ח"כ ערביים על אלימות במגזר הערבי

ח"כ ערביים על אלימות במגזר הערבי

כדאי לקרוא את כל המאמר בקישור הנ"ל, הבאתי את תמצית הדברים.

www.knesset.gov.il/protocols/data/rtf/samim/2011-12-27.rtf

(בזמנו הבאתי את הדברים בסוף שרשור מאוד ארוך, כך שמעט מאוד ראו את הדברים, לכן אני מביא את הדברים שוב)

היו"ר טלב אלסאנע:

לא יכול להיות שילדים יוצאים מן הבית ואנחנו בספק אם הם יחזרו בשלום אל הבית, לא יכול להיות שאתה הולך לחתונה ותחטוף כדור במסגרת השמחה הזו. לא יכול להיות שאנשים הולכים בכבישים ולא חוזרים בשלום ולא יכול להיות שהרחוב הערבי יהיה מוצף בנשק, בכמויות כל כך אדירות ואנחנו עומדים במצב של אוזלת יד. לא יכול להיות שהבטחון האישי מעורער עד כדי כך ואנחנו במדינת ישראל אומרים שהם יכולים להגיע לכל פינה, לכל מקום, בזרוע ארוכה וקצרה ולא יכולים להגיע לישובים הערבים הסמוכים במידת האכיפה.

פעמוני האזהרה מצלצלים, האורות האדומים מהבהבים ואני אתן סקירה של מספר נתונים שנדהמתי לקבל:

80% מאירועי הירי הם במגזר הערבי, להזכירכם שהמגזר הערבי הוא בסך הכל 20% מאזרחי המדינה.51 מקרי הרצח במגזר הערבי, 18 מתוך 60, 48% מן ההצתות, 52% ממקרי השוד, איום על ראשי רשויות, בתי הספר - שהם המקום שאמור להתמודד עם התופעה לפעמים הם המקור של הבעיה. קטטה בין שני תלמידים מגיעה לקטטה בין שני שבטים. יש קשר בין סיבות העומק לכך, הענין של המצב הסוציואקונומי. כאשר רואים ש- 50% מן המשפחות חיות מתחת לקו העוני במגזר הערבי ומצד שני 50% ממקרי הרצח הם במגזר הערבי.

אחמד טיבי:

והתשובה הברורה והמוחצת תהיה: האלימות הפנימית והשימוש בנשק. לכן, לא פלא שזה הנושא המדובר ביותר בקרב החברה הערבית ולצערי הרב יש כל הזמן 'טריגר' להעלות אותו מחדש ואלה מעשי הרצח שמתרחשים כמעט כל שבוע או אפילו לפעמים בתדירות גבוהה יותר בישוב זה או אחר.

אני בא מישוב מוכה אלימות, לאחרונה התפרצה האלימות הזו שנית, העיירה טייבה. בשנים האחרונות עשרות מקרי רצח אבל, לצערי הרב, ה'מחלה' הזו התפשטה לישובים רבים ואין כמעט ישוב שלא סובל מן הדבר הזה.

אני רוצה לומר שלא תמיד המשטרה - גם אם יש לה רצון טוב או כלים, יכולה למנוע מקרה רצח מסוים. למשל, אם מישהו רוצה לרצוח אישה אז הוא לא צריך נשק חם, כי לפעמים הוא עושה את זה בדרכים אחרות והנושא הוא נושא מוסרי, ערכי של הפרט, שמשתמש באלימות ככלי לפתור בעיה או באלימות לשמה.

לא בכדי יושב הראש הזכיר את הנושא של ירי בחתונות. ירי בחתונות הוא תולדה ישירה של זמינות הנשק. כאשר יש נשק קל יותר להשתמש בו, קל יותר לבצע פשע או רצח או הרג בטעות, כמו שקרה לפני מספר חודשים, האח של החתן נהרג בגלל שימוש בנשק בעת חתונה.

