חינוך לצרכים

חינוך לצרכים

אז קודם כל מצאנו כלבה מהממת עם אופי שובב ושמח. הכלבה מוערכת כבת שנה וחצי ואימצתי אותה מאיחוד הווטרינרים ליד קיבוץ מענית.
יש לנו בעיה רצינית אחת איתה.. מדובר בכלבה שהיא דיי "בוגרת" וכבר לא גורה. הכלבה הייתה כלבה משוטטת והייתה בהסגר רק כחודש. הכלבה לא מחונכת לצרכים. הקטע הקצת מוזר הוא שהיא עושה פיפי תמיד כשיש מישהו בבית, אין סיכוי שהיא תעשה כשהיא נמצאת בבית. וכם קצת מוזר לי שזה רק פיפי ומעולם לא צואה (ועל זה אני אומרת תודה...)
בקיצור, זה רק כשיש מישהו בבית.
עכשיו אני יכולה לומר חד משמעית- הכלבה מקבלת המון יחס... המון!!!! ואנחנו גם מתפעלים אותה בבית ומריצים אותה מצד אחד לשני עם המשחק הידוע של "תביאי את הכדור"... כמו כן אנחנו מוציאים אותה לטיול 4 פעמים ביום... ובכל זאת.... מוצאת את עצמה לפעמים הולכת לסלון או המטבח שהם דיי מחוברים ובוחרת להשתין שם.
הבן זוג שלי דיי מתעצבן וצועק עליה בזמן המעשה (בלי בושה באה והשתינה לו מול הפרצוף) אני פשוט מעדיפה להתעלם מזה, לעשות חרם שקט והיא מבינה את זה כי היא מגיעה אחרי זה במבט עצוב של "למה את לא מתייחסת אליי?"

איך פותרים את הנושא?
 
צרכים

ז'קלין שלום רב
במידה ואין בעיה רפואית, ניקוי עם חומץ מדולל במים, לתת את האוכל במקומות שונים בבית, בעיקר במקומות שהכלבה מתפנה, וכן לתת לה להסתובב בבית בהשגחה מלאה עם כבל פלדה מצופה{למניעת הסתבכות בחפצים} כך שתהיה לנו אפשרות ל"תקן" את ההתנהגות ברגע שאנו רואים שהיא מתכוונת להתרוקן
 
לקשור בבית עם כבל פלדה?

זה לא קצת מוגזם? אני לא יכולה לראות את עצמי עושה את זה.. בטח לא עם כלבה שצריכה לפרוק כל כך הרבה אנרגיה...
מה הכוונה לתקן? ברגע שהיא כבר מתיישבת להשתין אז זה יצא גם אם אני מושכת אותה.
 
צרכים

שלום רב
הכבל הוא בסך הכל חבל כביסה ממתכת מצופה בפלסטיק זו יכולה להיות גם רצועה אלא שהיא עלולה להסתבך לעומת הכבל החלק לענין התיקון זה נעשה תוך כדי השגחה מלאה וכשרואים את תחילת התנועה ומי שמכיר את הכלב יכול לזהות בקלות רחרוח סיבובים... משיכה ושחרור בצירוף המילה לא ואז יוצאים וכמובן לאחר ההתרוקנות שבח והמשך טיול
 
ראשית, בכל מקרה של כלב בוגר שמשתין בבית, הייתי מתחיל מביקור

אצל וטרינר על מנת לשלול בעיה רפואית (הרבה מאוד פעמים הדבר נובע מבעיה רפואית ולא התנהגותית, למשל: דלקת בדרכי השתן, סוכרת, קושינג ועוד).

במידה ונעשו בדיקות מקיפות ולא נמצאה שום בעיה רפואית, הייתי מחנך את הכלבה בדיוק כפי שמחנכים גור: לא נוזף בה על עשיית צרכים בבית, בוודאי לא מעניש (שכן מהר מאוד היא תקשר את עשיית הצרכים לידכם כמשהו לא נעים, ומלבד זה שהיא תתחיל לעשות צרכים בבית במקומות נסתרים, הרחק מכם, היא גם עלולה להתחיל לפחד לעשות צרכים לידכם בחוץ, במהלך טיול, ואז הבעיה רק מחריפה במקום להתקדם לקראת פתרון. אני גם לא הייתי מתקן אותה על עשיית צרכים באמצעות חבל, כבל או רצועה שמחוברת אליה לקולר, שכן היא עלולה להתחיל לחשוש לעשות צרכים כשרצועה מחוברת אליה לקולר, בבית או בחוץ, ואז גם תחשוש לעשות צרכים במהלך טיול, מה שירחיק עוד יותר את פתרון הבעיה. בין כה, מהר מאוד היא תקשר בין התיקון לנוכחות של הרצועה או הכבל על צווארה, וכשזה לא יהיה מחובר לה לצוואר - היא תחזור לסורה).

