חשוב לקרוא
2006 לכבוד: פרופ' חנה רחמימוב דיקן הסטודנטים, האוניברסיטה העברית בירושלים מכותבים: פרופ' אהוד רזין, דיקן הפקולטה לרפואה. יקיר שגב, יו"ר אגודת הסטודנטים באוניברסיטה העברית מיכל טליאס, מנכ"ל אגודת הסטודנטים לרפואה מצ"ב : תכנית הכנס הבינלאומי לבריאות גאה (WORD) הנדון: תלונה על רקע אפלייה חברתית א.ג.נ., ביום חמישי, 22/6/2006, פניתי ליו"ר אגודת הסטודנטים לרפואה בירושלים - מר מוחמד אעויסאת במטרה לפרסם ולקדם את תכנית "הכנס הבינלאומי לבריאות גאה" אשר אני מפיקה במסגרת עבודתי בארגון "הבית הפתוח" כרכזת תחום הבריאות, ובקשתי היתה לתלות מודעה על לוחות המודעות בקמפוסים. מדובר בכנס סמי-מקצועי המיועד לקהל מקצועי כגון - נותני שירות רפואי, אנשים ממקצועות הטיפול, סטודנטים לתחומים אלו וכמובן לקהל הרחב. בכנס יידונו סוגיות רפואיות ייחודיות לקהילת ההומואים, לסביות, טרנסקסואלים וביסקסואלים (להט"ב) על הצדדים הנפשיים, הפיזיולוגיים, אפידמיולוגים, שאלות של גישה, בעיית דעות קדומות בקרב נותני שירות רפואי, נושאים ארגוניים ועוד. ברצוני להדגיש כי התכנייה נשלחה אל מר אעויסאת ואל מאיה מאגודת הסטודנטים, וכי בכנס משתתפים שלושה מומחים של "הדסה" (שלא שייכים לקהילה, אך רואים בחשיבות הכנס) ואחד מהם הוא פרופ' שלמה מעיין, ראש מחלקת איידס, ומרצה לאותם סטודנטים. הפנייה הראשונית נעשתה דרך מאיה העובדת באגודה אשר קישרה ביני לבין היו"ר מוחמד אעויסאת, ממנה קיבלתי תשובה חיובית בע"פ ושלחתי החומרים (תכנייה ) לאישור סופי. מאוחר יותר חזר אליי במייל יו"ר האגודה מר מוחמד אעויסאת עם הודעת הדחייה הנ"ל: "בדקתי את הנושא שוב וראיתי כי אירוע מטעם ארגונכם אינו נכלל ברשימת הארגונים, העמותות והמוסדות איתם אנו בקשר פרסומי לאירועים. על כן, אנא ראי במכתב זה ביטול לאישורנו לפרסום האירוע בקמפוסנו דרך אגודת הסטודנטים לרפואה בירושלים". התקשרתי שוב, הפעם ישירות למר אעויסאת, ועל תוכן שיחה זו למעשה ברצוני להתלונן. להלן עיקרי הדברים שעלו בשיחתנו, ואשר עוררו בי את הצורך לכתיבת מכתב זה: א. ניסיתי לברר כיצד ניתן להירשם לרשימת הארגונים הנ"ל והסברתי שאך טבעי שנשתף פעולה מכיוון שכבר קיים שיתוף פעולה עקיף בין הבית הפתוח וסטודנטים לרפואה מהדסה עין כרם. (דוגמא אחת מיני רבות: סטודנטים עובדים וכותבים עבודות גמר במסגרת מרכז בדיקות האיידס ברחוב שטראוס. את הבדיקות האנונימיות מממן הבית הפתוח בשיתוף פעולה מלא ופורה עם פרופ' שלמה מעיין, מרפאת STD שאנו יוזמים לפתוח ביחד עם פרופ' מעיין ו"הדסה" ועוד). ב. אחרי שהובן שיש בסיס לשיתוף פעולה הוסברו לי המניעים האמיתיים מאחורי דחיית בקשתי: העובדה ש"הכנס הבינלאומי לבריאות גאה" הוא חלק מ"אירועי הגאווה העולמיים בירושלים" (אשר במסגרתם, כמו כנס הבריאות, מתקיימים ימי עיון נוספים: "יום הנוער הגאה", "הכנס הגאה הבינ-דתי", "יום לזכויות אדם" וכן מצעד הגאווה