אנחנו קוראים לכם למנוע ירי בחתונות. זה אלמנט ברוטאלי, לא תרבותי אבל גם הורג.

בי"ת, הזכרנו את הנושא של רצח נשים, הטענה הנבובה של "רצח נשים על רקע חילול כבוד המשפחה" אדוני יושב הראש, אין לה ולא כלום עם כבוד, גבר שרוצח אישה אין לו כבוד ולכן, השימוש במושגים חיוביים – לעתים על ידי דוברי המשטרה, בהודעות ל'ביפר', הוא שגוי, הוא לא נכון, הוא לא במקום. לא כבוד ולא רומנטיקה

לכן הצעתי הצעת חוק שתחסום את השימוש בביטויים החיוביים בהקשר של רצח.

הדבר החשוב ביותר הוא הסטטיסטיקה שהציג יושב הראש בהקדמה. 80% מאירועי הירי במגזר הערבי הם במגזר הערבי, יותר ממחצית מקרי הרצח, יש סטטיסטיקה שמדברת על 60% ויש על 40% אבל גם 51% זה נורא, אנחנו 20% מן האוכלוסיה ולכן, אנחנו קוראים לכם, למשטרה, ועדת המעקב הוציאה הודעה, קריאה, בקשה, דרישה, ואנחנו שבים ומעלים אותה כאן באמצעות הועדה, לאסוף את הנשק מן הישובים הערבים

בשבוע שעבר בטייבה היה אירוע של ירי מתמשך, שלושים דקות, עם מירדף בתוך הרחובות, אנשים חששו לצאת מן הבית, רק אחרי שהירי שנמשך חצי שעה נפסק, הגיעה המשטרה. זה נורא, אי אפשר לחיות. האדם, האזרח הפשוט, איבד את הרגשת הבטחון האישי שלו ולכן, נדרשת אחריות מכם אבל בעיקר, הביקורת העצמית צריכה להיות מופנית גם אלינו פנימה, צריך חינוך במסגדים, בבתי הספר, בבית, בעיתונות, בכל מקום, אלימות היא לא דרך, נשק הוא לא דרך ולכן, פתחנו בקמפיין לפני מספר חודשים, "די לאלימות!", "הנשק הורג אותנו!" וזה אכן קורה כל יום. תודה רבה.

גאלב מג'אדלה:

ראשית אני אומר, לפני שאנחנו מפנים כל דרישה מכל גורם, אנחנו לוקחים אחריות על עצמנו ועל חלקנו בנושא כי זה לא מתחיל במשטרה, זה מתחיל בבית, זה מתחיל בבית הספר, זה נמשך במסגרות החינוך הבלתי פורמאלי, זה ממשיך בעיריה או ברשות המקומית ובשלטון המקומי, זה נמשך בשלטון המרכזי ואחר כך גורמי האכיפה למיניהם. אז בואו קודם כל נניח את הנחות היסוד הנכונות, אדוני יושב הראש, ולכן אני אומר: הנושא מורכב. הוא מורכב, הוא סבוך, הוא הולך ומחמיר, זה כבר לא תופעה - כפי שנהגנו לומר לפני מספר שנים אלא זה מעבר לתופעה שמאיימת על שלמותה ועל ראשיה של החברה הערבית. אגב, גם על החברה הישראלית בכלל. האלימות, הפשיעה, העבריינות, הסמים,

אני לא רוצה להיכנס לפרטי הסוגים, אלימות נוער ונשים וקשישים, כל דבר הוא אלים והכל הוא אלימות, כל הפשיעה. אין העדפה לשום דבר ומבחינתנו זו עובדה, אם זה נער בן שתים עשרה, כפי שקרה לפני שבועיים או באום אל פאחם, משפחה שלמה, או במקום אחר אישה

היו"ר טלב אלסאנע:

המצב היום הוא מאד מאד מדאיג. אי אפשר להמשיך ולשתוק כי שתיקה מעודדת את התופעה.

