חסכון בחשמל בחניון תת קרקעי

rafid1

Active member
מנהל
בית משותף עם 3 קומות חניה. אין סמסורים.צריכת חשמל גדולה גם אחר שניטרלנו חצי מהמנורות... מה הפתרון לתאורה חסכונית?
כעת מותקנות מנורות ניסקו T8. חשבתי על תוספת סמסורים עי החלפת נורות לכאלו שכוללות סנסורים תנועה.

מישהו התנסה? מה הפתרון? יש המלצה למקור זול לרכש?

תודה
 

רשר

Well-known member
מנהל
ניסקו אינו יצרן נורות,
T8 אפשר להחליף ללד רצוי לא יותר מ 20w רק צריך להוציא את הסטרטר, כך תקבלו הפחתה של 1/3 מהצריכה ואורך חיים גדול יותר מנורת לד 24w,
סנסור תנועה ניתן להרכיב לכל נורה בנפרד או לקבוצת אזור,
חשוב להשאיר תמיד מנורה דולקת לפחות כל 5-7 מטר (זו גם מנורת החרום) לכן החסכון שמתקבל מסנסורים לא יחסוך הרבה בגלל מחירם כולל ההתקנה,
מומלץ לבצע את העבודה עם חשמלאי שמבין ומכיר את נושא התאורה וכמובן את כל החוקים לפי תכנון תאורה מקצועי, כדי למנוע מועד הבית תביעות שמחירן הכספי ובחיים עלול להיות מאוד גדול, חשוב על שרפת סוללה של רכב חשמלי,,,
 

rafid1

Active member
מנהל
לא בטוח שהבנתי: בדגם שיש לנו (ראה בתמונה) - אתה מציע רק להחליף נורה, ולהוריד את הווטג ? ברור שזה יעזור. בנוסף, היא כבר led, יש בכלל בטרור?
הנקודה שניסיתי לברר היא - ראיתי ברשת נורות משולבות סנסור, למשל כאן:

היא מתאימה להחלפה בדגם שלנו? אם כן, לא כדאי תמורת עוד כ~50 שח (75 במקום 25, כנראה פחות אצלנו כי המנורות רק 60 ס''מ לא 120 כמו בלינק?
בחניון יש הארת מיסעה (במרכז) אבל גם המון מנורות מעל כמעט כל הסלוטים של החניה. שם הן ממש ללא צורך עד שבעל הרכב מגיע או יוצא... חשבתי להחליף את כולן לכאלו עם סנסורים מובנים, ובנוסף, כמו שאמרת פה ושם מעל המיסעה.

מה דעתך?
 
נערך לאחרונה ב:

רשר

Well-known member
מנהל
לא בטוח שהבנתי: בדגם שיש לנו (ראה בתמונה) - אתה מציע רק להחליף נורה, ולהוריד את הווטג ? ברור שזה יעזור. בנוסף, היא כבר led, יש בכלל בטרור?
הנקודה שניסיתי לברר היא - ראיתי ברשת נורות משולבות סנסור, למשל כאן:

היא מתאימה להחלפה בדגם שלנו? אם כן, לא כדאי תמורת עוד כ~50 שח (75 במקום 25, כנראה פחות אצלנו כי המנורות רק 60 ס''מ לא 120 כמו בלינק?
בחניון יש הארת מיסעה (במרכז) אבל גם המון מנורות מעל כמעט כל הסלוטים של החניה. שם הן ממש ללא צורך עד שבעל הרכב מגיע או יוצא... חשבתי להחליף את כולן לכאלו עם סנסורים מובנים, ובנוסף, כמו שאמרת פה ושם מעל המיסעה.

מה דעתך?
דעתי כבר כתובה, שאל את ניסקו אם ניתן במחיר סביר להוסיף לקיים את הסנסור במקום להחליף הכל,
תכנון תאורה עושים עם תוכנית המקום ומאוד רצוי לראות אותו קודם כי לא כל טווח כיסוי התאורה ברור מתוכניות,
נורת לד 36W מאוד מתאימה בתאורה מעל כל רכב אבל לא מובן מה יש כיום 36W או אורך 60 ס"מ (לרוב 18W)?
 

rafid1

Active member
מנהל
דעתי כבר כתובה, שאל את ניסקו אם ניתן במחיר סביר להוסיף לקיים את הסנסור במקום להחליף הכל,
היי,
לצערי, התבררה עובדה מצערת בסיסקו: בגופים האלו בכלל אין צינור תאורה פנימי, אלא ישירות לדים , ולכן אי אפשר להחליף את הצינור, או להוסיף בתוכו משהו. נדרש להחליף את כל הגוף במקרה של תקלה...

