סופה בתחבורה והקשר לאילת
ח"כ סופה לנדבר - סגנית שר התחבורה? אם לא יחול שינוי של הרגע האחרון, תמונה עוד החודש ח"כ סופה לנדבר, לסגניתו החדשה של שר התחבורה, ד"ר אפרים סנה. יו"ר מפלגת העבודה, בנימין בן-אליעזר, גמר בדעתו לדברי מקורביו, לקדם את ח"כ לנדבר לתפקיד הבכיר, וכל שנותר עתה הוא לגבש את סמכויותיה הביצועיות. מלשכתו של שר התחבורה מוסרים, כי "דבר לא סגור עדיין", אך מדגישים כי שר התחבורה אינו מביע כל הסתייגות מהמינוי החדש. ח"כ לנדבר תחזור בסוף השבוע מגרוזיה, בה היא משתתפת בכנס איחוד מדינות הים השחור. עם שובה יחודשו הדיונים בעיצוב תפקידה כסגנית שר, שכן להבדיל מאחריותם המיניסטריאלית המוגדרת של השרים, הרי שתפקידי סגניהם ותחומי סמכותם - פתוחים למשא ומתן מכל סוג. "שר הביטחון הציע לי את התפקיד, ואני נעתרתי להצעתו", מוסרת ח"כ לנדבר ממקום מושבה, שלגדת הים השחור. אך מלשכתו של בן-אליעזר סותרים את כיוון היוזמה באמרם, כי "לפני מספר שבועות פנתה ח"כ לנדבר בבקשה לקבל את התפקיד, ופואד נעתר לה. במקביל הוא פנה לשר סנה, במטרה להגדיר את הסמכויות שיעניק לסגניתו החדשה." מקורבתה של חברת הכנסת מסרה, כי לא רק שפואד הוא שיזם מספר פניות בנושא במהלך התקופה האחרונה, אלא שעד כה הוא נענה בשלילה. "היום אשא נאום בפני באי הכנס החשובים לישראל כמצביעים בפורומים בינלאומיים, ועם שובי ארצה אמשיך במגעים עם יו"ר מפלגת העבודה", מוסרת ח"כ לנדבר, שלדבריה "אינה רוצה לקפוץ על העגלה בטרם סוכמו הדברים סופית". משרת סגן השר התפנתה עם התפטרות, ח"כ אבי יחזקאל, מתפקידו במשרד התחבורה. יחזקאל פרש על-רקע התוכנית הכלכלית החדשה, אותה ראה כבלתי הולמת את מצע מפלגת העבודה. יחזקאל הביע התנגדות - נרגשת ומתוקשרת היטב כדרכו - להמשך ישיבתה של מפלגתו בממשלה. "התפטרתי במגמה להביא לחסכון מיידי בהוצאות המדינה בהיקף של 2 מיליון שקלים בשנה," מוסר יחזקאל ומוסיף כי "הציניות חוגגת. לסגן שר מספר גדול של עוזרים, רכב צמוד ונהג, שומרי ראש - על-פי התנהלותו וצרכיו, לשכה בתל אביב, אש"ל ונסיעות לחו"ל. זו ממשלה שמנה של מדינה אשר אזרחיה רזים". מרבית הגורמים הממלכתיים שנדרשו לצורך הכנת הכתבה, מעגנים את צידודם במינויה של סגנית השר החדשה, בעובדת בסיס מוטעית: להוציא את הגורמים שתושאלו בלשכת שר התחבורה, הרי שלדברי הגורמים הרשמיים בבניין כנסת ובלשכתו של שר הבhטחון "ח"כ לנדבר תמשיך מסורת ארוכה של סגנות שר במשרד התחבורה, שהינו משרד רחב וכבד מאוד מבחינת תחומי עיסוקיו." בעוד שהקביעה השניה נכונה, הרי שאין כל בסיס לקביעה הראשונה. להיפך, לנוכח כובד העול הרובץ על כתפי שר התחבורה, ניכרת העובדה, כי מרבית קודמיו של סנה, השכילו להתמודד עם המשקל ללא סיועם של סגני שרים. סגן השר האחרון הזכור במשרד התחבורה, הינו חבר הכנסת לשעבר אפרים גור. גם אפרים גולדשטיין חלף פעם בשמי המשרד, אך לא הותיר רישומו. קודם לפרישתו הכאובה, כיהן גור תחת משה קצב, כיום נשיא המדינה. קצב זכור כמי שקידם את תשתית התחבורה הלאומית לעבר העידן החדש. על משרד התחבורה עברה בזמנו