../images/Emo45.gif
לפני כמה ימים היה לנו דיון מעניין במעבדה שנאי עובד בה על לימודים בארץ לעומת לימודים ברוסיה. אחת מחברות המעבדה, רוסיה במקור, סיפרה כי מניסיונה האישי - התלמידים ברוסיה (בכיתות הנמוכות) לא פוצים את פיהם במהלך השיעור ולא מבקשים מהמורה להסביר שוב מחשש שיתפסו כ"טיפשים". היא טענה שבארץ זה לא כך, ושתלמידים מעודדים לשאול, להתעניין ו
ללמוד מהטעויות שלהם. אני לא יודע להעיד האם המצב שהיא תיארה נכון או כולל, אבל אין לי ספק שאם זה כך, זה חמור מאוד, משום שהאינטליגנציה של האדם נבנית על בסיס הפקת לקחים מהטעויות שהוא מבצע. זהו גם אלמנט בסיסי בקיום ההישרדותי של כל בע"ח. כך למשל, ישנם חרקים המתחקים בדפוסי הצבע והצורה של גופם לחרקים ארסיים או רעילים. מדוע? מפני שלאחר שטורפים מנסים לראשונה לאכול את החרקים הרעילים, אם הם שורדים את המפגש, הם לעולם לא ינסו לטרוף עוד פעם חרק שיידמה לחרק המקורי. המנגנון האבולוציוני הבסיסי הזה קיים בכל אחד מאיתנו - ללמוד מהטעויות שאנחנו עושים כדי להימנע מהן, ובכך להגביר את סיכויי ההישרדות שלנו. דוגמה אחרת, עד שלא תפגשו סירפד מקרוב, לא תדעו שלא כדאי להתקרב אליו שוב, ואחרי שתפגשו אותו מקרוב, אולי אפילו תחרדו למראהו של סרפד נוסף....... אז נכון שללמוד ש 2+2 זה 4 ולא משהו אחר זה לא "הישרדותי" ברמה כזו, אבל המנגנון הוא אותו מנגנון.
מודה לך על הדיון.