חינוך

חינוך

טוב... אז אני חדש פה (הגעתי ממש במקרה), ואם כבר פותחים משהו חדש- אז כבר לפתוח בגדול. אז ככה... אני לאחרונה נכנסתי להדרכה בתנועת נוער, ובזמן האחרון היו לנו הרבה סמי-סמינריונים וסמינריונים על הדרכה. עכשיו השאלה היא בחינוך זה... מה זה בעצם לחנך??? אני אישית חושב שלחנך זה בעצם לקחת את הילד (או כל מה אתה מחנך... o_O), לגלות את הנקודה הפנימית שלו (כלומר- את התכונות שלו, האיכויות שלו- במה הוא טוב, במה טוב לו), ולפתח אותם לרמה המקסימלית. אני אשמח לשמוע דעות, כי אני חיב להודות שעוד לא ליטשתי את הדעה שלי עד הסוף.
 
ההשראה לשם...

באה משיר שראיתי בעיתון נוער כזה... אז צר לי לאכזב XD עכשיו בקשר לחינוך ערכי או לימודי מדעי- לדעתי אין כזה דבר חינוך לימודי מדעי... (אם אנחנו מדברים על אותו דבר)- מדעים, מקצועות הומניים... קיצור כל מה שנכנס תחת הקטגוריה של מידע, זה לא דבר שמעברים דרך חינוך... זה פשוט ללמד- ויש הבדל לדעתי. אז כן אני מדבר על חינוך במובן הערכי אם אפשר לקרוא לזה ככה, כלומר לא העברת מידע דווקא, אלא להפוך את הילד לאדם טוב יותר. השאלה שעומדת כאן בעצם היא- מה זה בעצם להפוך בן אדם לטוב יותר= לחנך אותו? האם זה להעביר לו אידאלים, ועקרונות מוסריים וכדומה... או שזה משהו אחר (כמו מה שאמרתי בהתחלה למשל)
 
אהם..

נראה לי שהיא שאלה אותי בקשר לניק ולא אותך... בכל מקרה: קשה מאוד לדעתי להפוך בן אדם לטוב יותר באמצעים "קונבנציונליים"... יש אנשים שמכות, סבל והשפלה יהפכו אותם לטובים יותר כלפי הזולת, ויש כאלה שזה יעשה להם בדיוק את ההפך. אפשר לתת לבנאדם מידע - סיבות למה כדאי להיות בן אדם טוב ומוסרי - אבל אי אפשר לגרום לו להפנים אותן ולהיות אדם טוב. כמו שאוהב להגיד אחד המורים שלי: "אפשר לקחת את הסוס של השוקת, אבל אי אפשר להכריח אותו לשתות."
 
לדעתי, חינוך

הוא התהליך שבו אדם בוגר ובעל נסיון מביא מישהו אחר לעבור תהליך של התבגרות, עד שהמחונך הופך לעצמאי. ל'אבא והאמא של עצמו'. כשאני אומר "תהליך של התבגרות", זו יכולה להיות בגרות מנטלית, נפשית וגם פיזית.. לכן גם המורים הם סוג של מחנכים. אגב, לפי ויקיפדיה(http://he.wikipedia.org/wiki/חינוך): לחינוך שתי הגדרות מקובלות, שונות זו מזו: 1. הוראה עם מטה-קוגניציה: עיצוב של תודעת האדם, המשנה את אופני חשיבתו. תודעת האדם מושפעת מכל המתרחש בעולמו, ולכן מעוצבת ללא הרף. הגורם המחנך משתמש בכלל זה כדי לשנות באופן מכוון או סטיכי (לא מכוון) את המציאות וכדי לשנות את תודעתו של האדם המחונך. 2. סוציאליזציה: עבודת מבוגר עם ילד/ים, במטרה להכניסו באופן מכוון לעולם המבוגרים ולקבל את ערכיו. אני נוטה לתמוך בגישה הראשונה.
 
אגב, אם כבר נגענו בנושא

אני חושב ששאלה מעניינת אולי אפילו יותר מלהגדיר 'חינוך', היא שאלה שמתקשרת להגדרה של חינוך- מהן המטרות של חינוך? האם המטרה היא להביא ילד/אדם לראות דברים מנקודת המבט שלך? או שפשוט לפתח אותו זה מספיק, בלי קשר לנקודת המבט הספציפית של המחנך? אני יכול לראות דוגמאות שמתאימות לכל אחת מהמטרות האלה. למשל, אם מלמדים ילד שאסור לגנוב, הרי שיש להביא אותו לראות דברים מנקודת המבט של המחנך. לעומת זאת, אם מדובר בנושא ברור פחות, כמו שאלות פוליטיות או תאוריות מדעיות, הרי שלפתח את המחונך זו בהחלט מטרה מספקת. ושאלה נוספת, אולי החשובה ביותר, היא מהו חינוך טוב ויעיל? אני אישית אשמח אם תחלוק איתנו דברים שעברתם בסמינרים בהקשר של השאלה הזו.
 
yakii = ?

וכן סה מעולם קטן >< שיר חמוד זה היה... עכשיו בקשר למה שאמרת mayhem- אני לא מסכים עם מה שאמרת- מי אמר בכלל שהמטרה בחינוך זה להביא את הילד אל המקום שאני נמצא בו?? מה פתאום שהילד יראה את מה שאני רואה איך שאני רואה??? אם ככה מחנכים אז אנחנו מפעל ענק לרובוטים... המטרה היא לדעתי, כמו שאמרתי, לגלות את הנקודות של הילד- התכונות שלו, השאיפות שלו, מה שהוא טוב בו, ולהביא אותם למקסימום האפשרי. אפשר כמובן להעניק לו ידע (מכל סוג) בדרך, אבל זה כבר לא חינוך... זה הוראה, לימוד, העברת מידע... איך שבא לך...
 
אתה רוצה לדבר על חינוך הא?! אז בוא נדבר על זה

החינוך במדינה שלנו שווה לתחת. זה נראה לך ולכולכם הגיוני שיום אחרי יום השואה יש לי מבחן בביולוגיה?! זה נראה לכם הגיוני ביום השואה להתכונן למבחן דפוק בביולוגיה? איפה הערכים...יום השואה זה יום נעלה וחשוב יותר מכל ציון וצריך לכבד אותו, וזה פשוט בושה וגועל נפש מה שהבי"ס עושה.
 

סיר חע

New member
ברוך הבא:)

אני שיר :) אני חושבת שחינוך זה לקחת תבנית ולצקת לתוכה מה שאתה רוצה.
 
למעלה