התאוריה ידועה, נשמעת טוב, אבל מסופקני אם זה באמת יעבוד
גם אם יש לי חנות מכולת שכונתית תחת הבית - אעדיף ליסוע לסופר-מרקט כמה קילומטרים בקניות גדולות, גם כדי לחסוך, וגם (ובעיקר) כדי לשמור על החירות שלי להחליט אצל מי לקנות ואיפה לקנות.
כנ"ל לבילוי. המסעדה/הפאב השכונתי הם נחמדים, אבל אחרי פעם-פעמיים כבר אעדיף לגוון.
ובכלל, לרוב המקומות אליהם יוצא ללכת אחרי הצהריים תח"צ לא נוחה ורלוונטית.
ואולי ארחיב: בעיני, לתחבורה ציבורית יש 2 תפקידים חשובים:
1.לשמש כאלטרנטיבה נוחה ומהירה לצירים פקוקים, ע"י שימוש בנתיבים בלעדיים (בכביש או במסילה), ובכך בעקיפין גם לתרום להורדת העומס (אך לעולם לא תצליח עד כדי העלמתו). וזה חשוב במיוחד למקומות אליהם מגיעים המונים בשעות קבועות, כלומר בעיקר בנסיעה לעבודה ובחזרה ממנה (בעיקר לאזורי תעסוקה, אך גם אירועים גדולים וכד'). זה חשוב כפליים משום שכך במשפחה עם 2 הורים עובדים (כמו רוב המשפחות), לא יהיו חייבים 2 רכבים, ואפילו גם לא להשתמש ברכב אחד אם 22 ההורים עובדים במרכזי תעסוקה.
 
2. לאפשר נגישות לחסרי רישיון, ילדים, נוער, מבוגרים שאינם נוהגים וכד'.
 
בתווך שבין שני המקרים האלו נמצאים לדעתי הרבה נסיעות, אולי אפילו רוב הנסיעות. כגון:, לקחת את הילדים לחוג בשכונה אחרה"צ, לבקר חברים בשכונה אחרת בערב, ליסוע לחתונה בגן ארועים, לבקר רופא וכו' שבהם הכי נח ליסוע עם הרכב הפרטי, לצאת מתי שארצה ולחזור מתי שארצה, ובעיקר לבחור למי מהם אני רוצה ללכת. גם אם יש לי רופא שיניים אחד בשכונה, אני לא רוצה להיות כבול אליו.
 
בנסיעות האלו, שאינם בשעות ובמקומות העומס, אין כל חיסרון בשימוש ברכב הפרטי.
ולכן:
א. עירוב שימושים יכול לעזור במעט, ולהפחית את השימוש במידה קטנה, אבל הוא לא באמת יפתור מהשורש. כי אנחנו חיים בעידן בו החירות לבחור איפה ומתי ללכת חזקה.
כלומר, בכל שכונה טוב שיש מכולת, בית ספר שכונתי, בנק וכו', אבל לא זה מה שיפתור את הפקקים
ב. צריך לשנות תפיסה, ממצב בוא הרכב הפרטי הוא הבעיה, לתפיסה בה הנסיעה בו בשעות העומס והגברתו היא הבעיה. כי רוב הנסיעות הן בסופו של דבר לא במקומות ובשעות העומס, וכפי שהסברתי לדעתי גם עם ניסיון לעירוב שימושים עדיין יהיה בו שימוש נרחב.
ולכן, צריך במקביל להוריד את המיסים המטורפים במיר הרכב, באגרת הרישוי (הטסט) ובדלק, ובמקומם להטיל אגרות גודש. כך הנטל יוטל על מי שמתעקש ליסוע בזמני עומס ובמקומות העמוסים ברכבו הפרטי למתחם הבורסה או למרכז העיר ירושלים בזמן שיש לו אלטרנטיבה נוחה בתח"צ, ולפחית מהאמא בנתיבות שמסיעה את ילדיה לרופא שיניים, (ובצדק לא רוצה להיסחב איתם באוטובוסים עם חשש לאחר ועוד) אחרי הצהריים ולא מפריעה לאף אחד עם עומס