טוב נכנעתי - להלן קצת מידע על סיטאר

Ragamala

New member
טוב נכנעתי - להלן קצת מידע על סיטאר

פשוט אף אחד כאן לא מדבר על זה אז אני חייב - הסיטאר הוא כלי פריטה הודי בעל כ-20 מיתרים (הכמות משתנה בהתאם לסגנון הנגן). הכלי הוא בן של כלי פריטה עתיק ביותר שנקרא וינה (VEENA) שהמסורת ההודית טוענת שהאלה סאראסוואטי ניגנה עליו. הסיטאר הוא כלי בעל צוואר עבה וארוך שמחולק לשני מפלסים. במפלס העליון, מעל הFRETS, יש כ-7 מיתרים שעליהם הנגן פורט. במפלס התחתון, מתחת לFRETS, יש כ13 מיתרים שהם מיתרים סימפתטיים, כלומר לא פורטים עליהם בכלל. תפקידם לרעוד כאשר התדר שאליו הם מכוונים מושמע. לפי המפלסים כבר הבנתם שהFRETS של הכלי הם מעיין גשרים קטנים ולא מחוברים לכלי כמו בגיטרה. ראש הכלי עשוי בדרך כלל מדלעת חצויה ועליו שני גשרים - האחד גבוה ועליו המיתרים מהמפלס העליון, השני נמוך ומכיל את המיתרים הסימפתטיים. המיתרים העליונים מכוונים בצורה הבאה - (במידה והכלי מכוון לדו#, כיוון מקובל) פה#, בס-דו#, בס-סול# נמוך, בס-דו# עוד יותר נמוך, סול#, דו# גבוה, דו# עוד יותר גבוה. בעצם חוץ ממיתר אחד כל השאר מכוונים לדו# או סול # (מרווח של קווינטה זכה), והפריטה על כל המיתרים מלבד הראשון היא ללא לחיצה על הFRETS. זה יוצר רקע מתמיד של קווינטה שמחסל כל אפשרות להרמוניה במוזיקה ומשאיר אותנו רק עם דבר אחד - המלודיה! המיתר פה# הוא זה שלוחצים עליו בFRETS כדי לנגן צלילים שונים (לעיתים ינגן הנגן גם על הבס אבל רק לעיתים רחוקות). המיתרים התחתונים מכוונים לפי הסולם שנקבע מראש על פי הראגאה - ומה זאת ראגאה? בהמשך נדבר על זה (כי גם אני עדין לא ממש ממש מבין) מקווה שזה עניין מישהו
 

Ragamala

New member
המשך א

דרך הנגינה על הסיטאר היא מה שהופכת אותו למיוחד כל כך - בניגוד לכל כלי המיתר האחרים בעולם, בהם הנגינה היא אופקית (כלומר לאורך המיתר או על המיתר קדימה ואחורה), על הסיטאר מנגנים בשני מימדי תנועה. האחד הוא הסטנדרטי - כלומר אופקי, לאורך המיתר. השני הוא המעניין והמאפיין ביותר של הסיטאר - אנכי, שמתבצע ע"י מתיחת המיתר כלפי מטה. המתיחות הללו כל כך משמעותיות לכלי שאין להשוותן למתיחת מיתר בגיטרה. המתיחה יכולה להיות למרווח של עד קווינטה (7 חצאי טונים) מהתו המקורי ונגן סיטאר מקצועי מפיק חלק נכבד מהמנגינות שהוא מנגן, ע"י מתיחת המיתר ולא ע"י תזוזה אופקית של קדימה ואחורה. זה מה שהופך את הסיטאר לכלי מיוחד במינו בעולם. המניפולציות שניתן להפעיל על המיתר והצלילים שהוא יכול להפיק הופכים את הכלי לדומה מאוד לקולו של אדם. בעצם במוזיקה הודית יש מטרה מוצהרת להידמות בנגינה על כלי - לקולו של אדם, או במקרה של הסיטאר לקולה של אישה. צד נוסף שמייחד את צליל הסיטאר (ואת רוב כלי המיתר ההודיים) הוא המייתרים הסימפתטיים. כפי שאמרנו, הם מתחת לFRETS והם מכוונים לצלילי הסולם שנקבע מראש. ברגע שהנגן מנגן על המיתר הראשי (פה#) צליל מהסולם, המיתר התחתון התואם "נדלק" ומיצר צליל שהוא דמוי הד או REVERB טבעי. כלומר כל צליל שמנוגן יכול לקבל חיזוק ממיתר תחתון שמוסיף גוון ומאריך את הצליל. מיתרי בס של סיטאר יכולים "להדליק" יותר ממיתר אחד וזאת על פי עיקרון האוברטונים. העקרון הזה אומר שמעל כל תו שמנוגן יש אוטומטית סידרה של צלילים עיליים שמופקת ביחס לאותו תו. לדוגמא - אם אני מנגן דו מרכזי (הדו האמצעי של הפסנתר) הוא יפיק - דו אוקטבה למעלה, סול מעל הדו הגבוה, שוב דו שתי אוקטבות למעלה ואז מי (בסדר עולה מבחינת תדר). מיתרי הבס של הסיטאר (ושל כל כלי) מפיקים צלילים עיליים שנשמעים יותר לאוזן (כיוון שהתו המקורי נמוך) ואז בסיטאר אותם צלילים עיליים יכולים להדליק מיתרים סימפתטיים ולייצר בנגינת תו אחד - שלושה צלילים עיליים. מי שיודע לכוון סיטאר מגיע לתוצאות כאלו וזה נשמע מדהים!! זהו להפעם
 

