חליל הקסם

  • פותח הנושא Noa L
  • פורסם בתאריך

Noa L

New member
חליל הקסם

חג שמסש לכולכם! יש לנו כאן באדיס-אבבה קבוצה של שוחרי מוסיקה שמתאספת פעם בחודש לערב בנושא מסוים. הערב הבא הוא בארגוני והנושא הוא "חליל הקסם", והתנדבתי לארגן את הערב לא בגלל שאני יודעת הרבה על האופרה, אלא להפך, כי אני רוצה ללמוד. מה שיכול מאד לסייע לי זה קישורים למקורות מידע *מהימנים* ומעניינים, בכל נושא שקשור לאופרה, הרקע לכתיבתה, הקשר לחייו של מוצרט וכו'. לא בהכרח שאדרש בכלל לדבר ולהציג - יש כאן אנשים ידענים ומוסמכים ממני - אבל אני רוצה בכל זאת לקרוא ולהשכיל ואולי למצוא נקודה מסוימת שבא לי לדבר עליה. אני יודעת שיש פה בפורום כמה מומחים לנושא... אני מחכה לעצותיכם (ומהירות התגובה שלי היא איטית להחריד - יש לי גישה לאינטרנט רק פעם בכמה ימים )-:) תודות! נועה
 

svevo

New member
צפרדעים

כדי להנות מיצירת מופת צריך לא פעם לדעת לבלוע צפרדעים. בחליל הקסם יש לא מעט צפרדעים, דמותו של מונוסטטוס , השומר המרושע שהוא גם שחור עור היא סטריאוטיפ מעליב. מעניין יהיה לשמוע איך הגיב הקהל האפריקני לדמות זו. בנוסף יש אלמנט של שנאת נשים, ראי דבריו של סרסטו. בכל אופן, המוסיקה האלוהית שווה את כל זה. חג שמח!
 

Noa L

New member
../images/Emo6.gif

אם "הקהל האפריקאי" היה טורח לבוא לאירועים כאלה, אז אולי היה מעניין לשמוע את תגובתו. וחוץ מזה, בקשר לשחורי עור, סטריאוטיפים ושנאת נשים - הכל בראי הזמן... לא?
 
אז ככה

חפש ברשת על חליל הקסם. שנה שעברה האופרה הישראלית עשתה זאת,נסה להשיג תכניה. המספר שלוש השזור לכל אורך היצירה. אופרה מקסימה ומדהימה! בהצלחה ובהנאה!
 
לא צריך ללכת רחוק

יש לי תכנייה של "חליל הקסם" מהעונה הקודמת, וכשיהיה לי טיפה זמן אשמח גם להעלות שני מאמרים מעניינים שיש שם. חוץ מזה, אנחנו גם מעלים את "חליל הקסם" השנה באונ' ת"א, ב-10,12/5, בהפקה חצי בימתית. נותרו עוד קצת כרטיסים.
 

Noa L

New member
כמו תמיד, אאלץ להפסיד )-:

מה את שרה? ובקשר לתוכנייה - אחכה בסבלנות. המון תודה! נועה
 
על הגבריות של טמינו

איזה מין גיבור? או- מה בין חליל וכינור/ מיכאל אייזנשטדט כל אם יהודיה ממוצעת נהגה לחלום כי בנה יהיה יאשה חפץ חדש. אף לא אחת חשבה על ז'אן פייר ראמפאל. מדוע, אם כן, טמינו נזקק דווקא לחליל קסם ולא לכינור מכושף במסעו להציל את הנסיכה פמינה ולהשיבה לאמה? הסיבה ברורה למדי. טמינו מייצג גיבור שהוא למעשה אנטי גיבור אמיתי. מדובר בגיבור החסר את כל תכונות הגיבור האפייני, גיבור אנמי ופסיבי שאינו מסוגל להבין דבר הקורה סביבו, ובכדי שיצליח במשימתו עליו, בראש ובראשונה, להפוך לגבר. מלכת הלילה מנסה להעניק לו את החסר לו - את גבריותו - ומכאן הבחירה בחליל ברורה למדי. טמינו, למרות היותו נסיך, גדל כפי הנראה במנזר הפחדנים. במסעו הראשון מחוץ לארמונו, הוא פוגש בדרקון מפחיד ונמלט כל עוד נפשו בו. לעומתו, זיגפריד ב"טבעת הניבלונג" אינו יודע פחד: הוא גדל ביער ללא אב ואם, התחבר ללא כל קושי לחיות היער, וכשנתקל לראשונה בחייו בדרקון, בז לו והרגו ללא כל בעיה. טמינו שכנראה לא ידע מחסור, בורח במהירות רבה. "הצילו, הצילו", הן המלים הראשונות שאנו שומעים באופרה הזאת, והן משמעותיות ביותר: טמינו מפחד, טמינו רועד, טמינו חסר-אונים. אבל הישועה מגיעה מכיוון בלתי צפוי. טמינו אמנם מתעלף בציפייה למוות הממשמש ובא, אבל שלוש הגבירות הנאות של מלכת הלילה הורגות את הדרקון ומצילות את הנסיך. תגובתן של העלמות היפות טבעית ביותר. הן רואות עלם חמודות יפה תואר ומיד רוקמות חלומות משלהן, כשכל אחת מנסה לשלח את שתי חברותיה בכדי להישאר לבד עם הנסיך. אבל כאשר טמינו פוגש אותן לאחר מכן, כשהוא - עדיין ללא החליל שלו - עומד מול שלוש נשים סקסיות וחושניות הוא נשאר אדיש. אפילו פפגנו, צייד הציפורים החביב, יודע כי ליבו חפץ בבחורה שתאהב אותו, אך טמינו עוד לא יודע מה זו אהבה, ועל תשוקה כפי הנראה לא למדו בבית ספרו. טמינו מתאהב בפעם הראשונה לא בשלוש הנשים הסקסיות העומדות מולו, אלא דווקא בפורטרט, בפניה הקפואות של פמינה, אישה שמעולם לא ראה. אבל כאשר הוא שומע כי היא כלואה בידי אביר רשע, נעור בו רגש האחריות, והוא מחליט לצאת לדרך להצילה. כן, טמינו הנסיך הפחדן שהתעלף כאשר ראה דרקון רודף אחריו, טמינו הנסיך משולל התשוקה, יודע כי ייעודו הוא להציל עלמה במצוקה - זה כפי הנראה האידיאל עליו חונך. ואם העלמה במצוקה, הרי ברור שהוא יציל אותה ואף יתאהב בה: כך הרי כתוב בספרי הדרכה לנסיכים צעירים. אבל מלכת הלילה יודעת כי המשימה אינה פשוטה כלל ועיקר, ראשית היא יודעת כי זרסטרו אינו בדיוק סמל הרוע עלי אדמות כפי שהיא מציגה אותו. יתר על כן, היא יודעת כי טמינו הוא פחדן גדול והדרך אל משכנו של זרסטרו זרועה אינספור סכנות. לפיכך, הנסיך שלה לא יצליח לשרוד ועליה לעזור לו. זיגפריד יוצר למסעותיו בעזרת חרב שהוא התקין בעצמו וקרן יער. חרב לא תועיל לטמינו כי הוא ככל הנראה לא ידע מה לעשות עמה. אבל החליל עשוי להפוך אותו, העלם