ג'מאל זחאלקה:

הבעיה של האלימות והפשיעה בישובים הערבים מקבלת בשנים האחרונות ממדים מפלצתיים. אנחנו בחברה בחרדה, מגיעים למצבים שהורים מאד מפחדים על ילדיהם בלילה, ירי ברחובות, השתלטות של הפשיעה, כל כך מפחדים האנשים עד כדי כך שמשפחות וארגוני פשיעה מקבלים מקום של כבוד בישוב בכח, לא בגלל שאנשים אוהבים אותם אלא בגלל שהם כופים את עצמם.

דר' חאלד אבו עסבה יציג את המחקר שערך, בבקשה.

ד"ר חאלד אבו עסבה:

ולא חסרים מחקרים אמפיריים אשר מצביעים על מגמה של עלייה

ואני לא רוצה לחזור על דבריהם של חבר הכנסת שהקדימו אותי, המצב הוא קטסטרופאלי, המצב הוא בלתי נסבל

האלימות והפשיעה הולכות ומתפשטות והפכו לנגע קשה בחברה הערבית עד כדי כך שניתן להבחינן כמרכיב בחיי היומיום, כפי שחברי הכנסת פה גם ציינו, מי שלא חי את המציאות לא יודע על מה אנחנו מדברים, אנחנו מדברים על מציאות לפיה היום אין בטחון אישי לשום אדם בתוך ישוב ערבי, בטחון אישי פשוט לילד, למבוגר, במקום העבודה, בכל מקום, מציאות מאד מאד קשה שהנורה האדומה מזמן כבר נדלקה בגינה ולכן, זו אלימות או פשיעה שמתפשטת ואוכלת כל חלקה טובה בתוך החברה הערבית.

תופעת האלימות הפכה מהתנהגות אלימה לתרבות אלימה אשר באה לידי ביטוח בצורות שונות, אלימות פיזית, מילולית, נפשית, תופעות שחיתות, אופורטוניזם, שימוש בעוצמה שלטונית ככלי לקביעת הגמוניה, כל התנהגות שהיא התנהגות אלימה אפשר לאפיין אותה כהתנהגות אלימה אבל כשהיא תרבות והיא הופכת לתרבות אלימה, אז גם השיח הופך להיות, השיח הופך להיות אלים, גם האינטראקציה בין הפרט לבין השלטון הופכת להיות אלימה, גם היחסים בין הפרט לבין הפרט האחר הופכים להיות אלימים ואני מדבר על תרבות שהיא תרבות אלימה ולא על אלימות גרידא.

מי אשם? החברה אשמה, המועצה אשמה, האנשים אשמים

יש תחושה בישובים הערביים שאין להם בטחון וברגע שלי אין בטחון והמדינה אינה מספקת לי בטחון אז אני צריך לספק לעצמי בטחון, ואז לא פלא שיש לי נשק, סליחה שאני אומר את זה ממש בגסות כזו, ואנשים רוכשים להם נשק כדי שהם יגנו על עצמם ולכן, לא צריך להתפלא למה אנשים מחזיקים נשק, תנו לי בטחון אז אני לא צריך את הנשק הזה ואני לא צריך את הפושעים ואני לא צריך את המאפיות שנמצאות בכל מקום.

המוסד החינוכי חייב ליטול אחריות חברתית בכל הקשור לחינוך הילדים בצד אחד ומתן אופק עתידי לכל התלמידים בצד השני.


