חשש של אמא טריה

77771

New member
לרוני

רוני היי התינוק שלי מתעניין בילדים אחרים במשפחתון- אמנם לא ממש משחק עימם אך עולה עליהם, חוטף להם את המוצץ והבקבוק וכ"ו באיזה גיל גילו לילדך את האוטיזם ובן כמה הוא כיום? האם גם הוא לא עשה בגיל 10 חודשים פעולות פשוטות כגון מחיאת כף? אני מבינה על פי תשובתך- שהאוטיזם של ילדך כנראה לא מהחיסון- מדוע לא לחסן? תודה
 
ציפיטפוט את מבלבלת מושגים.. ומטעה

שלום לך ציפיטפוט, גם אם הצבעה דקלרטיבית מופיעה מאוחר יותר, זו אינה סיבה להתעלם מיכולות תקשורתיות המופיעות מוקדם בהרבה. את מבלבלת משחק משותף, שמופיע מאוחר יותר עם קשב משותף, המופיע בגיל 8-9 חודשים. קשב משותף חייב להופיע ואי הופעתו היא אחד הסימנים המקדימים לנזק תקשורתי. קשב משותף הוא כאשר התינוק משתף את אימו או הקרובים אליו ביכולות שלו. לדוגמא- מפיל מגדל קוביות וצוחק לאמא, מתחבא מתחת לשמיכה ומציץ לאמא, לוחץ על כפתור הפעלה ומלכסן מבט לוודא שרואים מה הוא עושה.. כל אלה הם סימנים תקינים של תקשורת תקינה. גם מחיאת כף תוך מבט לאמא או אכילת מזון תוך חיוך לאמא וחיקוי שלה תואם גיל זה. לידיעתך, גלגול בגיל 9 חודשים הוא בטווח איחור ניכר ושווה לבדוק את היכולת של תכנון תנועה מורכבת ההולך עם איחור מסוג זה. יש בהחלט אפשרות לאבחון של קשב סלקטיבי לגירויים בגיל המוקדם, העדפה של צפייה בטלויזיה או משחקים רפטיטיביים במקום התייחסות להורים ולסביבה. קשב סלקטיבי ותקשורת אינסטרומנטלית, שבה הוא מגיע לאם רק לצורך עזרה , ומושיט יד ללא קשר עיין, או מתייחס לילד אחר, רק כאשר הוא אוחז חפץ המעניין אותו, הם סימנים מוקדמים מדאיגים ואין להתעלם מהם, בשום אופן. עדיף להיות ער וקשוב ליכולות של הילד ולגשת לאבחון מוקדם ולא לבזבז זמן! אבחון מוקדם וטיפול מוקדם הם המפתח להתקדמות כל ילד וחבל על הזמן.
 

Sechel

New member
המלצה: לטפל

בגיל חמישה חודשים שמתי לב שבני לא מסתכל לי בעיניים. בגיל 7 חודשים הופנינו להתפתחות הילד. בגיל 9 חודשים התחלנו טיפול דיאדי אצל פסיכולוגית של המכון להתפתחות הילד - פעמיים בשבוע. בגיל 9 חודשים הילד לא נופף לשלום, לא מחה כפיים ( כפי שצויין, לא הביט בעיניים ), לא סובב ראשו כשקראו בשמו או כשדיברו אליו, לא הצביע על חפצים ועוד. הרופא אמר שהילד עוד קטן ומוקדם מדי לאבחן וכדאי לחכות. לא הסכמתי עם זה והתעקשתי על הטיפול הדיאדי. הנקודה היא שהתחלתי לטפל בו בגיל 9 חודשים כשהנחת המוצא היא: אם יש בעיה הרי הטיפול בשלב מוקדם הוא קריטי, אם אין בעיה - יופי וטיפלנו בו "לשוא". כמובן, שהייתה בעיה. הילד הלך בגיל 15 חודשים לגן אלוטף בת מונד וקודם שם המון ההמלצה שלי - טפלו בו בהקדם - גם אם אתם לא בטוחים שיש בעיה. בקופ"ח זה לא עולה ( לי לא עלה )
 
תודה, תודה לך על המובאות...

