טואטה דה-דאנאן

gwizard

New member
טואטה דה-דאנאן

שלום לכולם! שאלה זו מופנת בעיקר ל-CATH כי אני יודע שאתה תותח במיטולוגיה אירית. כמובן שאם בבורותי פספסתי מישהו, אני מצטער. מה הפירוש המדוייק של טואטה דה-דאנאן ? לפי ספר שאני קורא עכשיו, טואטה דה - פירושה "עם ישראל" או "אלים עתיקים" ו-דאנאן - פירושו לא ידוע. אז אני מאוד רוצה לדעת מה הפירוש. בברכה קלטית נוצצת, אלון.
 

Justin Angel

New member
שרוף את הספר!

תוציא להורג את הסופר! תפוצץ את ההוצאה לאור! מה לעזעזל?! התרגום המקובל בשביל אנשים שלא בקיעים בחברה הקלטית הוא: "בניה של האלה דאנאן". למרות שtuatha זה למעשה לא התייחסות לילדים אלא למשהו קצת יותר מורכב מזה, אבל זה נושא לכמה ספרים.
 

Cath

New member
לא הייתי מגזים ב"תותח"..

כי כל אחד מחברי הדרואידים יכול ללא קושי להשיב לשאלה זו, אבל תודה בכל מקרה
טוב, ג´סטין כהרגלו ראדיקלי טיפה, אבל הוא צודק... אלו שטויות, וזה בדיוק מזכיר לי את המקרה של תנועת "ראסטה פאראיה", הטוענים ליהדות. לא נדון כאן על חבורת ג´אמאיקניים שעישנו ממש יותר מדי,אבל בשני המקרים אין שום קשר.. כמסופר היו 6 פלישות לאירלנד העתירה על ידי שבטים השייכים לעמים שונים לגמרי. אני ממליץ לך לקרוא לגבי כל פלישה, משום כל אחת מהן "עיצבה" בדרכה את נופי "איניש אלגה" (האי האציל=אירלנד). בפלישה החמישית עלו לחופי האי בני טואטה דה-דאנאן. (ממלכת האלה "דנו") לפי גישה אחת הם היו אותם צאצאים של בני נמד, אשר לחמו בפומורים והפסידו, ושאריותיהם נסו לאי יוון ואי צפון. "עם ישראל", אולי מיוחס להם בצורה מטאפורית על ידי הנזירים הנוצריים, אבל אין מה לעשות.. גם אותם צריכים לסבול. סה"כ טואטה דה הם נחשבים לאבות הקומים של האומה האירית, וללא ספק הדמויות שלהם הפכו מאגדות לישויות אלוהיות. אם אלו טרי דה דנה (שלושת האלי המלאכה) או מננן מק ליר(אל הים), ניתן לראות בהם אלים ללא ספק. כמו כן, לפי האגדות לאחר הפלישה של בני מיל,(כשלפחות לדעתי מוצדק נאמר כי היא "התרחשה" על מנת להצדיק את הקשר הנוצרי לאירלנד, ולהראות כי "האלים העתיקים" (טואטה), שהם גם אלים קלטים פאגאנים, נוצחו), ירדו טואטה לגבעות ונהייו אנשי ה"שי", אשר הקימו להם ממלכות מתחת לקרקע ויוצאים בלילות להלך על פני אירלנד, או "פאיות" במילים אחרות
אני מאמין כי הספר בו קראת את שני הביטוים הללו הוא "מיתולוגיה אירית" בהוצאת מפה, וזה ספר מומלץ ביותר, אך יש לדעת כי הזוג ליטני הם חוקרים, ולכן נוטים לזרוק המון היפותזות לאויר, ולעיתים לא מסבירים אותם במידה מספקת. אני מקווה כי הבהרתי את משמעות של הביטויים
 