aziz joon

New member
סחטיין

על ההשקעה. השכלתי. עכשיו נלך לדפוק איזה טנדורי...
 

Ragamala

New member
VAGINA TANDURI???

עכשיו אני מבין איך הם מטבלים את העוף שלהם
 

Ragamala

New member
../images/Emo6.gifאפשר גם לקרוא את זה ככה

"ואגינה טנדורי" קוזינה הודית
 

The Orange One

New member
וואו ../images/Emo22.gif

המון תודה על המידע, זה יחד עם מה שכתוב על העוד למעלה יעלה בזמן הקצר ביותר למאמרים, וסוף סוף מאמר לא של סמעי
, מזל טוב
ולגבי מה שהולך שם למטה עם הטנדורי -
.
 

Ragamala

New member
המשך ב' - קצת תיאוריה והמלצות

אז הסיטאר מכוון מראש לסולם מסויים ומהסולם הזה לא זזים!!! אפילו לא ביצירות של שעה ויותר!! במוזיקה ההודית הצפונית ישנם עשרה סולמות מרכזיים - בדרומית יש 72!! בכל מקרה החלוקות הללו רק מהוות "בנקים" של צלילים ולא יותר מזה. כאשר מוזיקאי הודי (קלאסי) מנגן יצירה הוא מנגן בתוך שלד או מבנה מלודי קבוע מראש שנקרא ראגה - RAGA. מה היא ראגה? אני לא אתיימר להבין את כל הפרטים בנושא אבל בכללי מדובר בשלד מלודי ומערכת חוקים מאוד ברורה שמנטוות את הנגן ליצר מלודיות שמאפיינות את ההרגשה שהראגה אמורה להעביר (RAGA - THAT WHICH COLORS THE MIND). ראגה היא לא סולם! אלא לוקחת מסולם מסויים צלילים מסויימים ומסדרת אותם באופן מסויים. דוגמא - ראגה שלקוחה מסולם המקביל למאז'ור מערבי נקראת RAGA BILAVAL הסולם הוא - דו רה מי פה סול לה סי דו- ויורד חזרה למטה. הראגה היא - דו רה מי רה מי סול לה סי דו - דו סי לה סול פה מי פה רה דו. בעליה לא מנגנים את פה, ובירידה כן. הסדר שמוצג כאן הוא שלד של כל המנגינות שינוגנו בראגה הזאת. לדוגמא - בירידה לא מנגנים רה אחרי מי אלא עולים לפה ואז יורדים לרה. זה מייצר מנגינה שמאפיינת את הראגה. בראגה ישנם שני צלילים מאוד חשובים (מלבד הדו שהוא מעין בסיס) - VADI שהוא הצליל הכי מנוגן בראגה, הכי חשוב, והמנגינות ברובן יתחילו בו או יגמרו בו. תו שיופיע הכי הרבה. וSAMVADI - שהוא מחזק את הVADI ובדרך כלל נמצא קווינטה או קווארטה ממנו. ראגות באות לתאר זמן ביום או זמן בשנה והחלוקה היא בדרך כלל לפי זמנים טובים - ראגות קונסוננטיות יותר (בלי יותר מדי תווים מונמכים או מוגבהים - יעני דיאזים או במולים) - זמנים רעים - ראגות דיסוננטיות יותר (המון דיאזים ובמולים). זה בערך מה שאני יודע על ראגות עכשיו המלצות חמות: RAGA MEGH - של NIKHIL BANERJEE - ניקהיל היה מהאשפים בסיטאר עד שמת. הוא פשוט מדהים. הראגה היא ראגה לזמני מונסון ומכילה 5 צלילים בלבד. RAGA KALYANI BILAVAL - של PROF. DEBU CHAUDHURI שהוא מנהל האקדמיה למוזיקה בדלהי וזאתי הראגה ששוותה את ליבי והפכה אותי למכור!! שילוב של קלייני - סולם עם פה# ובילאוואל - מז'ור רגיל. מהממם אבל קשה להשגה. האזנה נעימה
 
למעלה