טוב אני מקווה שמישהו יוכל להסביר

shakedsham

New member
טוב אני מקווה שמישהו יוכל להסביר

מזה האקורד הצרפתי? וגם, מזה אוקטבות/קוינטות נסתרות?
 

Molchansky

New member
היי../images/Emo13.gif

אקורד צרפתי, או בשמו French 'Augmented' Sixth Chord אבל בעצם משתמשים בו כספטאקורד בהיפוך שני, שנמצא בדרגה השנייה בסולם הטרצה שלו מוגבהת בחצי טון בשביל ליצור סקסטה מוגדלת מהבסיס (הטרצה היא גם הדרגה הרביעית בסולם) והסקסטה של הסולם מונמכת בחצי טון. כלומר בסולם דו מג'ור ספטאקורד בדרגה II הוא רה,פה,לה,דו ההיפוך יהיה לה,דו,רה,פה ואז נגביה את הסקסטה מהבסיס (או טרצה במצב יסודי, או דרגה IV בסולם), כלומר את פה לה,דו,רה,פה# ונוריד בחצי טון את הסקסטה של הסולם, כלומר לה. להb,דו,רה,פה# - אקורד צרפתי, היפוך שני של ספטאקורד בדרגה ה-II בסולם. בגלל שזה תמיד בדרגה ה-II אפשר לזכור את זה בתור להגביה את הדרגה הרביעית בסולם בחצי טון, ולהוריד את הדרגה השישית בסולם בחצי טון. או בתור להגביה את הטרצה במצב היסודי בחצי טון, ולהוריד את הקווינטה במצב היסודי בחצי טון. השימוש העיקרי של האקורד הזה הוא כדומיננטה של הדומיננטה, כשאחרי תבוא מה אם לא, דומיננטה
אוקטבות\קווינטות נסתרות כששני קולות במרווח שהוא לא קווינטה או אוקטבה נעים במקביל אל אוקטבה או קווינטה כשאחד מהם לפחות או שניהם בקפיצה. קפיצה זה מרווח של טרצה ומעלה צעד זה מרווח של סקונדה. למשל אם יש לך מרווח של דו עד לה והדו נע בצעד למטה אל סי והלה נע בקפיצה למטה אל פה דיאז (קווינטה נסתרת). יש גם אוקטבות וקווינטות מקבילות, כשמרווח של אוקטבה או קווינטה בין שני קולות נע אל מרווח של אוקטבה או קווינטה. לדוגמא יש לך דו וסול מעליו, והדו נע אל רה והסול נע אל לה.
 

shakedsham

New member
תודה רבה!

את המקבילות אני כבר מכיר... וואי מצוין עזרת לי מאוד! אפשר לשאול עוד משהו בנושא? למה קוראים לזה צרפתי? (ובעצם גם לגרמני ונפוליטני)
 

Molchansky

New member
ת'אמת לא התעמקתי

אני מניח שקוראים לזה צרפתי כי זה היה נפוץ בצרפת, אבל יכול להיות שהלוגיקה שלי כאן שגויה
לא ממש התעמקתי באקורדים יותר מדי. אז אני מקווה שמישהו שהתעמק יותר באקורדים יענה לך על זה.
 

shakedsham

New member
ועוד דבר

עכשיו שניסיתי את הצרפתי על הפסנתר, נראה לי שאחרי ההובלה לדומיננטה מאוד מתאים לעשות מינוריזציה כשפותרים לטוניקה. לדוגמה: בסולם דו מז'ור: להb דו רה פה סול7 דו מינור. האם זה השימוש הרווח? כי זה נשמע יותר טוב מלפתור למז'ור.
 
יפה! מהלך הרמוני מעניין:

שמע ידידי, כל הכבוד. אני לא יודע מה היישומים הנפוצים במוזיקה הקלאסית, אבל בג'אז זה בהחלט עובד. שים לב. הצלילים: רה, פה#, להb, דו, מרכיבים את האקורד D7b5. בג'אז הוא משמש כדומיננטה שניונית (secondary dominant) לסול - V. כלומר V7/V. בדרך כלל, האקורד הזה אמור להיות D7. אבל ברגע שאתה מוסיף את הצליל להb, אתה גורם לו להשמע מעט לקוח מהסולם המינורי ההרמוני. נסה לנגן אחריו את G7b9. כלומר סול, סי (בקר), רה, להb. קבלת את ה V7b9שמאפיין את הסולם המינורי ההרמוני. אם כן המהלך הוא: D7b5, G7b9, C-maj7. המהלך המקורי שלקוח מתוך הסולם המינורי ההרמוני הוא: Dm7b5 G7b9 C-maj7. אבל כאן, ה D-7b5 משמש כסובדומיננטה מינורית II-7b5. נשמע מעניין לא? אשמח לשמוע תגובות, הערות, והיארות. לדואל: [email protected] בברכה - רז יצחקי החתום הנו מחבר הספר: "האלתור בג'אז - יסודות ותיאוריה"
 

shakedsham

New member
כן באמת אחרי זה חשבתי

אני באמת פחות מבין בג'אז אבל בעצם אפשר לקרוא למהלך הזה מעין טו-פייב שמשלב בין מז'ור למינור. הטו האופייני למינור הוא חצי מוקטן, אבל כאן זה עם טרצה גדולה שנותנת דומיננטה שניונית ויתר מאז'ורית אם אפשר להגיד ככה. בכל מקרה במקרה הזה (בקלאסי) זה קצת שונה כי יש הרבה משקל לבס להb ולא נראה לי שאפשר ממש להתיחס לזה כאל דרגה שניה רגילה. אז בעצם זה יכול להיות יותר כ subV לחמישית.
 

dombi7

New member
קוראים לזה מז'ור הרמוני

הוספת במול לדרגה השישית של הסולם, במקרה הזה לה, שבעצם נותנת הרגשה של מינור, הכל היה בעצם כדי שהשביעית ספט, וגם השנייה ספט יהיו באותה רוח של המינור, ובעצם לתת צבע יותר עצוב למזו'ר. (זה בעצם אקורד מוקטן קטן, או חצי מוקטן) כדי להגיד בעצם שאנחנו במז'ור אבל לא ממש מז'ור, קצת מעוות ועצוב. מה שכתבת שמה היה טרצ קוורט של שנייה במזו'ר הרמוני, וזה יכול בהחלט למשוך לחמישית מן הסתם בגלל הבמול שמושך למטה אל הסול. בנוסף רק רציתי להגיד שלמורה שלנו להרמוניה יש הרצאה שלמה על כך שהשמות של האקורדים לפי מקומות כמו צרפתי וגרמני, לא קשורים בכלל למקום שלכאורה ממנו הם באים. חוץ מהנפוליטני. אבל זה סיפור מאוד ארוך והרצאה גדולה. ועכשיו מאוחר... :)
 
שניכם צודקים.

ידידי היקרים ברכות על מילים של טעם! להתראות, רז יצחקי החתום הנו מחבר הספר:"האלתור בג'אז - יסודות ותיאוריה"
 

shakedsham

New member
מז'ור הרמוני

אף פעם לא שמעתי על זה, נשמע מענין. *הולך לנסות בפסנתר* תודה לכולם
 
למעלה