טו באב חג האהבה

  • פותח הנושא msch
  • פורסם בתאריך

msch

New member
טו באב חג האהבה

ט"ו באב ("חג האהבה") ופרשת עקב מה בפרשה? "והיה עקב תשמעון את המשפטים האלה...ושמר ה' אלוהיך לך את הברית ואת החסד אשר נשבע לאבותיך, ואהבך, וברכך והרבך". משה מחזק את רוחם של בני ישראל, מפיח בהם תקוות חדשות לקראת הכניסה לארץ ישראל, אך גם מזכיר להם את חטא העגל וחטאים אחרים. כמו כן מנבא הוא הצלחה במלחמות ישראל, משבח את הארץ, מציין את שבעת המינים ומזכיר לעם להודות ולברך על כך: "ואכלת ושבעת וברכת", ומכאן הציווי על ברכת המזון. בפרשה זו מופיע גם הקטע המפורסם מתוך "קריאת שמע", המופיע על גבי קלף גם בתפילין וגם במזוזות: "והיה אם שמוע תשמעו אל מצוותי...לאהבה את ה' אלוהיכם...ונתתי מטר ארצכם בעתו". בסיום: שוב ההבטחה לאריכות ימים וירושת הארץ מתוך שלום ובטחון. מה אפשר ללמוד מזה היום? משה מעודד ומחזק את רוחו של העם לקראת העלייה לארץ המובטחת. גם השבוע, לאחר השפל של תשעה באב, אנו במגמת התאוששות, התחזקות וצמיחה כלפי מעלה. לאחר הימים הקשים של 21 ימי בין המצרים, הגיע הזמן לצאת מן המצרים ולשנות כיוון כלפי מעלה. נקודת ציון חשובה בדרך, שבה ניתן "לתדלק" ולשאוב כוחות רבים, היא ט"ו באב, חג האהבה. מה משמעות החג ומה אנו יכולים להפיק מכך היום? בכל ט"ו (15) בחודש העברי הירח מלא. כידוע, הירח אינו מאיר מעצמו, אלא מקבל את אורו מן השמש. שיא האור שמתקבל באופן הרמוני ומאוזן הוא תמיד באמצע החודש. ימי ט"ו בכל חודש נחשבים לימים חיוביים: בכל ט"ו בחודש ניסן חל חג הפסח, בט"ו בתשרי חל חג הסוכות, בט"ו בשבט – ראש השנה לאילנות ובט"ו באב – חג האהבה. זהו יום מצוין להתחלות חדשות, חלון הזדמנויות שנפתח פעם בשנה, בכל שנה בתאריך ט"ו בחודש אב. מה מיוחד ביום זה ואיזו הזדמנות יש כאן? חז"ל מצביעים על קשר פנימי בין ט"ו באב ליום הכיפורים. במשנה כתוב: "לא היו ימים טובים לישראל כחמישה עשר באב וכיום הכיפורים, שבהם בנות ירושלים יוצאות בכלי לבן (בגדים) שאולים, כדי לא לבייש את מי שאין לה, ובנות ירושלים יוצאות וחולות (רוקדות) בכרמים, ומה היו אומרות: בחור שא נא עיניך (כלומר, הרם את עיניך למדרגה גבוהה יותר) וראה מה אתה בורר לך? אל תיתן עינך בנוי, תן עיניך במשפחה". בחג זה היו בנות ישראל לובשות בגדי לבן פשוטים ושאולים, והולכות לרקוד בכרמים כדי למצוא בני זוג שהיו באים בעקבותיהן. כמו שיש זיווג הרמוני בין השמש לירח ביום זה, כך מומלץ להתחתן או להתחיל דברים חדשים ביום ט"ו באב. ידוע כי מי שנושא אישה, מוחלים לו על כל עוונותיו, ממש כמו ביום הכיפורים. זוהי שמחה גדולה, כמעט כמו בחג פורים (יום הכפורים הוא כפורים = כ / כמו פורים). חז"ל ציינו מספר סיבות לאירועים חיוביים שקרו לעם ישראל בט"ו באב. אתייחס לשני מקרים המבטאים את המשמעות הפנימית של החג: אחדות ואהבת הזולת. התרת נישואין בין השבטים: הארץ חולקה בין השבטים, וחל איסור נישואין ביניהם (כמוזכר בפרשת "מסעי" בעניין בנות צלפחד), כלומר אישה שירשה נחלה, יכלה להתחתן רק עם גבר מהשבט שלה, כדי למנוע בעיות בחלוקת האדמות. אולם ביום