חיים פרידמן1
New member
טוב. טעיתי. הרמב"ם לא ראה בעצמו סמכות. פרק לג מעודכן
פרק לג. ובזה השלמתי את הבאת האמונה בה' וההליכה בדרכיו לעניין הנחשב ונאמר באותיות ותיבות, ביאור הכרח הכוונה ומהות הכוונה, וביאור עיקרים כלליים הנוגעים למצוות התורה. ונותר עתה לבאר כל פרטי המצוות לכלל בני אדם ולבני ישראל מתוך הכללים והכללים מתוך הכלל הגדול של האמונה בה' שביארתי. וביארתי הקושי שבדבר בהקדמה. והגם שכוונתי לקבץ כל התועלות שביארתי עדיין צריך אני להכריע בפסק. ואמרו חכמים עשה לך רב והסתלק מן הספק. ומציאת הכלל מן הפרטים אוכל להתייגע ולעשות בעצמי, אך יישוב כל הלכות התורה לפי יסודותיה לא אוכל מדברי פוסק אחר הגם שיוסיף בביאור הכללים ושאר הפרטים המתחייבים מהם. לפיכך אלך אחר רבנו הרמב"ם. וגם אם לא יתיישבו דבריו עם דברי התלמוד לפי הבנתי אפשר שהבנה אחרת או גרסה אחרת הייתה לו. מלבד מה שהשמיט שיין פוטר כל מיני משקים שהגם שאפשר שלא הייתה בגרסתו בגמרא מידי ספק לא יצאנו שמא שכחה וספק ברכות להקל. וכן אם לא יתיישבו דבריו בביאור התלמוד עם דברי התלמוד האחרים שהוא עצמו הביאם אלך אחר הביאור המיישב דברי התלמוד זה עם זה כפי המטרה העיקרית שבחרתיו כדי שתהיה התורה אחת ביסודותיה וענפיה. כגון מה שכתב בהלכות איסורי ביאה פרק ז' הלכה כ' שזבה שישבה שבעה נקיים וראתה אחריהם אפשר שתהיה שוב זבה לפי החשבון מראייתה הראשונה ומדבריו בפרק ח' הלכות ט"ז – כ"ב עולה שכל זבה ודאית שתשב שבעה נקיים ותראה אחריהם תהיה נידה. וכן בהלכות נזיר שכתב שספק טמא מת אינו יכול לגלח תגלחת שנייה של מצורע עד שימנה שוב נזירותו ולגבי ודאי מצורע וספק טמא מת כתב שמגלח תגלחת שנייה אחר ז'. וכן כל מקום שהחשבון שהוא עצמו נסמך עליו מורה שלא כדבריו.
פרק לג. ובזה השלמתי את הבאת האמונה בה' וההליכה בדרכיו לעניין הנחשב ונאמר באותיות ותיבות, ביאור הכרח הכוונה ומהות הכוונה, וביאור עיקרים כלליים הנוגעים למצוות התורה. ונותר עתה לבאר כל פרטי המצוות לכלל בני אדם ולבני ישראל מתוך הכללים והכללים מתוך הכלל הגדול של האמונה בה' שביארתי. וביארתי הקושי שבדבר בהקדמה. והגם שכוונתי לקבץ כל התועלות שביארתי עדיין צריך אני להכריע בפסק. ואמרו חכמים עשה לך רב והסתלק מן הספק. ומציאת הכלל מן הפרטים אוכל להתייגע ולעשות בעצמי, אך יישוב כל הלכות התורה לפי יסודותיה לא אוכל מדברי פוסק אחר הגם שיוסיף בביאור הכללים ושאר הפרטים המתחייבים מהם. לפיכך אלך אחר רבנו הרמב"ם. וגם אם לא יתיישבו דבריו עם דברי התלמוד לפי הבנתי אפשר שהבנה אחרת או גרסה אחרת הייתה לו. מלבד מה שהשמיט שיין פוטר כל מיני משקים שהגם שאפשר שלא הייתה בגרסתו בגמרא מידי ספק לא יצאנו שמא שכחה וספק ברכות להקל. וכן אם לא יתיישבו דבריו בביאור התלמוד עם דברי התלמוד האחרים שהוא עצמו הביאם אלך אחר הביאור המיישב דברי התלמוד זה עם זה כפי המטרה העיקרית שבחרתיו כדי שתהיה התורה אחת ביסודותיה וענפיה. כגון מה שכתב בהלכות איסורי ביאה פרק ז' הלכה כ' שזבה שישבה שבעה נקיים וראתה אחריהם אפשר שתהיה שוב זבה לפי החשבון מראייתה הראשונה ומדבריו בפרק ח' הלכות ט"ז – כ"ב עולה שכל זבה ודאית שתשב שבעה נקיים ותראה אחריהם תהיה נידה. וכן בהלכות נזיר שכתב שספק טמא מת אינו יכול לגלח תגלחת שנייה של מצורע עד שימנה שוב נזירותו ולגבי ודאי מצורע וספק טמא מת כתב שמגלח תגלחת שנייה אחר ז'. וכן כל מקום שהחשבון שהוא עצמו נסמך עליו מורה שלא כדבריו.