חלום ליל קיץ- חלק א'

brotos

New member
חלום ליל קיץ- חלק א'

לעידית חלום ליל קיץ "חבוש: כל הלהקה שלנו כאן? שתי: מוטב שתקרא להם בכללם, איש איש בשמו, לפי הכתב." (חלום ליל קיץ, שייקספיר, מערכה א' מעמד שני) שרבט! שרבט לך מעט מילות פתיחה לכתבה זו, וראה מה יצא בסופם. חשוב ואז כתוב. כך עושים אלה, בעלי הדעה והדיו. הו, כמה פרימיטיביות, טיפשיות ולא ממצות הן אותן המילים. אולי בעצם עדיף ולא אכתוב בכלל. די! אכתוב ואכתוב עד שיצא עשן מבין ידי... עד שיישרף הדף! מה הם המילים אם לא סימנים? סימנים למה? למצוקה, כמדומני. המחשבות שהורסות לך כל חלקה טובה מגופך, המחשבות החומצתיות ששורפות את מוחך וגומרות את הנאות חייך. תוציא אותן, שישרפו את הדף ולא אותך. תוציא אותן, כי אם לא ייגמרו הן אותך! "ביני לבין מחשבותיי קיים חיץ, אני כלוא בשטח ההפקר שבין ההרגשה לבין הניסוח, ואף-על כל מאמצי להביע את עצמי, רק לעיתים נדירות אני מגיע למשהו שהוא יותר מגמגום מבולבל" (פול אוסטר, לוויתן) Meddle הפציע בחיי לפני חצי שנה, בערך. הוא לא היה אלבום הפינק פלויד הראשון שלי, גם לא זה שגרם לי להתאהב בלהקה. אך היום, לאחר זמן מה של האזנה לפינק פלויד בפרט ומוזיקה בכלל, הוא בהחלט האהוב עליי. האלבום, ובנוסף לו הסרט 'פומפיי', מציג את הלהקה בשיא כוחה היצירתי. פינק פלויד של תחילת שנות השבעים הייתה חבורה מגובשת של יוצרים בשלים, לפני שהם איבדו את תום נעוריהם ופנו למוזיקה צרכנית וסחירה יותר. הנושאים שמוצגים באלבום, הם נושאים פשוטים מאוד, בסיסייים ואפילו בנאליים: אהבה, טבע וגעגועים. אך לנו, בני דור ספקני, ציני ופרו-צרכני, הנושאים האלה הם כמו זיכרון עמום לתקופה רחוקה מאוד. בחרתי דווקא בשם "חלום ליל קיץ", שהוא מחזה מאת שייקספיר, בגלל שהשם מאוד נעם לי. הוא הזכיר לי את האלבום וחשבתי שהוא יהלום אותו. לאחר קריאת הספר אני מבין למה בדיוק התכוון שייקספיר. אז שבו לכם בניחותא, שימו לכם את Meddle ברקע ותתחילו לחלום. ככה בדיוק רצו חברי הלהקה שתשמעו את האלבום. אני בטוח בכך. One of these days- קצת רוח בהתחלה. בסדר, התרגלנו. אבל אז מגיע הריף הראשון של הגיטרה ואז עוד אחד ועוד אחד, גשם מתחיל לרדת. וגם קצת רעמים פה ושם. רוג'ר ודיוויד מסתופפים מתחת למעילים והמטריות ורצים במהירות הביתה. אבל אבוי, בוץ אנגלי טיפוסי. אררר... איזה עצבים. ומהעצבים האלה יצאה יצירת הרוק הנהדרת הזאת. כשאנחנו מזיעים בקיץ אנחנו מקללים, האנגלים פשוט כותבים מוזיקה. באמת קטע נהדר: תיפוף אגרסיבי וחסר-מנוחה של מייסון, אפקטים בקלידים של רייט, שמעבירים בצורה טובה את כל העניין, באס מחשמל של ווטרס ועבודת גיטרה מושלמת, איך לא, של גילמור, הלוא הוא גיל מור. איכשהו, לא הקטע הכי טוב באלבום, אבל בהחלט מצויין. "ה10 במאי, יום שבת, 2004 קמתי היום בשעה 8:00, לקול צרחות השעון המעורר שלי והסתכלתי עליו בתימהון מהול בזעם ששמור בדיוק לשעה הזאת ביום. 'למה לעזאזאל' שאלתי את עצמי 'הוא מצלצל כל כך מוקדם?'. לקח לי שנייה או שתיים כדי להיזכר שהבטחתי לדנה, החברה שלי מזה שבועיים וארבעה ימים, שאני אלך להסתובב איתה בעיר. או כמו שהיא קראה לזה- שופינג בסיטי. שמתי על עצמי את הג'ינס הכי נקי שראיתי, חולצה נקייה (!) מהארון, כפכפי 'אדידס' שחורות, מרחתי על עצמי דאודורנט וחיוך מטומטם והלכתי לכיוון הבית של דנה. 