טבלת עיצוב התנהגות

מ נ ט ו ר

New member
טבלת עיצוב התנהגות

שלום לפורום הנפלא. צריכה בבקשה את עזרתכם. אני אמא לילד בכיתה ב'. תלמיד טוב באופן כללי, אך בתקופה האחרונה ישנם קשיים בהכנת שעורי הבית. הוא אינו מוכן לשבת לבד ולהכין את השיעורים. גם כשאני יושבת איתו הוא רוצה כל הזמן שאני אקריא לו את המשימות. הוא טוען שהוא לא יודע ולא מבין. (יש לציין שהוא קורא מצוין ומבין מה שקורא).הוא פשוט כאילו מתעצל ורוצה שאני אכין בשבילו את השיעורים. חשבתי לעשות לו טבלה שתפתח אצלו את יכולת העצמאות והאחריות להכין שעורי בית לבד אך אינני יודעת בדיוק כיצד לעשות זאת, מה לכתוב ואיך. האם תוכלו לעזור לי בהכנת טבלה שכזאת ובאותו אופן גם משהו שיוכל לעזור בהכנת תיק הלימודים ליום המחרת. אשמח גם לקבל רעיונות נוספים. תודה.
 
אני לא איש מקצוע...

אבל זה נראה כמו נטיה טבעית של ילד חכם לדבר על הנושא ולא לקבל הנחות יסוד כמובנות מאליהן. גם סוקרטס, כששאלו אותו כל מיני שאלות הוא עירער את עצם השאלה וטען שהוא לא יודע מלכתחילה מהו הנושא שאליו היא מתייחסת. למשל- שאלו אותו "אילו מידות טובות יש?" הוא טען שאינו יודע בכלל מהי מידה טובה, ומכאן אילץ את הדובר השני לחקור יחד איתו מהי מידה טובה. ההתנהגות ה"בעייתית" הזו היא אהבת חוכמה- פילוסופיה, והאמצעי שלה הוא דיאלקטיקה- דו שיח. יש להבין שהחינוך בימינו לא נותן לדבר על החומר בדיאלוג אלא לכל היותר נותן "להצביע ולשאול שאלה" את המורה הסמכותי בעוד ארבעים ילדים צועקים מסביב ומחרישים אוזניים ואין כל שהות לחשוב ולנסח את הדברים כראוי, ובטח שאסור לערער על הנחות היסוד של המורה, כי יש לו לוח זמנים והוא רוצה להספיק "להעביר את החומר". כך שהאשמה היא בתנאי הלימוד המכאניים האלו, ואילו ילד שמתעקש על שיחה הוא הגורם הבריא ואוהב החוכמה. אולי תמצאי לו מסגרת אחרת מבית הספר שלו או אולי תארגני לו קבוצה של ילדים שיעשו "קבוצת לימוד" וכך ילמדו כהלכה. תצטרכי להדריך אותם, בהתחלה לפחות, וליזום דיונים לפי המחברות שלהם אבל זה ישתלם להם אם זה יתפקד כראוי. אין מה לעשות- ילדים הם לא שואב אבק שבולעים כל קישקוש שמלמדים אותם- יש להם שכל. וטוב שכך.
 
רעיונות לילד

אצלנו הייתה בעיה דומה עם הילדה. זה התחיל מכך "שקשה" לה לסדר לבד מערכת, שוכחת פתאום שהיו שיעורים במקצוע זה או אחר. בהתחלה הייתי יושבת לידה כשהיתה מכינה שיעורים ואחר כך ביקשה שנקרא ביחד ואז זה נמשך שאני קוראת לה לבד ועוד. בקיצור הכנתי טבלה מבריסטול למעלה רשמתי את ימי השבוע ובצד את המטלות כמו סידור מערכת,הכנת שיעורים בחשבון, הכנת שיעורים בתורה, הכנת שיעורים בעברית (שפה) - לכל מקצוע שיש בדרך כלל שיעורים את רושמת. את הבריסטול תלינו על הארון. כל מטלה שהילדה ניסתה לעשות לבד או ניגשה אליה לבד למרות שאחר כך עזרתי לה אבל עצם הרעיון שהיא ניסתה היא קיבלה מדבקה.וככה כל השבוע. מסכמים מראש על מספר מדבקות שצריכים להיות במהלך היום, השבוע. אם הילדה עמדה במטלות-מדבקות קיבלה תגמול בסוף השבוע. התגמול לא צריך להיות משהוא מטורף יש הרבה רעיונות בחנויות של ה-2 שקל, שבוע אחד למשל הילדה קיבלה בונוס גלידה עם שתי כדורים דברים שבנים אוהבים - גולות, מכוניות, מחברות עם דמויות מצוירות כמו דרגון בולזי או פו הדוב כל דבר קטן שיעשה טוב לילד, שבוע אחד תיגמלנו את הילדה בכך שהיא יכלה ללכת לישון קצת יותר מאוחר מבדרך כלל. אפשר לתגמל גם למשל עם יש מספר מדבקות בשבוע אז את מוותרת לו יום אחד בסידור המערכת ואת מסדרת לו את התיק לנו זה עזר מאוד
 
עידוד ההתנהגות בעיצובה

קודם כל לשוחח ולהבין מה המקור לעניין. אם הוא אומר שהוא לא מבין, ואת אומרת שהוא מבין, צריך לראות מה הוא חושב שהוא כן מבין... ומתוך כך להראות שמה שהוא לא מבין זה משהו קטנצ'יק... וללמד איך הוא יכול לדעת מה הנכון ואיך לעשות.
כדאי לבדוק מה קורה, גם בביה"ס, לפעמים יש הורים שמכינים שיעורים עם הילדים במטרה לעזור, ויוצא, שהתשובות שלהם יהיו טובות יותר, ייתכן שיש לו חשש כזה. לבדוק...
אם מתברר שזו תלות ממקור בלתי ידוע - יש דרך להפוך אותו ללומד יותר עצמאי, לאט לאט. לא בבת אחת. ילד שרוצה שיעזרו לו בשיעורי הבית - משהו יש שם. לא סתם.
אחת הדרכים לעיצוב היא אכן מערכת שבועית ובה מסמנים כל יום את מידת העצמאות ומידת הצורך, תוך חיזוקים רבים לעצמאות. לעשות בהדרגה, לבנות ביחד איתו, להגיע כמובן, להסכמה איתו שזה יכול להיות טוב יותר. להנחות אותו לעזור לו, יחד עם זה להתוות את הדרך הנכונה. מערכת שעות ובדיקה יומיומית וחיזוקים = עיצוב שווה. ספרי לנו מה מצאת... בעיקר מה הסיבות שגילית. זה יכול להפתיע גם אותך וגם לעניין אותנו. בהצלחה.
 

מ נ ט ו ר

New member
תודה רבה על ההצעות

ניסיתי להכין טבלה אך נתקלתי בקושי מסוים, מה לכתוב בה. אני רוצה שהיא תעודד את בני להכין את השעורים לבד. שינסה להתמודד תחילה לבד עם השעורים ולא יבוא ישר אלי. אני צריכה עזרה במה אפשר לכתוב בטבלה זו למשל חשבתי לכתוב בה להסתכל ביומן ולראות במה יש שעורים היום, לקרוא את ההוראות ולנסות להבין אותן לפני שמתחילים לעבוד, לכתוב תשובה ברורה שאפשר להבין ולקרוא.אך האם זה נכון לכתוב ככה? אולי ישנם עוד דברים שאפשר לכתוב. אוכל לקבל דוגמא ?
 
למעלה