לגבי השבת והחשמל
חוץ מחשמל שאסור דאוריייתא שזה מכשירים עם חוט להט ,
בגלל שהבערת אש תולדה של מלאכת מבעיר , מעוררת דינים נוספים כי אש הוא ביטוי של דין בעולם הגשמי , וכך גם כעס ועצבות והקפדה ושנאה...,
(מתוך בראשית תמן: דַּעֲלָהּ אִתְּמַר ‘לֹא תְבַעֲרוּ אֵשׁ בְּכֹל מוֹשְׁבוֹתֵיכֶם בְּיוֹם הַשַּׁבָּת’, וְהָכִי הוּא וַדַּאי דְּכָל מָאן דְּכָעִיס כְּאִלּוּ אוֹקִיד נוּרָא דְגֵיהִנָּם)
ביום שאמור להיות כולו חסד ושמחה,
לכן גם אין בית דין ודיני נפשות בשבת
מה זה מלאכה,
מלאכה היא אותיות מלאך,
כנגד ט"ל אורות יש ל"ט(לוט) מלאכות(של הייצר הרע/אגו)
בנוסף למלאכות יש תולדות,
וגם שבות(שביתה בשבת) שהם גדרות למלאכות והתולדות
שאר החשמל , שהוא דרבנן,(כנראה מותר במקרים של פיקוח נפש רק)
ברגע שסוגרים מעגל , זה תולדה של בונה כלי שמכיל אורות (חשמל בקבלים למשל),
ותולדה של מוליד ניצוצות חדשים של חשמל בזמן שבת, (אלא אם כן המכשיר היה דלוק לפני שבת)
שאותם ניצוצות לא היו בזמן בין השמשות לפני, (יש מצב גם שזה משתמש לזה גם במלאכים בזמן השבת,(יש מלאכים שנקראים חש"מל למשל) , במקום שיהיו בגן עדן(שמתכנס גם למעלה לגן עדן עליון) ושרים זמרה והלל לקב"ה בחומת לחש סתר המדרגה, זה עונג אדיר בשבילהם, ומטריח אותם לרדת לפה לעסוק בדברי חול, יכול להיות גם שלא , זה יכול להיות טעם , ויכול להיות גם דברים אחרים לגמרי , האמת שהטעם הפנימי בזה לא ידוע , אבל רמוז בדברי הראי"ה קוק שזה גם מבעיר אם אין חוט להט , כי חשמ"ל אותם מלאכים הם חיות אש ממללות , בנוסף לכך גם הדלקת אש כמו חוט להט יכולה להיעשות בשימוש על ידי מלאכים שנקראים אישים מלשון אש/דין)
(אז נכון , יש שעון שבת או אם משאירים דלוק לפני שבת , זה משהו אחר קצת , או אם מדליקים משהו דרך קלקול/בשינוי או גוי שעושה במקומך ברמז),
בנוסף יכול להיות בחלק תולדה של מכה בפטיש , בהתחלה יש מודולציה של חשמל,למשל פלורסט בזמן הדלקה מתכוונן לפעול , לפני שפועל רציף, בנוסף שינוי טמפרטורה במזגן,
בתנאים מסויימים יש היתר לשנות עוצמת זרם כשלא קשור לטמפרטורה(אבל מאוד נדיר)
בנוסף זה ,עובדין דחול / זילותא דשבת , שאולי לצורך מצווה מותר(לא יודע אם לתלמוד תורה או עונג שבת? או משהו זה לא בטוח, כנראה לפיקוח נפש יותר) , במקום שימוש חול
בנוסף זה מוקצה דרבנן (אלא אם כן זה מסכן אנשים בזמן שבת , אז אפשר לטלטל)
אומנם:
בשוגג(לא בטעות אבל בלי לדעת)/מתעסק(בטעות בלי לדעת), פחות חמורים מבמזיד(כלומר יודע את האיסור ועושה בכל זאת)
בכללי בפרהסיה(3 פעמים מול 10 איש) זה חמור יותר כלומר אין עולם הבא כנראה,
וגם אם מותר אסור בגלל מראית העין(לפני עיוור לא תיתן מכשול,והייתם נקיים מהשם ומישראל ) , ומה שאסור בגלל מראית עין, אפילו יותר אסור בחדרי חדרים כשאתה לבד,
כי הקירות רואים , ובבית דין של מעלה , הם יעידו מה עשית שם 60 שנה