אני מתכונן לעשות ניסוי לפי ההצעה שלך, ולהוסיף סנסור ליד כל מנורה. הנה הרעיון:
0. גופי התאורה ת בגובה 2.7מ בד"כ (חלק גם עד 4 מ)

1. כמעט ממש ליד כל נורה, יש קופסת חיבורים מהסוג הזה -

1726816233417.png

החורים שם עם קוטר 25ממ, עם גומיה כמו בתמונה שצרפתי

1726816083156.png

2. מצאתי את הסנסורים מתכווננים הזולים האלו (כ 2$ בכמות +5) בעלי אקספרס. לא רשום שם, אבל קוטר ההברגה במקום שיוצאים החוטים - היא 10 מ"מ (יש גם כנראה של 12 ו 16).
1726816141880.png

יש להם ציר עם יכולת כיוון זויתית, וגם של אורך ההשהיה, עבודה יום או לילה, ורגישות. אני לוקח בחשבון שהדיוק והאמינות כאן - לא משהו.. אז יהיה "פחת"...

3. הכוונה שלי - לחבר סנסור כזה לאחת הכניסות בקופסת החיבורים, מכוונן כלפי למטה. זאת ע"י ביצוע חור במרכז הגומיה, וחיזוק הסנסור אל הגומיה. (אם לא ילך - למצוא דיסקיות מתאימות לטובת התאמת הקוטר.

מה דעתכם? יש לי סיכוי להצליח, או שהסנסורים כאלו לא אמינים בעליל, ואולי גם לא רגישים במספיק?
 

קבצים מצורפים

  • IMG_20240920_094434.jpg
    IMG_20240920_094434.jpg
    KB 545.4 · צפיות: 1
  • 1726816019735.png
    1726816019735.png
    KB 77.4 · צפיות: 1
נערך לאחרונה ב:

rafid1

Active member
מנהל
סליחה, טעות שלי. זה לא 60 ס"מ... זה 118 .. אלו הנורות כאן :
מה שעשינו בינתיים - כיבינו כל נורה שניה... וגם זה יוצא עם חשבון חשמל ענק...

ברשותך, מנצל את השרשור (או אפתח חדש אם תרצה) לאותה השאלה (אופטימיזציה לצריכת חשמל מעל מקומות החניה) - בבנין שכעת בבניה. מצרף תוכנית של אחד מתוך 3 המרתפים. גם כאן נראה לי שאין חשיבה על חסכון מעל מקומות החניה (מעל המיסעה - חלקית).

משום מה גם מציעים חיבורים דרך "שעון" לחלק מהמעגלים (אני מבין שהכוונה לON-OFF לפי שעות, לא ברור לי מה בכלל הרלוונטיות של "שעון" במרתף בו תמיד חשוך? (מעגלים 100 ו 102) .
 

קבצים מצורפים

  • AS1676-M3.pdf
    1.1 MB · צפיות: 4

רשר

Well-known member
מנהל
נראה לי שהגוף הנו מבנה ישן עם נורות צינור T8-5, כיום עדיף להתקין גופים יעודיים ללד כך החום מתפזר יותר טוב וחיי הלד ארוכים בקרבה להצהרת היצרן,
ברור שכתוצאה מכך יהיה צורך בהחלפת כל הגוף בסיום חייו ולכן צריך לדרוש הכנת חיבור חשמל בשקע/תקע וחיבור מהיר לקיר/תקרה כך שהחלפה יוכל לבצע כל אדם,

