ח' כ' ק' מה בא מתי

רוטביה

New member
ח' כ' ק' מה בא מתי

"בגד כפת בראש מילה", נשמע מוכר, או שמעדיפים לשכוח? אז מסתבר שאפשר להשתמש בחוקים לשוניים כאלה, גם אם לא באמת יודעים אותם לעומק, כדי להתמודד עם שגיאות כתיב. חשבתי שזה עשוי לעניין אותכם. הצליל ח בראש מילה חייב להיות האות ח', כי אם היתה שם כ' היא היתה דגושה. והצליל ק בסוף מילה חייב להיות ק', כי אם היתה שם כ' היא לא היתה דגושה. מילה שבחלק מהטטיות שלה מופיע הצליל ק ובחלק הצליל ח, צריך לכתוב באות כ'. נסו להטות את המילה "כתב" כך שה-כ' לא תהיה בתחילת המילה ותראו שהצליל משתנה - "לכתוב". לעומת זאת ב"חשב" ו"לחשוב" הצליל אינו משתנה וכנ"ל לגבי "קשר" ו"לקשור". מילה שיש לה את הצליל ח בסוף מילה יכולה להיות ח' או כ', אך אם זה ח' כשנהפוך אותה לשם פועל, וגם בכמה מקרים נוספים, היא תקבל את הצליל אח (פתח גנובה). זה קורה למשל ב"ברח" ו"לברוח" ולא ב"משך" ו"למשוך". יש עוד כמה טריקים כאלה, אם זה נראה לכם מעניין. וזה עובד, גם בעבודה עם ילדים ביסודי, כשמסבירים את זה תוך הדגשת הצלילים כפי שהם נשמעים.
 
להקדים ../images/Emo184.gif למכה..

מצוין רוטביה - זה מעולה לתת חוקים. בהחלט אנחנו שמחים עם חוקים. תוכלי לתת לנו עוד טריקים ? אולי נפתח סדרת טריקים לכתיב.. זה תמיד חשוב. נראה לי שהמורות ביסודי שכחו מה זה ללמד תיקון שגיאות כתיב. טוב, לא כולן... אבל יותר מדי ממה שאני פוגשת בכיתות ג' ד' יש להם שגיאות כתיב. אלו אחר כך בקלות נחשבים כלקויי למידה, ולמה ? אפשר לשפר את העניין מקטנות, ולמנוע בעיות גדולות לאחר כך. עוד תרופות, יש ? תני לנו.
 
אני מתאמן על זה כשאני מקריא לילד

שוב ושוב ושוב את אותו סיפור. מי אמר שאין יתרונות לגידול ילד אוטיסט (עם טיפה רפטטיביות)
 
כך לימדו אותי: יש להשתמש גם ביתרון

שמגבלה נותנת. בכשיר המיועד לעיוורים, למשל, יכול לדרוש תפישה שמיעתית טובה יותר מהרגיל להפעלתו.
 
למעלה