והיות ולא קראתי את המקורות שאליהם את מתייחסת אומר רק שילד שלא עשה שום קשב משותף לפני גיל שנה וחצי, גם לא עם אימו (אבל אולי כן עם הנאני או המטפלת...), שווה לראות כמה זמן איכות הוא הרוויח, ועם אימו בפרט... ומעבר לרמה המחקרית הכללית כאן שאלה אמא דאוגה לגבי סימנים מאד לא ספציפיים לליקוי תקשורתי ולכן התייחסתי לאלה שכן צריכים לעורר תשומת-לב. לגבי הילד שלה: קודם כל הוא עוקב במבט וקשוב לסביבה- שאלה הם סימנים תקינים לחלוטין ואז שווה גם לראות את הקשב המשותף שלו. ולגבי הערך העליון של גלגול, לרוב גלגול מאוחר נעשה עם חגורת האגן והרגליים (עם שימוש במנוף שלהן) ולא עם הגוו העליון והכתפיים. הילד פשוט "חיכה" עד שהרגליים יתפתחו מספיק, כדי להתגלגל בעזרתן. בחלק נכבד ממקרים אלה, רואים ילד משחק על הרצפה או ליד שולחן, עם גוו עליון שהופך כפוף בהדרגה ונטייה לשבת "מרוח" על השולחן או רכון קדימה, עם העברת המשקל באגן אל הסקרום ועצם הזנב. במקרים אלה יש כמובן מה לעשות בפיזיותרפיה ההתפתחותית (שזהו מקצועי), אך אני מאמינה שאת אמא מודעת וודאי ראית אם זהו גם המקרה אצלך. ואם הכל בסדר, אז עוד יותר טוב... תודה על המידע שלך ועל ההשתתפות בפורום וחג שמח. תלמה.
 

LeonardoDV

New member
מהתאורים שלך

בתור אבא לילד עם תסמונת אספרגר, אני לא יכול לאמר שזה נשמע כמו משהו מובהק וחד משמעי. בגיל שנה ילדים משחקים משחק מקביל ופחות אחד עם השני, כך שההתנהגות שלו בגן נשמעת לי די נורמאלית. לצורך השוואה בני בסביבות גיל שנה, התעלם לחלוטין מבני גילו ואם מישהו מילדי הגן נגע או התחכך בו בטעות, הוא הגיב בצרחות ובבכי. והוא כאמור מוגדר כאספרגר שזה רק "רבע אוטיסט". לא ציינת האם הוא יוצר קשר עין, מגיב לשמו? האם ישנן רגישיות שונות לצלילים מסויימים, בדים, אורות צבעים וכד'? שימי לב שחוץ מpdd יש עולם שלם של בעיות החל מבעיות שמיעה, ראיה, בעיות מוטוריות שונות. אני באמת מקווה שהכל בסדר וטוב שאת כל כך רגישה ואם יש לך חשד כלשהו תפני לאנשי מקצוע.
 

77771

New member
חשש של אמא טריה

שלום רב לאנשי הפורום אני אם לתינוק חייכן ערני וסקרן בן 10 חודשים- הוא עדיין לא מנופף לשלום ועושה כפיים והבנתי ממספר אנשים שזה יכול להוות סימן לאוטיזם- אני בחרדות איומות - קבעתי תור לבמכון להתפתחות הילד בעוד חודש ועד אז- איני יודעת מה לעשות תינוקי ערני, אומר אבא, מאוד סקרן ,אוהב חיבוקים ומאוד קשוב לסביבה אשמח לקבל תגובות בנוסף- האם לדעתכם לחסן אותו בגיל שנה בMMR ??.????
 

sophiep

New member
כמה עצות

טוב שקבעת תור. אבל אף אחד לא מכיר את הילד שלך כמו שאת מכירה אותו. תתחילי כבר עכשיו לרשום ולתעד את כל ההתנהגויות שהן מדאיגות, מוזרות או חריגות בעינייך, וכמובן לדעת גם כל התנהגות חדשה והישג לטובה. אל תסמכי על זה שהמומחים ישאלו את כל השאלות החשובות. ותתעדי, כי יום אחד לא תזכרי בדיוק איך היה, וייתכן שיום אחד גם אנשים אחרים יפקפקו בזכרונות שלך. האם הילד שלך מצביע על חפצים שהוא רוצה? האם הוא עוקב במבט כשאת מצביעה על משהו? האם הוא מגיב לשמו? האם הוא מחקה קולות שאתם משמיעים לו? הדברים הבסיסיים הללו חשובים מאוד, גם בגילו הצעיר.
 

77771

New member
אוטיזם- חשש

תודה על התשובות המהירות 1. הוא עדיין לא מצביע על מה שהוא רוצה אבל הוא יודע מה הוא רוצה ומושיט את היד לקחת, הוא עוקב במבט, מגיב לשמו , לא ממש מחקה קולות שלנו. 2. האם את אם לילד אוטיסט? תודה
 

sophiep

New member
אני עדיין כאן...

