טיול היום בכרמל

איתי נ

New member
טיול היום בכרמל

הרבה זמן חשבתי לצרף יחד קטעים של רכיבות קודמות עם קטעים שטיילתי ברגל ונראו לי מתאימים, לטיול של חצי יום. מסלול מעגלי כולל קטעים טכניים וגם שבילים רחבים וכמה סינגלים (ומינימום כבישים), עליות וירידות, תצפיות נוף מערבה וגם מזרחה. היום אחה"צ היתה הזדמנות. הטיול שאני מציע כמעט בן כמעט 30 ק"מ. לבעלי כושר טוב (המון עליות). ניתן לרכיבה מעל 90% מהדרך אפילו למאותגר רכיבה טכנית כמוני. סיימתי אותו בשלוש שעות וחצי ברוטו (רכיבה סולו בלי הפסקות). בקבוצה כדאי לתכנן ליותר זמן. מצטער - אין תמונות. אפילו שכחתי לאפס את הספידומטר בהתחלה. המסלול קל"ב בשבילי ואני מתכוון לחזור עליו (אולי עם שיפורים). עדיף באמצע השבוע בשעות אחה"צ. מי שרוצה להצטרף שישלח מסר ואני אפילו אשתדל להתחשב באילוצי זמן של אחרים. לאחרים אני מקווה שהתיאור והמפה המצורפת יעזרו. הנה הסיפור. מספרים בסוגריים מתאימים למספרים במפה. התחלה: 4:30 חניון בצומת דמון (1). בשביל הרחב לכוון נחל אלון פגשתי נחש שמיהר להסתלק (אמיתי כזה באורך כ60 ס"מ בצבע חום-צהבהב). ירדתי דרך הסינגל של נחל אלון עד המפגש עם נחל אורן (2). משם ימינה בעליה קלה לחירבת אלון ואז ירידה לעין אלון (הבריכה). משם המשכתי לכוון חניון האגם דרך הסינגל (מתחת לקשת). מחניון האגם המשכתי לכביש הראשי (3). בכביש עליתי כ300 מטר לכווו בית-אורן. אחרי שלט של ק"מ 7 פניתי שמאלה (4)(אחרי העץ). עברתי את השער ומשם בעליה בשביל הכחול. תחילת העליה קשה אבל היא מתמתנת בהמשך. מהשביל יש תצפית לכוון נחל אורן התחתון. פגשתי שם מטייל רגלי וגם זוג נחשים - מאותו סוג של הקודם אלא שאלה היו עסוקים בלהתפתל ולנשוך זה את זה בצוואר (בלי בושה, ככה נחשים עושים אהבה?). בהמשך יש פיצול בשביל. המשכתי בימני (שמשולט לכוון רכס מיתלה ונחל ספונים עליון). עוד עליה והגעתי לצומת (5). המשכתי ישר-שמאלה דרך השער ומיד ימינה בירידה (6). בסוף הירידה השביל מתעקל ימינה, עובר ליד רפת (7) איפה שהפרות חופשי על השביל. הפחדתי קצת את הפרות והמשכתי. אחרי עוד עיקול ימינה השביל מתחיל לעלות ואז אחרי שער-בקר (8) פניתי שמאלה לשביל שמתחיל בירידה ובהמשך בעליה תלולה (לא השביל לפני השער-בקר שיורד עד המצוק). אחרי קצת עליה יש תצפית נהדרת לכוון הים. המשכתי בעליה. התעלמתי מפיצול ימינה ואח"כ במזלג לקחתי את הענף השמאלי. השביל מגיע עד לשער שהוא גבול שטח שמורת הטבע (9). אחרי השער אפשר להמשיך ישר לתוך הקיבוץ, אני חיפשתי דרך (שלא עוברת בקיבוץ) לחצות את נחל ספונים ולהתחבר לשביל האדום של נחל כלח (לשוויצריה הקטנה). פניתי שמאלה בדרך שמקבילה לגדר של השמורה. בהמשך מתחילה לרדת, עוברת ליד אנטנה של סלולרי. עוד למטה מתגורר זוג עם מליון כלבים וכמה כבשים. הכלבים התנפלו עלי בנביחות אבל האנשים הרגיעו אותם (או לפחות ניסו). ירדתי עד השביל שמוביל לכוון חירבת לובים (מומלץ לרכיבה קצרה). שם פניה ימינה ומיד שמאלה בעליה תלולה. בסוף העליה