ט"ו באב הותר האיסור הזה. נשים יכלו להתחתן עם גברים משאר השבטים, ולכן יש בהתרה זו ביטוי של קירוב ואחדות בתוך עם ישראל. התרת נישואין עם בני בנימין: בעקבות מעשה פילגש בגבעה (שופטים, פרק כא). אישה משבט יהודה נאנסה על ידי צעירים משבט בנימין, מהיישוב "גבעה", ומתה. בעקבות המעשה נלחמו בני ישראל בבנימין ואף נדרו לא לתת את בנותיהם לבני שבט בנימין. לימים, ביום ט"ו באב, הותרו נישואים עם בני בנימין, בטענה שהנדר אינו חל על צאצאיהם של הנודרים. בט"ו באב כל השבטים הרגישו כאחד, וגם התקיים האיחוד בין שבט בנימין לבין שאר שבטי ישראל. אם לא הייתה אחדות בין שבטי ישראל, לא הייתה אפשרות להתחבר לכוח ולברכה שמתגלים בט"ו באב. גם בנות ירושלים שיצאו במחולות בבגדים שאולים אישה מרעותה, בשל כבודם של העניים, חיזקו את תחושת האחדות בעם. הן יצאו במחולות, ואילו ביום הכיפורים מוחלים על העוונות. בשני המקרים יש שמחה גדולה. המילים מחילה ומחול מרמזות על מעגליות: מחול הוא ריקוד במעגל, ואילו כשאנו מוחלים וסולחים לזולת, אנו מרגישים נקיים (המילה "סלח", בגימטרייה = צח = 98 ), כלומר כשאנו מרגישים צחים ונקיים מבפנים, קל יותר לאהוב. על ידי אהבה אנו יוצרים מעגליות ואחדות (המילה "אהבה", בגימטרייה = אחד =13). ישנו חוט מקשר בין הבטחות משה, ט"ו באב, יום הכפורים וכוח האחדות. אם 12 השבטים באמת מאוחדים, הם כבר עולים למדרגה של "13". זו מדרגה שמבטאת אחדות, אהבה ועוצמה ששום אויב אינו יכול לעמוד בפניהן. ביום ט"ו באב כוח השמחה, אהבת הזולת והאחדות מאפשרים לנו להתמלא ולהיטען בקלות בכוח רוחני רב, מה שמושג בעמל ביום הכפורים על ידי צום ותפילות. ביום ט"ו באב, המסוגל להזין, לחזק, לאזן ולהבריא כל מערכת יחסים אישית או עסקית בכוח האהבה והאחדות, נפתח "חלון בזמן". אם נחיה באחדות, נוכל לקבל סליחה ומחילה על חטאינו, בדומה ליום הכפורים, ולממש את ההבטחות הנהדרות של משה, הנאמרות בפרשת השבוע: אחדות של תושבי המרכז עם תושבי הצפון והדרום, אחדות של דתיים ולא דתיים, אשכנזים וספרדים, גברים ונשים. באמצעות מעשים שמבטאים אחדות נוכל להכין "כלים" רוחניים ולמלא אותם באור הגדול ש"משודר" ביום ט"ו באב. ביום זה כדאי לזרוע זרעים חדשים, לנקוט יוזמה חדשה וליצור שותפות חדשה, שאולי תקצור פירות בעתיד. זרעים שנשתלו במועד חיובי, כמו ט"ו באב - פירותיהם יהיו מבורכים. גם אם בדרך יהיו קשיים, הרי בסופו של דבר נראה ברכה במעשינו, מכיוון שיש חשיבות עצומה לעיתוי. ט"ו באב הוא עיתוי מצוין, אחת ההזדמנויות הבודדות במהלך השנה שבה הקרקע נוחה מאוד ונכונה למהלכים חדשים. ט"ו באב הוא גם יום מבוקש ביותר לחתונות לאחר "תקופת היובש" של 21 ימי בין המצרים. זוכרים מה אמרו בנות ירושלים? "תן עיניך במשפחה" - במשפחה הקרובה ובמשפחה המורחבת של כל בני ישראל. מזל טוב לכל המתחתנים שבדרך, בהצלחה לכל הרווקים והרווקות, והצלחה רבה בחיזוק הקשרים הרומנטיים והמשפחתיים לזוגות הנשואים ולבעלי המשפחות. "האהבה מרגיעה כקרני שמש אחר הגשם" ( ויליאם שייקספיר) חיבור מוצלח וט"ו באב שמח לכולנו. רפאל כהן. www.raphael-cohen.com
 
למעלה