אז מה כן עושים? מארגנים לה פינת צרכים ממש ליד דלת היציאה מן הבית (עיתונים, פד החתלה וכד'), ובכל פעם שרואים אותה מתחילה לעשות צרכים - לוקחים אותה בעדינות - בלי כעס ובלי עצבים - לפינת הצרכים. באופן כזה תלמדו אותה ראשית לצמצם את עשיית הצרכים שלה למקום אחד מוגדר סמוך לפתח היציאה מן הבית. לאט לאט מצמצמים את פינת הצרכים (מחסירים עיתונים) עד שהכלבה תיגמל מעשיית צרכים בתוך הבית וברחבי הבית.

שיטה טובה נוספת (אבל דורשת הדרכה של מאלף) היא תיחום בגדר גורים או בכלוב - אבל זה כבר חייב להיעשות בהדרכה של מאלף.

בכל מקרה, זאת יש לזכור - כלב בוגר נורמלי אין צורך לחנך לצרכים (ולא משנה איפה הוא שהה קודם). כלב בוגר, מטבעו, לא יעשה צרכים בטריטוריה שלו או במה שהוא מגדיר כטריטוריה שלו. (היוצא מן הכלל היחיד הוא תסמונת "לכלוכית" שהיא תסמונת נדירה מאוד ושאופיינית לכלבים שמגורות היו סגורים בתא קטן אחד מבלי היכולת לצאת החוצה ולכן נאלצו לעשות צרכים במקום מרבצם מגורות, וההרגל הזה התקבע אצלם). אלא מה? הרבה פעמים כשמאמצים כלב חדש הביתה, רחבי הדירה או הבית לא מוגדרים עדיין מבחינתו כטריטוריה שלו. זה תהליך שלוקח זמן של התאקלמות ובניית ביטחון עצמי בבית החדש. לרוב הכלב החדש יתחיל להפנים את הסלון או את מרכז הבית כטריטוריה שלו, ומשם הוא ימשיך להכליל את זה לשאר החדרים. לכן פינת צרכים סמוך לפתח היציאה מן הבית עשוי לעזור.

לא ציינת מתי אימצתם את הכלבה וכמה זמן היא אצלכם בבית. הרבה פעמים זה עניין של זמן והתופעות הללו נפתרות תוך כדי התאקלמות.

בהצלחה!

לרשותכם, עמית זית - מאלף ומטפל התנהגותי בכלבים.
052-2325678
 
תודה על התשובה.. לשאלותיך...

הכלבה אצלנו שבועיים שלושה.
בהתחלה היה רק מדובר בפיפי.... היום לתדהמתי התעוררנו בבוקר וראינו שמחכות לנו בסלון ובמטבח 3 יציקות שלא היו מביישות שום סאן ברנרד (זה נורמלי לכלבה ששוקלת 13 קילו?)
היו לה בעיות בבטן אבל פתרנו אותם בטיפול באינטיביוטיקות.
רוב הפעמים שהיא עושה צרכים זה לא בפנינו אלא אנחנו רק מגלים את זה יותר מאוחר... הבנתי שאין טעם להגיב כי היא לא תבין שזו הסיבה. השאלה איך מלמדים אותה שזו כן הסיבה? דבר שני איך יכול להיות שכלבה בוגרת בת שנה וחצי עדיין לא לימדה את עצמה לצרכים? ושלא יהיו טעויות היא יוצאת ל3-4 טיולים ביום. אתמול לקחנו אותה לאבא שלי ולפני שנסענו באוטו לקחנו אותה לטיול והיא עשתה קקי. חצי שה אחרי היא עשתה גם אצל אבא שלי בלי התראה מוקדמת. איך זה אפשרי? מה עושים? אני מיואשת :(
 
למעלה