לפי צילום לווין נראה שהמבנה כבר מתרומם מעל החניון,
פיקוד שעון נועד לחסוך ע"י ניתוק בשעות של פעילות מועטה בחניון (102 מקומות החניה 100 אזור החניה ולא מעברים) ותמיד יהיה חלקי כך שלא תהיה חשכה מלאה בחניון בערך שליש מכמות המנורות צריכות להמשיך לעבוד ולרוב אלו גם מנורות החרום (105) שמקבלות אספקה לטעינת מצבר, בתוכנית כל 6-8 מטר,
יש בתוכנית סנסורי נוכחות בכל קטע כך שגם אם לא תוכננו לחסכון בחשמל ניתן להעזר בהם לתפקיד הזה עם מעגל מתאם,
בסה"כ תוכנית מאוד טובה המאפשרת תאורה מצוינת לכל מכונית וכן תאורת מעברים מעולה,
שים לב שיש אות ליד כל מנורה (חלוקה לפזות R,S,T,) כך שניתן לחלק תאורה לחסכון גם לפי פזות,
 

rafid1

Active member
מנהל
תודה רבה על ההסבר המפורט! כן, הבניין מתוכנן לגמר בתחילת שנה הבאה (איפה יש צילומי לווין בזמן אמת?) . אכן לא שמתי לב לאותיות... אכן, 102 - מעל מקומות החניה, אבל 100 נראה לי - מעל המיסעה/"כביש".
בכל מקרה, הבנתי את ההצעה - להפעיל רק חלק (נניח רק אלו שמחוברים לאחת הפזות) בחלק מהשעות בעזרת השעון.

האמת, לא הבנתי אל מה הסנסורים מחוברים. זה לא אמור להיות מובן איכשהו מהשרטוט? במיקרא מצויינים סנסורים דווקא לתאורות החירום ...
הכוונה שלי - היתה - לטובת חסכון מירבי - לתת יכולת להפעיל את רוב התאורה על בסיס סנסורים, ביחוד את 102 (למשל כאשר בעל הרכב מגיע) ואת 100, כאשר יש תנועת רכב בקומה. זה לא מין חוסר בתוכנית?
 

רשר

Well-known member
מנהל
מחיר גלאי תקן IP65 המתאים לתנאי חניון כ 70₪ הוסף עוד 100-200₪ התקנה והכפל בכמות, בגלל חלוקת הפזות צריך נפרד לכל נורה, החסכון מוטל בספק,
אין חישן זול שלא יהרוג את הכבאי הראשון שינסה לכבות סוללת רכב בוערת!

צילום לווין איכותי יש ב GOV.IL זה לא זמן אמת אך קרוב וחינם עם מספר מפות כולל הסטוריה והרבה שכבות עד כמעט GIS,
 
נערך לאחרונה ב:

rafid1

Active member
מנהל
תיארתי לעצמי שזה לא זול (למרות שלטווח ארוך אולי כן...).
אני לא מכיר מבפנים את גופי התאורה האלו, לכן העליתי שאלה/רעיון לא להתקין חישנים יקרים, אלא החלפת ה"נורה" עצמה (בתקווה, דבר שניתן לביצוע עצמאי), בכזו שכוללת גם חישן בתוכה.
אולי כזו? או מאלי א. ... או אפילו לנסות לשכנע את החשמלאי לרכוש מראש כאלו ולהתקין? לכל עמדות החניה, ולפחות חלק מאלו שבמיסעה.

 
נערך לאחרונה ב:

רשר

Well-known member
מנהל
אלו נורת לד להתקנה בגוף פלורסנט רגיל עם או בלי משנק,
לא מובן מה התכוון המשווק באפשרות לחיישן תנועה - כי זה אפשרי בכל מקרה וכאן תבוא השאלה במה מדובר:
1 חיישן חיצוני שעולה ברשת כ 70 ש"ח ומצריך התקנה?
2 חיישן פנימי המותקן בגוף ועומד בתקן IP65 במחיר לא ידוע בלי מו"מ?

