חנקן בגלגלי הכלים

חנקן בגלגלי הכלים

קראתי באחד העיתונים היום שישנה המלצה למלא את גלגלי המכוניות בחנקן במקום באוויר דחוס רגיל. מענין מאוד מה משמעות הדבר על כלי טיס. אולי כדאי בכלל למלא הליום בגלגלי הממג"ים (כמו בבלונים של יום הולדת) דבר שיגדיל את העילוי. מה דעתכם? ד.א מישהו כתב פעם בפורם התעופה שלמטוסים של ממש באמת ממלאים חנקן. למה?
 

Haim raveh

New member
חנקן בגלגלים

כן ! חנקן יבש טוב גם בגלגלים . למה חנקן ולמה יבש ? חנקן מונע התחמצנות [ חלודות,פגיעות בגומי ועוד ] אם אנני טועה [לא בטוח] פרודותיו גדולות יותר ולכן בורח פחות מהאויר הנמצא בגלגלים. הליום , מצויין לבלונים של ילדים. פרודותיו קטנות והוא בורח מהר. נכון שבלוני הליום מגומי אחרי יומיים ניראים מסכנים ? זה בגלל שההליום מחלחל החוצה מהר דרך פני הבלון. חיים רוה
 

רמי בר1

New member
בחברת ההובלות שאני עובד איתה

ממלאים את הגלגלים החנקן. הוסבר לי שזה מונע התחממות של הצמיג בקיץ,לא ברור לי למה
 
למה ממלאים בחנקן?

בכל המטוסים שמעל לאז"מ מנפחים את הצמיגים אך ורק בחנקן. למה עושים זאת? שתי סיבות עקריות ועוד קצת יתרונות משניים: א. מניעת לחות ואדי מים בתוך הצמיג החנקן הוא גז יבש- אינו סופח ואינו מכיל אדי מים. בניגוד לאויר רגיל שיכול להכיל עד 8 או 10 אחוזים מים. על הבעיתיות של המים לא צריך להרחיב (משקל, קורוזיה, חלודה וכו). ב. הגדלת אורך החיים של הצמיג אויר רגיל מכיל כ-21 אחוז חמצן. לבני האדם החמצן הוא חיים, אבל להרבה חומרים אחרים החמצן הוא סכנה. החמצן נוטה להתרכב עם כמעט כל חומר בטבע ובתהליך הנקרא "חימצון" הוא פוגע בחומר הבסיס. צמיגי הגלגלים עשויים גומי. החמצן מחלחל דרך הגומי ובדרכו מחמצן את השכבות וגורם לקורוזיה ושחיקה. החנקן הוא אינרטי. אינו מתרכב עם חומרים אחרים ולא פוגע בגומי. ג. מניעת התלקחות החמצן הוא הלב של כל בעירה ואש. במהירות גבוהה -בגלל החיכוך- הצמיג מתחמם. במטוס קרב או בג'מבו שנוחת ב-150 קשר -הצמיגים מגיעים לטמפרטורות מאד גבוהות- הרבה מעל נקודת ההתלקחות של האויר. החנקן לא רק שאינו בוער- הוא מהווה גורם משכך להתפרצות אש ומקרר יותר את החלל הפנימי בצמיג. ד. שמירה על לחץ ניפוח לאורך זמן הגזים נוטים לחלחל דרך הגומי- אולם החמצן עושה זאת הרבה יותר מהר מחנקן. אם צמיג ממולא אויר רגיל מאבד כ- 2 PSI בחודש. הרי שלצמיג ממולא חנקן זה יקח 6 חודשים. לסיכום- מילו צמיגים בחנקן מומלץ תמיד. בתעופה ה"גדולה" זה לא המלצה- זה חובה.
 
למעלה