מעל 45 מעלות - מותר לחמם בשבת על פלטה דבר יבש קר - מותר גם כן דבר לח חם אבל פחות מ 45 מעלות - אשכנזים מתירים וספרדים אוסרים דבר לח קר - אסור לכל השיטות יש עוד המון פרטים בסוגיה רחבה זו, ואשמח לענות. אגב, הבחינה הראשונה (מארבע) שערכתי של סמיכה לרבנות היתה של הלכות שבת והשאלה הראשונה עליה עניתי היתה בסוגיה של בישול אחר בישול. זה היה לפני 18 שנה, ואני עדיין זוכר כמו היום את אורכה ומה כתבתי בה. שמונה עמודי פוליו... כל טוב, רונן
 

שחמטית

New member
תודה רבה על ההלכה ושאלה לי...

דבר לח שהיה במקרר מותר לשים אותו על גבי כלי שמונח על הפלטה כדי לחממו?
 

הרברונן

New member
אם זה מרק - מקובל שלא (חוץ

מאצל התימנים, שמתירים גם בלח) אם זה מאכל עם רוטב, שרובו מוצק, לספרדים בד"כ מותר (למרות שהרב אליהו מחמיר) ולאשכנזים בד"כ אסור אם המטרה היא לא לחמם אלא "להפיג צינתו", כלומר - להביא לטמפרטורת החדר, מותר גם לאשכנזים כל טוב, רונן
 

shlomits

New member
בהקשר הזה, לבן של הרב עובדיה יש תכנית רדיו

ברדיו קול חי שבה הוא עונה על שאלות, ושם הוא "מוכר" בכבדות את הפתרון הבא לחימום מרק/תבשיל שרובו רוטב בשבת: לשים מרק קר על פלטה קרה, שנדלקת על ידי שעון שבת רק אחרי שהסיר כבר עליה. האם פתרון זה פועל גם לדעת האשכנזים או רק לדעת הספרדים?
 

הרברונן

New member
לספרדים ולא לכולם

למרות שהרב עובדיה מתיר, לא בשל הלכות בישול אלא בעיקר בשל שאלת "גרמא" לספרדים, חלק לא מבוטל מהפוסקים הספרדים גם הם לא מקבלים זאת. הדוגמה המוכרת והבולטת היא הרב אליהו. אני לא מכיר פוסקים אשכנזים מוכרים שיתירו "גרם הדלקה" בבישול. "גרמא" פירושו, מלאכה שאני עושה כעת ולאחר מכן ייגרם משהו כתוצאה מזה. לא באופן ישיר. כל טוב, רונן
 

shlomits

New member
נו טוב, אם נחכה שהרב אליהו יתיר משהו ../images/Emo13.gif

תודה על המידע
 
למעלה