ועוד), מקוממת ומכעיסה את ציבור הסטודנטים - לטענתו של אעסויאת. מר מוחמד עאויסאת הוסיף ושאל האם אני יודעת שמתנהל נגד אירועי הגאווה קמפיין בראשות ראש העיר מר לופוליאנסקי ואנשי דת שונים? (מה אני אמורה להסיק מזה? שהוא לקח צד?). ג. ניסיתי להסביר לו את הערך המקצועי של הכנס עבור הרפואנים לעתיד, קרי הסטודנטים אותם הוא מייצג: מחקרים רבים, חלקם ישראליים, הוכיחו שיש קשר של שתיקה בנוגע לנטייה מינית בין רופא למטופל. במקרים בהם הנושא רלוונטי לטיפול יש פגיעה במתן הטיפול עקב מבוכת רופא-מטופל. הכנס מנסה להתמודד עם התוצאות בשטח של מבוכה זו (למשל, יוזמה שתידון באחד הפנלים -הצורך במרפאה ייעודית שתתמחה בקהילת הלהט"ב כפי שקיימות בארה"ב ובמקומות נוספים). עוד דוגמא שהעליתי: רופאים לא יודעים להתמודד עם מטופלים מגוונים מגדרית (טראנסג'נדרים) הן מבחינת גישה והן מבחינת תופעות הטיפול ההורמונאלי. כל זאת אמור כלפי טיפול רפואי רגיל. הכנס הנ"ל יקיים סדנא בנושא שתועבר ע"י מומחה מניו-יורק (ד"ר גל מאייר, CALLEN-LORDE.ORG ). כמו בן, יתקיימו הרצאות וסדנאות שתגענה בתחומי בריאות הנפש השונים. דוגמאות נוספות אפשר למצוא בתכניית הכנס המצורפת להתרשמותך. נשמח מאד באם תעיין בה. ד. מר עאויסאת הסכים איתי (!) בשלב זה על הערך המקצועי של הכנס, בעיקר בהקשר של הסטודנטים, רופאינו לעתיד. ה. לבסוף, טיעונו המסכם והמקומם יש לומר, היה כך: ציבור הסטודנטים מקהילת הלהט"ב הוא מיעוט מצומצם בקרב הסטודנטים. הסטודנטים לדידו מתחלקים להלן: 1/3 דתיים, 1/3 ערבים, 1/3 חילונים. על כן אם תפורסם תכנית כנס הבריאות הנ"ל יקומו עליו, בכעס רב לפחות 2/3 מהסטודנטים... הדחייה הייתה סופית. כל מחאותיי על כך שהכנס לא נועד לסטודנטים מהקהילה אלא לכלל ציבור הסטודנטים, שהסירוב שלו מנציח ומוכיח את אחת הבעיות איתם הכנס מנסה להתמודד - דעות קדומות של רופאים, ובורות מקצועית בנושאים מסוימים, לא הועילו. אני משערת שאכזבתי מיו"ר אגודת סטודנטים, שהכניס נימה אישית כאשר ציין שהוא עצמו מוסלמי-דתי, הייתה בלתי נמנעת. ניסיתי לשנות את דעתו גם דרך חברת וועד שרצתה לעזור, סטודנטית לרפואה - שנה שישית - נטע, אך טיעוניו הנ"ל הושמעו שוב באוזניה. כאשר המומחים הוותיקים מהדסה, נציגי משרד הבריאות בי-ם, קופת חולים "מכבי" ומומחים מחו"ל, משתפים פעולה ומכירים בחשיבותו של כנס זה, ואגודת הסטודנטים בבירת ישראל נוקטת גישה הומופובית חשוכה, אני תוהה מה עתיד הרפואה בישראל? וכיצד אמור אינדיבידואל להט"בי להתמודד עם צורך בטיפול רפואי? אני תקווה, שמכתב זה יעזור לנו להמנע מהעצב והמבוכה שעלו על רקע פנייתנו ליו"ר אגודת הסטודנטים וכי נוכל תמיד להרגיש כי אנו שייכים לחברה פלורליסטית, סובלנית ונאורה. ב כ ב ו ד ר ב, אורני גופר רכזת תכניות הבריאות הבית הפתוח בירושלים לגאווה ולסובלנות טל': 02-6253191 (שלוחה 135) [email protected] www.worldpride.net