'ואוו, איזה מותק, באת לקחת אותי מהבית?' צווחה הבלונדה 'יו, בוא נלך כבר, אני צריכה לקנות דיסקים היום'. הלכנו לתחנת האוטובוס ולקחנו את הקו לכיוון מרכז העיר. וזהו הפלייליסט של דנה, כמו שנמסר לי על ידה, בצווחות חנוקות: 'היהודים השולטים, בריטני השווה, ושירי אהבה מתקתקים לקיץ 2004, שנוכל לשמוע ביחד'. הנהנתי בראשי. דנה לא הייתה שיא האינטיליגנציה, אבל היא נראיתה די טוב וחוצמזה, כמה בחורות (ובחורים) חכמים כבר יש? זה מה יש, אמרתי לעצמי. האוטובוס עצר בחריקה עייפה ודנה אצה רצה לה לחנות להשיג את מבוקשה, בעוד אני משתרך מאחור. נכנסתי לחנות ומיד הרגשתי את זה. המיזוג הנהדר. נשבעתי שזה הקיץ האחרון שלי פה. אני עובר לגור בצפון איסלנד. הלכתי לי לאגף הלועזיים, תוך כדי שאני מנסה להתחמק מזוגתי, כדי שחס וחלילה לא יקשרו אותי איתה. עברתי את כל האותיות, עד שהגעתי ל-P. שם, תפסה את עיני עטיפה שהייתה נראית לי כמו עצם חום, בתוך שלולית צלולה, עלייה נזרקות אבנים קטנות. אחזתי בו. פתאום שמעתי קול מאחוריי. "קח אותו". ראיתי מולי איש קצת מבוגר, עם זיפים ומשקפיים. זה היה המוכר. "קח אותו". טוב, אם הוא אומר, אני לא מתווכח. לקחתי אותו. כל הדרך חזרה סבלתי את הניקוצים הבלתי-פוסקים של דנה. אבל התנחמתי בכך שאני יגיע הביתה וישמע דיסק חדש. שמעתי אותו כבר פעמיים מאז שחזרתי. נשמע ממש נחמד. חוץ מהקטע האחרון, שהוא קצת ארוך. אבל אני אתן לו עוד צ'אנס. נראה לי שמחכה לי עוד רומן ארוך איתו" (מיומנו של מכור). "הוא הגיע לקיבוץ קצת לפני תחילת הקציר בשדות האספסת. גבוה, מרשים, עם חולצה משובצת שבכיסה מונחת לה קופסת מרלבורו אדומה וגיטרה שמונחת על הכתף. הוא כמעט ולא דיבר, אותו הבחור. המופנמות שלו נראתה טראומטית כמעט. אבל בלילות, אחרי שחזרנו מהעבודה ושכבנו על הדשא ליד חדר האוכל, עם הפנים כלפי הכוכבים, מנסים לזהות אם יש שם משהו, שם למעלה, הוא שר לנו שירים מוזרים-משהו אך יחד עם זאת מדהימים ביופיים, שירים שנראה כאילו נכתבו באיזו ארץ רחוקה, אירופאית, גלותית, אותה ארץ שבזנו לה והתרחקנו ממנה, אך גם נמשכנו אליה ונכספנו ליופייה. כל פריטה שלו על הגיטרה החומה-צהבהבה שהביא איתו הייתה כה נפלאה, עד שהתאהבת בו באופן מוחלט. גם המילים היו נפלאות: כל-כך טבעיות, אנושיות, אוניברסליות, עד שגם אנחנו, שהיינו כה רחוקים ממנו, הזדהינו איתם. כן, אני זוכר את המילים... Sleepy time, and I lie, With my love by my side, And she's breathing low. הבנות היו משוגעות עליו. אנחנו, הבנים, הערצנו אותו. הציעו לו אפילו להתקבל לחברות בקיבוץ. משום מה הוא סירב. שבועיים בערך אחרי שהוא הגיע, היינו עסוקים במלוא המרץ בשדה. הקומביין התקלקל בדיוק ואני נסעתי לשדה לבדוק אותו. בדיוק כשסיימתי ראיתי את גידי רץ לכיווני וצועק משהו לא ברור. רק כשהוא התקרב אליי, יכולתי לשמוע: "זה דייויד, הוא עוזב" - "מה זאת אומרת עוזב?" - "עוזב, חוזר הביתה" - "והוא עדיין בקיבוץ?" - "נראה לי שהוא מחכה בתחנה, שההסעה תיקח אותו". - "טוב, תודה גידי. אני הולך לתפוס אותו". רצתי בכל כוחי לעבר התחנה, אבל הוא כבר עזב. אחרי ארוחת הערב, כשחזרנו למגורים שלנו, מצאנו פתק מקומט ובו היה כתוב בעברית: 'אני מצטער, הייתי חייב ללכת. אולי יום אחד עוד תשמעו ממני. אוהב אותכם, ד.ג.'"
 