אמירה לעכו"ם אסורה , האם אותו דין לאוטומציה של מכונות/ומחשות , כמו שעון שבת? דומה לעכו"ם? זה לא כזה פשוט , לרוב רק מכשירים כמו מיחם מעלית-שבת תאורה פלטה מזגן מאורר מותרים בשעון שבת
וגם עם שעון שבת , לא אמור להפעיל משהו שעושה רעש חזק וחריג שמפריע לאנשים אחרים בשבת שלהם , כמו מערכת סטריאו
לגבי טלוויזיה , VOD שלא פועל על ידי יהודים כמו תוכניות רציפות,
פחות בעייתי ,אבל עדיין מעשה חול שמוזיל את השבת , ולכן אסור,
לא נראה לי שסיבת עונג שבת תופסת בזה,
כי עיקר עונג שבת זה לא עונג ממקור חול בשבת אלא עונג מהשבת עצמה
לגבי תנור אינדוקציה לא בטוח שנכלל במבעיר דאוראייתה , כי זה מחמם באופן מגנטי ולא חוט להט , אבל זה איסור מבחינת מבשל (עירוב תבשילין לא יעזור פה)
לגבי אינטרנט:
החברה לרוב מפעילה תמיכה טכנית בשבת על ידי יהודים,
אבל יש כאלה שמפעילים גוים בשבתות במקום
מבחינת נורות LED זה פחות חמור משאר הנורות , כי הם כימיות/סינטטיות , ואין בהם חוט להט כלל,
לגבי מחשב/פלאפון:
מדפיס על דף = מלאכת כותב/מוחק , זה דאורייתא
שימוש במקלדת (כנראה בונה כלי) , במקום , להקליד עם העכבר זה פחות חמור
בנוסף,
,כתיבה על דיסק(הארדדיסק) יש לחשוש לאיסור דאורייתא של בונה כי עושה בכך כלי,
(אז עדיף מחשב בלי הארדדיסק אלא SSD , שלא ייבנה כלי)
אבל כותב לRAM שאין זה נחשב לכתב המתקיים,
ומה שכתב זמני ונעשה בשינוי(יד שמאל במקום ימין בעכבר... למשל), ועושה ריסט למחשב במוצאי שבת כדי שהכתב יהיה זמני),
כמובן שלא לסיים פרוייקטים של עבודה(מכה בפטיש),להעמיס על המעבד(יכול להיות מבעיר) או לעסוק בדברים שקשורים לאגו ותאוות וחול,
וכמה שפחות להנות מהחילול , ולכמה שפחות זמן , רק מה שחייב,
זה טיפה פחות חמור מאיך שהרוב משתמשים במחשב, אבל עדיין אסור ,
כי זה מעשה חול(אולי חוץ ממקרים של פיקוח נפש)
לגבי מכונית חשמלית לגמרי כמו טסלה, אין איסור דאוראייתא של מבעיר לעומת מכונית רגילה,
אבל אסור לצאת איתה 1 קילומטר בערך מהעיר שאתה נמצא בה,
כדי לא לעסוק בדברי חול ולא להסתכן בדינים וסכנות אחרות בזמן שבת,
אז מה קורה בזמן בין השמשות:
מתחיל התכנסות העולמות כלפי מעלה,
מעל הקליפות, ואת החיצונים ונשמות עולם התהו
נועלים מחוץ להישג ידם של בני אדם , שהם לא יפריעו לאנשים בזמן השבת,
על ידי דינים וייצר הרע , ובמקומם מושפעים אורות חסדים שממתקים את הדינים,
זה למה יש הרגשה של רוממות בשבת ומתיקות , במיוחד מי שמקפיד על שמחה ואחדות בשבת, וכמובן שלמלא אותה באור התורה,
בנוסף לנשמות עולם התהו , גם נשמות כף הקלע שבחפצים , עולים לשורש בבין השמשות, ומוצאי שבת חוזרים לחפצים, אז לא מטלטלים אותם מאיפה שהיו, כדי לא לעקור אותו משורשו הרוחני,
(מתוך בראשית תמן: יְצִיאוֹת הַשַּׁבָּת שְׁתַּיִם’, אִינוּן עֲקִירָה וְהַנָּחָה, דְעָבִיד לוֹן בְּבַת אַחַת, מָאן דְּאַעֲקַר חֵפֶץ מֵאַתְרֵיהּ וְאַנַּח לֵיהּ לְבַר מֵאַתְרֵיהּ וּמֵרְשׁוּתֵיהּ, כְּאִלּוּ אַעֲקַר אִילָנָא דְחַיֵּי דְּאִיהוּ אוֹת בְּרִית, וְאַנַּח לֵיהּ בִּרְשׁוּ נוּכְרָאָה)