בשביל פגשתי סינגל שמוביל לכוון עמודי החשמל. הסינגל מתפתל בין הטרסות, מתחיל בירידה מתונה ואז נעלם. בחיפוש המשך הסינגל מצאתי ממש מתחת לאף שביל ג'יפים שעולה לכוון הנכון. כמה מאות מטרים בעליה והגעתי לשער שאחריו המפגש עם השביל האדום (10). הצלחתי יותר משקיוויתי. את השביל האדום של נחל כלח כולם מכירים? כמה קטעי דרדרת וכמה קטעים טכניים. ירידות ועליות על שפת המצוק. קטעי צל וקטעים חשופים. הדרך המומלצת בין בית-אורן לאזור אוניברסיטת חיפה. ברכיבות קודמות פגשתי שם שפני סלע אבל הפעם הם לא היו. בסוף הסינגל שער (11). אחרי השער פניתי שמאלה ורכבתי לכוון הכביש. עליה קצרה בכביש לחניון ונכנסתי לסינגל השחור. התחלת הסינגל נפגעה בשריפה לאחרונה. רכבתי עד החציה עם כביש השירות. השעה כבר 6:30 אז המשך הסינגל השחור והסינגל של חורשת הארבעים יחכו לפעם אחרת. עליתי בכביש השרות עד הכביש הראשי (12). חציתי את הכביש הראשי ונכנסתי לכביש ממול (בתמרור אין-כניסה). מיד בתחילת הכביש פניתי בירידה ימינה לשביל. בהמשך מתפצל מהשביל סינגל שעולה אבל אני המשכתי שמאלה בשביל הרחב שעולה ויורד ומתעקל (חלק גדול ממנו בדרדרת) עד לפיצול ימינה (13). משם ירידה קצרה ואחריה עליה תלולה על אבן גיר שמסתיימת בכביש המחצבות (נשר-עוספיה). ירידה מהירה ומתפתלת בכביש ואחריה עליה קצרה (עדיין על הכביש) ואז בין עמודי החשמל הכניסה לדרך נוף כרמל (14). השעה כבר 7:06. אין בעיה לסיים לפני החשכה בדרך הקצרה אבל התוכניות שלי יותר מורכבות. כדאי להגביר קצב. רכבתי כקילומטר על דרך נוף כרמל ואז תחילת העליה לעוספיה (15). העליה שMנטה תיארה כלכך יפה. השביל עולה, מתעקל ימינה, מתפתל שמאלה ואז מתעקל שמאלה (עוד מקום עם נוף). התעלמתי מפיצול שמאלה ואח"כ מפיצול ימינה והגעתי לצומת X מלא (16). עדיין מספיק אור אז פניתי ימינה בירידה. השמש מולי נמוך בשמיים ומסנוורת. הירידה המתונה הופכת לתלולה ואז פתאום הופכת לסינגל באזור כמעט מישורי (יחסית) מכוסה טרסות. הסינגל כולו על אבנים יורד טרסה ואז עולה שתיים. עוד קצת והוא הופך לדרך (עדיין סינגל) חצובה על המדרון המזרחי מעל נחל נשר. הלאה הסינגל מתחבר לדרך רחבה (17). על הדרך באר (סתומה). המשכתי בדרך, התעלמתי מעליה תלולה שמאלה לכוון עוספיה ומהירידה לשביל האדום של נחל נשר (נראה רכיב אבל זה רק בהתחלה). הדרך מתפתלת ומטפסת, רובה מוצלת והרוח קרירה. 7:41 עדיין מספיק אור. אני מזהה תן (דומה לכלב אבל זה לא) במרחק כ60 מטר ממני על הדרך. אני עוצר כדי לצפות בו. התן לא ממהר לשום מקום, אני כן ממהר. עברתי ליד התן והוא אפילו לא ניסה להתחמק. המשכתי ברכיבה לעוד מעבר מתחת לחוטי החשמל (עוד תצפית) ואז עוד עיקול ימינה ולמעלה. 7:47 מגיע לנקודה הגבוהה במסלול (18) ליד נקודת גובה 527. עדיין מספיק אור לרכיבה אבל הפסדתי. השמש כבר שקעה. בפעם הבאה כדאי לנסות לתכנן ולהגיע לשם לזמן השקיעה. ירידה לכוון הכביש הראשי (19) ופניה שמאלה לכוון צומת דמון. 7:50 ליד המכונית. 8:05 בבית.
 