brotos

New member
חלום ליל קיץ- חלק ב'

"תסאוס: שעת כלולות, היפוליטה יפה, קרבה. ימים עוד ארבעה ותעלה הלבנה החדשה; אך אוי, מה לאט פוחתת הישנה! תשוקותי תבלום, כאם חורגת או כאשת אלמנות הממשיכה פזר את הכנסות הבן. היפוליטה: חיש ארבעה ימים בלילה ישקעון; חיש ארבעה לילות יגוזו בחלום; אז הלבנה כקשת כסף דרוכה במרום רקיע תשקיף על ליל התקדש לנו חג" (חלום ליל קיץ, שייקספיר, מערכה א, מעמד ראשון) A pillow of winds- זהו, הגשם נגמר. הכל ירוק ומצוחצח. אפשר לצאת החוצה, ליהנות מבוקר ישנוני של שבת עם האהובה שלך. אוי, רוג'ר, אם היית יודע מה היא תעשה לך. אבל אינך יודע. אתה אוהב אותה באמת. אתם נשכבים על הדשא וצוחקים. מגניבים נשיקה. מרשים לעצמכם להוריד את המדים הכחולים והמעצבנים של בית הספר. כי מי מאיתנו לא רוצה להחזיק יד לאחת שהוא אוהב, להגיד לה כמה היא יפה ושאתה רוצה להישאר איתה לתמיד. גם אם זה רק עוד חלום נעורים משומש ונדוש, שפשוט יעוף ברוח. כמו אותו ענן. אם היו מבקשים ממני לבחור את שלושת השירים האהובים עליי של פינק פלויד, השיר הזה היה כניסה בטוחה. פשוט בלדת אהבה נהדרת. המלודיה המתקתקה-חמוצה, המילים שנוגעות לך בנימים הרגישים ביותר. אותו קיץ אנגלי של סוף הסיקסטיז-תחילת הסבנטיז שלא נחווה לעולם. לא אנחנו, ולא אף אחד מחברי פינק פלויד. זהו, האהבה תמה. הבא בתור. "ה15 במאי, יום חמישי, 2004 היום קמתי בבוקר, ושמעתי Meddle. רציתי לשמוע שוב, אז וויתרתי כבר על הליכה לבית ספר. שמעתי שוב, הלכתי לאכול, ושוב האזנתי לאלבום, פעם רביעית שלי היום. מאז שעברתי את ההתגלות, בדמות האזנה למדל, העולם נעשה בהיר יותר, קוהרנטי, מובן. כל מה שצריך, זה להמשיך ולהקשיב שוב ושוב וככה לא יהיה לי רע ומדכא. כל דקה בלי האזנה לאלבום זה בזבוז זמן. יציאה עם חברים- בזבוז זמן. קריאה, צפייה בטלוויזיה, זמן עם דנה, חיים בכללי- בזבוז זמן. כל החיים שלי מעכשיו- רק Meddle. מדהים איך לא הבנתי את זה עד היום. אני מרגיש שאני ממש עליון יותר על כולם, בן אדם שלם. אני על גג העולם. ואני שוקל לקפוץ ממנו. רע לי. חרא לי. אין לי חיי חברה, הושעיתי מבית ספר, ההורים שלי עצבניים עליי. כל החיים שלי הרוסים. אין לי חיים מחוץ לMedlle. וזה נהדר. אני אוהב את זה. אני בגן עדן. בגיהנום. איפה הילד עם שמחת החיים שהייתי? כל היום מכונס בתוך עצמי, לא מדבר עם אף אדם, חי בתסכול נוראי. אני חייב להפסיק עם זה. אבל עכשיו, עוד פעם אחת. לא, לא אסור... כן, רק עוד פעם אחת, זה יעשה לך טוב, בנאדם.... לא, לא זה הורס לך את החיים... זהו, אני מפסיק... ממחר, אני מבטיח... ועכשיו: Play. אני מפסיק לנשום." (מיומנו של מכור). "You pick the