1. מאוד חשוב להבחין, אם הוא מצביע על חפצים כדי להפעיל את המבוגרים בסביבה שלו, או אם הוא מושיט יד כי הוא עצמאי ומנסה להשיג דברים בכוחות עצמו. זה אולי נראה דומה, אבל זה לא אותו הדבר. "עצמאות יתר" זה אחד התיאורים האופייניים לילדים שיש אצלהם חשד לאוטיזם: הם לא מסוגלים לבקש עזרה, ולכן עושים בכוחות עצמם. 2. אני לא יודעת אם הילד שלי אוטיסט, זה קצת תלוי בהגדרה, אבל הוא בהחלט חריג. לדעתי הוא כנראה איפשהו בצד הקל של הקשת האוטיסטית. צוות משולב איבחן אותו MSDD - אי אפשר להבין כלום מהאיבחון הזה. זה כאילו יותר קל מ-PDD, אבל רק כאילו. בגיל עשרה חודשים הבן שלי עוד לא נופף לשלום, לא מחה כפיים, לא חיקה קולות, לא עקב במבט ולא אמר "אבא" או כל מלה אחרת; הוא כן היה סקרן מאוד, חייכן מאוד, טוב מזג ומתוק. חיבוקים הוא לא ממש אהב בגיל הזה, היום כבר כן. ושמנו לב גם שהוא כאילו לא ידע איך "אמורים" לשחק עם צעצועים, לדוגמה, הוא מעולם לא הצמיד שפופרת טלפון לאוזן, מכוניות הוא נהג להפוך ולסובב את הגלגלים שלהן במקום להסיע, וכן הלאה. היום, אחרי ארבעה חודשים של עבודה עם קלינאית תקשורת וקצת פחות עם מרפאה בעיסוק, הוא התקדם מאוד. מבחינתי ההתקדמות הכי גדולה היא שעכשיו הוא מושיט ידיים ורץ אלי או אל מבוגרים קרובים אליו כדי לקבל חיבוק, להתנחם כשהוא עצוב. הוא גם לפעמים מושיט לנו צעצועים שנפעיל לו או עטים שנצייר לו ("מדביק" ליד שלנו, בלי ליצור קשר עין). לנופף לשלום - מדי פעם מתפלק לו, וזה תמיד מפתיע אותי; כנ"ל מחיאות כפיים. אבל להצביע על חפץ שהוא רוצה - את זה עוד לא ראיתי אותו עושה אפילו פעם אחת. אני מנהלת רישום של כל המילים שהוא אמר באופן ספונטני ובהקשר הנכון, ובינתיים הגעתי ל-50 מילים, שזה המון. בשבוע שעבר הוא ידע לזהות תמונות של פרה, כלב, משולש, ריבוע, פיל, קוף, חתול... כששאלתי אותו "מה זה" הוא ענה בקול צלול וברור. אבל השבוע לדוגמה, כמעט המלה היחידה שהוא הסכים להגיד היתה "גו" (קיצור של "עיגול"), ובעיקר הוא אמר את זה אם ניסיתי להוציא לו מן היד את החפץ העגול שהוא לוקח איתו לכל מקום, לגן, לאמבטיה, למיטה... כלומר, יש לו גם עליות ומורדות. אנשים שמסתכלים מן הצד ואין להם ניסיון עם ילדים אוטיסטים, כנראה לא רואים בו שום דבר חריג, כי הוא כזה חייכן ומתוק. אבל מי שיותר יודע מה לחפש, מוצא אצלו כל מיני סימנים לדאגה.
 

sophiep

New member
רק רציתי להבהיר...

...לגבי הילד שלי, אנחנו לא התחלנו בטיפולים כשהוא היה בן עשרה חודשים. בשלב הזה אולי היינו טיפה מודאגים אבל גם לנו היה נראה מוקדם מדי לפעול. כשהוא הגיע לגיל 15 חודשים ועדיין לא התקדם בכלל בתחום התקשורתי, לא הגיב לקריאה בשמו, לא פיתח אף ג'סטה תקשורתית ואף מילה - רק אז התחלנו בסבב פניות להתייעצות. התחלנו לעבוד איתו אצל קלינאית תקשורת בעצת פסיכולוגית כשהיה בן 17 חודשים. היום הוא בן 21 חודשים. אין לי איזה מדד, אבל תחושת הבטן שלי היא שב-4חודשי עבודה הוא התקדם הרבה מעבר למה שניתן היה לצפות בגלל הזמן בלבד, וצמצם את הפער בינו לבין בני גילו מחצי שנה או יותר להרבה פחות מזה. גם אני, כמו רבים מהאנשים שהגיבו כאן, חושבת שב-10 חודשים עוד מוקדם להיכנס לפניקה. אבל אני בהחלט חושבת שאת עושה את הדבר הנכון בזה שקבעת תור להתפתחות הילד, ובזה שניכנסת כאן לפורום להתייעץ. יש לך עכשיו קצת זמן פשוט לאסוף מידע וללמוד את הנושא, ומי ייתן ועד שתגמרי לאסוף מידע יתברר שלא היה בזה שום צורך! אני מאוד מזדהה איתך, כי התיאור שלך הזכיר לי מאוד את התינוק שלי. כמו שאמרתי, גם לי יש ילד סקרן, חייכן, ומעוניין בסביבתו - אבל בהחלט יש לו איזושהי בעיית תקשורת. הלוואי וידעתי לאן הוא מתפתח ולאן כל זה מוביל. בינתיים אני שמחה לחלוק איתך את הניסיון המועט שלי, מכמה חודשים קדימה...
 

