חינוך ביתי בגן חובה

תומרגר

New member
חינוך ביתי בגן חובה

שלום שמי תומר. ורציתי לדעת האם משרד החינוך דורש, גם בשלב של גן חובה, אישורים פורמלים לחינוך ביתי, או רק מכיתה א'. דרך אגב הפורום ממש מרתק תודה
 

Ella Bella

New member
ככל הידוע אישורים פורמליים רק

מכיתה א', אבל עלולים בהחלט לשלוח עו"ס עוד לפני זה. מקווה שנאוה תוכל לאשר או לתקן את הדברים.
 
תלוי ברשות המקומית ובדיווח עליך

יש משפחות שעשו את התהליך כבר בגן חובה. יש שלא עשו אותו והגיעו אליהם ויש מי שעברו את זה בשלום בלי רשויות. אבל... יש משפחות רבות שלא נמצאות בקשר עם משרד החינוך, ויש להן ילדים גדולים שכבר כמה שנים נמצאים בחינוך ביתי. הם לא מדווחים ואף אחד לא מציק להם.
 
על הדיווח

נאווה, לאור שיחה במקום אחר - האם את חושבת שטוב שיש ילדים ב"חינוך ביתי" ואין דיווח עליהם לעו"ס ? במילים אחרות, האם החובות של ההורה כלפי ילדיו אינם מכילים חובה להיות "מאוזן"? האם אין לנו חובה להיות "מבוקרים על ידי החברה". כמובן, במציאות בה החברה רוצה לכפות חינוך רע ואין אפשרות אלטרנטיבית אני מבין שיש צורך "לסרב לחוק". אבל יש הורים שעלולים להזיק לילדיהם מתוך האמונות השונות שלהם. ונדמה לי שעדיף שתהיה דרך "מסודרת" להביא את הילד שלך להיות מחונך מחוץ למערכת החינוך המאורגנת על ידי המדינה. את הילדות אי אפשר לתקן בגיל מבוגר יותר. הורים אינם בהכרח המחנכים האידאליים של ילדיהם - כל הורה סוחב איתו את הילדות שלו. יום טוב,
 
זה כבר דיון אחר...

לדעתי, תפקידו של משרד החינוך בנושא החינוך הביתי הוא מעקב. משרד החינוך צריך לדעת היכן נמצא כל ילד במדינת ישראל. בשורה התחתונה - זהו תפקידו העיקרי בעיני. החינוך הוא אחריות שלנו ההורים. יש לנו זכות חוקית להשאיר את הלימוד בידי משרד החינוך, ש"ס, חב"ד, או בתי הספר החללופיים למיניהם (דמוקרטי, אנתרופוסופי פתוח ואחר), או לקחת בידינו את האחריות ולהשאיר את ילדינו בבית. כך או כך, משרד החינוך צריך לדעת היכן נמצא כל ילד ולמה... חשיבות היות המשרד יודע על הימצאות כל ילדי ישראל, היא הגנתית. משרד החינוך הוא אמצעי בידי המדינה להגן על אזרחיה הקטינים. ויקומו המקטרגים ויתנגדו, אבל אם משרד החינוך לא יידע היכן כל ילד ולמה, איך יאתר ויטפל את אותם ילדים נושרים שכן צריכים את הגנתו? בדבריי, אני מתייחסת כמובן לעיקרון של העניין, וממש לא להצלחת המשרד כפי שהיא היום (על הפנים) לצד דעתי זו אני מהמתנגדים הגדולים למעורבות המשרד בתכנים ובדרך של המחנכים בבית ובבתי הספר החלופיים. מי שאמונים על רמות ההישגים ו/או בדיקת הידע הם אותם גורמים שלקחו על עצמם את האחריות בכל מסגרת נתונה: ההורים בחינוך הביתי וההמערך הבית ספרי בשיתוף עם ההורים - בחלופי. מקווה שהצלחתי להעביר את דעתי בצורה ברורה.
 
על ההגנה

נאווה, את כותבת "משרד החינוך הוא אמצעי בידי המדינה להגן על אזרחיה הקטינים." מפני מי מגן משרד החינוך? נדמה לי שהו מגן מההורים. ואני חושב שבקנה מידה של ה"כללי" (המדינה ככלל הפרטים) אנחנו דרך המדינה אחראים גם על הגנת הילדים מ"עצמנו". הרי איך נדע אם אנחנו עושים את הדבר הנכון? יום טוב,
 