place and I'll choose the time And I'll climb That hill in my own way. Just wait a while for the right day. And as I rise above the tree lines and the clouds I look down, hearing the sound of the things you've said today. " Fearless- אולי המילים הטובות, הנוגעות, המרגשות ביותר שיצאו אי פעם תחת ידיו של ווטרס. המלודיה (של ווטרס וגילמור) בסיסית מאוד, על גבול הבנאלית. אבל רק הקשיבו למילים. אני שומע את השיר עכשיו ומתקשה להבין. למה סיד השתגע, למה כל הטובים לא נשארים. 'תחזור, תחזור' שר פעם יובל בנאי. תחזור, סיד, תחזור. בסוף השיר מושמע קטע מהשיר "לעולם לא תצעדי לבדך" של אוהדי ליברפול. גם אתה, סיד, לא תצעד לעולם לא לבדך. או שאני בודה הכל מליבי. אולי באמת כולם עזבו אותך. אבל גם ליברפול בצרות עכשיו. הם לא פוגעים, סיד. אבל כל אחד יכול לחזור. אם לא עכשיו, אז בסיבוב הבא. על חשבוני. "מוזיקה, אנשים, מוזיקה! הדבר הטוב ביותר שאתם יכולים להרשות לעצמכם, אלבום חדש של פינק פלויד! כן, הפלוידס הביאו אותה באלבום מהסרטים! קצת אקוסטי, קצת חשמלי קצת אקספירמנטלי וקצת קליט. ובעיקר הרבה פינק פלויד, רבותיי. אלבום חדשני, מפתיע ומהמם! מוזיקה, אנשים, מוזיקה". San tropez- יש גשם בחוץ, אהובתך עזבה אותך, סיד יושב מדוכא בשומקום. זמן מושלם לחופשה בסאן טרופז: חול, ים, שמש. מממ... היית צריך את זה, הא? אחרי כל העצבות והרומנטיקה, הפלוידים לוקחים אותנו לחופשה מרוכזת על חולותיה הזהובים של עיירת הנופש. לא משהו שתזכור במיוחד. גם השיר לא מדהים. אבל יש לו את החן שלו. יאללה, שיהיה. "ה15 באוגוסט, יום ראשון, 2004 אני. רק אני. לא צריך כבר את המוזיקה מבחוץ. היא כבר בתוכי. עושה לה לופים. שוב ושוב. ללא הפסקה. אני מרגיש מצוין. באמת. אני לא מרגיש צורך להתנצל על כך שאני לא יוצא מהבית. זו זכותי. אני לא צריך את השטויות האלה. החיים שלי הם כבר מזמן עניין טרנסצנדנטלי. להתעסק עם שטויות כמו יחסים עם בני אדם? למה? יש לי את עצמי וזה מעל ומעבר למה שאני צריך. ואני עצמי זה דבר שחובר באמצעות הספק-אלבום ספק-לחש מיסטי הזה. Meddle. רק לחשוב על השם עושה לי צמרמורת. אני זה כל אחד מהשירים. אני זה האקורדים והמקצב. אני זה המילים. אני עצמי זה לא כלום. ואני מרגיש מצוין." "שמתם לב שאם נושפים לכלב על הפרצוף הוא מתעצבן, אבל אם לוקחים אותו לסיבוב באוטו הוא ישר מוציא את הפרצוף מהחלון?" Seamus- דיוויד חזר מחופשה, הישר לכלבו האהוב ונאמן, הלא הוא שיימוס, סיימוס או וואטאבארמוס. קצת בלוז בסיסי, פארודי באופיו. שוב, לא הרבה יותר מידי לספר. חמוד, כיפי, הכנה גאונית לשיא השיאים. כן, רבותיי, רק הכנה. לא יותר.
 