77771

New member
קלינאית תקשורת

היי שוב האם את יכולה להמליץ על קלינאית תקשורת? תודה
 

אמאשלבן

New member
לא לחכות

לדעתי חבל לחכות חודש לתור, שבודאי לא יתן לך תשובות, אלא רק יהיה התחלת בירור, ולא להתחיל לטפל. אני הצטערתי על הזמן שחיכיתי מאז שפניתי לרופא ילדים פעם ראשונה, ועד שהתיאשתי מהתפתחות הילד, והלכתי לעשות אבחון פרטי (שגם לו חיכיתי חודשים בתור, ועוד חודשים עד שהסתיים). חבל על כל רגע. דרך התאורים שלך אי אפשר לתת תשובות, לא אנחנו, ולא אנשי מקצוע. יש ספקטרום רחב של בעיות. אני מאמינה גדולה בחוש האמהי. אם את חושבת שמשהו לא בסדר, במקביל לזה שאת מחכה בתור לברור, תיפני למרפאה בעיסוק/קלינאית תקשורת שמתמחה בגיל הרך ותבקשי שתתחיל לעבוד איתו. הן מספיק מנוסות, ואם יתברר בסוף שהילד סתם קצת איטי, ואין לו שום בעיה רצינית, לא הפסדת כלום, רק נתת לו קצת עזרה. להזיק זה לא יזיק, ולא תצטערי אח"כ שבזבזת זמן.
 

77771

New member
לאמא של בן

אשמח לקבל שם של קליאנאית תקשורת בהמרכז תודה
 
לא לחסן - מיד לקלינאי תקשורת

מנסיוני, אם יש ספק - זוהי האינטואיציה האימהית - לעצור כל תרופה. אפילו אקמול. כבר להתחיל טיפול אצל קלינאית תקשורת, להכניס הרבה פעילות, מוסיקה, ריקוד, שחיה, לימודי שפה נוספת - אם יש לכם אפשרות לחשוף את התינוק לשפה נוספת באינטנסיביות (אולי אפילו לתקופה קצרה מגורים בחו"ל) תכנסו להיסטריה. זה לא מזיק - מה שיותר היסטריה עכשיו תחסוך לכם 10 שנים אחר כך. אני לא מומחית - רק אמא עם ניסיון. המצב בהחלט הפיך אם לא תמשיכו לחסן. (לא רק החיסון שהזכרתם מסוכן - בקשו אך ורק חיסון מומת ולא מוחלש, קנו בעצמכם את החומר בארץ שאתם סומכים עליה) אזהרה - אני מוכרת כחולת נפש בעלת מחשבות שוא פרנואידיות (על רקע זה).- טענתי שמדובר בטירור וקונספירציה.
 

77771

New member
לריקשה הזאבה

גם אני היסטרית מאוד- ואני בטיפול ממליצה גם לך
 
לאמא 77771 שלום

אמנם כולם הזדהו עם דאגתך, אך אני חושבת שקודם כל כדאי להירגע. תיאור של תינוק ערני, סקרן, חייכן, אוהב חיבוקים ומאוד קשוב לסביבה- נשמע בהחלט מרגיע ולא סיבה לדאגה, גם אם אינו מוחא כפיים ו"שלום", יכול להיות שהוא קצת מאחר עם זה, וזה נשמע לי עדיין בטווח הנורמה!! (ואם זה יקרה בגיל שנה?). חיקוי מוטורי הוא רק מיומנות אחת הקשורה לתקשורת, ושאר הדברים נשמעים תקין. כולי תקווה שבפגישה במכון להתפתחות הילד יאמתו את העניין וירגיעו אותך בקשר לילד. בינתיים נסי להנות מן התינוק, לשחק עימו ולשמוח בהישגיו. בהצלחה.
 

77771

New member
למיה בן עזרא

היי האם תוכלי בבקשה להמליץ לי על קלינאית תקשורת טובה ואף מצויינת מאזור כפר סבא? תודה
 
למעלה