2006 לכבוד: פרופ' חנה רחמימוב דיקן הסטודנטים, האוניברסיטה העברית בירושלים מכותבים: פרופ' אהוד רזין, דיקן הפקולטה לרפואה. יקיר שגב, יו"ר אגודת הסטודנטים באוניברסיטה העברית מיכל טליאס, מנכ"ל אגודת הסטודנטים לרפואה מצ"ב : תכנית הכנס הבינלאומי לבריאות גאה (WORD) הנדון: תלונה על רקע אפלייה חברתית א.ג.נ., ביום חמישי, 22/6/2006, פניתי ליו"ר אגודת הסטודנטים לרפואה בירושלים - מר מוחמד אעויסאת במטרה לפרסם ולקדם את תכנית "הכנס הבינלאומי לבריאות גאה" אשר אני מפיקה במסגרת עבודתי בארגון "הבית הפתוח" כרכזת תחום הבריאות, ובקשתי היתה לתלות מודעה על לוחות המודעות בקמפוסים. מדובר בכנס סמי-מקצועי המיועד לקהל מקצועי כגון - נותני שירות רפואי, אנשים ממקצועות הטיפול, סטודנטים לתחומים אלו וכמובן לקהל הרחב. בכנס יידונו סוגיות רפואיות ייחודיות לקהילת ההומואים, לסביות, טרנסקסואלים וביסקסואלים (להט"ב) על הצדדים הנפשיים, הפיזיולוגיים, אפידמיולוגים, שאלות של גישה, בעיית דעות קדומות בקרב נותני שירות רפואי, נושאים ארגוניים ועוד. ברצוני להדגיש כי התכנייה נשלחה אל מר אעויסאת ואל מאיה מאגודת הסטודנטים, וכי בכנס משתתפים שלושה מומחים של "הדסה" (שלא שייכים לקהילה, אך רואים בחשיבות הכנס) ואחד מהם הוא פרופ' שלמה מעיין, ראש מחלקת איידס, ומרצה לאותם סטודנטים. הפנייה הראשונית נעשתה דרך מאיה העובדת באגודה אשר קישרה ביני לבין היו"ר מוחמד אעויסאת, ממנה קיבלתי תשובה חיובית בע"פ ושלחתי החומרים (תכנייה ) לאישור סופי. מאוחר יותר חזר אליי במייל יו"ר האגודה מר מוחמד אעויסאת עם הודעת הדחייה הנ"ל: "בדקתי את הנושא שוב וראיתי כי אירוע מטעם ארגונכם אינו נכלל ברשימת הארגונים, העמותות והמוסדות איתם אנו בקשר פרסומי לאירועים. על כן, אנא ראי במכתב זה ביטול לאישורנו לפרסום האירוע בקמפוסנו דרך אגודת הסטודנטים לרפואה בירושלים". התקשרתי שוב, הפעם ישירות למר אעויסאת, ועל תוכן שיחה זו למעשה ברצוני להתלונן. להלן עיקרי הדברים שעלו בשיחתנו, ואשר עוררו בי את הצורך לכתיבת מכתב זה: א. ניסיתי לברר כיצד ניתן להירשם לרשימת הארגונים הנ"ל והסברתי שאך טבעי שנשתף פעולה מכיוון שכבר קיים שיתוף פעולה עקיף בין הבית הפתוח וסטודנטים לרפואה מהדסה עין כרם. (דוגמא אחת מיני רבות: סטודנטים עובדים וכותבים עבודות גמר במסגרת מרכז בדיקות האיידס ברחוב שטראוס. את הבדיקות האנונימיות מממן הבית הפתוח בשיתוף פעולה מלא ופורה עם פרופ' שלמה מעיין, מרפאת STD שאנו יוזמים לפתוח ביחד עם פרופ' מעיין ו"הדסה" ועוד). ב. אחרי שהובן שיש בסיס לשיתוף פעולה הוסברו לי המניעים האמיתיים מאחורי דחיית בקשתי: העובדה ש"הכנס הבינלאומי לבריאות גאה" הוא חלק מ"אירועי הגאווה העולמיים בירושלים" (אשר במסגרתם, כמו כנס הבריאות, מתקיימים ימי עיון נוספים: "יום הנוער הגאה", "הכנס הגאה הבינ-דתי", "יום לזכויות אדם" וכן מצעד הגאווה