חנין זועבי:

לא אחזור על הטרגדיה, לא תופעה - זו טרגדיה שאנחנו מדברים עליה ואני לא אחזור גם על כמה אנחנו, כחברה, וכנציגים של החברה, לוקחים אחריות על עצמנו, הרי עצם הדיון הזה הוא לקיחת האחריות

ויש לנו סטטיסטיקה פשוטה, שהיא אומרת: לא רק שאחוז מקרי הרצח בחברה הערבית הוא פי שלש מאחוז החברה הערבית מכלל האוכלוסיה אלא גם התיקים שנסגרים הם יותר מן התיקים שנסגרים כאשר מקרה הרצח הם מקרים בקהילה היהודית ומספר התיקים שנפתחים הוא גם יותר נמוך בחברה הערבית
 
המשך

זידאן בדראן:

קודם כל אני לא רוצה להאשים אף אחד, מי אשם, מי גורם לזה, אנחנו רוצים קודם כל לקחת אחריות על עצמנו. אני שואל את השאלה הזו: כמה מראשי המועצות הערביות וראשי הרשויות, בתקציב השנתי שערכו השנה, שמו איזה פיסקה לאלימות, למלחמה באלימות? אני בטוח ש- 90% אף אחד.

לכן, אלימות לא יוצאת מתוך משרדי הממשלה, כל האלימות יוצאת מתוכנו, אנחנו, כחברה ערבית. אם אנחנו לא נעמוד, כל חבר כנסת שנמצא בחתונה ויורים בחתונה, הוא יוצא מן החתונה ואומר: אני יצאתי מן החתונה בגלל היריות – עם זה אנחנו מתחילים לדבר.

זה חלק, יריות בחתונה הן חלק מאלימת. כשחבר הכנסת מוחמד ברכה ייצא מחתונה כי יש יורים והוא יגיד: אני יצאתי בגלל יריות אז זה ילמד לקח את החתן ואת האנשים בסביבה, שלא יורים בחתונה ומכאן אנחנו מתחילים למגר את הנשק הזה.

זידאן בדראן:

לכן אני, כראש רשות, קורא לעמיתיי כאן, קודם כל אנחנו בתוך תוכנו, בתוך הרשות צריכים לפעול עם תכנית שהיא ארוכת טווח למיגור האלימות, לא לסמוך על משרדי הממשלה, לא לסמוך על המשטרה, לצערי, שעדיין לא עושה - - -

קריאה:

גם ראשי הרשויות עצמם הם מאויימים.

זידאן בדראן:

על זה אני לא רוצה לדבר, על זה אני לא רוצה לדבר, היא לא עושה מאומה על מנת למגר את התופעה הזו וזה לא בגללם שאין להם את כח האדם כי אנחנו לא עוזרים להם, אנחנו לא עוזרים להם למגר את התופעה.

כמאל ראיין:

מה נעשה תגיד לנו מה נעשה?

זידאן בדראן:

יש הרבה דברים. כשאתה שומע יריות בלילה אתה צריך להתקשר כשאתה שומע יריות. מאיזה כיוון הן מגיעות. לא לפחד.

ד"ר יאסר חוג'ראת:

יש פרוייקט של "עיר ללא אלימות" כשבעצם חלק גדול מן הישובים הערבים נכנסו לזה

סנ"צ אביעד סוהר:

שבמהלכה הופללו למעלה משמונים מופללים בנושא של סמים, אלימות ואמצעי לחימה, ששים וששה מהם היו מהמגזר הערבי.

קריאה:

איפה רוב הנשק שנמצא במגזר הערבי? מה המקור שלו? מהיכן הוא מגיע?

סנ"צ אביעד סוהר:

יש על פי מחקרים שלנו – ואני לא אכנס יותר מדי לענין הזה, אבל זה נשק שנגנב מבתים של אזרחים, לגבי חלקו אתם יכולים להגיד שהוא מוברח מן השטחים וחלק מן הנשק הוא בייצור מקומי, נשק שמסוגל להרוג, אויל לא באיכות של נשקים תקניים אבל בהחלט מסוגל להרוג.

גאלב מג'אדלה:

ומהצבא לא?

סנ"צ אביעד סוהר:

גם מן הצבא.

גאלב מג'אדלה:

לא הזכרת את זה.

סנ"צ אביעד סוהר:

לא הזכרתי את זה, צודק, גם מן הצבא. היתה גניבה גם מן המשטרה.