Dia Leoghann

New member
דאנו, בייל, הטואטה - ארוך מאוד

המאמר הבא לקוח מתוך "קלטיקה ישראל" (אתר שכבודו במקומו מונח...
, וכבר הרבה זמן) כבר מקובל בקרב אנשים המתעניינים בתרבות הקלטית שהאלים הקדם נוצריים של אירלנד היו הטואט´ה דיי דאנאן – "אנשי האלה דאנו". בקרב הנאו-פגאנים כבר קיים תיאור ברור של האלה הזו, כך שישנם אנשים המתארים את עצמם כעובדי האלה דאנו. גם נפוצה הדעה או הטענה שבן זוגה של דאנו הוא בייל (Bile, בל, בלי מוור, בלנוס), ושהוא אביהם של האלים ובני האדם גם יחד, ולכן גם מעין אדון עולם המתים, או כיוון שפירוש שמו הוא "עץ", הוא מייצג את עץ העולם שהוא הציר של היקום ושל כל מרחב מקודש הנוצר בעת טקסים. ננסה לבחון את הרעיונות האלו עכשיו, ונתחיל בדמותה של דאנו עצמה. תחילה, עלינו לדעת שדאנו היא צורה בנויה מחדש. השם דאנו אינו מופיע בשום מקור אירי. אם נניח שדאנאן (Dannan כמו בטואט´ה דיי דאנאן), היא צורת קניין (לשוני), כלומר ה-n בסוף מסמלת שייכות, אזי היינו מצפים לראות צורת קניין כזו גם בשמות אחרים, למשל האלה אריו (Eriu) היתה הופכת לארן (Erenn), אך צורת שייכות כזו, או בשמות אחרים, אינה מופיעה כמעט בטקסטים, ובמקום שהיא כן מופיעה, היא מופיעה רק בשמות של זכרים. דבר שני, יש לציין שב"ספר הכיבושים של אירלנד", שהוא המקור העתיק ביותר למידע על הטואטה דיי דאנאן, דאנו, או אפילו בצורתה השנייה, דאנאן, לא מופיעה אפילו פעם אחת בתור האימא הקדומה. הדמות המופיעה בטקסט בתור אם, ויש דמיון בין שמה ובין השם דאנו היא דאנאנד (Dannand), או דונאנד (Donnand), בת דלבית´ בנו של אויימה. דונאנד שוכבת עם אביה ונולדים לה שלושה בנים, בריאן, לוכאר ולוכארבה (Brian, Luchar and Lucharba). שלושת אלה נודעו בשם "שלושת האלים של דאנאנד", ונאמר שכל הטואט´ה דיי דאנאן קיבלו את שמם משלושת אלה. אולם, בסיפור שנכתב עוד לפני "ספר הכיבושים" שלושת האחים האלו רוצחים את אביו של לוך (Lug), והופכים בעצם לאויבי הטואט´ה דיי דאנאן. במקום אחר ב"ספר הכיבושים" מוזכרים שוב "שלושת האלים של דונאנד" אך הפעם שמותיהם הם טריאל, בריאן וקט (Triall, Brian and Cet), והם בניו של ברס (Bress), השליט החצי-פומורי ואויבו הגדול של לוך בקרב מויטורה השני. נראה שאפילו כותבי "ספר הכיבושים" לפני יותר מאלף שנה לא היו בטוחים מי הם בדיוק "שלושת האלים של דונאנד". עוד מסופר לנו על דונאנד שיש לה ארבע בנות – אירגדין, באראנד, בי כויילה, ובי ט´דה (Airgdean, Barrand, Be Chuille, Be Thedhe). במקומות אחרים בטקסט הן נזכרות כאחיותיה ולא בנותיה, ואז הן כולן בנותיו של פלידייס (Flidais). מתוך כל בנותיה, או אחיותיה, דונאנד קשורה ביותר לבי כויילה, ובכמה מקומות הן מופיעות יחד בתואר "שתי הנשים בעלות האדמה" (di bantuathaig). אולם, בקרב מויטורה השני קורא לוך לבי קאלדה ודינאנד (Bi Culde and Dinand), שהן ללא ספק בי כויילה ודונאנד, לשמש בתור הבאנטואנטייד (Bantuathaid), תואר שפירושו מכשפה המשתמשת בכוחות ההרס. וכדי להוסיף לכל הבילבול, מספר לנו ספר הכיבושים שהמוריגו (אלת המלחמה והחורבן) היא האימא של שלושת האלים של דאנאן, ושדאנאד הוא בעצם שם נוסף שלה, ולמרות כל זאת, במקום אחר באותו הספר, מסופר לנו שהמוריגו ודאנאד הן בכלל אחיות, ושתיהן בנותיה של אירנמאהס (Earnmhas) שהיתה בעצמה בנטואט´ה, כלומר מכשפה המשתמשת בכוחות ההרס. ככל הנראה הכותבים של "ספר הכיבושים" נאלצו להתעסק עם כמות עצומה של אגדות אזוריות, שרבות מהן דומות זו לזו אך יש בהן הבדלים בשמות ובתפקידים. בנסיון לתפור את כל האגדות