רֶשֶף

New member
מסלול מעניין מאד

חופף בחלקו למסלול שעשינו בשישי האחרון - הקטע בין בית-אורן לחורשת הארבעים דרך שווצריה הקטנה (אגב, הירידה באדום למצוק של חורשת הארבעים מגניבה למדי, אבל הקטע ה... פחות רכיב
על המצוק עצמו, קצת מנג'ס, על אף שהוא נהדר להליכה ומדהים מבחינת הנוף). התוספות שלך - עקיפת בית-אורן ממערב והחיבור מחורשת הארבעים לצומת דמון (בשילוב דרך נוף כרמל) דרך השטח, במקום לטפס את הקטע בכביש, נשמעות מרתקות. אין ספק, שעליות לא חסר במסלול הזה. לפחות יש את הסינגל הנהדר של נחל אלון, אבל אם כבר, אני הייתי מתחיל מחניון האגם דוקא ושומר את נחל אלון כדובדבן לסוף. שיהיה בכיף אחרי כל העליות.
 

איתי נ

New member
תודה

כמה שיקולים אפשריים להתחיל דווקא באלון ואחה"צ. 1. זה הקטע היותר קשה\מסוכן (טכנית) והעדפה אישית להכנס לשם לא עייף. 2. בתזמון מתאים אפשר להגיע למעלה לשעת השקיעה. 3. בחניון האגם גובים תשלום בסופי שבוע מה שיכול להרתיע כמה אנשים מחניה שם. כמובן המסלול מעגלי ואפשרי להתחיל אותו בכל מקום שאפשר להשאיר מכוניות. הקטע של עקיפת בית אורן ממערב הוא היחיד שלא הכרתי קודם. אני מרוצה מזה שמצאתי שביל ועוד עם קטע בסינגל אבל בטוח שיש עוד דרכים. במחשבה נוספת חייב להיות עוד חיבור בהמשך, לפחות במקום שהשביל האדום עדיין רחב ופונה ימינה בצומת T. אולי צריך להגיע לשם ולנסות לרכוב בכוון ההפוך. את העליה דרך השביל הכחול ורכס מיתלה עשיתי כבר כמה פעמים. הגעתי לשם בחיפושים אחרי מסלול לרכיבת כושר חורפית כשהרבה מסלולים אחרים היו סגורים בגלל בוץ. לגבי החיבור מחורשת הארבעים לצומת דמון, עדיין יש קטע ארוך מידי על כביש אלא שרובו בירידה ויש פחות מכוניות. אחרי כמה פעמים שעליתי בכביש הראשי החלטתי שזו עליה משעממת וגם מסוכנת. אפשר לעלות בכבישי שרות ושבילים מצד מערב לכביש לפחות עד קרוב מאוד לחניון מול האנטנה (בוודאי גם הלאה) אבל הירידה מחורשת הארבעים לדרך נוף כרמל ועליה דרך בית היערן יותר יפה ומוסיפה אולי 20 דקות למי שרוצה להגיע לצומת דמון או לכניסה לנחל חיק (בהשוואה לעליה בכביש). עוד חלק חדש בשבילי זה החציה של נחל נשר ועליה דרך חניון הרקפות. השביל לא נמצא במפת סימון שבילים. מצאתי אותו בטיול רגלי בשבוע שעבר ורכבתי שם פעם ראשונה אתמול. כנראה שהוא מוכר לכמה רוכבי אופניים כי מצאתי שם חולית שרשרת שבורה. הוא מאריך את הדרך (בהשוואה לעליה דרך חניון בית היערן) ו"מפסיד" בהערכה גסה 70 מטר אנכי שצריך לטפס בחזרה אבל כדאי.
 

aFish

New member
אכן יופי של מסלול...ותיאור מפורט

בתור לא חיפאי שלא מזדמן לאיזור לעיתים קרובות ובתור אחד שרק בשישי האחרון רכב שם לראשונה אני מתקשה להבין (מה שקל"בניק כמוך מבין בקלות מן הסתם) איך אפשר איך אתם יכולים לרכב בנחל אלון ואח"כ מיד לעלות לשוקף ולרדת גם אותו (אם כבר מדברים על כושר...). פשוט צירוף מופלא ומסלול חוויתי בקנה מידה של בונבון משובח. הגיוון, הגיוון...אתה בטח ממלמל וכאמור אתה מן הסתם צודק. בכל אופן, איזור יערות הכרמל כל כך מדהים ושונה מיערות המרכז שזה ממש....טוב נו, כמו שאתה מבין נהנינו שם. ועוד לחשוב שבתור ילד גדלתי שם...ועכשיו אני סתם תייר.
 

aFish

New member
איזה בלגן כתבתי....תיקון

"איך אפשר לרכב בנחל אלון ואח"כ לא לעלות מיד לשוקף ולרדת גם אותו..."
 