היו"ר טלב אלסאנע:

כי כולם מזמינים, תבואו, תשיגו את הנשק, זה הורג אותנו, זה מה שאנשים אומרים, זה כל הקהילה צועקת: תאספו את הנשק הזה.

מסעוד גנאים:

אנחנו רואים את הפרי המר, היריות, האלימות, הם הפרי, הפרי המר והנתונים שנתן השר לבטחון פנים אתמול לפיהם 80% ממקרי הרצח בכל ישראל הם אצלנו בחברה הערבית ואנחנו מעל 50% מכל השאר, אם זה שוד או אם אלו הצתות אבל, צריכים לטפל בשרשים וכדי לטפל בשרשים אלו תכניות שהן לא פשוטות, כי הן במישור החינוכי התודעתי, אנחנו מדברים על ערכים שלנו בחברה

אנחנו גם לא מכחישים את זה שיש אחריות עלינו כחברה, כחברה ערבית, כולנו, אם אנחנו מחנכים או ראשי רשויות או חברי כנסת, אחריות שצריך למלא אותה. אני מקווה שביחד כולנו נצליח באמת לעמוד בפני הגל הזה, הצונאמי הזה, שהוא בסוף מסכן את קיומנו כחברה הערבית.

היו"ר טלב אלסאנע:

אמר פה דר' חאלד אבו עסבה על חברה במשבר, חברה במשבר זהות, חברה במעבר, האם יש תכניות לגבי הענין של הזהות, לגבי ההתמודדות עם אלימות ולא רק הישגים ולימודיים עם תחרותוית אלא יותר סבלנות, יותר תכנים ערכיים, יותר יחס אנושי, יותר ניתוב של הכעס לכיוונים חיוביים ויצירתיים?

עינב לוק:

אנחנו רואים ששיעור גבוה של תלמידים במגזר הערבי דוברי ערבית בהשוואה לדוברי עברית במגזר מדווחים כי הם מעורבים באלימות חמורה ועקיפה, לעומת דוברי עברית ששם אנחנו רואים את האלימות המתונה של דחיפות ומכות, זאת אומרת אלה ההבדלים בין שני המגזרים.

הילדים בבתי הספר, על פי נתוני המיצ"ב, 17% מתלמידי בתי הספר בכיתות ה' ו-ו' מדווחים שהיו מעורבים באלימות, היו קרבנות לאלימות, ב כיתות ז' ו-ח'

עולה עג'מי:

שלום, אני מעמותת "נשים נגד אלימות", אני מצטערת אבל נמאס לי לברך אתכם על דיונים שמעלים את כל נושא האלימות בכנסת. אתן הסבר קצר, אני רוצה להתמקד בכל נושא האלימות נגד נשים ערביות. לפני חודש וחצי הציג מרכז המחקר והמידע של הכנסת ש- 98.5% מן התיקים של רצח נשים ערביות נסגרו מחוסר ראיות, ב-2011 עשר נשים נרצחו מתוך שש עשרה, עשר נשים ערביות, רק תיק אחד פוענח והסבר לזה הוא מאד חשוב.

עו"ד מורסי אבו מך:

אנחנו במגזר הערבי עדיין לא מצליחים להבין שאנחנו צריכים לשתף פעולה עם המשטרה במקרים כמו מקרה של רצח, כי יש הרבה אנשים שיש להם אינפורמציה בבית ובסופו של יום הוא אומר: אני מעדיף לא למסור את הפרטים למשטרה אלא להשאיר את זה בבית

עו"ד מורסי אבו מך:

לכן אם אנחנו נחפש היום איפה יש אלימות במגזר הערבי או היהודי אני אגיד לך איפה, האלימות היא ברובה במגזר הערבי

מוחמד ברכה:

רבותי, אני לא ארבה במלים על האחריות שנדרשת מאתנו כפרנסי הציבור הערבי, אם כחברי כנסת, אם כחברי מועצות, אם כמחנכים, אנשי דת, וראשי בית, תא משפחתי. אם אני אאשים אז אני אאשים את עצמנו גם בענין הזה אבל, אני גם מאשים בעיקר את המדינה