האלו למיתולוגיה אחת עקבית, הם לא הצליחו להימנע מיצירת בלבול מסוים באילנות היוחסין של גיבורי המיתולוגיה ובתפקידיהם. אי לכך "ספר הכיבושים" אינו יכול לשמש כמקור אמין להבנת שמות האלים הקדם נוצרים של אירלנד והיחסים ביניהם. במקרה של דאנו\דונאנד\דאנאן ישנו אלמט נוסף שיכול למשוך את תשומת ליבנו. שתי גבעות במערב מחוז מונסטר שנקראות "שדיה של אנאן" (Dha Chioch Anann), ובאמת נראות כמו שדיה של אישה ענקית שגופה הוא הארץ עצמה. בלשנים רבים מאמינים שאנאן, כמו דאנאן, היא צורת הקניין של השם אנו. ב"ספר הכיבושים" לא מופיעה לא אנו, ולא אנאן. אך מופיעה אנאנד שגם היא בתו של אירנמאהס. במקום אחר בספר הכיבושים כתוב עליה שהיא זהה גם לדונאנד וגם למוריגו, וכן שעל שמה קרויות גבעות "שדיה של אנאן" ועל שם בניה קרואים הטואט´ה דיי דאנאן. במאה ה-17 הוציא ג´פרי קיטינג את "אנציקלופדית הבסיס לידע האירי". באנציקלופדיה זו הוא מדגיש את הקשר בין דאנאן ובין שתי הגבעות הנקראות "שדיה של אנאן" במונסטר (שהוא מחוז לידתו). הוא מסביר את הכינוי האלוהי לשלושת בניה בגלל מצוינותם באומנות הכישוף הפגאנית (I gceardaibh gintli), דבר שהוביל את כל אנשיהם להעריץ אותם כאלים ולקרוא לעצמם על שמם - "טואט´ה דיי דאנאן". עוד הוא מוסיף כי השם אנאן הוא פשוט עיוות של השם דאנאן, האות ד´ פשוט נשמטה (השמטת האות ד´ מתרחשת בתנאים מסוימים גם באירית המודרנית). אולם, שתי הגבעות נקראות "שדיה של אנאן" כבר במקורות הספרותיים הראשונים בתקופה בה לאות ד´ היה צליל אחר ולא הייתה סיבה להשמטתה. דבר המרמז שהשם אנאן יכול להיות המקור, ולא דאנאן. בנוסף, בדרום בריטני שבצרפת רווחת האמונה ב"אנה הקדושה", שמקורותיה הם אלה קדם-נוצרית או אולי אפילו קדם קלטית. אלת אדמה זו, יתכן ושמה היה אנה, וכבר בימי הביניים מלומדים עשו בינה ובין דאנאן הקבלה, אך לא הצליחו להגיע להסכמה מי קדמה למי. יתכן והשם דאנאן הגיע לאירלנד מן היבשת כיוון שבשפות הקלטיות של היבשת (כמו הבלגית), השורש דאן, פירושו אדמה נמוכה או אדמה לחה, ולכן אפשר שהוא יהיה חלק משמה של אלת אדמה. מאחר ואנו מתקשים למצוא את המקור המדויק לאלה דאנו או דאנאן, נפנה וננסה לבחון את משמעות השם "טואט´ה דיי דאנאן". ב"ספר הכיבושים" נהוג להפוך קבוצות אתניות מסוימות לעמים מיתולוגיים, אך עדיין ניתן לזהותם על פי השם. הפיר-בולג לדוגמא היו בוודאי הבלגים, הפיר דומנאן היו הדומנאנים (מחבל דומנאן שבקורנוול), והפיר גילואין היו בוודאי הגאלים. יתכן מאוד שהטואטה דיי דאנאן היו קבוצה אתנית נשכחת בעברה של אירלנד, שכנראה סגדו לאותה אלה שניסינו להבין מקודם. אין בכך כדי לרמוז שהשם טואט´ה דיי דאנאן כשם לאלים האירים הומצא על-ידי כותבי "ספר הכיבושים" כיוון שהשם מושרש מדי בסיפורי העם האירים מכדי שיומצא בימי הביניים. עם זאת, יתכן שמשמעותו היתה שונה לפני כתיבת "ספר הכיבושים". יתכן ומשמעות השם היתה קשורה לעם שבנה את כל המבנים הגדולים שמנקדים את האי האירי. לקלטים נראו בוני המבנים האלו כעם עם יכולות אלוהיות, ולכן קל היה לצרף את האלים של הדת שהובאה מיבשת אירופה אל העם הקדום שבנה את האתרים, ובעצם "להוריד" את האלים הישנים לדרגת בני אדם בעלי כוחות על. כך למעשה ראו בהם כותבי "ספר הכיבושים" לא אלים (פרט לשלושת "בניה של דאנאן" הטואטה אינם מכונים אלים ב"ספר הכיבושים") אלא עם עתיק שהיה בעל ידע עצום שאפשר לו לבנות את המבנים המגאליתיים, והקשר בינו ובין גבעות השי (תלי הקבורה) איפשר לעשות את השילוב בין היותם בעלי כוחות על ובין היותם אבותיהם של בני אירלנד.
 