brotos

New member
חלום ליל קיץ- סוף

Echos- נגיעה ועוד נגיעה. מכאיבה בעוצמתה. קטע הקלידים המדהים ביותר ששמעתי מעודי. ואז הגיטרה של גילמור מלטפת אותך. אתה תופס את הגרון. אבל לא יכול יותר. התופים, הבאס. ואז השירה. שום דבר ששמעתם לפני זה. שיר שהוא אירוע מכונן באהבה שלי למוזיקה. השיר שמגדיר בצורה היפה ביותר את העוצמה של פינק פלויד המוקדמים, הפרה- צד אפל. פתיחה מהממת. כל הארטילריה על ההתחלה. הכל, ללא יוצא מהכלל, הוא לא פחות ממושלם. כל צליל במקום, כל אקורד נוגע, כל מילה חונקת מעצב. הסימפוניה של סוף האלבום. אעז אף להגיד- שירת הברבור של פינק פלויד הלהקה- המאוזנת, הדמוקרטית, היפה עד כאב. לאחר הפתיחה כל העסק הופך לקצת שיגרתי. כן גם גן-עדן, הופך לשיגרה אחרי כמה ימים.אבל בכל זאת, בקטע האמצעי, בערך מתיזמון 7:00 ומעלה היצירה היא עדיין מדהימה: מאוזנת, מלודית מספיק כדי להישאר מעניינת, מספקת את כל צרכיו של צרכן המוזיקה הדל. בערך אחרי 10 דקות נגמר חלק א' של היצירה ומתחיל השני. כמיטב המסורת באותם שנים, זהו זמן הרעשים: הווה אומר- רעשים, במקרה הטוב מסודרים. אבל זה עדיין פינק פלויד. זו לא חלטורה. גם הקטע הזה הוא יפייפה, באופן הפרוורטי שלו. הוא נמשך מספר דקות. סוג של הליכה במדבר, עד שנראים הסימנים הראשונים של מים באופק. בהתחלה בצורה של פאטה מורגנה, אבל הכל הופך ליותר ויותר ממשי. אנחנו חוזרים להתחלה. לתוהו ובוהו. לבריאת העולם. רייט בתור אלוהים. גילמור הוא אדם. הוא בונה את השיר מאפס. עוד חלק ועוד חלק. הכל מתגבר. התופים נכנסים. זהו מעמד הר סיני. אך הר סיני הוא הר געש פעיל, ובהינתן האות הוא מתפרץ. הוא כה יפה, עד שאתה שוכח שהוא שורף. אתה מתמכר ללבת האקורדים הנשפכת, זורם איתה ומגיע לארץ המובטחת. שוב שירה. והיא יפה ונוגעת בדיוק כמו הבתים הראשונים. ואדם מוצא את חווה. ואף אחד לא מפריע לו. הוא נשכב לידה, שניהם עוצמים את העיניים ונזכרים שזהו רק חלום, עוד חלום ליל קיץ. והכל שב לקדמותו. אלה 40 דקות של 'High' בתוך מציאות מדכאת ומציקה. את מקומם של פינק פלויד החליפו להקות בנים מצוחצחות. את האהבה החליפו הפלסטיקיות הסחירה היטב. אפשר רק לדמיין לרגע שאתה עוד שם. שאהובתך לצידך, נושמת באיטיות. "פוק: אם אנחנו צללי רגע, פה בכם פגענו פגע, נא לזכור כי רק בשנת חזיתם חזות בלאט. כל חזיון בדים הלום , אין מאום בו רק חלום, אל, אפוא, גנות על כן; נא סלחו ונתקן. וכשם ששמי הוא פוק, המזל אם לא יפוג, משריקות אם נינצל, מעוות לתקון נחל; ואם לאו, תאמרו 'שקרן'. לילה טוב לכם מכאן. כף בקול מחאו הכל, רובין קטינא גמול יגמול" (חלום ליל קיץ, שייקספיר, מערכה ה', מעמד ראשון).
 