רדא ג'אבר:

בתשובה להערת חברת הכנסת חנין זועבי שלא נשמעה אני אומר שכן, אבל זו לא הבעיה העיקרית של המגזר הערבי עכשיו כי הבעיה העיקרית – וצריך להגיד את זה בצורה מאד חריפה – היא שיש ארגוני פשיעה ויש פשיעה מאורגנת שכמעט ומשתלטת על המרחב הציבורי של הציבור הערבי ועל הישובים הערבים בישראל והיא כמעט נותנת את הטון בכל עיר ועיר ובישוב וישוב. רוב המקרים הקטלניים ומקרי האלימות הקשים והאמל"ח וההשתלטות על הנתח הזה, הוא של אנשים שהשתלטו על המגזר הערבי בנקודה הזו

יש גם לנו טיעונים כלפי המשטרה וגם למשטרה יש טיעונים כלפינו על שאנחנו לא משתפים פעולה, באים לעצור אנשים והמשטרה מתמודדת עם אנשים שלא סומכים עליה ומתקשה לאכוף את החוק במגזר הערבי.

יש חוסר אמון מוחלט בין המשטרה לבין הציבור הערבי וחוסר האמון הזה הוא הדדי.

בטייבה, למשל, שאני רוצה רק קנסות על חגורה ולא להתמודד עם עבריינים שמשתוללים עשרים דקות ברחובות טייבה, בין תשע לתשע ועשרים, וקרב יריות בין ברחובות

יסמין יחיא:

אני רוצה להציג את הכובע השני שלי, אני מטפלת בילדים שנפגעו מינית, אני מטפלת במרכז "רימונים" וכשאני מבקשת מן ההורים לשלוח את הילדים למשטרה לדבר אז הם אומרים: אנחנו לא רוצים שהמשטרה תגייס את הבנים שלנו להיות משת"פים במשטרה

אברהים מואסי:

רבותי, צהרים טובים. אני בא מבקה, בקה עיר מרכזית, הסטטיסטיקה המצערת מראה שהפונקציה עולה, מספר ההרוגים ומספר הנפצעים, המריבות, הקטטות, תמיד עולה אצלנו.
 

טל6881

New member
מקפיץ את זה, כיוון שמדובר בדיון

חשוב ביותר - אפילו פורץ דרך במידת מה (כמובן שדבריהם של החכ"ים הנכבדים לא יישמעו כך בתקשורת) - אבל לפחות יש תזוזה קלה מהמאנטרה של ה"ציונים אשמים בהכל, פלסטין בילאדנה, משטרה אפליה" וכו'.
 
טוב שאפשר לדבר על זה

החברה הערבית הישראלית שממנה אני מגיע היא זו שאשמה במצבה הנוכחי. כי אין כינור מנגן את המנגינה, קובע אותה הפורט על המיתרים. כלומר אין המשטרה קובעת את תוכה אלא קובע אותה עושה המעשים כי אין הכינור קובע את המנגינה אלא קובע אותה הפורט על המיתרים. החברה חייבת שינוי מהותי מוקדם כבר בבית הספר חייבים החלדים ללמוד ערכי חיים שונים. במקום שחברי הכנסת הערבים כמו מפלגת בל"ד אשר מכניסים ערכים של שחיתות בחברה. אני מתכוון לבחירות הקודמות לכנסת ה-19. היה זוועה המפלגה קיבלה סכום כסף אדיר כתרומה ממדינה ערבית לתעמולה ולקבלנות. היה פשוט זוועה. איך מרגישים הילדים שנאלצים לגדול עם ערכים חברתיים כאלה? היה פשוט הלם, בשביל 600 שקלים לבחור במפלגה שכמובן הפיקה תוצאות מעולות כלומר 5 חכ"ים.
ואף אחד בחברה לא מדבר על זה .
 
למעלה