Dia Leoghann

New member
המשך... לא הרשו לי יותר מ-700 תווים

זה הזמן לפנות לבייל (Bile), האל שאמור להיות בן זוגה של דאנאן. דמות בשם בייל מופיעה פעם אחת ב"ספר הכיבושים", אך היא אינה קשורה כלל לדאנאנד. בייל הוא אחד מעשר בניו של ברגון (Bregon) שחי בספרד. בנו של בייל היה מיל (Mil), שעל שמו נקראה הפלישה הקלטית לאירלנד. על פי המיתולוגיה כל האירים הם בניו של מיל, ולכן ניתן להסיק מכך שבייל הוא למעשה "האב הקדמון" של הקלטים האירים. אולם, לא בייל אלא דון (Donn), נכדו, המקבל את התואר "האב הראשון שמת על אדמת אירלנד" ותפקידו ללוות את המתים על האי אל העולם הבא. דון נהרג במהלך הפלישה כאשר הטואט´ה דיי דאנאן שלחו רוח עוצמתית לעבר האוניות של בני מיל, ובאותו אירוע נהרגו גם בייל וגם שניים מבניו, אך דווקא דון, הצעיר מביניהם מקבל את תפקיד מוביל המתים והאב הקדמון, ולאחר מכן גם הופך לאדון המתים. אם כך, איזה בסיס יש לנו להניח שדווקא בייל הוא בן זוגה של דאנו? באגדות המבינוגיון הוולשיות מופיעה דמות בשם דון (Don), ונראה כי היא זהה לדאנו. היא אינה מופיעה בסיפורים עצמם אך היא ידועה רק בתור אמם של ה"פלאנט דון" (Plant Don), קבוצת דמויות בעלות יכולות על המזכירה מאוד את הטואט´ה דיי דאנאן. בניגוד לטואט´ה דיי דאנאן, שהקשר שלהם לדאנאן די מבולבל, הפלאנט דון קשורים אך ורק, ובצורה ישירה, לדון. שלושה מביניהם נפרדים מכל השאר בעיקר בגלל שמותיהם המיוחדים: גוודיון (Gwydion) שפירושו מכשף גדול, גופאנון (Gofannon) שפירושו נפח גדול, ואמאט´ון (Amaethon) שפירושו איכר גדול. לא רק שזה מיד מזכיר לנו אלים הינדו-אירופאים משולשים, אלא שזה גם מייד מזכיר לנו את שלושת בניה של דאנאן. השמות של שלושת בניה של דאנאן ושל שלושת בניה של דון מספיק שונים אלו מאלו כדי שנוכל להניח שזו אינה השאלה בין שתי תרבויות שכנות, אלא מקור קלטי אחד ממנו התפתחו שתי מסורות. אולם המבינוגיון, בו מוזכרים בניה של דון, אינו מזכיר בכלל את בייל. המקום היחיד שבו מופיע שמו של בן זוגה של דון הוא "הטריאדות של האיים הבריטיים", ספר מסורת המסודר בטריאדות מן המאה ה-13. שם, בטריאדה 35 כתוב: "שלושה מהגרים מן האיים האלו שלעולם לא שבו לכאן: אריאנרוד בת בלי ודון, אמו של לו......" בלי הוא ללא ספק בלי מאוור (Belli Mawr), שכמו בייל, הוא אינו מופיע בסיפורים אך הוא בהחלט נחשב "לאב הקדמון" של כל השושלות המקוריות של בריטניה. במקום אחר באותו הטקסט כתוב שבלי הוא בעלה של אנה. שוב, כמו בטקסט האירי, גם בטקסט הוולשי, ישנה חפיפה בין דון ואנה (או דאנו ואנה). מבחינה אטימולוגית (לשונית) נבחן את השם בלי (Beli) תחילה. סביר להניח שהשם בלי נובע מהשורש בל (bel) שפירושו קרב המופיע גם בשמו של האל בלטוקדרוס (יפה בעת קרב). יתכן גם שהשם נובע