איתי נ

New member
הר שוקף

כמובן, כל תוכנית היא בסיס לשינויים. הוספת הר שוקף למסלול ז"א עוד לפחות 4 ק"מ ו200 מטר עליה? זה כבר מעבר למגבלת הזמן\מרחק שהקצבתי. כל קטע אחר חשוב לסגירת המעגל ולכן בצער רב וויתרתי על העליה להר שוקף. אבל אל תדאג, אני עוד אעלה לשם.
 

רֶשֶף

New member
אז אני מבין שבשישי הקרוב

אנחנו חוזרים לשם. עכשיו, כשאנחנו כבר יודעים איך עולים מחניון האגם עד בית אורן דרך השטח ואחרי שהתברר שבשטח העליה לא נוראה כל כך ואחרי שהתברר לי שהשבילים האלו, דרומית לכביש בית-אורן - דמון, מטפסים עד צומת דמון, אפשר להוריד את "שווצריה הקטנה" מהתפריט ולעשות "אלון-שוקף מעגלי". אפילו פעמיים
מה, לא? הרי אחרי הטבילה ב"מעיין הנעורים" של עין אלון לא ראיתי את העשן שלך עד בית-אורן.
 

איתי נ

New member
שבילים מחניון האגם לבית אורן ולדמון

יש כמה שבילים לכוון בית אורן וזה שבחרתי הוא הארוך יותר. אבל אם המטרה לעלות לצומת דמון בשטח, נראה לי שהשביל הקל יותר (ואולי יותר קצר) זה דרך נחל חיק. יש גם שביל לבן שאתה רואה משמאל לנחל אלון (בירידה) הוא מתחיל מול השביל השחור לשוקף ולפי המפה נגמר בשומקום. שאלתי רועה עיזים באזור והוא אמר לי שהשביל מגיע לאזור המזבלה בעוספיה אז יש סיכוי שהוא עוד יותר מתאים. מישהו ניסה?
 

shl17

New member
לרדת באלון ולעלות לשוקף זה מסלול

בסיסי ביותר הכל על סימון שבילים ניווט קל העליה פחות אבל לא נורא כלל בי-ם העליות יותר תלולות
 

shl17

New member
אם כבר מחנים באגם

אז אחרי נחל אלון עולים לשוקף ויורדים עד חניון האגם עם השביל האדום הרבה אנשים מפסיקים את הסינגל של שוקף כשמגיעים לדרך הרחבה אבל יש המשך עד חניון האגם
 

איתי נ

New member
עוד בשוקף

כמובן אפשר לרדת עם נחל רקית עד לחנין האגם. מישהו ניסה את הסינגל הכחול בשוקף? הקטע העליון ביותר חביב ורכיב אם עולים מכיוון שיכון וולפסון (או איך זה נקרא) אבל מה לגבי הקטעים הנמוכים יותר?
 

shl17

New member
הכחול רכיב למעלה כמו שאמרת

התחלנו לרדת לחלק התחתון ההתחלה לא הייתה רכיבה אז ברחנו . יתכן שיש קטע לא רכיב קצר והשאר טוב צריך לנסות פעם את כולו .בחלק התחתון שוב יש רכיבה
 

alonaski

New member
יפה מאוד!! ../images/Emo45.gif אחלה מסלול מצאת לך!

כשאתגבר על פחד-העליות שיש לי... :&#39
-אשמח לנסות אותו...
 

רֶשֶף

New member
לך??? "פחד עליות"???

עם סו-כר?? תגַדלי לך זלדה במשך חצי שנה ואז תראי מה זה אָפּהִילוֹפוֹבּיָה.
 

alonaski

New member
מממ...אז אולי זו לא ההגדרה המדוייקת

אולי יותר נכון לקרוא לזה: "בעת-עליות"
או "עליות-או לא להיות"...
או סתם "חרדת עליות"...
האמת, זה יותר: "פינוק-יתר" ו"עצלנות"
 
למעלה