brotos

New member
תודה, תודה, תודה

עשית לי את היום, באמת. נראה ממש יופי. כך באמת צריך לקרוא את זה.
 

melancholy man

New member
בכיף ../images/Emo9.gif

בשביל זה משלמים לי מיליונים לא?
 

brotos

New member
תודה, בחור ../images/Emo13.gif

האמת, לא נעים להגיד, אבל השקעתי בזה. מממ... טוב, שמח שנהנית.
 

oribarak

New member
(מחיאות כפיים) בראבו ברוטוס בראבו

אני מעריץ אותך בן אדם. (משתחווה לפניך) זה דבר מדהים!!!זו ביקורת!לא ביקורת עם דברים רעים ובונים ביקורת יצירתית ומהממת מעריץ אותך!!!! דרך אגב היו שני דברים שלא הבנתי באמת הכרת ת'אלבום כל כך מאוחר? ומה הקטע שפתאום דייוויד בא לקיבוץ?האם מדובר על גילמור ידידנו הצעיר?
 

brotos

New member
לא צריך להגזים

כן, אני לא מכיר את פינק פלויד הרבה זמן (למעשה, אני מכיר אותם מתחילת כיתה י"ב). בקשר לשאלה השנייה:...
 

oribarak

New member
כן תענה..לא ענית לי...

אתה דווקא נשמע כמו מעריץ וותיק של פינק פלויד
 

N a V e

New member
זה חלק מהיופי,

הביקורת אמנם ממעריץ טרי אבל אפשר לראות עדיין את שיא ההתלהבות,שיא הכיף,אפשר ממש להרגיש את הכיף שלך עם האלבום הזה.
 

NIR Y

New member
וואו ברוטוס

יש אנשים שקל להבין, אותך אני לא מבין בכלל. משהו שאני מאד אוהב זה לקרוא קטע ארוך, שבגלל בית ספר ישר יתן לי הרגשה שאני הולך להשתעמם, ואז פתאום שאני מסיים לקרוא אני קולט שממש נהנתי ולא השתעממתי לשניה, אז באמת נהנתי לקרוא. אבל אני חושב על אחד מהלהקה קורא את מה שכתבת, ואני לא בטוח שהוא לא יצחק. מצד שני, אולי אני רק מקנא כי אני לא מגיע למה שאתה מרגיש, שאני שומע את האלבום.
 
אז עכשיו כשנסעתי התחלת לכתוב?

ועוד כל כך יפה... כפי שאמרתי לך שאתה יכול. הודו זה מקום מוזר.
 

brotos

New member
אוי, ציפוש

לא הספקתי להגיד לך ביי וכו', אז הנה עכשיו, קבלי נשיקת פרידה. מווואה! אה, ותודה.
 
מקסים.

דווקא Meddle הוא אחד מאלבומי פינק פלויד היחידים שעוד אינם ברשותי, אך אין ספק שבעקבות המאמר הכה ארוך אך כה מרתק- הוא יהיה הבא שארכוש. כולי תקווה שהחוויה שאחווה תהיה לפחות חצי מזו שמתוארת. תודה לך, ברוטוס.
 
למעלה