מהפועל הוולשי העתיק בלו (belu) שפירושו להרוג, וישנה גם סבירות נמוכה שישנו קשר למילה בלי (Beli) שבשפה הבריטונית פירושה כוח וסמכות. לעומת זאת השם בייל (Bile) כנראה נובע מהמילה האירית בייל (bile) שפירושה עץ קדוש. הכוונה היא בדרך כלל לעץ גדול מימדים ועתיק המשמש כגבול בין פרובינציות או כמרכז לטקסים או אסיפות, ולעיתים גם כשער בין העולמות. דבר זה בהחלט מזכיר את המוטיב החוזר במיתולוגיות ההינדו-אירופאיות של עץ העולם כציר אנכי בין כל העולמות. השבטים הקלטים בבלגיה היו מציבים במרכז המקדשים שלהם עמוד עץ גדול שנקרא בייל. בשפה הסקוטית העתיקה המונח בייל גם כן נוגע למרכז ארכאי. המילה ביילי (billey) בשפת האי מאן (מנקס) פירושה הוא פשוט עץ, ובגאלית בייליוס (bilios) הוא עץ קדוש. בברטונית המילה ביל (bilh) פירושה בסיס גזע כרות. כנראה שכל המילים נובעות מאותו שורש הינדו-אירופאי (Bhel) המיוחס לדברים נפוחים וגדולים, או עצמים במהלך גדילה והתנפחות (מכאן נובעת גם המילה פאלוס). הפירושים המיתולוגיים והלשוניים האלו לשם בייל יכולים לרמז שהוא אינו רק האב הקדמון, אלא גם הנקודה הראשונה בחלל, ממנה יוצאים כל ממדי העולמות. אם כן הרעיון מאחורי בייל הוא ללא ספק גודל עצום, יציבות ודגש על זכריות ואונות. היכן כל זה משאיר אותנו עם הזוג הקדמון בייל ודאנו? הוכחות לקשר ביניהם, כמו שראינו, כמעט ואין. בייל\בלי, אכן מקושר עם מוטיב האב הקדמון, וכן הוא מתקשר מבחינה לשונית עם עצים קדושים או מרחב קדוש, אך זה נראה יותר כמו מטאפורה (חזקה מאוד) בין הגבר לבין יציבותו וגודלו של גזע עץ. בקשר לדאנו, למרות שאין לכך הוכחה מוחצת, נראה כי מקור השם הוא דאנאנד. עיקר החומר הכתוב עליה מקשר אותה לאלות האדמה הקלטיות ולשלושה אלים בנים המייצגים טריאדה של אלי מקצוע, חלוקה וורטיקלית של העולם לשלוש או משהו אפילו פחות ברור ומובן. בכל הכתבים האלות האלה אינן אם קדמונית אלא בנותיהן של דמות כלשהי קדומה יותר. הכינוי של דאנאנד בתור "בעלת אדמות" מראה ללא ספק שהיא היתה אלת הארץ, כמו דמטר אלת הארץ היווניה. אולם, אם נשווה אותה לדמטר, נראה שדמטר, למרות שפירוש שמה הוא "אמא אדמה" (דבר המרמז שפעם היתה אלה חשובה הרבה יותר) איננה אם שאר האלים, וגם היא עצמה בתם של ראה וקרונוס. כך גם דאנאנד כנראה הפכה לאלת הארץ כאשר "נכפתה" על אלה קדומה יותר שנקראה אנה או אנאן שתפקידה היה קרוב יותר לתפקיד "אמא אדמה". "אדמה לחה" ו"עמוד העוצמה": למרות שלא ניתן להצביע עליהם כדמויות המקור בתוך מיתולוגיה כלשהי, הם עדיין אבטיפוס עוצמתי של התכונות הקדומות של האב האלוהי והאם האלוהית הבאים לידי ביטוי במיתולוגיות קלטיות ואחרות.
 

TheBlueOne

New member
בהחלט

מאמר מושקע. תודה
(וגם על הניסיון לענות על השאלה שאחרים לא הצליחו בה..
)
 
למעלה