מהפכה בה החלה התפתחות התחבורה המסילתית, ובעיקר ניכר מהפך בנוף המוטורי בכבישים. בתקופת קצב הסתיים עידן השממה המוטורית המקומית, ובמקום סובארו של קונצרן פוג´י תעשיות כבדות החלה ישראל שלאחר מלחמת המפרץ, להיות מוצפת במותגי רכב שעד אז החרימו את כבישי ישראל. המכוניות מיוצרות במדינות שנכנעו לאיומי שלטונות החרם הערבי, והואילו לייצא תוצרתן כפרס למדינה, בעקבות הימנעותה מהכשלת קואליציית השלום. מדובר, על-פי סדר הגעתן ארצה, ביצרניות הרכב היפניות הונדה, טויוטה ומזדה, והיצרניות הדרום קוראניות קיא, דייהו ויונדאי. גם יצרנית גי´פי הקורנדו והמוסו ברשימה הרלוונטית, אלא שבנתיים פשטה את הרגל ונימכרה לדייהו, שפשטה את הרגל ונמכרה לפני כחודש לג´נראל מוטורס. משה קצב התייחס לתפקידו ברצינות רבה, וכך למשל מנע ניסיון לכריתת הסכם ייבוא עקיף של מכוניות הונדה ממפעל הרכבה באוהיו שבארה"ב, במקום ישירות מיפן. קצב לבדו, ללא כל סיוע של סגן שר, טען כי סכנה בטיחותית עלולה להתעורר כתוצאה מנתק בקשר הרשמי עם חברת-האם, בכל הקשור בחלקי חילוף למכוניות. למעשה, שיקולי גאווה לאומית הם שהינחו את קצב, אלא שבנועם הליכותיו השכיל לעטוף את פעילותו במסווה של שיקולים מקצועיים, הנכונים לכשעצמם. רשימה מכובדת של אישים, חלקם כאלה שטיפסו לצמרתה הגבוה ביותר של המדינה, כיהנו בלשכתו הבלתי הדורה של שר התחבורה בירושלים. יצחק רבין, שמעון פרס, עזר ויצמן, יצחק לוי, שאול יהלום ואמנון שחק ועד רבים וטובים אחרים. שמו של איציק מרדכי לא נשכח חלילה, אלא שמגיעה לו התייחסות נפרדת, לקראת הגעתה של סופה. בימיו הגיעה לשיאה טלטלת המשרד, עליו מופקדים שנים רבות שרים "בחצי משרה". באחרונה הושג סוף סוף שקט תעשייתי, ואפרים סנה השכיל לשלב עיסוקו בסוגיות ביטחון הקרובות לליבו, עם עיסוק מקביל בסוגיות בטיחות בדרכים - המתחייבת מתפקידו הרשמי. ח"כ לנדבר, קלינאית תקשורת (מרפאה בדיבור - (Speech Therapy במקצועה, אולי טרם הפנימה עומק האוצר הלאומי שהופקד בידי ד"ר סנה, פנימאי ואימנולוג. משרד התחבורה פועל בים, ביבשה ובאוויר, כפופים לו השרות המטאורולוגי, רשות הרישוי, הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, מינהל הספנות והנמלים, מינהל התעופה האזרחית, מינהל יבשה, אגף הסברה ויחסים בינלאומיים ומה לא. בכנס בטיחות שנערך באחרונה בתחנה המטאורולוגית, אמר אחד מוותיקי משרד התחבורה, כי המקום ניבחר שכן מידת השפעת המשרד על תאונות הדרכים, זהה להשפעתו על מזג האויר. עת נכנס ח"כ יחזקאל לתפקידו, עבר את משוכת הדיונים הקשה בסמכויות, בהליך קליטה בו תוצב ח"כ לנדבר עם שובה בסוף השבוע ארצה. יחזקאל ביקש לעצמו את הטיפול בנושא הבטיחות בדרכים, אך ספק אם לנדבר תחזור על הטעות שעשה קודמה בתפקיד. "איזה תפקיד לאומי אינו כפוי טובה?", שואלת רטורית עוזרתה הפרלמנטרית של חברת הכנסת, המזכירה את קשת תפקידה הציבוריים של חברת הכנסת ובכלל זה את היותה יו"ר ועדת הכנסת לפניות הציבור ויו"ר איגוד עולי בריה"מ. שני גברים ואשה אחת, עומדים אם כך לשנות את מפת התחבורה במדינה