הצעיר, לגבר. החליל אינו קשה לשימוש וכל מה שעל טמינו לעשות הוא לגלות כיצד להפעילו באופן טבעי וליצור את הרושם הראשון. השאר יתרחש מעצמו כיוון שהחליל הקסום, בצלילו החם והמלטף, יישבה בקסמו את כל המאזינים לו. והחליל אכן עוזר לטמינו. כאשר חיות-היער מתקבצות סביבו, הוא אכן אוזר אומץ, מנפנף בגבריותו והחיות נכנעות. טמינו הגבר אינו מפחד עוד, וכאשר הוא מגיע סוף סוף אל פמינה שלו הוא יודע כי יצליח לעמוד במשימה. אבל כאשר טמינו מגיע אל ארמון זרסטרו חל שינוי במשימה: כאן בארמון החדש, כאשר הנסיך עובר מהסביבה הנשית לסביבה הגברית, גבריותו הבסיסית אינה עומדת יותר במבחן, ועליו להוכיח תכונות אחרות. כאן הוא נאלץ לעבור סידרת מבחנים נוספת שחלקם קלים פי כמה מאלו שעבר עד כה. כאן אין חיות מפחידות ומאיימות, כאן אין נשים סקסיות מפתות המאיימות על תומו ותמימותו. להיפך, כאן עליו להוכיח כי הוא מסוגל לכבוש את ייצרו. אך כמי שכל עניין היצר שלו עדיין מוטל בספק, המשימה קלה למדי. שלוש הגבירות של מלכת הלילה מגיעות בכדי להכשיל את טמינו, אבל להן אין כל השפעה עליו גם כאשר הוא מצויד בחלילו הקסום. גם לפמינה אין השפעה ישירה על הנסיך שנשלח להצילה ובעת מבחן השתיקה לא עוזרים כל תחנוניה. אורפאו שהיה במצב דומה נכנע בסופו של דבר לתחנוני אאורידיצ'ה ולעומתו, טמינו מתעלם מפמינה ולא נראה כי הדבר קשה לו במיוחד. אבל כאשר על טמינו לעבור את שני מבחניו האחרונים, מבחני האש והמים, אין די בחליל לבדו וגם זרסטרו מודע לכך. לפיכך רצוי שפמינה תצטרף אליו, שכן יש דברים שגם בעזרת החליל לא כדאי לעשות לבד, בעיקר בפעם הראשונה. וכך, בסוף אירוני למדי, טמינו מוכיח את גבורתו וגבריותו דווקא כאשר הוא עומד במשימות של זרסטרו ועושה זאת בעזרת שני האוצרות שקיבל ממלכת הלילה: החליל ובתה. ההשוואה בין טמינו לפפגנו מאלפת ביותר מבחינה זו. פפגנו אינו צריך להוכיח את גבריותו - כבר מתחילת האופרה הוא משתוקק לבת זוג יפה וצעירה ולכן הוא לא מקבל חליל אלא פעמונים. בפעמונים יש להקיש, פעמונים יש להפעיל, ופפגנו הרי יודע את המלאכה, ואין צורך ללמדו מה לעשות. הוא אמנם פחדן לא קטן, את זה רואים כבר בפתיחה, אך לא קיימת אצלו בעיה של יצר. נהפוך הוא, פפגנו מתקשה לכבוש את היצר ומעונין בשלושה דברים בלבד - זמר, נשים ויין. בסופה של האופרה הוא זוכה באישה שלו כיוון שכל הזמן דבק במטרתו הוא, לא הסתיר אותה ולא ניסה להיות מישהו אחר. לטמינו אמנם אין מטרה ברורה, אבל סיפורו הוא הסיפור הקלאסי של מסעור הגיבור היוצר למצוא לו אישה ובמהלך המסע מוכיח כי הוא אכן ראוי לה. אין זה ברור אם טמינו אכן מוכיח את גבריותו בסיומה של האופרה, אבל אין גם כל ספק כי ללא החליל לא היה יכול אפילו להגיע אל פמינה, אשר עתה כשהיא לצידו, תדאג להנחותו בכל מבחן נוסף, עם החליל או בלעדיו. ככלות הכל היא כבר הראתה לו מה לעשות כשהוא מוקף אש או מים, השאר אמור להיות משחק ילדים ועתה אולי גם ללא החליל של המלכה, יוכל פמינו סוף סוף לחלל.
 
למעלה