לצערי, יש ילדים שאין להם בטחון

אצל הוריהם והם נזקקים להגנת המדינה. משרד החינוך מהווה גורם אחד בתוך מערכת הרווחה. לא אומר שהם עושיםעבודה מבריקה אבל... עם כל הביקורת על משרד החינוך, לא כל מה שהם עושים הוא רע. משרד החינוך מחוייב כלפי המדינה (אנחנו) לדאוג לילדי ישראל (כולם) בתחום ספציפי שהוגדר ע"י המחוקק. כשפניתי לבטח את הילד שלי, כולם אמרו לי: אבל הוא מבוטח ע"י המדינה, ע"י משרד החינוך. זה אמנם לא ממש מדוייק, אבל בהחלט מבטא את הציפיות של האזרחים. אז אני כאזרח מצפה שמשרד החינוך יוכל לדווח על מקום הימצאותו של כל ילד בישראל, לפחות ברמה של מקום מגורים ומקום לימוד. יש במשרד החינוך מחלקת רווחה שמטפלת בילדים שצריכים את עזרת המדינה. תפקידה שונה מתפקיד משרד הרווחה המחוייב לדאוג לילדים עפ"י חוק נוער, מצד אחד, ושנותן מענה רחב יותר כמסייעת לילדים בתוך המשפחה, מצד שני, ויש כמובן את הסיוע המשפטי שנותן למשפחות שצריכות סיוע משפטי חינם. אז עם כל הביקורת על המדינה, ועם כל האנשים שלא ממש עושים את עבודתם, התפקידים מוגדרים, ובמידת מה אף מבוצעים. בהתייחסות לילדים שאינם במערכת, עם כל הזכות המלאה שלנו כהורים לחנך את ילדינו כרצונינו, אם אתה באמת פועל לטובת ילדיך, מה אכפת לך שמשרד החינוך יידע איפה את גר, ואיפה ילדיך לומדים? זה לא פוגע בכלום בזכויותיך או בחובותיך כלפי ילדיך, וזה אולי יציל ילד אחד שהוריו ינצלו את האפשרות כדי לנצל אותו או לפגוע בו?
 
על תפקיד המדינה

נאוה, יש ביננו הסכמה עמוקה לגבי התפקיד של ה"מדינה". אני מאמין שאנחנו גם חושבים שבמרחב של "חינוך טוב" יש מקום להתפתחות שנדמה שהיא נעצרת על ידי מערכת החינוך. יש גישה שאומרת - כל מי שיש לו רעיון חדש ינסה (חינוך ביתי, מונסומה, פתוח, פתוח דמוקרטי אנטרופוסופי, גישת הסנטולוגיה וכו' ....) בדרך כלל משמעות הדבר שהאנשים המבוססים יכולים לתמוך בחינוך האלטרנטיבי. התוצאה היא "פרוייקטים חינוכיים" שונים שמחזיקים כל עוד קבוצת גרעין קטנה ממשיכה לפעול. בדרך כלל כשהילדים שלהם יתבגרו הפרוייקט נגמר. לכן אני חושב שכדאי למצוא דרך לשלב כוחות, ולהציע אלטרנטיבה "פתוחה" שבה אפשר יהיה לממש את רוב הגישות, אבל המסגרת ה"דמוקרטית פלורליסטית" תאפשר ל"גישות השונות" להשתתף בתהליך החינוכי לפי ה"רצון" של הקהילת בית הספר (ילדים, חונכים, הורים). גישה כזאת תאפשר לנו להציע למערכת החינוך אלטרנטיבה יציבה שיש לה בסיס לתמיכה מסודרת של המדינה - והמשמעות החשובה - שגם אנשים עם יכולות כלכליות נמוכות יוכלו לשלוח את ילדיהם למערכת החינוכית הטובה יותר. אני חושב שמערכת החינוך הקיימת דואגת קודם כל להגן על עצמה - לכן אנחנו הדוגלים בגישות אחרות מנועים לחנך את ילדינו באופן הולם את תמונת העולם שלנו. הביקורת שהבעת בחינוך הדמוקרטי לגיטימית, אבל דוקא אנשים כמוך דרושים כדי לשפר ולבסס את המערכת של החינוך הדמוקרטי. (והרי ברור שלפני שנוכל לחנך את הילדים - אנחנו צריכים לבסס את ההכרה של מערכת החינוכית האלטרניבית בפני ההורים) יום טוב
 
אני בכלל חושבת שאנחנו יותר מסכימים

מאשר לא מסכימים. ובכל זאת, אתה רואה בחינוך הדמוקרטי את התשובה, ואני, שמסכימה שזו תשובה אפשרית, עדיין מלאת שאלות על דרכי ועל דרכים אחרות. כיון שלשאול שאלות זה דבר שמאפיין את חיי, אני מניחה שאשאל שאלות הרבה אחרי שנצא מתחומי "חוק לימוד חובה"
 

ר ו ת י ג

New member
חינוך ביתי בגן חובה

hello the misraad chinoog does ask for permission for Gan Chova, just like they would for Kitah Alef or any school year, I got permission for my child last year (gan chova) and they visited me a couple of times to see what I was doing with the child and it went well.
 

תומרגר

New member
תודה לכם

ואם יותר לי לצרף את דעתי, אז אומר שזכותם של ההורים על דרך חינוכם של ילדיהם היא ראשונית, ומעל לכל רצון ממסדי כלשהו, אלא אם כן נעשות עברות פליליות במעשיהם. ושוב תודה לכם תומר
 
למעלה