ועוד), מקוממת ומכעיסה את ציבור הסטודנטים - לטענתו של אעסויאת. מר מוחמד עאויסאת הוסיף ושאל האם אני יודעת שמתנהל נגד אירועי הגאווה קמפיין בראשות ראש העיר מר לופוליאנסקי ואנשי דת שונים? (מה אני אמורה להסיק מזה? שהוא לקח צד?). ג. ניסיתי להסביר לו את הערך המקצועי של הכנס עבור הרפואנים לעתיד, קרי הסטודנטים אותם הוא מייצג: מחקרים רבים, חלקם ישראליים, הוכיחו שיש קשר של שתיקה בנוגע לנטייה מינית בין רופא למטופל. במקרים בהם הנושא רלוונטי לטיפול יש פגיעה במתן הטיפול עקב מבוכת רופא-מטופל. הכנס מנסה להתמודד עם התוצאות בשטח של מבוכה זו (למשל, יוזמה שתידון באחד הפנלים -הצורך במרפאה ייעודית שתתמחה בקהילת הלהט"ב כפי שקיימות בארה"ב ובמקומות נוספים). עוד דוגמא שהעליתי: רופאים לא יודעים להתמודד עם מטופלים מגוונים מגדרית (טראנסג'נדרים) הן מבחינת גישה והן מבחינת תופעות הטיפול ההורמונאלי. כל זאת אמור כלפי טיפול רפואי רגיל. הכנס הנ"ל יקיים סדנא בנושא שתועבר ע"י מומחה מניו-יורק (ד"ר גל מאייר, CALLEN-LORDE.ORG ). כמו בן, יתקיימו הרצאות וסדנאות שתגענה בתחומי בריאות הנפש השונים. דוגמאות נוספות אפשר למצוא בתכניית הכנס המצורפת להתרשמותך. נשמח מאד באם תעיין בה. ד. מר עאויסאת הסכים איתי (!) בשלב זה על הערך המקצועי של הכנס, בעיקר בהקשר של הסטודנטים, רופאינו לעתיד. ה. לבסוף, טיעונו המסכם והמקומם יש לומר, היה כך: ציבור הסטודנטים מקהילת הלהט"ב הוא מיעוט מצומצם בקרב הסטודנטים. הסטודנטים לדידו מתחלקים להלן: 1/3 דתיים, 1/3 ערבים, 1/3 חילונים. על כן אם תפורסם תכנית כנס הבריאות הנ"ל יקומו עליו, בכעס רב לפחות 2/3 מהסטודנטים... הדחייה הייתה סופית. כל מחאותיי על כך שהכנס לא נועד לסטודנטים מהקהילה אלא לכלל ציבור הסטודנטים, שהסירוב שלו מנציח ומוכיח את אחת הבעיות איתם הכנס מנסה להתמודד - דעות קדומות של רופאים, ובורות מקצועית בנושאים מסוימים, לא הועילו. אני משערת שאכזבתי מיו"ר אגודת סטודנטים, שהכניס נימה אישית כאשר ציין שהוא עצמו מוסלמי-דתי, הייתה בלתי נמנעת. ניסיתי לשנות את דעתו גם דרך חברת וועד שרצתה לעזור, סטודנטית לרפואה - שנה שישית - נטע, אך טיעוניו הנ"ל הושמעו שוב באוזניה. כאשר המומחים הוותיקים מהדסה, נציגי משרד הבריאות בי-ם, קופת חולים "מכבי" ומומחים מחו"ל, משתפים פעולה ומכירים בחשיבותו של כנס זה, ואגודת הסטודנטים בבירת ישראל נוקטת גישה הומופובית חשוכה, אני תוהה מה עתיד הרפואה בישראל? וכיצד אמור אינדיבידואל להט"בי להתמודד עם צורך בטיפול רפואי? אני תקווה, שמכתב זה יעזור לנו להמנע מהעצב והמבוכה שעלו על רקע פנייתנו ליו"ר אגודת הסטודנטים וכי נוכל תמיד להרגיש כי אנו שייכים לחברה פלורליסטית, סובלנית ונאורה. ב כ ב ו ד ר ב, אורני גופר רכזת תכניות הבריאות הבית הפתוח בירושלים לגאווה ולסובלנות טל': 02-6253191 (שלוחה 135) [email protected] www.worldpride.net