שינוי מוצרים במבנה בהקמה מצריך דיון עם היזם, הקבלן, והמתכנן כי יש כאן בעיות של מעבר דרך בדיקות תקנים לאישור איכלוס,

כפי שכבר כתבתי עדיף גוף לד ולא פס מוגן ונורות מאולתרות שסובלות ממחסור בפיזור חום מיושן עם הצרות שבאות איתו (חימום, תפסים נשברים,,,)
כללית ניסקו מנסים מאוד לעמוד בהגדרת חברה אמינה אך למרות זאת מיבאים מוצרי לד קצרי חיים
 

rafid1

Active member
מנהל
לדעתי 2 - חישן פנימי , שהוא אולי אפילו חלק מהנורה עצמה, ולכן עומד בתקן, כי לא משפיע על הגוף, או על תקן כלשהו. אני אנסה לבדוק איך זה נראה.
 

rafid1

Active member
מנהל
נראה לי שמצאתי דוגמא לנורה כזו, עם חישן שנקרא "IEC62471" (אפשר לחפש אותו בגוגל). נמכרת בסביבות 20 ש"ח . השאלה היא אם היא מתאימה וניתנת לרכש גם עם גוף תאורה חסין מים כמו של ניסקו לבנין חדש (או להחלפה באחד שגוף שכבר מותקן )?

או:

1724393387099.png
 

רשר

Well-known member
מנהל
IEC62471 תקן בטיחות פוטו-ביולוגי מתיחס במיוחד לUV, לא שייך לענין,
לפי הקישור סמיקום משווק נורות ללא גלאי,

נשארת הנורה של אומגה שצריך לברר אם הגלאי עובד דרך גוף בתקן IP65:
מה הטווח של הגלאי שיפעיל אותן,
עניין החום בגוף סגור ואורך החיים המעשי של הלד והגלאי,
בנוסף צריך לתאם עם המתכנן את כמות האור כי יתכן ו 1800Lm בתוך גוף מוגן זה מתחת לתקן שהוא חייב לעמוד בו
בתוכנית אין התיחסות לכמות האור בחניה ובמסעה, מצוירים פסים ועיגולים אך במקרא אין סמל דומה והגדרה שלו
 

rafid1

Active member
מנהל
נכון, סמיקום אינה דוגמא טובה, יש אחרים...

חושב שהחיישנים האלו פועלים על חום? רכב לא גם יפעיל אותם?

אכן, נקודה חשובה לגבי יכולת זיהוי מתוך בית/כלי פלסטי חיצוני .. אולי הדרך הפשוטה היא לקנות אחד ולנסות...
אגב, רשום שמצורפת רשימת גופי תאורה, שחסרה ...

מוזר, נראה שאין כ"כ מודעות לזה אצל החשמלאים כאן, וחבל.
הנה גם דוגמא "עובדת" -
 
נערך לאחרונה ב:

רשר

Well-known member
מנהל
למקס יש 3000K אור חם שמעוות צבע, צריך לפחות 4500K, בסרטון יש נורה שמפיקה 1500Lm, מעט אור יחסית לגודל הנורה, זה היה סביר אם מתבטא בהורדת הספק לחסכון קטן בחשמל אך לא הספקתי לראות התיחסות בסרטון,
 

rafid1

Active member
מנהל
זה סרטון הדגמה , עקרוני. יש לינק למטה למפרטים של קו המוצרים שלהם:
 

רשר

Well-known member
מנהל
סרטון לא מצאתי אך בכל מקרה אין התיחסות לעבודה במארז IP65,
אין כלל יחס לתקן IP דבר שיפסול אותם לכל שימוש במקום ציבורי,

בכללי יש ברשת חיישנים במחיר מגוחך פחות מ 10 ש"ח אבל צריך לחבר אותם למערכת 240V דרך מתאם עם ספק מתח ומגע עזר,
בנורת הללו הותקן חיישן כזה שמפקד על הנורה דרך הדרייבר הפנימי שלה,
 

rafid1

Active member
מנהל
סרטון לא מצאתי אך בכל מקרה אין התיחסות לעבודה במארז IP65
שמתי לינק לסרטון במסר קודם, בסופו רואים הדגמה של פעולה בחניון.. אני תוהה אם נורה כזאת מתאימה גם להחלפה בבית מנורה קיים (של ניסקו, לעיל) בתקן ip65 והאם אפשר להזמין בית מנורה כזה עם נורה כזו בתוכו, ואם החיפוי פלסטי שלו לא מונע פעולה תקינה של החישן. לא מצאתי בארץ. הנה עוד קליפ:


 
נערך לאחרונה ב:
למעלה